Leuka jumissa, soitto lääkäriin vai hammaslääkäriin?

Elikkäs mulla on nyt useemman viikon ollut leuka jumissa. Ei saa kunnolla suuta auki ja jos koittaa enemmän avata niin tekee kipeetä. Ja siis tuo "lukkiutuminen" tuntuis olevan vaan toisella puolella.

Mulla leuat on aina välillä lonksuneet ja aiemminkin välillä menneet jumiin mutta ikinä ei oo näin pitkään kestänyt. Välillä haittaa syömistäkin, esim. sämpylää en saa haukattua kun suu ei aukea.

Mutta nyt siis mietin että kummalle soittaisin, hammaslääkäriin vai ihan tavis lääkärille?

Mitäköhän tollaselle edes vois tehdä?

Tarvis varmaan pyytää jonkun vetäsemään kunnolla nyrkillä josko niin asettuisi paikoilleen. :D
 
Hammaslääkäri voi kuvata leuat ainakin.

Mullakin on näin käynyt. Silloin syynä oli jonkun "tyynyn" liukuminen pois paikoiltaan leukanivelessä. Lepo ja leuan avaaminen liu'uttaen auttoi. Eli ensi sivusuunnassa oikealle tai vasemmalle ja sitten vasta auki. mä saan vain näin suun auki isoimmilleen.
 
Miulla joskus aikoinaan jumittui toinen puoli leuasta. Loppuvaiheessa hädintuskin pystyin syömään ku ei suu auennu ja niin kipeää teki. Kouluterkkari passitti hammaslääkäriin vaikka olin sitä mieltä, ettei hampaista johdu. Menin sit hammaslääkäriin kuitenkin ja eipä hammaslääkäri osannut mitään tehdä vaan passitti terveyskeskukseen lääkärille. Joku nivel siellä sit oli venähtäny ja buranakuurin kera parani nopsaan :D
 
Takumi
Mullakin on sellanen vaiva, oon 13vuotias, ja olin voivotellu mun leukaa mun kaverille, että se on jumissa tjn. Sit se sano, että siinä vois olla joku leukalukko..o_O Kun yritän avata suuta isolle (esim leipää syödessä) oikealla puolella tuntuu ikään kuin paine tai sellanen jumitus...Onko se sitten joku lääkekuuri joka pitää ottaa...? :/
 
leiskautti
itelläni johtu tuo leuan jumittuminen nielupaiseesta, kävin tuossa lauantaina peijaksen sairaalassa jossa antoivat vain buranaa, olo oli aivan mahtava koti matkalla kun pystyi nielemään vaivatta, seuraavana päivänä vedin buranat naamaan taas mutta tajusin sen ettei suu aukea kuiteskaan mutta kivut katoavat, kärvistelin keitoilla ja jäätelöillä sunnuntaista tähän päivään asti kunnes vedin herneet nenään ja lähdin terveyskeskukseen, siellä sanoivat että kurkku on turvonnut ja lähtö meilahden silmä korva ja kurkku tauti klinikalle. siellä se nielupaise huomattiin sitten ja suihkutettiin ensin puuduttavaa ainetta suuhun minkä jälkeen tungettiin jotai kameraa nenään, tämän epämielyttävän toimenpiteen jälkeen alkoi se pahin vaihe nimittäin neula puudutus nieluun ja skalpelilla viilto paiseeseen, ei se viilto paljoa sattunut mutta se kun ne alko imee sitä verta ja mönjää lasi letkulla. voinkylä sanoa että reissu kannatti, nyt on kahdet eri antibiootit, vahvat buranat ja panacodit, olo on aivan mahtava ja terve, puhuminen ei kylläkään vielä aivan suju mutta leuka avautuu jo paljon paremmin :)
 
Mulla oli muutama vuosi se tilanne, että suu aukes vaan pari cm. Molemmin puolin tuntu leukanivelessä kauhea kipu eikä puhettakaan, että suun sais kunnolla auki. Se oli oireillu jo vuosia ja leuka "naksui" tosi herkästi mutta jossain vaiheessa se vaan meni niin kamalaksi, ettei auennu juuri ollenkaan. Ja kipeäkin oli. Menin hammaslääkäriin ja siellä otettiin muotit hampaista, hampaisiin teetettiin PURENTAKISKO joka sai jumin pois ikiajoiksi.
 
eatsfb hg
Jos jää ihan jumiin niin päivystykseen, mitä nopeemmin ne saa takas normaaliasentoon sen parempi.

Mut jos tuo vaiva on jatkuva niin hammaslääkäriin, röntgenkuvat kannattaa otatuttaa. Itsehän niitä leukoja ei missään nimessä saa alkaa repimään takas paikoilleen..
 
muoks. ja se vielä, että sen jälkeen kun sain purentakiskon (jota siis pidetään yöllä) niin parin viikon jälkeen kun oli kontrollikäynti suu aukes jo 6cm. Hammaslääkäri sen mittas sillon ekalla kerralla ja vielä siellä kontrollikäynnillä. Narskutatko hampaita yöllä? Tai puretko niitä yhteen? Jos, niin voin lyödä melkeen pääni pantiksi, että tarvit sen kiskon, niin samanlaiset oireet sulla tuntuu olevan kun mitä mulla oli. Mulla tosin se oli molemminpuolista leukalukkoa.
 
vierailija
Elikkäs mulla on nyt useemman viikon ollut leuka jumissa. Ei saa kunnolla suuta auki ja jos koittaa enemmän avata niin tekee kipeetä. Ja siis tuo "lukkiutuminen" tuntuis olevan vaan toisella puolella.

Mulla leuat on aina välillä lonksuneet ja aiemminkin välillä menneet jumiin mutta ikinä ei oo näin pitkään kestänyt. Välillä haittaa syömistäkin, esim. sämpylää en saa haukattua kun suu ei aukea.

Mutta nyt siis mietin että kummalle soittaisin, hammaslääkäriin vai ihan tavis lääkärille?

Mitäköhän tollaselle edes vois tehdä?

Tarvis varmaan pyytää jonkun vetäsemään kunnolla nyrkillä josko niin asettuisi paikoilleen. :D
 

Yhteistyössä