Lestadiolaislapset ja ilmaisutaito/teatteri kouluopetuksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piika-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piika-äiti

Aktiivinen jäsen
31.12.2006
3 723
0
36
Tunnen monia lestadiolaisperheitä, ja koen, että olemme ystävystynytkin aika monen nimenomaan vl-perheen kanssa. Heidän uskonnossaan on yksi asia, johon en ole koskaan saanut minulle järkeenkäyvää vastausta keneltäkään näistä perheistä.

Miksi teatteri, koulunäytelmistä ja ilmaisutaidontunneista alkaen ja koulujen teatterivierailuista lähtien, on arveluttava asia? Mitä pahaa on siinä, että lapsi kasvaa esiintymiskykyiseksi, puheenpitopelottomaksi ja näkee muutaman näytelmän kouluaikanaan?

En halua provosoida, en loukata, mutta tämä on jotenkin sellainen juttu, jota en oikeasti ymmärrä. Olisi kilttiä, jos joku palstaileva äiti tai isä kertoisi mistä tässä on kyse.

Piika-äiti

Kyllä minun lapseni ainakin saavat osallistua ilmaisutaidon tunneille ja koulunäytelmiin, ei niissä mielestäni ole mitään väärää. Teatterireissuille en toivo lasteni lähtevän, koska en itsekään käy teattereissa enkä näe sitä tarpeelliseksi lapsillenikaan. En osaa sanoa, miksi jotkut kokevat, että ilmaisutaidossa / koulunäytelmissä olisi jotain väärää tai pahaa... :|

Niin, olen siis vl.

Alkuperäinen kirjoittaja Asennekysymys:
Teatterireissuille en toivo lasteni lähtevän, koska en itsekään käy teattereissa enkä näe sitä tarpeelliseksi lapsillenikaan. Niin, olen siis vl.

Siis, miksi sitä nytelmää ei saa mennä katsomaan teatteri rakennukseen, mutt akoulussa sen saa katsoa?? onko tämä kielto sun mielestä Katekismuksessa? Raamatussa sitä ei ole...

Kyllä minun lapseni ainakin saavat osallistua ilmaisutaidon tunneille ja koulunäytelmiin, ei niissä mielestäni ole mitään väärää. Teatterireissuille en toivo lasteni lähtevän, koska en itsekään käy teattereissa enkä näe sitä tarpeelliseksi lapsillenikaan. En osaa sanoa, miksi jotkut kokevat, että ilmaisutaidossa / koulunäytelmissä olisi jotain väärää tai pahaa... :|

Niin, olen siis vl.

Mikä tässä on logiikka? Onko kaikki sellaien kiellettyä lapsiltasi, mitä et itse harrasta, siis tyyliin jos itse et käy luistelemassa, saavatko lapsesi käydä?

Mua kanssa ihmetyttää toi teatterihomma. Keskiajalla esitettiin jo kirkkonäytelmiä, joten mihinkähän tämä teatterikielto perustuu?

Kuinka pitkälle koulun pitää joustaa uskontojen vuoksi? Tuo ruotsijuttu oli toki provo, mutta mitä kummallisimpia asioita eri uskonnoissa on ja Suomeen tulee enemmän ja enemmän eri uskontojen edustajia. Joku uskonto voi kieltää evoluutioteorian, voiko lapset sitten olla pois biologian tunneilta? Jollekin joku muu ihan kummallinen juttu voi olla kiellettyä. Pitääkö siis jokaisen lapsen saada vapautus sellaisista asioista, jotka hänen uskonto kieltää?

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Niin, olen siis vl.

Mikä tässä on logiikka? Onko kaikki sellaien kiellettyä lapsiltasi, mitä et itse harrasta, siis tyyliin jos itse et käy luistelemassa, saavatko lapsesi käydä?

Mua kanssa ihmetyttää toi teatterihomma. Keskiajalla esitettiin jo kirkkonäytelmiä, joten mihinkähän tämä teatterikielto perustuu?

Niin siis eikö kukaan vl-tyyppi osaa vastata tähän? Saako käydä teatterissa ja jos ei, miksi ei?

Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
Alkuperäinen kirjoittaja v:

Niin, olen siis vl.

Niin siis eikö kukaan vl-tyyppi osaa vastata tähän? Saako käydä teatterissa ja jos ei, miksi ei?

No en osaa tuohon vastata että miksi, mutta syntiä ne teatteri ja näytelmät heille on.

Eikös ne heittäneet heikäläisen papinkin ulos lestadiolais-rippikoulusta kun oli käynyt katsomassa joku näytelmän.

http://freepathways.wordpress.com/2010/01/12/miksi-teatteri-on-syntia/

no kyllä itse aikoinani osallistuin näytelmä- ja ilmaisutaidon tunneille ja lapseni osallistuvat myös. Teatteriin lähtöä en suosittele, mutta on kyllä sielläkin käynyt jonkun lasten näytelmän katsomassa

No ainakin Raamatussa sanotaan että älkää istuko siellä missä pilkkaajat istuvat. Koulussa nyt on ainakin pakko käydä... joo mutta kyllähän siellä teatterissa on monenlaisia näytelmiä, ei välttämättä kaikki niin hyviä, vähän kuin elokuvia. Ja sinne mennään ja maksetaan ja annetaan kunniaa ihmisille... en tiedä

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
No ainakin Raamatussa sanotaan että älkää istuko siellä missä pilkkaajat istuvat. Koulussa nyt on ainakin pakko käydä... joo mutta kyllähän siellä teatterissa on monenlaisia näytelmiä, ei välttämättä kaikki niin hyviä, vähän kuin elokuvia. Ja sinne mennään ja maksetaan ja annetaan kunniaa ihmisille... en tiedä

Lestojen pilkkaajat istuu teatterissa. Ou jeah.

En ole vl, mutta minulle useat vl-perheet ovat perusteelleet lasten poisjääntiä teatterista sillä, etteivät voi tietää millaisia kohtauksia esitykset sisältävät. Nykyisin monet lastennäytelmätkin on sovitettu niin, että mukana on konservatiivisesti ajatellen arveluttavaa kielenkäyttöä ja paljastavaa vaatetusta.

Koulun näytelmissä ei tätä ongelmaa ole hengellisistä kirkkonäytelmistä puhumattakaan. Koulun on Suomen lakien mukaan tuettava lapsen perheen vakaumusta, eli teoriassa vapautus esim. ruotsista pitäisi antaa jos jouku yhteiskunnassa tunnustettu hengellinen ryhmä pitäisi ruotsin kieltä vahingollisena.

Lapseni koulun valinnaisaineoppaassa mainitaan ilmaisutaidon kohdalla, että opsiin kuuluu näytelmien ja elokuvien katsomista ja näytelmiin osallistumista sekä tanssia, ja toivotaan, että ne, joiden vakaumusta tämä rikkoo, valitsisivat jonkin toisen valinnaisaineen.

Minusta tämä ohje kuulostaa fiksulta ja neutraalilta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Lestojen pilkkaajat istuu teatterissa. Ou jeah.

Kerroppa missä kohtaa Raamatussa, siis missä asiayhteydessä tuo ajatus on esitetty+ Raamattua ei pitäisi käyttää niin etät poimitana joku irrallinen, asiayhteydestään laikttu ajatus ja aletaan käyttää sitä semmoisiin tarkoituksiin, jotka ei olekaan olleet alunperin lähtökohtana.

Tiedätköhän sinä itse, oletko lukenut Raamatusta, missä yhteydessä siellä on käytetty sanontaa "pilkkaajat istuvat" ?

Se on Psalmeissa, jotka ovat Raamatun runoutta. Runossa ylistetään vanhan testamentin ajan hyveitä kuten lainoppineisuutta. psalmissa ei kielletä enempää teatteriesityksiä kuin elokuviakaan.
Se kuuluu vuoden 1992 käännöksenä seuraavasti:

"Hyvä on sen osa, joka ei vaella jumalattomien tavoin, ei astu syntisten teille, ei istu pilkkaajien parissa, vaan löytää ilonsa Herran laista, tutkii sitä päivin ja öin. Hän on kuin puu, vetten äärelle istutettu: se antaa hedelmän ajallaan, eivätkä sen lehdet lakastu.

Hän menestyy kaikissa toimissaan. Niin ei käy jumalattomien. He ovat kuin akanat, joita tuuli ajaa. Väärintekijät saavat kerran tuomionsa, syntisillä ei ole sijaa vanhurskaiden joukossa. Herra ohjaa omiensa tietä, mutta jumalattomien tie päätyy tuhoon." (Ps. 1:1-6.)

Jumalan pilkkaa sisältyy hyvin harvoin minkään näytelmän esitykseen, päinvastoin. Hyvä taide puhuttelee aina ihmistä myös hengellisessä mielessä.

Runoilija Lassi Hyvärinen joka on itsekiin vanhoillislestadiolainen on lehtikirjoituksessaan kyseenalaistanut oman herätysliikkensä musiikki-, teatteri-, elokuva - ym. kiellot. Eivät perustu raamattuun vaan ovat maalaistaustasta noussutta perinnettä..
http://freepathways.wordpress.com/2009/03/29/kulttuurikielloilla-ei-ole-raamatullisia-perusteluja/

Mieheni kanssa päätimme erota vl uskosta siinä vaiheessa kun esikoinen tuli kouluikään. Emme halua lapsillemme yhtä rajoittavaa kouluelämää mistä itse kärsittiin.

Niiden vanhoillislestadioiden mielestä teatteri ym. on syntiä. Mutta lapset ovat hyvin ylivilkkaita ja leikit on tosi vaarallisen rajuja näissä lestadio perheissä.

Uusimmat

Yhteistyössä