Lestadiolaiset

  • Viestiketjun aloittaja kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti
ex-lesta
Permanentin saa ottaa, mutta hiuksia ei saa värjätä. Kaulakoru saa olla mutta korviksia ei. Puuteri on synti mutta sitä käytetään salaa jne. Videolta katsotaan elokuvia hyvin monissa perheissä mutta telkkaria ei saa olla. Usein se videonkatsomistelkkari on sitten jossain ovellisessa kaapissa että saa kiinni kun tulee uskonystäviä kylään ;)
Tällaisia täysin keksittyjä sääntöjä ja jos niistä poikkeaa, puhutaan selän takana kakkaa.
 
LES
Alkuperäinen kirjoittaja ex-lesta:
Permanentin saa ottaa, mutta hiuksia ei saa värjätä. Kaulakoru saa olla mutta korviksia ei. Puuteri on synti mutta sitä käytetään salaa jne. Videolta katsotaan elokuvia hyvin monissa perheissä mutta telkkaria ei saa olla. Usein se videonkatsomistelkkari on sitten jossain ovellisessa kaapissa että saa kiinni kun tulee uskonystäviä kylään ;)
Tällaisia täysin keksittyjä sääntöjä ja jos niistä poikkeaa, puhutaan selän takana kakkaa.
Järki käteen näissäkin asioissa pitää tottakai kuitenkin ottaa. Ketä se yks puuterinhipaisu haittaa? Jos se ei ole edes niin NÄKYVÄÄ.
 
8v naimisissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lestadiolaiset eivät saa katsoa telkkaria,eivät saa käyttää korvakoruja tai muita lävistyksiä,ei saa harrastaa esiaviollista seksiä,ei saa ottaa avioeroa,ei saa käydä baareissa,eikä vissiin mielellään sais vetää kännejä,ei saa käyttää ehkäisyä,ei saa kiroilla,kihloissa ollaan mielellään korkeintaan vain vuosi kunnes naimisiin. siinä jotain
"eivät mielellään ota kännejä" mitä tarkoitat? vanhoillislestadiolaiset eivät käytä alkoholi lainkaan. Mitään sääntöä ei ole että kihloissa ollaan korkeintaan vuosi. jokaine on sen verran kihloissa kun siltä tuntuu, mut kihlaus on lupaus avioliitosta. Itse menin aika nopeeta naimisiin kihlautumisen jälkeen. Itse ajattelee sen asian niin, etttä miksi sitä pitäis olla 2v kihloissa jos rakastat miestä paljon ja tiedät, etttä meidät on toisillemme tarkoitettu.
 
miuku
Alkuperäinen kirjoittaja 8v naimisissa.:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei saa harrastaa esiaviollista seksiä, kihloissa ollaan mielellään korkeintaan vain vuosi kunnes naimisiin. siinä jotain
Mitään sääntöä ei ole että kihloissa ollaan korkeintaan vuosi. jokaine on sen verran kihloissa kun siltä tuntuu, mut kihlaus on lupaus avioliitosta. Itse menin aika nopeeta naimisiin kihlautumisen jälkeen. Itse ajattelee sen asian niin, etttä miksi sitä pitäis olla 2v kihloissa jos rakastat miestä paljon ja tiedät, etttä meidät on toisillemme tarkoitettu.
Koska ei saa olla esiaviollista seksiä, niin kihlaus jää lyhyeksi. Kuka kestää monen vuoden selibaattia rakastettunsa vierellä?
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
Alkuperäinen kirjoittaja 8v naimisissa.:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei saa harrastaa esiaviollista seksiä, kihloissa ollaan mielellään korkeintaan vain vuosi kunnes naimisiin. siinä jotain
Mitään sääntöä ei ole että kihloissa ollaan korkeintaan vuosi. jokaine on sen verran kihloissa kun siltä tuntuu, mut kihlaus on lupaus avioliitosta. Itse menin aika nopeeta naimisiin kihlautumisen jälkeen. Itse ajattelee sen asian niin, etttä miksi sitä pitäis olla 2v kihloissa jos rakastat miestä paljon ja tiedät, etttä meidät on toisillemme tarkoitettu.
Koska ei saa olla esiaviollista seksiä, niin kihlaus jää lyhyeksi. Kuka kestää monen vuoden selibaattia rakastettunsa vierellä?
No kyllä mä ainakin kestin 3 vuotta!!
 
Hohhoijaa.....
Juu, ja lestadiolaiset ovat mitä karseimpia työtovereita. Palvovat pomoa kuiin jumalaa ja jumalan sna on laki, siis kaikissa asioissa. Sori, toivottavasti täältä löytyy erilaisia, mutta useamman näkemäni koekmuksella näin totean! Esim. lessu työnantaja: "lapsen sairaus ei saa olla este työlle!" ja työkaveri: "elämä pitää järjestellä työn sanelemien ehtojen mukaisesti.." (esim.vapaata ei saa pyytää, jos on menoja vaan pitää kytätä mahd. vapaapäivää..)

Ja monet lestadoilais äidit pitävät meitä ev.lut. äitejä silminnähden huonompina, näin vaikkapa seurakunnan kerhoissa on havaittavissa..

 
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa.....:
Juu, ja lestadiolaiset ovat mitä karseimpia työtovereita. Palvovat pomoa kuiin jumalaa ja jumalan sna on laki, siis kaikissa asioissa. Sori, toivottavasti täältä löytyy erilaisia, mutta useamman näkemäni koekmuksella näin totean! Esim. lessu työnantaja: "lapsen sairaus ei saa olla este työlle!" ja työkaveri: "elämä pitää järjestellä työn sanelemien ehtojen mukaisesti.." (esim.vapaata ei saa pyytää, jos on menoja vaan pitää kytätä mahd. vapaapäivää..)

Ja monet lestadoilais äidit pitävät meitä ev.lut. äitejä silminnähden huonompina, näin vaikkapa seurakunnan kerhoissa on havaittavissa..
:eek: meitä mahtuu kuitenki moneen junaan. ite en arvostele ihmisiä uskonnon perusteella.
 
vl kans
Alkuperäinen kirjoittaja LES:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-lesta:
Permanentin saa ottaa, mutta hiuksia ei saa värjätä. Kaulakoru saa olla mutta korviksia ei. Puuteri on synti mutta sitä käytetään salaa jne. Videolta katsotaan elokuvia hyvin monissa perheissä mutta telkkaria ei saa olla. Usein se videonkatsomistelkkari on sitten jossain ovellisessa kaapissa että saa kiinni kun tulee uskonystäviä kylään ;)
Tällaisia täysin keksittyjä sääntöjä ja jos niistä poikkeaa, puhutaan selän takana kakkaa.
Järki käteen näissäkin asioissa pitää tottakai kuitenkin ottaa. Ketä se yks puuterinhipaisu haittaa? Jos se ei ole edes niin NÄKYVÄÄ.
Hei miksi sitte pitäs hipasta puuteria jos se ei edes näy mitenkään? Mikä sen tarkotus sillon on? Eikö olisi sama jättää hipaisematta? Kunhan heräs vaan kymysys.
 
hohhoijaa...
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa.....:
Juu, ja lestadiolaiset ovat mitä karseimpia työtovereita. Palvovat pomoa kuiin jumalaa ja jumalan sna on laki, siis kaikissa asioissa. Sori, toivottavasti täältä löytyy erilaisia, mutta useamman näkemäni koekmuksella näin totean! Esim. lessu työnantaja: "lapsen sairaus ei saa olla este työlle!" ja työkaveri: "elämä pitää järjestellä työn sanelemien ehtojen mukaisesti.." (esim.vapaata ei saa pyytää, jos on menoja vaan pitää kytätä mahd. vapaapäivää..)

Ja monet lestadoilais äidit pitävät meitä ev.lut. äitejä silminnähden huonompina, näin vaikkapa seurakunnan kerhoissa on havaittavissa..
:eek: meitä mahtuu kuitenki moneen junaan. ite en arvostele ihmisiä uskonnon perusteella.
Voi kuule!! Olen avoin ja ennekkoluuloton ihminen! Nämä asiat ovat vain tulleet karseina kokemuksina vastaan, ihan uskontoon katsomatta..mistä minä heti ensimmäisestä työpäivästä kenenkään vakaumusta tietäisin saati ensi näkemisen? Tuollaiset asiat vaan pompsahtavat sitten sieltä esiin, lieko uskonnolla siihen vaikutusta?

Olisi kiva kieltämättä tietää on ko lestadiolaisilla tuohon työntekoon jotain vakaumusta uskonnon kautta? Mieheni kanssa ollaan mietitty samaa, kun hänelläkin on pari uskovaista työkaveria, ja hekin ovat kuin orjia töissä; eivät IKINÄ sanoisi vastaan työnantajalle tai toivo itselleen mitään (esim. vapaapäivää tai lomaajankohtaa..) Jos joku viitsii vastata rakentavasti niin kiitos sille..

 
vieras
että miksi sen permanentin saa ottaa mutta väriä ei?? permanentti on hiuksille isompi muutos kuin esim värjäys? jos ei siis värjää vaikka vihreiksi. miksi saa olla kaulakorut ja käsikorut mutta ei korvakoruja (vaikka nappikorviksia niin ei tarvitse tehdä lävistystä)?? jos saisin rakentavan vastauksen :)
 
vl kans
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa...:
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa.....:
Juu, ja lestadiolaiset ovat mitä karseimpia työtovereita. Palvovat pomoa kuiin jumalaa ja jumalan sna on laki, siis kaikissa asioissa. Sori, toivottavasti täältä löytyy erilaisia, mutta useamman näkemäni koekmuksella näin totean! Esim. lessu työnantaja: "lapsen sairaus ei saa olla este työlle!" ja työkaveri: "elämä pitää järjestellä työn sanelemien ehtojen mukaisesti.." (esim.vapaata ei saa pyytää, jos on menoja vaan pitää kytätä mahd. vapaapäivää..)

Ja monet lestadoilais äidit pitävät meitä ev.lut. äitejä silminnähden huonompina, näin vaikkapa seurakunnan kerhoissa on havaittavissa..
:eek: meitä mahtuu kuitenki moneen junaan. ite en arvostele ihmisiä uskonnon perusteella.
Voi kuule!! Olen avoin ja ennekkoluuloton ihminen! Nämä asiat ovat vain tulleet karseina kokemuksina vastaan, ihan uskontoon katsomatta..mistä minä heti ensimmäisestä työpäivästä kenenkään vakaumusta tietäisin saati ensi näkemisen? Tuollaiset asiat vaan pompsahtavat sitten sieltä esiin, lieko uskonnolla siihen vaikutusta?

Olisi kiva kieltämättä tietää on ko lestadiolaisilla tuohon työntekoon jotain vakaumusta uskonnon kautta? Mieheni kanssa ollaan mietitty samaa, kun hänelläkin on pari uskovaista työkaveria, ja hekin ovat kuin orjia töissä; eivät IKINÄ sanoisi vastaan työnantajalle tai toivo itselleen mitään (esim. vapaapäivää tai lomaajankohtaa..) Jos joku viitsii vastata rakentavasti niin kiitos sille..
No minä en kyllä täytä noita tuntomerkkejä. Pyydän vapaata, jos tarvin ja muutenkin esitän toivomuksia työaikojen suhteen. Tiuskaisen pomolle takasi, jos huomaan, että alaiselle aletaan puhua kuin sontakasalle. Huomasipahan muuttaa äänensävyä. Heh heh!

 
vieras vl
kyllä ainakin mun tutut ihan samalla lailla pyytää vapaapäiviä ja lomia ku muutki.... halutaan tietenkin olla rehellisiä ja tunnollisia työelämässäkin.... eikä turhia riidellä työnantajan kanssa
 
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa...:
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa.....:
Juu, ja lestadiolaiset ovat mitä karseimpia työtovereita. Palvovat pomoa kuiin jumalaa ja jumalan sna on laki, siis kaikissa asioissa. Sori, toivottavasti täältä löytyy erilaisia, mutta useamman näkemäni koekmuksella näin totean! Esim. lessu työnantaja: "lapsen sairaus ei saa olla este työlle!" ja työkaveri: "elämä pitää järjestellä työn sanelemien ehtojen mukaisesti.." (esim.vapaata ei saa pyytää, jos on menoja vaan pitää kytätä mahd. vapaapäivää..)

Ja monet lestadoilais äidit pitävät meitä ev.lut. äitejä silminnähden huonompina, näin vaikkapa seurakunnan kerhoissa on havaittavissa..
:eek: meitä mahtuu kuitenki moneen junaan. ite en arvostele ihmisiä uskonnon perusteella.
Voi kuule!! Olen avoin ja ennekkoluuloton ihminen! Nämä asiat ovat vain tulleet karseina kokemuksina vastaan, ihan uskontoon katsomatta..mistä minä heti ensimmäisestä työpäivästä kenenkään vakaumusta tietäisin saati ensi näkemisen? Tuollaiset asiat vaan pompsahtavat sitten sieltä esiin, lieko uskonnolla siihen vaikutusta?

Olisi kiva kieltämättä tietää on ko lestadiolaisilla tuohon työntekoon jotain vakaumusta uskonnon kautta? Mieheni kanssa ollaan mietitty samaa, kun hänelläkin on pari uskovaista työkaveria, ja hekin ovat kuin orjia töissä; eivät IKINÄ sanoisi vastaan työnantajalle tai toivo itselleen mitään (esim. vapaapäivää tai lomaajankohtaa..) Jos joku viitsii vastata rakentavasti niin kiitos sille..
ei ole. kenenkään ei täällä tarvi orjaksi ruveta.... niin ja kyllä mun mies pitää pekkasia ja omia lomia kun on tarvis!!
huvittaa tämmöset morkkaajat... mikä teiän motiivi on?
ihmisiä on moneen junaan ikään,sukupuoleen tai uskontoon katsomatta :|

 
hmm
vl:ät eivät saa rukoilemalla syntejä anteeksi, vaan toinen uskovainen voi saarnata ne anteeksi. "ne joiden synnit te annatte anteeksi maan päällä, ovat anteeksi annettu myös taivaassa" .
Jos on elävä usko sydämessä, niin tämä ei tunnu kieltojen noudattamiselta.
Oon tuota miettiny että miksi uskoisin näin jos en ajattelisi että vain näin uskomalla pääsen taivaaseen. Sittenhän ois sama miten uskoisin..
Kunnioitan kaikkia ihmisiä ja heidän uskontojaan, jokainen saa uskoa niinkuin haluaa. Itse olen valinnut tämän tien.on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa. En halua julistaa kenellekkään"et pääse taivaaseen".

Uskovaistenkin keskellä on paljon niitä jotka eivät sydämestään ole uskovaisia. Ovat ennemminkin tavan vuoksi. Eivät ehkä jaksa hoitaa tuntoaan ja turtuvat. Usko tuntuu heillä sääntöjen noudattamisena. Mielestäni ei kannata elää näin koska ei me olla täällä uskomassa muitten ihmisten vuoksi, vaan taivasta varten. Juuri kuulin että eräs ystäväni ei halua enää olla tässä joukossa. Toisin kuin moni luulee, haluamme pitää yhteyttä myös näihin jotka eivät enää ole tässä uskossa, usein he itse kuitenkin ehkä katkeroituvat eivätkä halua olla enää tekemisissä ja se on surullista.
tässä muutamia ajatuksia.. vaikka aina mieluummin keskustelisi kasvotusten asioista niin ei tulisi niin paljon väärinkäsityksiä.
Mukavaa alkusyksyä kaikille :)
 
Hohhoijaa..
Niin, ehkä kaikki uskovaiset ei ymmärrä, ettei tämmöisellä "taviksella" ole lapsenhoitajaa joka sormelle, jos lapsi on kipeä. Ei ole sisaria, ei edes serkkuja, mummi vuorotyössä samoin ystävät, joten ei siinä auta kuin isän tai äidin olla kotona hoitamassa oli töissä tunnollinen tai ei. Toiset ymmärtää paremmin kuin toiset ja kyllä on joskus tarpeellista "riidellä" työnantajan kanssa, ei meillä täällä suomessa muuten näinkään hyvät työolot olis, jos joku ei olisi historian aikana niin tehnyt. Mutta allekirjoitan myös tuon TURHAN-riitelyn..
 
sanon vain
Alkuperäinen kirjoittaja vl kans:
Alkuperäinen kirjoittaja LES:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-lesta:
Permanentin saa ottaa, mutta hiuksia ei saa värjätä. Kaulakoru saa olla mutta korviksia ei. Puuteri on synti mutta sitä käytetään salaa jne. Videolta katsotaan elokuvia hyvin monissa perheissä mutta telkkaria ei saa olla. Usein se videonkatsomistelkkari on sitten jossain ovellisessa kaapissa että saa kiinni kun tulee uskonystäviä kylään ;)
Tällaisia täysin keksittyjä sääntöjä ja jos niistä poikkeaa, puhutaan selän takana kakkaa.
Järki käteen näissäkin asioissa pitää tottakai kuitenkin ottaa. Ketä se yks puuterinhipaisu haittaa? Jos se ei ole edes niin NÄKYVÄÄ.
Hei miksi sitte pitäs hipasta puuteria jos se ei edes näy mitenkään? Mikä sen tarkotus sillon on? Eikö olisi sama jättää hipaisematta? Kunhan heräs vaan kymysys.
 
vieras
tuli vaan mieleen kun olltiin vl-rippikoulussa ja puuteri oli ankarasti kiellettyä, mutta esim finneille tarkoitettua peitepuikkoa sai käyttää, niin jotkut tytöt veti koko naaman sillä peitepuikolla :D :D oli se niin huvittavaa katsella sitä touhua :D
 

Yhteistyössä