Lestadiolaiset

  • Viestiketjun aloittaja kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja just joo:
Raamattua voi lukea ja tulkita juuri niin kuin haluaa, nämä lestadiolaiset tekevät sitä ihan oman mielensä mukaan.

Televisiosta tulee paljon uutis- ja ajankohtaisohjelmia sekä erityisesti lapsille ja nuorille suunnattuja opetusohjelmia. Ei kannattaisi lestadiolaistenkaan puhua asioista mistä eivät tiedä (siis juuri esim. tämä televisio)..
Niinhän sieltä tulee juu, mutta kuinka paljon sieltä tulee sitä ohjelmaa joka ei ole kovin tarpeellista?
 
Tietääkö kukaan mikä on lestaodilainen uusheräys? Näin sellasen toimiston ja mua kiinnosti niin paljon että kävin niiden nettisivuillakin, mutta ei sieltä aatteesta juuri mitään selvinny. Eli miten eroaa esim. vanhoillislestaodilaisista?
 
Utelias Vili
Mulle oli yllätys, että esikoisia olis enemmän kuin vanskuja! Itse asun täällä Oulun seutuvilla ja täällä on joka pitäjä täynnä vanskuja, olisko ne esikoiset sitten etelämmässä? Ja olen muuten luullut, että esikoiset edustavat tiukempaa linjaa, esim. ikkunaverhot kielletty (korstelua).

Noista uusheränneistä olisin kans halunnut kysyä, eivätkö hekin ole alunperin olleet lestadiolaisia, mutta edustavat vapaampaa suuntaa? Vai onko uusheränneet ja "kirkon uskovaiset" sama asia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta sellainen askarruttaa vielä, että uskovatko lestadiolaiset, että vain he voivat päästä taivaaseen?
sillä jos uskovat, niin kuin olen kuullut, niin sehän ei ole raamatullista.
Sanoihan Jeesuskin, että yhtä hyvin kreikkalaiset sekä heprealaiset, ympärileikatut/ympärileikkaámattomat voivat periä Jumalan valtakunnan kuin Juutalisetkin, sillä pelastus on yksin uskosta Jeesukseen.


Tähän pakko sanoa, että vl:t elävät niin kuin raamattu opettaa ja ne jotka elävät raamatun opetuksen mukaan pääsevät taivaaseen. Jo pelkkä meikkaaminen on raamatun opetuksen vastaista. Miksi ei voisi olla vanhoillislestadiolainen jos kuitenkin elää ja uskoo niin kuin Jeesus opettaa?

Synnitöntä ihmistä ei ole, mutta synnit voi/saa uskoa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, jos haluaa elää Jeesuksen opetuksessa ja päästä taivaaseen.

Mikään ei ole kiellettyä, asioita ei vaan haluta tehdä.
Tuossa edellä joku kyseli et miksei hyväksytä esim. nuoren meikkaamista niin siksi, koska jos nuori haluaa olla kuitenkin uskomassa ni se on raamatun vastaista meikata. Ei hän minun mielestä ole uskomassa jos ei elä niin kuin raamattu opettaa.

Aikaa sekavaa näin väsyneenä, mut ehkä jotain irtoaa...

Missä kohtaa Raamattua mielestäsi kielletään meikkaaminen? Eikö siellä kuitenkin puhuta itsensä koristelusta jotakin ja vanhoollislestadiolaiset saavat käyttää koruja- paitsi lävistyksiä ja korvakoruja.

Sanot, ettei ole mitään kiellettyä, asioita ei vain haluta tehdä. Kyllä mulla on paljon vl-tuttavia/kavereita/sukulaisia, jotka nimenomaan haluaisivat esim. meikata, katsoa leffoja (katsovatkin salaa), käydä baareissa (osa, ei kaikki), ja paljon muuta. He eivät kuitenkaan uskalla tehdä niin peläten joutuvansa silmätikuksi ja osa tekee näitä salaa. Tosi hyvä juttu muuten, mutta Jumala näkee ne salatkin. Jos omatunto sanelee, mitä saa tehdä, miksi toiset vl:t puuttuvat niihin sitten niin hanakasti? Onko hyvä omatunto sitä, että tehdään ns. syntiä salassa? Tuttava vanh.lest. hankki television. Hänen vl-ystävänsä alkoivat puhua, että hän on kieltänyt uskonsa ja hän jäi kaveripiirin ulkopuolelle.

Jos joku ei mielestäsi ole uskomassa, kun ei elä niinkuin raamattu opettaa, (esimerkkinä mainitsemasi meikkaus), niin raamattuhan neuvoo meitä elämään tuomitsematta? Esim. toisen uskoa. Raamatussa on paljon asioita, jotka vanh. lestadiaolaiset ovat poimineet sieltä ja haluavat niitä noudattaa. Paljon on "itse keksittyjä" syntejä, kuten tv ja meikkaus.. Ja osa tärkeistä raamatun kohdista on unohdettu tyystin..


 
vieras
Tosta telkkari-jutusta haluaisin kysyä.
Asuin ala-asteikäisenä 70-luvulla paikkakunnalla, jossa oli paljon lestadiolaisia. Aina kun katsottiin joku opetusfilmi tai koulutelevisiota, poistui meidän luokan lestadiolaiset luokasta.

Vieläkö nykyään on tämmöistä?
 
Utelias Vili
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tosta telkkari-jutusta haluaisin kysyä.
Asuin ala-asteikäisenä 70-luvulla paikkakunnalla, jossa oli paljon lestadiolaisia. Aina kun katsottiin joku opetusfilmi tai koulutelevisiota, poistui meidän luokan lestadiolaiset luokasta.

Vieläkö nykyään on tämmöistä?
Joo, näin oli vielä 80-luvullakin! Koko koulu kerääntyi saliin katsomaan hiihtoja, mutta vanskujen lapset menivät eri tilaan kuuntelemaan radiosta niitä! Enpä ollut muistanutkaan tuota.
 
Utelias Vili
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
tuo vansku särähtää vähä ilkeesti korvaan :/
Aijaa, en tiennyt, pyydän anteeksi jos loukkasin. Mulla on ollut sellainen käsitys, että täällä vanhoilliset käyttävät itsekkin tuota nimitystä itsestään.
 
LESTA
Alkuperäinen kirjoittaja vaikkupallero:
niin tossa tulikin jotain.

päältätäytettävä peskone täytynee olla.

Vanhoilliset ovat vielä tiukempia. Muut kuin lesd. ei pääse taivaaseen. Ainakin joku lessu on joskus väittänyt. Kaipa sillekin on toisinajattelijoita, toivosin ainakin.
HUIPPU TUO PESUKONE JUTTU!!!!!!!!!!!!EI MUUTEN PIDÄ PAIKKAANSA!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Utelias Vili:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tosta telkkari-jutusta haluaisin kysyä.
Asuin ala-asteikäisenä 70-luvulla paikkakunnalla, jossa oli paljon lestadiolaisia. Aina kun katsottiin joku opetusfilmi tai koulutelevisiota, poistui meidän luokan lestadiolaiset luokasta.

Vieläkö nykyään on tämmöistä?
Joo, näin oli vielä 80-luvullakin! Koko koulu kerääntyi saliin katsomaan hiihtoja, mutta vanskujen lapset menivät eri tilaan kuuntelemaan radiosta niitä! Enpä ollut muistanutkaan tuota.
mitäs pahaa noissa kouluissa olevissa opetusohjelmissä on?

:D
 
vieras taas
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
Alkuperäinen kirjoittaja Utelias Vili:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tosta telkkari-jutusta haluaisin kysyä.
Asuin ala-asteikäisenä 70-luvulla paikkakunnalla, jossa oli paljon lestadiolaisia. Aina kun katsottiin joku opetusfilmi tai koulutelevisiota, poistui meidän luokan lestadiolaiset luokasta.

Vieläkö nykyään on tämmöistä?
Joo, näin oli vielä 80-luvullakin! Koko koulu kerääntyi saliin katsomaan hiihtoja, mutta vanskujen lapset menivät eri tilaan kuuntelemaan radiosta niitä! Enpä ollut muistanutkaan tuota.
mitäs pahaa noissa kouluissa olevissa opetusohjelmissä on?

:D
Sitä mäkin mietin, mutta tosiaan 70-luvulla näin tapahtui.

 
vieras
Meikkaamiseen liittyen...Miksi lestadiolaiset käyttää meikkivoidetta,puuteria ja huulikiiltoa?Eikö niitä lasketa meikeiksi?Työkavereina ja asiakkaina on paljon lestadiolaisia ja tämä asia on pistänyt silmään.En oo kehdannu keneltäkään suoraan kysyä...

Vielä hatunnosto lestadiolaisäideille;työskentelen kätilönä lapsivuodeosastolla ja en voi kuin ihmetellä sitä rauhallisuutta ja varmuutta millä suhtaudutte lasten hoitoon.Lapset ovat teille kaikki kaikessa ,uskomaton määrä rakkautta riittää aina jokaiselle uudelle vauvalle.Ja se miten autatte toinen toisianne;kateeksi käy!

Vaikka itse olen ateisti,meikkaan jne.tulen jostain syystä loistavasti toimeen lestadiolaisten kanssa.Ehkä se johtuu ennakkoluulottomuudesta.
 
Kristus tuli vapauttamaan meidät, ei sitomaan tai laittamaan meidät lain alle.
Kyllä kristityllä on vapaus tehdä kaikkea, eri asia onko kaikki rakentavaa ja tarpeellista.
Tuo tv juttu sinäänsä on ollut varmaan aluksi ihan hyväkin juttu. Tarkoitus on varmaan siinä, että aika käytetään paremmin kuin tv:n tollottamiseen. Esim. autetaan ihmisiä, rakennetaan toisia ihmisiä, tutkitaan Jumalan Sanaa yms.

Isekin kristittynä myin tv:ni, koska en jaksanut kattoa enään "humpuuki" ohjelmia, joita tulee liian paljon. Netti riittää mulle, voin katsoa netistä kaikki tv-sarjat, uutiset ym, jotka haluan.

Ja siitä meikkauksesta. Mitä ihmettä? Ei raamatussa kielletä meikkausta, vaan juuri kehoitetaan naisn pitämään itsestään huolta ja koristamaan itseään sopivasti. Ja kuka voi mennä sanomaan että juuri meikkaus on pahasta, jos sitä kaytetään kauniisti?

Raamatussa on tärkeempiäkin asioita, miksei keskityttäis niihin? eikä nniihin epäolennaisiin.

Täytyy sanoa kuitenkin, että arvostan lestadiolaisia!


:wave:
 
minulle sanoi lestadiolainen kaveri...kun kysyin häneltä että miksi te ette saa katsoa televisiota, että ei me haluta...mutta en usko...varmasti haluavat. ja hän vielä sanoi että saadaan me tehdä mitä halutaan, mutta ei me haluta tai ruukata.

En minä silti sanoisi etten arvosta heitä, heillä on oma elämän tapa niinkuin on jokaisella täällä. Tunnen monta lestadiolaista ja todella mukavia ihmisiä ovat... tietenkin on sellaisia ihmisiä ketkä ei voi heitä sietää, mutta nykyään maailmassa on niin paljon erillaisuutta että pakko oppia elämään sen kanssa...

Tällä palstalla lukee sellasta mitä en ikinä ennen ole kuullut!!!

Hyvää kesän jatkoa kaikille!!! :whistle:
 
Kysymys
Alkuperäinen kirjoittaja lastad.:
Luoja loi meidät tämännäköisiksi, siltä haluamme myös näyttää.
Helpompi olla ilman tv:tä, koska sieltä ei paljon tule sopivaa ohjelmaa,saatika tarpeellista.
Entäs tämä netti sitten? Täältähän löytyy kaikki maailman pahuudet ja synnit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Tietääkö kukaan mikä on lestaodilainen uusheräys? Näin sellasen toimiston ja mua kiinnosti niin paljon että kävin niiden nettisivuillakin, mutta ei sieltä aatteesta juuri mitään selvinny. Eli miten eroaa esim. vanhoillislestaodilaisista?
:attn:
 

Yhteistyössä