Lestadiolaiset

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti
Mä en ihan oikeasti heidän säännöistään tiedä, mutta tupakkajuttuun voisin veikata, et ei alkoholi itsessään ole kielletty, mutta humalassa ei ole suotavaa olla. Eli humalan aiheuttama poikkeava käyttäytyminen olisi kielletty.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Naapuri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no MIETTIKÄÄ mitä se alkoholi aiheuttaa?? niin paljon väkivaltaa jA Vääryyttä , esim. miten monesti viattomat lapset joutuu kärsimään läheisten juomisesta!!!! tupakallahan vain pilaa oman elimistön. johan tuon järkiki sanoo että kannattee pysyä erossa jos haluaa tietää mitä tekee ja mitä tapahtuu .jos haluaa hallita itseään.
Ja vielä: sitä lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa esiintyy paljon lestaperheissä, ei siihen alkoholia tarvita.
en sanonukkaan että tarvitaan, mutta saattaa aiheuttaa. oletko tehnyt tilatotutkimuksia että lestaperheissä paljon väkivaltaa? onko se määrä suhteessa johonkin (verrattavissa)?

vl
Alkuperäinen kirjoittaja Historiaa:
Jos pitää lestadiolaisuutta uutena uskontona, kannattaa tutustua liikkeen historiaan. Se juontaa juurensa alkuseurakunnasta saakka. Jeesuksen ajoista asti elävä usko (se usko, jossa tunnetaan sekä synti että armo, mutta myös syntien anteeksiantamus), on kulkenut jossakin päin maailmaa jollakin nimellä. Lars Levi Laestadius sai herätyksen aikanaan lukijaisilta, joilla vielä oli elävää uskoa. Hän oli niin voimakas uskon edistäjä, että sitä elävää uskoa kantavia alettiin kutsua lestadiolaisiksi. Ennen lukijaisia elävää uskoa kantoivat mukaan muun muassa hernhutilaiset, Martti Lutherin seuraajat olivat myös oikeassa uskossa. Lestadiolaisuus ei ole mikään uusi uskonto, vaan se on vain yksi vaihe elävän kristillisyyden 2000-vuotisessa historiassa.

Suosittelen liikkeen historiasta kiinnostuneelle Seppo Lohen Pohjolan kristillisyys-teosta.

Ja noihin kysymyksiin siitä, mikä on kiellettyä, mikä sallittua. Ei ole olemassa mitään "listaa", mistä tarkistetaan, saako ko. asiaa tehdä. Kun sydämessä on aito usko ja halu pysyä uskomassa, Pyän hengen kautta nämä asiat selvenevät. Selkeyden vuoksi joihinkin asioihin on otettu yhteinen kanta, jotta sekava käytös ei pahentaisi kenenkään mieltä. Näin esimerkiksi televisio on nähty paremmaksi jättää pois uskovaisita kodeista, sillä se ei ruoki uskonelämää. Sen sijaan internet on melko monessa uskovaisessa kodissa sen käytännöllisyyden vuoksi. Tuntemissani perheissä netin käytöstä on sovittu yhteiset säännöt ja niistä pidetään kiinni.

Jos joku on törmännyt vanhoillislestadiolaisiin, joiden käytös poikkeaa huomattavasti muiden vl:ten käytöksestä, voi syynä olla se, että sydämessään he eivät ole aidosti uskomassa. Moni voi venyttää omantuntonsa rajoja niin paljon, että lopulta mikään ei tunnu enää synniltä, vaan kaikki sallitaan.
Sen verran vielä jatkan tätä, että samanlailla uskottiin jo ensimmäisen ihmisparin aikana ym. vanhan testamentin aikana. Eli tämä usko on ollut olemassa ihan aikojen alusta.

Luterilainen
Alkuperäinen kirjoittaja Naapuri:
Ihan normi ev. lut.

Myös vanhoillislestadiolaiset ovat normaaleja evankelis-luterilaisia, jotka pitävät Raamatun ohjeita muuttumattomina ja tärkeimpinä elämänohjeina.
Nyt kyllä sorruit antamaan väärän todistuksen vanhoillislestadiolaisesta opista. Ev.lut. kirkon piirissä ei ole paljoa julkisesti puhuttu mutta sisäisesti ollaan kummissaan koska lestadiolaisten oppi poikkeaa suuresti ev.lut. kristinopista.

Ovat tästä jotkut ääneenkin puhuneet, kuten ex arkkipiispa Jukka Paarma, Espoon piispa Mikko Heikka ja teol.tri Kari Kuula.

Tässä tietoa opillisista eroista suhteessa luterilaisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
Tuossa uskonnossa on paljon outoa. Mitä sitten jos ei kauheasti pidä lapsista ja niitä kuitenkin pitää tehdä niin paljon kuin luoja suo.
Se on outoa, että äidin terveyttä ei oteta huomioon, teet vaan niin paljon lapsia kuin ikinä vaikka henki lähtis!

Ja hei, seksi on lapsentekoa varten! Miettikää nyt! Pitäiskö esim. miehen hormonitoiminnalle sanoa vaan stop sit viiden lapsen jälkeen? Nehän on normaaleja haluja, joita on ihan sallittua avioliitossa tyydyttää ja se on samalla hellyyden ja rakkauden osoitusta molemmille. Ei Jumala ole tarkoittanut avioparin elävän selibaatissa jos lapsia ei haluta.

Ja se armoton tupakointi! Miksi tupakoidaan raskaanakin ja imettäessä, kysyn vaan??????? Kyllä olis taas luudalla töitä! |O

joku
nimissä ei ole tunnettu kauaa..mutta samoin uskovia kautta aikojen. Siis lestadiolaisuudessa uskotaan että raamatun ihmiset ovat uskoneet samoin kuin nyt elävät lestadiolaiset. Tuo nimitys on vain nyt tullut myöhemmin..

...
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Ei noihin kysymyksiin oikeasti vastattu. Miksi kierrätte esim. tuon tupakointi-kysymyksen?
Missään oikeassa uskonnossa ei vaihtele säännöt kuten lestadiolaisuudessa. Joskus ei saanut koristaa itseään, nyt jo saakin. Outoa.
Niin ja televisiosta ei saa katsella ohjelmia ja elokuvia, mutta tietokoneelta saa. Niin ja tosiaankin puuteria, meikkivoidetta, huulikiiltoa saa laittaa+ripsiä taivuttaa, mutta taas huuliPUNAA ja ripsiväriä ei saa laittaa. Hmmm.

Sanoilla pelleilyä
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Niin ja televisiosta ei saa katsella ohjelmia ja elokuvia, mutta tietokoneelta saa. Niin ja tosiaankin puuteria, meikkivoidetta, huulikiiltoa saa laittaa+ripsiä taivuttaa, mutta taas huuliPUNAA ja ripsiväriä ei saa laittaa. Hmmm.
Totta. ja ehkäisy on syntiä mutta sitä ei lasketakaan ehkäisyksi jos ehkäisee eikä halua lapsia sen takia että perheessä on sairautta.

Mä lehden luin
Alkuperäinen kirjoittaja noitamuori:
Pitäiskö esim. miehen hormonitoiminnalle sanoa vaan stop sit viiden lapsen jälkeen? Nehän on normaaleja haluja, joita on ihan sallittua avioliitossa tyydyttää ja se on samalla hellyyden ja rakkauden osoitusta molemmille. Ei Jumala ole tarkoittanut avioparin elävän selibaatissa jos lapsia ei haluta.
Vanhoillislestadiolaisuuden johtajat ovat ilmoittaneet että ehkäisyyn ei ole lupaa MISSÄÄN olosuhteissa!

esim. SRK:nn pääsihteeri ja seurapuhuja, pappi Aimo Hautamäki sanoi lehdessä näin.

.
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Tuossa uskonnossa on paljon outoa. Mitä sitten jos ei kauheasti pidä lapsista ja niitä kuitenkin pitää tehdä niin paljon kuin luoja suo.
Lapsia ei tarvitse tehdä. Seksi on lasten tekemistä varten, joten jos et halua lapsia niin et harrasta seksiä. Kukaan ei pakota siihen.
Joo, vaa joku täällä kertoili, että jos sitten ei ala lapsia ilmaantua, nii suku alkaa epäillä, että pari käyttää ehkäisyä, ja siittähän se vasta soppa syntyykin.
No hahhah

.
Se on outoa, että äidin terveyttä ei oteta huomioon, teet vaan niin paljon lapsia kuin ikinä vaikka henki lähtis!

Ja hei, seksi on lapsentekoa varten! Miettikää nyt! Pitäiskö esim. miehen hormonitoiminnalle sanoa vaan stop sit viiden lapsen jälkeen? Nehän on normaaleja haluja, joita on ihan sallittua avioliitossa tyydyttää ja se on samalla hellyyden ja rakkauden osoitusta molemmille. Ei Jumala ole tarkoittanut avioparin elävän selibaatissa jos lapsia ei haluta.

Ja se armoton tupakointi! Miksi tupakoidaan raskaanakin ja imettäessä, kysyn vaan??????? Kyllä olis taas luudalla töitä! |O
Varmaan on niitäkin jotka tupakoi imettäessä tai raskaana, en voi varmaksi sanoa, mutta itse en tunne yhtään tälläistä, tunnen sentään satoja vl

Liinukka
Alkuperäinen kirjoittaja Mä lehden luin:
Pitäiskö esim. miehen hormonitoiminnalle sanoa vaan stop sit viiden lapsen jälkeen? Nehän on normaaleja haluja, joita on ihan sallittua avioliitossa tyydyttää ja se on samalla hellyyden ja rakkauden osoitusta molemmille. Ei Jumala ole tarkoittanut avioparin elävän selibaatissa jos lapsia ei haluta.
Vanhoillislestadiolaisuuden johtajat ovat ilmoittaneet että ehkäisyyn ei ole lupaa MISSÄÄN olosuhteissa!

esim. SRK:nn pääsihteeri ja seurapuhuja, pappi Aimo Hautamäki sanoi lehdessä näin.
Kyllä meilläkin ehkäisyä käytetään, vaikka vl olenkin. Eikä ole ketään häirinnyt. Oon kyllä kavereillekin ry:llä siitä puhunut ja meidän ratkaisumme on kyllä ymmärretty. Meillä on kaksi lasta, ja ensisijaista on nyt säilyä heidän äitinään hengissä eikä vaarantaa henkeäni liika tiheillä raskauksilla.

Vaikea ajatella että pitäisi vaan elää jossain selibaatissa, ollaan sentään nuoria ihmisiä.

Päivämiehessäkin on usein mainittu, että perhesuunnittelu on väärin, mutta ehkäisyn käyttö ei aina ole sitä perhesuunnittelua.

Vaan toisinaan se on sairauden hoitoa ja sairauden ennalta ehkäisyä ja sellaisena ihan ok uskovaiselle.

Tyrmistyttävää
Eniten mua nyppii tuossa lahkossa se, ettei se pidä muista uskovia minään. Vain he ovat ainoat oikeat. Minun sydämen uskovaisuuteni ei ole heidän silmissään oikeaa uskovaisuutta.

Jotenkin hassua kuvitella, että ihmiset oikeasti uskovat, että kaikista maailman 5 miljardista ihmisistä vain nämä enimmäkseen pohjois-suomea kansoittavat muutamat kymmenet/sadat tuhannet ihmiset ovat ainoita, jotka taivaaseen pääsevät....
Tyrmistyttävää omahyväisyyttä, ei muuta.

Pelastuvatko muut kuin vanhoillislestadiolaiset?

Voihan sitä väittää
Uskoa lestadioilaisuuden nimissä ei ole tunnettu kauaa..mutta samoin uskovia kautta aikojen. Siis lestadiolaisuudessa uskotaan että raamatun ihmiset ovat uskoneet samoin kuin nyt elävät lestadiolaiset. Tuo nimitys on vain nyt tullut myöhemmin..
Tuo on siis uskomus. Mutta etkö ole tullut kysyneeksi, missä ovat moisen uskomuksen perustelut? Faktat?

Sitä ihminen voi uskoa ja uskotella muille voi mitä hyvänsä. Olematonta hölynpölyäkin.

Mutta eihän esim. tuolle sinun uskomukselle ole yhtään tosiasiaperustelua. Maailmassa on tuhansittain kristinuskon erilaisia lahkoja jotka väittävät edustavansa ns. alkuseurakuntaa... Historiantutkimus puolestaan osoittaa muuta.

Vanhoillislestadiolaisuus on yksi Suomen evl-kirkon heärtyslliikkeistä, se syntyi 1800-luvun puolivlissä ja hieman myhemmin kuin herännäisyys. Kummankin juuret ulottuvat protestantismin piirissä syntyneeseen pietismiin, ankaraan ja tiukkaan lakihenkiseen suuntaukseen, johon kuuluvat myös nykyisin Amerikassa vaikuttavat mennoniitit, hutteriitit ja amishit. (Heillä on se ero lestadiolaisiin etät he eivät hyväksy lapsikastetta.) Samaa pietististä juurta löytyy monissa lahkoissa joita on esim. Britanniassa yhä tänään. Mitä ankaranmpi ja kontrolloivampi, sitä pyhempi... Lars Levi Laestadius saarnasi oppimatotmille ja köyhille saamelaisille ja pelasti heidät tuhoutumasta alkoholismiin, mutta ei hän aikonut perustaa mitään kirkolle vihamielistä herätysliikettä.

"Ninni80"
Kyllä meilläkin ehkäisyä käytetään, vaikka vl olenkin. Eikä ole ketään häirinnyt. Oon kyllä kavereillekin ry:llä siitä puhunut ja meidän ratkaisumme on kyllä ymmärretty. Meillä on kaksi lasta, ja ensisijaista on nyt säilyä heidän äitinään hengissä eikä vaarantaa henkeäni liika tiheillä raskauksilla.

Vaikea ajatella että pitäisi vaan elää jossain selibaatissa, ollaan sentään nuoria ihmisiä.

Päivämiehessäkin on usein mainittu, että perhesuunnittelu on väärin, mutta ehkäisyn käyttö ei aina ole sitä perhesuunnittelua.

Vaan toisinaan se on sairauden hoitoa ja sairauden ennalta ehkäisyä ja sellaisena ihan ok uskovaiselle.
Raskauden ehkäisy ei ole raskauden ehkäisyä vaan "sairauden ennalta ehkäisyä"?

Mistä lähtien raskaus on määritelty sairaudeksi?

irmaliina
[QUOTE="Ninni80";24604539]Raskauden ehkäisy ei ole raskauden ehkäisyä vaan "sairauden ennalta ehkäisyä"?

Mistä lähtien raskaus on määritelty sairaudeksi?[/QUOTE]

Mistä pääättelet, että juuri raskaus on se 'sairaus', jota yritetään ennaltaehkäistä?

On olemassa monia sairauksia, joiden oireita raskaus lisää tai joista parantumista raskaus estää.

Itselläni todettiin joku aika sitten syöpä, jonka hoitoja ei olisi voitu aloittaa, jos olisin ollut raskaana. Myös esim. mielenterveysngelmaisen uudelleensairastumista voidaan ennaltaehkäistä mm. raskauden ehkäisemisellä.

vl
Aika yleinen käsitys on, että naisia "käytetään hyväksi" lestadiolaisuudessa. Että heidät alistetaan ja pakotetaan saamaan lapsia.

Onko tullut mieleen, että äidit itse eivät ajattele näin? He uskovat sen olevan oikein, ettei ehkäisyä käytetä. Heitä ei alisteta eikä pakoteta seksiin. Lapset ovat Jumalan lahja. Jokaisella lapsella on oma paikkansa ja tarkoitus tässä maailmassa, siihen he uskovat.

esimerkkinä tästä eräs viidentoista lapsen äiti. Häneltä oli lasta odottaessa neuvolassa kysytty, "pakottaako sinun miehesi sinut tähän?" Hän oli aivan ihmeissään, oli yrittänyt selittää, ettei todellakaan.

Ja lestadiolaisilla ei muuten ole mitään "sääntöjä". Omantunnon mukaan tehdään. Kuten joku aikaisemmin tässä ketjussa sanoikin, joillain ovat rajat venyneet, eivätkä he enää huomaa, mikä on syntiä.
Itse pidän kaikenlaista meikkaamista (myös puuteria ja huulikieltoa) syntinä, kuten korvakoruja sun muita. Esimerkkinä se, että jos Jumala haluaisi meidän käyttävän korvakoruja, hän olisi luonut meille korvareiät.

Minä olen lestadiolainen, sinä et ole. Minä en arvostele sinua siitä. Miksi sinä arvostelet minua? On surullista, ettei "erilaisuutta" voida tässä maailmassa hyväksyä. Minua on koulukiusattu uskoni vuoksi, kuten omaa äitiäni, sisaruksiani ja monia tuttujanikin.

Aika yleinen käsitys on, että naisia "käytetään hyväksi" lestadiolaisuudessa. Että heidät alistetaan ja pakotetaan saamaan lapsia.

Onko tullut mieleen, että äidit itse eivät ajattele näin? He uskovat sen olevan oikein, ettei ehkäisyä käytetä. Heitä ei alisteta eikä pakoteta seksiin. Lapset ovat Jumalan lahja. Jokaisella lapsella on oma paikkansa ja tarkoitus tässä maailmassa, siihen he uskovat.

esimerkkinä tästä eräs viidentoista lapsen äiti. Häneltä oli lasta odottaessa neuvolassa kysytty, "pakottaako sinun miehesi sinut tähän?" Hän oli aivan ihmeissään, oli yrittänyt selittää, ettei todellakaan.

Ja lestadiolaisilla ei muuten ole mitään "sääntöjä". Omantunnon mukaan tehdään. Kuten joku aikaisemmin tässä ketjussa sanoikin, joillain ovat rajat venyneet, eivätkä he enää huomaa, mikä on syntiä.
Itse pidän kaikenlaista meikkaamista (myös puuteria ja huulikieltoa) syntinä, kuten korvakoruja sun muita. Esimerkkinä se, että jos Jumala haluaisi meidän käyttävän korvakoruja, hän olisi luonut meille korvareiät.

Minä olen lestadiolainen, sinä et ole. Minä en arvostele sinua siitä. Miksi sinä arvostelet minua? On surullista, ettei "erilaisuutta" voida tässä maailmassa hyväksyä. Minua on koulukiusattu uskoni vuoksi, kuten omaa äitiäni, sisaruksiani ja monia tuttujanikin.
Anteeksi, pitikö tuon siis olla joku argumentti? Koska naisille on sanottu syntymästä asti, että ehkäisy on väärin ja sarjasynnyttäminen on oikein, he uskovat sen itsekin, joten kaikki on ihan ookoo? Hilpeää :D

Sinänsä pidän myös hauskana sitä, että samaan hengenvetoon kun alat puhua sääntöjen olemattomuudesta, alat kertoa rajoista. Kivan synonyymin keksit.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä