Lestadiolaiset!

• Viestiketjun aloittaja Ei aina ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
Thinker49
Luomiskertomus. Lisääntykää ja täyttäkää maa.
Raamatussa sanotaan että lisääntykää. Sen ymmärrän, mutta jos on kolme lasta synnyttänyt, niin silloin on lisäännytty.

Ei Raamatussa ole sanottu että pitää vuoden välein lisääntyä eikä että pitää lisääntyä niin kauan kuin suinkin siihen pystyy.

Sitä ihmettelen, että jos tämä ehkäisy on tosiaan niin tärkeä asia, niin miksi siitä ei Raamatussa puhuta mitään.

"jep"
Wikipedia:

Vanhoillislestadiolaisille muodostui vuonna 1945 kanta, jonka mukaan he pitäytyvät Raamattuun ja että "lapsirajoitus on syntiä kaikissa muodoissaan".[49] Kanta vahvistettiin vuoden 1967 puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksessa.[45] Vanhoillislestadiolaisten mukaan Jumala on elämän ja kuoleman Herra ja elämän luominen on hänen käsissään.[50] Ihminen ei saa käyttää ehkäisyä, koska se vanhoillislestadiolaisen tulkinnan mukaan estää Jumalan luomistyötä. Myös aborttia pidetään syntinä.[50]

Ei absoluuttinen totuus ja blaablaa, mutta lähempänä tuo on kuin jonkun pöllön palstalaisen "käsitys" aiheesta.

"jep"
Raamatussa sanotaan että lisääntykää. Sen ymmärrän, mutta jos on kolme lasta synnyttänyt, niin silloin on lisäännytty.

Ei Raamatussa ole sanottu että pitää vuoden välein lisääntyä eikä että pitää lisääntyä niin kauan kuin suinkin siihen pystyy.

Sitä ihmettelen, että jos tämä ehkäisy on tosiaan niin tärkeä asia, niin miksi siitä ei Raamatussa puhuta mitään.
Niin, oishan niitten pitäny tajuta, että kortsu keksitään!! :headwall:

Mistäpä se Raamatun kirjoittaja olisi tiennyt että muutaman tuhannen vuoden kuluttua keksitään ehkäisy. Samasta syystä kännyköistä, aipädeistä ja netistä on yllättävän vähän mainintoja Raamatussa.

En tarvi lisäperusteluja, kyllä tämä tuli nyt harvinaisen selväksi. Jos kerran sulle on näin opetettu niin näinhän sen on oltava.
Niin no mä nyt olen sattunut koko lapsuuteni ja osan nuoruuttani käymään vuosittain suviseuroissa, seuroissa viikottain, vanhollislestadiolaisten raamattuluokissa jne.
Ja aina on tuolla tavalla opetettu.

Miksi et halua uskoa, että vl:t opettavat juuri noin?

Niin no mä nyt olen sattunut koko lapsuuteni ja osan nuoruuttani käymään vuosittain suviseuroissa, seuroissa viikottain, vanhollislestadiolaisten raamattuluokissa jne.
Ja aina on tuolla tavalla opetettu.

Miksi et halua uskoa, että vl:t opettavat juuri noin?

Siis en missään nimessä kiistä etteikö VL seuroissa opeteta juuri niinkuin sanot. Kuten sanoin, itse en ole VL enkä ole elläissäni käynyt seuroissa.

Yritän vihjata, että todellinen syy opetuksen takana ei ole se sama minkä olet kuullut saarnamiehiltä.

Siis en missään nimessä kiistä etteikö VL seuroissa opeteta juuri niinkuin sanot. Kuten sanoin, itse en ole VL enkä ole elläissäni käynyt seuroissa.

Yritän vihjata, että todellinen syy opetuksen takana ei ole se sama minkä olet kuullut saarnamiehiltä.
No joo siis itsehän en usko koko hommaan ja suurilta osin heidän opit on
mun mielestä hirveetä p*skaa.
Todellisia syitä en kyllä tiedän, mutta sen tiedän, että vanhat sedät ko liikkeen johdossa polkevat varsinkin naisia mennen tullen.

Mut joo, kerroin oman kokemukseni asiasta kun tässä ketjussa syytä tuohon "kieltoon" kyseltiin. :)

• Tykkää
Reactions: har mi
Alkuperäinen kirjoittaja höpöt;20011257:
Tyhmäkin tajuaa, että kysymyksessä kaksi eri asiaa, vaikka teemana onkin lapsen saaminen tai ei-saaminen. Kysymyksessä on nimittäin lapsen haluaminen eli epäitsekkyys, tai sitten se että lasta ei haluta eli itsekkyys. Niinku lähtökohtana.
Muahhahhaa! Kyllä se lapsen hankkiminen on nimenomaan itsekästä! Haloo! Ei se olemassa olematon lapsi huuda, että haluaa syntyä vaan lapsen hankinta on aina vanhempien OMA HALU saada se lapsi eli ITSEKKYYDESTÄ on kyse!

Ja mun mielestä on todella itsekästä hankkia lapsia tähän sairaaseen maailmaan joka tappaa itse itseään. Enkä ole tekopyhä, itse yritetään lasta, mutta mun mielestä se on vaan väärin väittää etteikö lapsen teko olisi itsekästä.

perustelija
Mikä perustelu lestadiolaisilla oikeastaan on sille että pitävät ehkäisyä syntinä?
Jumala on luonut jonnekin vauvojen varaston jossa ne odottavat pääsyä ihmiseksi. joakiselel naiselle on Jumala ennalta määrännyt tietyn määrän lapsia ja se on oikea määrä. Jos joku jää synnyttämättä, se tulee vaatimaan henkeään naiselta tuomiopäivänä.

Näin uskot(ell)aan ja seuroissa puhutaan...

Eräs kohtalo
Tämäkin on harhaluulo.
Se syy miksi eivät ehkäisyä käytä on juurikin tuo jonka jo aiemmin sanoin,
eli eivät halua puuttua Jumalan luomistyöhön ja ajattelevat,
että on Jumalan käsissä paljon niitä lapsia "siunaantuu".
On myös lestadiolaisia naisia joilta on tämä usko mennyt kun tuli rankkaa

En alkaisi tätä rumpaa uudestaan | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Pipin Pieni
[QUOTE="jep";24373388] Ihminen ei saa käyttää ehkäisyä, koska se vanhoillislestadiolaisen tulkinnan mukaan estää Jumalan luomistyötä. [/QUOTE]

Miten kukaan ihminen voi ESTÄÄ jumalaa luomasta? Jumala on Raamatun & kristinuskon mukaan kaikkivoipa. Lestadiolaisten jumala on aika "pieni" ?

Yhteistyössä