Kiinnostaa vain
Ja mitä kaikkea saa tehdä ja ei saa ennen avioliittoa? Kuinka nopeasti menitte naimisiin? Lapsia?
tuskin tuntevat toisiaan oikeasti. mitä jos se toinen onkin aivan hirveä, ikävä juttu. eikä sitä voi kovinkaan helposti perua.
No ne tekee niin kun se on pakko. jos alkaa vastustamaan uskon määräyksiä menee välit porukoihin. Tässä on selitetty miten se menee.minusta on järkyttävää, että ihmiset (lestadiolaiset yleensä) menevät niin nopeasti naimisiin. tapaavat, tutustelevat aikansa ja astuvat ikuiseen avioliittoon. tuskin tuntevat toisiaan oikeasti. mitä jos se toinen onkin aivan hirveä, ikävä juttu. eikä sitä voi kovinkaan helposti perua.
Tärkeintä on etät saisi uskovaisen puolison. Me emme voi seurustella kuin samoin uskovan miehen kanssa. On aika iso ongelma että rauhanyhdistyksissä on useasti avioitumisikäisiä miehiä paljon vähemmän kuin meitä naisia. Siitä seuraa karmea tunnelma kun "kotkat" hyökkäilee ja vahtii "omakseen" luulottelemaansa miestä. Miesparat taas ei uskalla ottaa kontaktia tutustumismielessä kun siitä tulee heti ISO haloo ja odotetaan seuraavana päivänä jo kihlautumista, suurin piirtein...Kiinnostaa että miten teillä menee seurustelu ja mies asia? Miten tapasit miehesi jne? Ja mitä kaikkea saa tehdä ja ei saa ennen avioliittoa? Kuinka nopeasti menitte naimisiin? Lapsia?
Onko kilpailu liian kovaa ettei uusia kilpailijattaria haluta..Jos et ole Vl niin parempi vain pysyä erossa vl miehistä...
"Miten ihminen voi yhteisöstä luopuessaan muuttua niin pahaksi että häneltä miltei viedään ihmisarvo? Olen haaska jota saa retuuttuaa arvostella selän takana ja kasvotusten miten vaan."Alkuperäinen kirjoittaja Ykä yksinäinen;29671790:Kysymyshän on siitä että yhteydet perheeseen ja sukuun sekä ystäviin kylmenee ja jopa katkaistaan siihen joka lähtee pois liikkeestä. Näin ei aivan joka ihmisen kohdalla käy mutta yleistä se on. Jää yksin.
Ehkä kannattais tehdä muutakin kuin rukoilla.Yksin jääminen on rankkaa, sen voin omalta kohdalta todeta. Seuroissa kyllä on kavereita mutta se läheisin läheinen puuttuu ja silloin puuttuu paljon. Olisi ihanaa saada puoliso ja perhe. Mutta sitä ei Taivaan Isä katso kaikille tarpeelliseksi...
Voihan sitä olla, mutta uskoisin että heillä ei ole yksinäisyyttä ollenkaan siinä mittakaavassa kuin ei-lestadiolaisilla, joilla ei ole mitään, ei monesti yhtään mitään yhteisöä eikä ees yhtä kaveria jolle soittaa tai mennä käymään jos alkaa ahistaan.Vaikka lestadiolaisen herätysliikkeen kulttuuri on tunnetusti erittäin tiivis ja yhteisöllinen, sisällä on yllättävän paljon yksinäisyyttä ja pahoinvointia.
Olin viime kesänä suviseuroissa tutustumassa. Saarnaaja luki rukouksia usein saarnojen lopussa. Kun olen käynyt luokkakaverin kotona (hän on lestadiolainen) heillä ei ole rukoiltu erityisemmin.Onko näin et lestaadiolaiset eivät rukoile .
Vain papit pöntössä.
Onko se kielletty niin kuin raamatun lukukin.
Olen entinen vl. Omassa kotikasvatuksessa tärkeitnä oli seuroissa käyminen ja saarnojen kuuntelu plus se muu yhteisöllinen meno. Olen hahmottanut aikuisena lestadiolaisen uskon niin että siinä tavallaan "palvotaan" omaa yhteisöä, "ainoaa oikeaa joukkoa".Olin viime kesänä suviseuroissa tutustumassa. Saarnaaja luki rukouksia usein saarnojen lopussa. Kun olen käynyt luokkakaverin kotona (hän on lestadiolainen) heillä ei ole rukoiltu erityisemmin.
Oho! Onpas auvoista...Voihan sitä olla, mutta uskoisin että heillä ei ole yksinäisyyttä ollenkaan siinä mittakaavassa kuin ei-lestadiolaisilla, joilla ei ole mitään, ei monesti yhtään mitään yhteisöä eikä ees yhtä kaveria jolle soittaa tai mennä käymään jos alkaa ahistaan.
Tiettävästi esim. yksinäisyydestä johtuvia itsemurhia ei lestadioalisilla nuorilla esiinny. Maailmassa elävillä niitä ikävä kyllä tapahtuu. Surullista mutta totta!