Leppävirta + 50km?

  • Viestiketjun aloittaja uuteen kotiin
  • Ensimmäinen viesti
uuteen kotiin
Hei!
Olemme muuttamassa savoon, ja mietimme tuota leppävirtaa, tai jotakin paikkakuntaa sen läheisyydessä, max noin 50km Leppävirralta.
En tunne aluetta tai paikkakuntaa ollenkaan, joten kuulisin mielelläni kommentteja, niin hyviä kuin huonojakin.
Meillä on lapsia, ala-asteella ja kotosna pieni.
Miten ja missä viihtyisi lapsiperhe ( ja mihin ei missään nimessä kannata muuttaa, jos sellaisia alueita tuolla on ) , ja kuinka muualta tulleet pääsevät sisään savolaiseen elämään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja uuteen kotiin:
Hei!
Olemme muuttamassa savoon, ja mietimme tuota leppävirtaa, tai jotakin paikkakuntaa sen läheisyydessä, max noin 50km Leppävirralta.
En tunne aluetta tai paikkakuntaa ollenkaan, joten kuulisin mielelläni kommentteja, niin hyviä kuin huonojakin.
Meillä on lapsia, ala-asteella ja kotosna pieni.
Miten ja missä viihtyisi lapsiperhe ( ja mihin ei missään nimessä kannata muuttaa, jos sellaisia alueita tuolla on ) , ja kuinka muualta tulleet pääsevät sisään savolaiseen elämään?
Hei! rekisteröidy,niin laitan sinulle Yv:tä =) Asun itse Leppävirralla..
 
Leppävirta on hyvä paikka asua. Itse olen sieltä kotoisin, tosin nyt asustelen Kuopiossa. Muita hyviä vaihtoehtoja voisivat kenties olla Varkaus (25km) ja Kuopio (50-55km), enpä juuri muita keksi jotka olisivat max. 50km Leppävirralta.

Leppävirralla periaatteessa on kaikki peruspalvelut ja extrana ihana kylpylä. :) Huonoja puolia on aika vaikea keksiä... Plussana ihanaa luontoa, hyvät lenkkimaastot, puistoja ja rentoa "savolaista" elämää. :)

Yv:tä saa laittaa. =)
 
Kiitos. Muutaman kerran olen Leppävirralla käynyt, ja luonto on todellakin kaunista siellä.
Työn takia olemme sinne muuttamassa heti kesäkuussa, mikäli löydämme sopivan asunnon.
Nyt yritänkin löytää tietoja alueista, jossa olisi hyvä/huono asua.
Myös lähistön kylät jne kiinnostavat.
Ennakkoluulottomasti olemme sinne muuttamassa, on itseasiassa hauskaa ja jännittävääkin muuttaa aivan uuteen paikkaan. Tosin onhan se haastavaakin, jotta kotiutuisimme sitten hyvin koko porukka.
Onnekseni olen nuorimman kanssa vielä vajaan vuoden kotona, joten voin keskittyä lasten sopeutumiseen uuteen kotiin.
Leppävirta ei siis ole se ihan pakollinen paikka, vaan noin 50km sen ympäriltä käy myöskin.
Vesileppikseen ajattelimme mennä lasten kanssa tässä pääsiäisen jälkeen, ja samalla reissulla katsastaa maisemia ja tutustua alueeseen hiukan.
 
Kirkonkylässä on ainakin mielestäni hyvä asua missä vaan. Myös lähiympäristöt (mm. Uitukanharju/Uitukka ja Paajalanmäki) on kivaa seutua. En siis oikeastaan voi sanoa missä ei kannata asua. :) Kylistä mulla ei ole tietoa paljoakaan, ainoastaan tiedän että Paukarlahti (lähellä Kuopiota) on nykyään aika suosittu asuinalue (vaikka ei mitään palveluita), Timolassa voi asua lähellä Varkautta (kiva kuulemma sekin) ja myös aika suosittuja alueita ovat Konnuslahti ja Kurjala (nimestään huolimatta...). Miksei myös Leppäsalon alue, tosin siellä ei varmaan valmiita asuntoja ole, täytyisi rakentaa oma. Automatkan päässä ovat kaikki kirkonkylästä. Itselläni ei siis tosiaankaan kokemusta noista kylistä. =)

Niin, ja miksei Sorsakoskikin olisi hyvä asuinpaikka. Ja jotkut tykkää myös Kotalahdesta. :)
 
Meillä ollut koko ikäni kesäpaikka Leppävirralla ja ollaan miehen kanssa joskus mietitty sinne pysyvästi muuttamista. Mitään negatiivista näin kesäasukkaan kokemuksella en osaa sanoa, mutta ikäni Helsingissä asuneena se tuntuu ehkä vähän pieneltä paikalta, mutta eihän Kuopioonkaan ole kuin 50km ja se on jo ihan kunnon kokonen kaupunki.
 
Juup, laitan yv:tä kaikille, jolta voin saada enemmän tietoa, mutta ehkäpä hiukan myöhemmin, kun edes tiedän, mitä voisin kysyä ja mistä tahtoisin enemmän tietää.
Haen nyt sellaista yleistä kuvaa alueesta, Leppävirta ei ole se pakollinen asuinpaikka, vaan kaikki käy noin 50km sen ympäriltäkin.
Savo on minulle ja miehelleni outoa seutua, joten kaikki mielipiteet ovat tervetulleita.
Tarkoitus on päästä muuttamaan kesäkuussa, viimeistään heinäkuussa, mikäli sopiva asunto kivalta paikalta löytyy. Muuten mies muuttaa edellä, ja me muut perässä. Mukava olisi päästä yhdessä muuttamaan ja perheenä tutustua uuteen kotipaikkaan.
Te voitte osaltanne auttaa perhettämme kertomalla pohjois-savosta ja elämästä siellä meille. :) :flower:
Kun meille selviää enemmän mahdolliset paikkakunnat/kylät johon ajattelemme muuttaa, lähetän taatusti yv:nä miljoona kysymystä, mikäli sallitte.

Otetaan esim vieraimman ehdottamat Oravikoski, Sorsakoski, Varkaus..
Varkaus on hiukan suurempi kaupunki Leppävirran lähellä. Nuo kaksi muuta taitavat kuulua Leppävirtaan? Mutta mitä niissä on hyvää? Millaisia paikkoja ovat?
Kun minulla ei siis oikeasti ole mitään käsitystä, ja siksi teiltä täällä näitä kyselen.
 
joo
Varkauteen ei lapsiperheen kannata muuttaa. kokoajan karsitaan lapsiperheiden asioista, kohta neuvolakäynnitkin siirtyy varmaan Kuopioon :eek: ruma ja pahanhajuinen kaupunki, muuttaisin äkkiä pois jos vaan pääsis :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
varkaus, ei ikinä :eek: siellä enää kohta mitään muuta ku se tehdas
joo, kato joku samaa mieltä:D ootko asunut joskus Varkaudessa vai asutko edelleen?
10v sitte sieltä läksin ja never ever takasi muuttas. sillotällön käyn sukulaisia siellä moikkaamassa ja kiitän että oon tajunnu pois lähtee :D
 
heinävesi 55km http://www.heinavesi.fi/
kuopio 54km http://www.kuopio.fi/
pieksämäki 51km http://www.pieksamaki.fi/
suonenjoki 44 km http://www.suonenjoki.fi/
tuusniemi 87km http://www.tuusniemi.fi/
varkaus 22km http://www.varkaus.fi/index.asp
 
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
varkaus, ei ikinä :eek: siellä enää kohta mitään muuta ku se tehdas
joo, kato joku samaa mieltä:D ootko asunut joskus Varkaudessa vai asutko edelleen?
10v sitte sieltä läksin ja never ever takasi muuttas. sillotällön käyn sukulaisia siellä moikkaamassa ja kiitän että oon tajunnu pois lähtee :D
mäkin lähtisin äkkiä täältä kauas pois. mut sit tääl on kuitenkin kaikki sukulaiset yms. ja on täälläkin jotain hyvää en vaan keksi mitä :whistle:
 
Jos nyt jotain omia käsityksiä kertoisin.

Varkaus: pieni kaupunki, haisee välillä aika pahalle, palveluita enemmän kuin Leppävirralla, olen kuitenkin kuullut että palveluita karsitaan koko ajan... ehkä jonkin verran "ränsistynyt" paikka

Kuopio: kiva paikka asua, isompi kaupunki, paljon palveluita, lapsille paljon tekemistä ja samoin aikuisille, lapsiperheitä kohdellaan hyvin (ainakin oman kokemukseni mukaan)

Oravikoski: pieni kylä Leppävirta-Kuopio välillä, todella ränsistynyttä, ei lapsiperheille paljoakaan tekemistä, eikä muitakaan palveluita paitsi kauppa (ja posti?), halpoja asuntoja

Paukarlahti: pieni kylä Leppävirta-Kuopio välillä, ei palveluita, ei tekemistä lapsiperheelle, paljon luontoa kuitenkin, lyhyt matka Kuopioon ja Oravikoskella lähin kauppa, talot alkaa olla Kuopion hinnoissa

Sorsakoski: lähellä Leppävirran "keskustaa", halpoja asuntoja, teollisuutta, kauppa löytyy

Timola: Leppävirta-Varkaus välillä (puolivälissä matkaa), ei tarkempaa tietoa mutta toiset tykkää rauhallisesta asuinalueesta

Konnuslahti ja Kurjala: pieni kylä, kyläkauppa löytyy, rauhallista asuinseutua

Soisalon saaren kaikki kylät: Soinilansalmi, Haapamäki, Kohmansalo, Itä-Saamainen, Konnuslahti, Kurjala, Leppäsalo, Rauvastenlahti, Länsi-Saamainen, Reinikkala, Moninmäki, Mustinmäki, Niinimäki, Mustinsalo, Riihiranta, Näädänmaa, Puponmäki, Särkijärvi, Tuppurinmäki ja Valkeamäki

Kaikki kylät kirkonkylästä pohjoiseen: Kotalahti, Oravikoski, Paukarlahti

Kaikki kylät kirkonkylästä etelään: Osmajärvi, Sarkamäki, Saahkarlahti, Timola ja Sorsakoski

Lisätietoa: www.leppavirta.fi

Mielestäni paras paikka asua on Leppävirran kunta. Itse muuttaisin kirkonkylään tai lähistölle. Riittävästi palveluita, rauhallista ja lapsiperheille "unelmapaikka". =)

Itse muutin alunperin opiskeluiden takia Kuopioon vuosia sitten ja olen muuttamassa takaisin Leppävirralle tulevaisuudessa, koska pidän enemmän Leppävirrasta asuinpaikkana.
 
Joko AP on muuttanut?

Tuohon on vähän vaikea vastata, koska kaikilla on niin eri kriteerit asuinpaikan suhteen. Itse en jaksaisi asua Leppävirralla lasten kanssa, koska on kuitenkin niin pieni paikka. Ei riittäis pelkkä Vesileppis ja urkkakenttä...Nätti paikkahan se, siitä ei pääse mihinkään.

Mä muutaisin kyllä mielelläni Kuopioon tai en ihan keskustaan, mutta johonkin sinne lähelle. Saaristokaupunki olis ihana, jos suinkin persaus kestäis...
 

Yhteistyössä