Leivontataitoisia kuulolla? Olisi kysymys liittyen rasvan käyttöön leivonnassa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ohjeessa lukee, että pitää käyttää huoneenlämpöistä margariinia. Muuten ihan kiva, mutta kun se margariini on jääkaappikylmää ja mä haluaisin leipoa NYT.

Mä en vissiinkään voi sulattaa sitä vesihauteessa, koska silloin se melko helposti menee niin lämpimäksi, että rasva muuttuu ihan litkuksi ja se ei kai ole tarkoitus? Tai siis, onko siitä jotain haittaa, jos se rasva ei olekkaan ns.palamuodossa, vaan nesteenä?

Ja tästä päästäänkin sitten seuraavaan kysymykseen...kaupassa myydään margariiniä myös pullossa. Voiko sitä käyttää silloin, kun ohjeessa käsketään laittamaan huoneenlämpöistä margariiniä? Meinaan, että jääkaappikylmäähän sekin on, mutta eikö tuossa lähinnä ajeta takaan sitä, että se olisi koostumukseltaan pehmeää?

Tää leipominen (ja muukaan ruoanlaitto) ei vaan oo mun juttu. Ei sitten niin millään.

Riippu reseptistä. Jos tarkoitus on vaahdottaa munat ja rasva, niin sitten nestemäinen rasva ei käy. Esim. pullataikinaan käy kyllä sulaneempikin rasva. (Yleensä käytän itse useimmissa leivonnaisissa voita)

Kun on tarkkana vieressä, niin margariinia voi tosiaan lämmittää mikrossa - pienellä lämmöllä lyhyt hetki, niin saa sitä pehmitettyä. Lisäksi margariini on kylmänäkin suht pehmeetä, joten usein siitä pystyy kyllä leipomaan kylmilteenkin.

• Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="sally";29136904]Laitat rasvan kippoon ja käytät mikrossa pienellä teholla sen verran että pehmenee, älä anna sulaa. :)[/QUOTE]

Miksei kukaan ole tätä mulle aikasemmin sanonut :D :D Mä itse asiassa en edes tiennyt, että tuon mikron tehoja saa säädetty...mutta näemmä sai. Ja nyt mulla on huoneenlämpöinen voi! Joten kiitos :D

Voi vaikuttaa koostumukseen, jos laittaa nesteenä.

Jos haluat leipoa NYT, niin pistät sen margariiniklöntin, mitä käytät kymmeneksi sekunniksi mikroon. Jos ei pehmeä tarpeeksi, uusi kymmenen sekuntia. Se ei paljoa tarvitse, että pehmee huoneenlämpöiseksi.

Uusimmat

Yhteistyössä