Leivonta-apua

• Viestiketjun aloittaja onneton
  • Ensimmäinen viesti
onneton
Meille tulee huomenna vieraita - aikuisia.

Mitä mä leivon, johon ei tarvita paljon mitään raaka-aineita ja joka onnistuu takuuvarmasti? Sen tarvii olla vähälaktoosinen tai laktoositon.

Yleensä kun leivon, niin niistä tulee liian kuivia. Ja mun kääretortut epäonnistuu aina. Olis kiva tarjota jotain maukasta. Jotain pikkuleipää, torttua, kakkua? Jotain makeaa!

Helpot ja toimivat ohjeet ovat tervetulleita!

guest
Mokkapalat!

Taikina

3 munaa
3 dl sokeria
200 g sulatettua voita
2 dl maitoa
5 dl vehnäjauhoja
3-4 tl leivinjauhetta
3 tl vanilliinisokeria
2-3 rkl kaakaojauhetta

Kuorrutus

4 dl (225 g) tomusokeria
5 rkl sulatettua voita tai margariinia
5 rkl vahvaa kahvia
1 rkl kaakaojauhetta
2 tl vanilliinisokeria
päälle kookoshiutaleita / nonparelleja / rae- tai tomusokeria

200 °C 15-20 min.

1. Sulata rasva ja jätä jäähtymään. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi.
2. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää ne maidon kanssa vuorotellen taikinaan. Lisää lopuksi sulatettu rasva.
3. Kaada taikina leivinpaperin päälle uunipellille ja paista 200 °C: ssa 15-20 min.
4. Sekoita kuorrutuksen aineet liedellä kattilassa ja kaada jäähtyneen kypsän pohjalevyn päälle tasaiseksi kerrokseksi. Ripottele pinnalle koristeet.
5. Kun kuorrutus on kovettunut, leikkaa levy tervällä veitsellä neliön muotoisiksi paloiksi.

vieras
jos haluaa tehdä mokkapalat varman päälle, niin kuorrutteen tilalle voit palotella suklaata sulamaan. Tosin kannattaa leikata annospaloiksi ennenkuin suklaa kovettuu.

sani
Muffinssejakin on helppo tehdä. Vaikka valkosuklaa-mustikka.

3 munaa
1 1/4 dl sokeria
100 g voita
4 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria
3/4 dl Flora Vanillaa
80 g valkosuklaata
1½-2 dl mustikoita

Vaahdota munat ja sokeri. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää vuorotellen sulatettua voita, jauhoja ja vanillaa muna-sokerivaahtoon. Kääntele rouhittu valkosuklaa ja mustikat taikinaan. Annostele muffinssivuokiin ja paista 200 asteessa noin. 15 minuuttia.

ap
Jipii! Kiitos ohjeista. Mä lähden kauppaan ostamaan aineksia. Teen ainakin mokkapaloja. Ihan unohdinkin, että ne on hyviä ja helppoja. Niitä oon ennenkin tehnyt. Onnistun varmasti.

vieras
Helppoja on ainakin muffinssit , esim porkkana tai vanilja, raekeksit ja suklaamurokakku. Mustikkapiirakka (siis sellain mihin tulee kermaviiliä päälle, löytyy luultavasti vähälaktoosisenakin) on kans hyvää ja helppo tehä. ananaskeikaustorttua helpompaa ei varmaan oiskaan mut mahtaakohan voitaikina olla vähälaktoosinen? Sunnuntain marjapiirakka on kans toimiva ohje.

Yhteistyössä