Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:Noh, kotitekoseen ruisleipään kuuluukin tulla kova kuori!
Alkuperäinen kirjoittaja chef:Alkuperäinen kirjoittaja hmm:Noh, kotitekoseen ruisleipään kuuluukin tulla kova kuori!
Onko se ruisleipää, jos siihen laittaa pikkasen ruisjauhoja joukkoon? Meinaan että kyllä tuo ihan vaalea noin niinkuin muutoin on.
Alkuperäinen kirjoittaja Hömpsyli:Lakon vuoksiko siellä leivotaan? Meinasin itsekin pitkästä aikaa sämpylät pyöräyttää.
Alkuperäinen kirjoittaja vg:Alkuperäinen kirjoittaja chef:Alkuperäinen kirjoittaja hmm:Noh, kotitekoseen ruisleipään kuuluukin tulla kova kuori!
Onko se ruisleipää, jos siihen laittaa pikkasen ruisjauhoja joukkoon? Meinaan että kyllä tuo ihan vaalea noin niinkuin muutoin on.
No ei ole, se on sekaleipääMutta voitele ne nyt vedellä kumminkin ja laita se pyyhe päälle.
Alkuperäinen kirjoittaja chef:7 dl vettä
1 pss kuivahiivaa
2 tl suolaa
3 dl 4 viljan hiutaleita
1 dl ruisjauhoja
n. 9 dl vehnäjauhoja
Nostata taikinaa n. 15 min, leivo löysähköstä taikinasta kaksi leipää ja laita kylmään uuniin. Paistoaika n. 45 min 250 asteessa.
Ja se oli uunin keskiosassa.
Tuo kuori on kyllä aika tumma, mutta mä pidin sitä jopa 5 min ohjetta vähemmän uunissa :/
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:Alkuperäinen kirjoittaja chef:7 dl vettä
1 pss kuivahiivaa
2 tl suolaa
3 dl 4 viljan hiutaleita
1 dl ruisjauhoja
n. 9 dl vehnäjauhoja
Nostata taikinaa n. 15 min, leivo löysähköstä taikinasta kaksi leipää ja laita kylmään uuniin. Paistoaika n. 45 min 250 asteessa.
Tuo kuori on kyllä aika tumma, mutta mä pidin sitä jopa 5 min ohjetta vähemmän uunissa :/
Eli sä laitoit kylmään uuniin ja odotit siitä sen 45 minuuttia?
Alkuperäinen kirjoittaja chef:Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:Alkuperäinen kirjoittaja chef:7 dl vettä
1 pss kuivahiivaa
2 tl suolaa
3 dl 4 viljan hiutaleita
1 dl ruisjauhoja
n. 9 dl vehnäjauhoja
Joo..tai siis 40 min, kun pidin vähän vähemmän, kun tuo on aikas...tumma :saint:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:Alkuperäinen kirjoittaja Hömpsyli:Lakon vuoksiko siellä leivotaan? Meinasin itsekin pitkästä aikaa sämpylät pyöräyttää.
No joo ja ei...ehkä ennemmin laiskuuden vuoksi, kun en jaksa lähteä kauppaan. Toisaalta olen nyt viikon sisään leiponut jo sämpylää, perunarieskaa ja nyt tuota leipää, jotta ehkä se kaupassakäynti olisi kätevämpää ja helpompaa. Varsinkin kun lopputulos ei aina ole niin kovin herkullinen, kun leivon :ashamed:
Mutta meiltä siis on leipä loppu, enkä tiedä onko sitä enää lähikaupassa, kun ihmiset kuulemani mukaan hamstraavat. Joten en jaksa ainakaan turhaa reissua tehdä. Ja kun tavoite on vähentää kaupassakäyntiä, eikä nyt muuta tarvita kun leipää.
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kir:Alkuperäinen kirjoittaja chef:Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:Alkuperäinen kirjoittaja chef:7 dl vettä
1 pss kuivahiivaa
2 tl suolaa
3 dl 4 viljan hiutaleita
1 dl ruisjauhoja
n. 9 dl vehnäjauhoja
Joo..tai siis 40 min, kun pidin vähän vähemmän, kun tuo on aikas...tumma :saint:
se 45 minuuttia 250 asteessa tarkoittaa sitä, että pidetään sitä 45 minuuttia siinä 250 asteessa, eikä laiteta kylmään uuniin ja aloiteta siitä laskemaan sitä 45 minuuttia.
Eli tottakai se kuori kärventyy, mutta muuten voi jäädä raa´aksi.
Käytännössä se ei ole ollut siellä 250 asteessa kun jotain vajaa puoli tuntia arviolta
Alkuperäinen kirjoittaja BJ harmaana:Itse otin juuri leivät uunista ja tuli ihania!Hiivaleipäjauhopussista otin ohjeen, en olekaan ennen leipää tehnyt. Yhteen sekoitin mysliä ja toiseen valkosipulia ja unikonsiemeniä. En taida enää kaupasta leipää ostaakaan.
Alkuperäinen kirjoittaja Hömpsyli:Alkuperäinen kirjoittaja chef:Alkuperäinen kirjoittaja Hömpsyli:Lakon vuoksiko siellä leivotaan? Meinasin itsekin pitkästä aikaa sämpylät pyöräyttää.
No joo ja ei...ehkä ennemmin laiskuuden vuoksi, kun en jaksa lähteä kauppaan. Toisaalta olen nyt viikon sisään leiponut jo sämpylää, perunarieskaa ja nyt tuota leipää, jotta ehkä se kaupassakäynti olisi kätevämpää ja helpompaa. Varsinkin kun lopputulos ei aina ole niin kovin herkullinen, kun leivon :ashamed:
Mutta meiltä siis on leipä loppu, enkä tiedä onko sitä enää lähikaupassa, kun ihmiset kuulemani mukaan hamstraavat. Joten en jaksa ainakaan turhaa reissua tehdä. Ja kun tavoite on vähentää kaupassakäyntiä, eikä nyt muuta tarvita kun leipää.
Leipominen on sellaista hommaa, että se sujuu joka kerralla vähän edellistä kertaa paremmin. Muistan kun aikoinaan säästösyistä tein itse sämpylöitä harva se päivä. Alkoi sujua jo niin ettei tarvinnut mittailla aineksiakaan. Heittelin vain taikinan kokoon. Nyt on taidot niin ruosteessa, että varmaan kestää päästä taas samaan pisteeseen.