Leivinpaperi syttyi tuleen uunissa äsken!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelästynyt

Vieras
Aukasin uunin, korjatakseni pellin asentoa, niin huomasin, että leivinpaperin nurkka oli tulessa.
Sain pannulapulla tyrehdytettyä tulen ja nyt olen äimän käkenä, mitä tehdä? Johtuiko tuo siitä, että uunia ei ole pesty aikoihin? Pirkan leivinpaperia käytin ja leivinpaperin nimellä ostin sen ainakin kaupasta.

Millaiset asteet sulla oli? Jotkut leivinpaperit eivät kestä yli 220 asteen kuumuutta. Ja ottiko se paperi uunin seinämään kiinni? Mulla ei ole liekkiin leimahtanut, mutta kerran olin huomaamatta laittanut vähän liian ison paperin ja se paperi ottikin seinämään kiinni ja mustui.

Meillä on joskus syttynyt, jos on ollut liian lähellä niitä metallivastuksia. Tai paperinkulma osunut uuninseinämään.
On meillä tosin uunikin liekehtinyt. Silloin sen pohja oli hyvin, hyvin likainen.:ashamed:

Mulla oli kerran tyhjä leivinpaperi uunissa ja se mustui, ei syttynyt kuitenkaan. Jotain jossain selitettiin että tyhjänä kerää lämpöä enemmän ja sattaa leimahtaa. Paperiahan se kuitenkin on.

[QUOTE="vieras";22990102]OMG alert the fucking press for BREAKING NEWS AND MAJOR DRAMA[/QUOTE]

älä viitsi, kyllä sullekin menis paskat housuun, jos tulipalo ois syttymässä

On mullakin sattunu noin pari kertaa. En mä usko että siinä suurempaa hätää on, ainakin mulla ne on sammunu itekseen sitten kun on vähän palaneet.. ja tosiaan vastuksiin on osunu leivinpaperi, siitä se palo johtuu. Tottakai sitä säikähtää, itelläkin iski paniikki.

Joo mullakin vastuksiin on osunut joskus. Leivinpaperi roihahtaa tosi nopeasti ja lakkaa nopeasti myös palamasta. Puuhellaakaan sillä ei ihan sytytä, on niin nopeeta tavaraa. Mulla liekehti sen verran hyvin että vetäsin pellin ulos ja heitin maton päälle. Onneks oli sopivan pieni matto käden ulottuvilla. Näyttää kyllä dramaattisemmalta kuin onkaan.

Minulle kävin äsken juuri samoin. Leivinpaperi syttyi 200 asteessa. Tein mustikkapiirakkaa. Ohjeessa käskettiin vuorata vuoka leivinpaperilla. Ylijäänyt leivinpaperi törrötti vuoassa pystyssä ja tämä ylijäämä syttyi uunista pois otettaessa. Hirveä järkytys. Enpä ole aiemmin tällaista kohdannut. Saattoi osua seinämään pois otettaessa. Uunikin mahtaa olla pesun tarpeessa. Enpä mahda tän tapauksen jälkeen paljon paistella. Mies sai palon sammutettua. Mullekin ihan uutta, että syttyvät noin helposti.
Onko vinkkejä miten tällaiset onnettomuudet voisi välttää tulevaisuudessa? Jättää leivinpaperi kokonaan pois ja vain voidella vuoka? Äitini ei nimittäin vuoraa piirakkavuokaa leivinpaperilla vaan voitelee sen. Tekisi mieli jättää kommenttia Yhteishyvälle vaarallisesta ohjeesta, mutta reseptiin ei voi jättää kommenttia (!!).

Yhteistyössä