Leirikoulurahakeräyssysteemi, onko tässä touhussa mitään järkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä asiaa?

Suora lainaus: Opetussuunnitelmaan perustuvaan opetustoimintaan voidaan kuitenkin liittää "kohtuullista rahankeruuta", kuten opetusministeri Antti Kalliomäkikin on todennut.

-Rahankeruuseen osallistumisen on kuitenkin oltava niin oppilaille kuin heidän vanhemmilleen vapaaehtoista.

Rahaa voidaan kerätä jos se kaikille sopii. Eli tällöinhän vanhemmat voivat halutessaan maksaa leirikoulun ja siten mahdollistetaan lasten pääsy hyvälle retkelle. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27341508:
No mutta eihän tämä nyt noin mene. Vanhemmat maksavat rahaa sinne tilille täysin vapaaehtoisuuden pohjalta, mutta kenenkään maksama raha ei kohdistu pelkästään hänen omaan lapseensa, vaan koko luokan yhteiseksi hyväksi. Kaikkien on päästävä mukaan ihan riippumatta siitä, ovatko juuri hedän vanhempansa maksaneet vai eivät. Minusta ihan ok systeemi; en todellakaan jaksa alkaa edes miettimään, kuka maksaa ja kuka ei. Tämähän ei minulle kuulu millään tavalla.

Miten sä voit tietää mua paremmin, että miten se meidän lapsen luokan kohdalla menee? :D

Me emme toimi noin, kuten sinä kirjoitit. Me emme kerää yhteistä pottia, vaan jokainen kerää juuri sille omalle lapselleen. Eli mun rahani menee vain ja ainoastaan mun lapselleni.

Kaikki kyllä silti pääsevät halutessaan mukaan, sillä kuten jo kerroin, koulu maksaa niiden matkan, kenellä ei sitä matkarahaa ole, mutta haluaa silti mukaan.

Viimeksi muokattu:
Miten sä voit tietää mua paremmin, että miten se meidän lapsen luokan kohdalla menee? :D

Me emme toimi noin, kuten sinä kirjoitit. Me emme kerää yhteistä pottia, vaan jokainen kerää juuri sille omalle lapselleen. Eli mun rahani menee vain ja ainoastaan mun lapselleni.

Kaikki kyllä silti pääsevät halutessaan mukaan, sillä kjuten jo kerroin, koulu maksaa niiden matkan, kenellä ei sitä matkarahaa ole, mutta haluaa silti mukaan.

Ja se on helposti taattu että oma raha menee vain omalle lapselle niissäkin tapauksissa että koulu ei maksakaan maksamattomien osuutta. Sen omalle lapselle tarkoitetun rahan saa sieltä tililtä poiskin jos näyttää siltä että onkin menossa "hyväntekeväisyyteen".

Kaikki kyllä silti pääsevät halutessaan mukaan, sillä kuten jo kerroin, koulu maksaa niiden matkan, kenellä ei sitä matkarahaa ole, mutta haluaa silti mukaan.

Miksi minä maksaisin lapsen matkan kun koulu sen kustantaa jos en maksa?

Alkuperäinen kirjoittaja ttä;27341714:

Koska mä ainakin haluan että lapsi pääsee pitemmälle ja pidemmaksi aikaa reissuun kuin siten että koulu vain maksaisi yhden yön reissun naapurikaupunkiin. Ja onneksi jokainen muukin vanhempi on samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja ttä;27341714:

Niin...se on tosiaan asia, joka jokaisen ihmisen tulee ihan omalla kohdallaan pohtia.

Mä maksan mielelläni lapseni matkan, sillä siihen ilman ongelmaa kykenen ja tiedostan toisaalta myös sen, että mikäli meistä kukaan ei lapsensa reissua maksaisi, loppuisi leirikoulujen järjestäminen koulussamme ennen, kuin se edes ehtii kunnolla alkamaan.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Se on kuitenkin tosiasia että harvemmalla se elämä niin pahasti yllättää ettei töitä löydy tai terveys menee. Lapset tuovat kuluja. Pitkin elämäänsä. Sitä ei moni mieti, varsinkin kun lukee tälläkin palstalla lähes päivittäin aloituksia "Paljonko sossusta saa lastenvauvuihin tai turvakaukaloon". Se minua ärsyttää, sellainen tahallinen loisiminen. Tai toinen "lempparini" on taannoinen nokkahuilun ostamisesta tehty aloitus. Kun onhan sekin joillekin liian suuri menoerä....

Kyllä se elämä voi yllättää aika karusti. tuollaiset ärsyttää, kun ajattelevat ettei mitään yllättävää voi tapahtua ja kaikkeen pitäisi varautua. No joo, meillä kävi niin, että olin raskaana. Mies sairastui, menetti vakituisen työpaikkansa, multa pomo tiputti tunnit nollaan raskauden takia ja siihen syssyyn sitten joutui säästöt käyttään kun rahaa ei saanu mistään. Ja kaikki tämä tuli 2 kk sisällä. Ei paljoa naurattanut. Kyllä siinä mietti miten pärjää ja millä maksaa laskut, ruoat ja vauvan tarvikkeet. Ja tästä on nyt yli 4 v. aikaa, mä sain koulun käytyä loppuun ja oon määräaikaisessa työssä. Mies on edelleen työtön eikä pääse mihinkään kouluunkaan opiskeleen. Että potkii päähän ja kovaa. Eipä viitti miettiä vielä pojan leirikoulumaksuja kun yrittää pärjätä ees kuun loppuun ja kuukausi kerrallaan...

Mutta joo kyllä mäki inhoan lorvivia ihmisiä, jotka ei ees yritä.. me sentään yritetään parantaa elämänlaatua koko ajan...

Kummankaan lapseni koulussa koulu ei maksa penniäkään lapsien leirikoulumatkoista. Vanhemmat hoitavat rahat sinne. Ja tosiaan kerätään yhteistä pottia.

Näin siis kahden lapseni koulussa, joissa leirikoulut on nyt ajankohtaisia. Tai esikoisen kohdalla leirikoulu oli ja meni jo :D Saatiin tarvittavat rahat kasaan ja lapset pääsivät leirikouluun. Kaikki eivät maksaneet, eivätkä osallistuneet rahan keruuseen millään tavalla. En tiedä kuka osallistui ja kuka ei. Sen tietää vain ja ainoastaan yksi henkilö. Se joka oli rahastosta vastaava. Hoiti varaukset ja maksut. Tilitykset yms yms... Kaikki lapset pääsivät mukaan leirikouluun. Tämä ei ollut edes mikään kysymysmerkki. Alunperinkin lähdettiin siitä ajatuksesta, että koko luokka lähtee yhdessä. :)

• Tykkää
Reactions: Isämies ja chef

Ok. Myönnän, että en ole asiantuntija, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin teidän ei kannata tuosta systeemistänne kovin kovaan ääneen huudella. Se nimittäin on käsittääkseni laiton.

[QUOTE="vieras";27342195]Kyllä minä maksaisin mielelläni jonkun muunkin lapsen matkaa ja varmaan olen maksanutkin, jos siitä on kiinni lapsen mukaan pääseminen.[/QUOTE]

No nimenomaan näin. Koko luokan ponnistushan se luokkaretki on, eikä jokaisen yksityinen asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27342201:
Ok. Myönnän, että en ole asiantuntija, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin teidän ei kannata tuosta systeemistänne kovin kovaan ääneen huudella. Se nimittäin on käsittääkseni laiton.

Miltä osin laiton?

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27342223:
Ymmärsin niin, että ne vanhempien maksamat rahat on jotenkin "korvamerkitty" juuri heidän omille lapsilleen ja koulu (=kaupunki) maksaa sitten loppujen matkan. Ei takuulla kestä juristien käsittelyssä tällainen systeemi.

Miksei? Tarkoitus ei ole olla hankala...en vaan ymmärrä :D

Niin ja en siis tiedä mistä ne rahat otetaan...kaupungilta vai vanhempainyhdistyksen kassasta.

Ok, jos vanhempainyhdistys maksaa, niin sitten tuo lienee ok. Mutta kummallista silti, että ette voi ajatella asiaa ikään kuin koko luokan yhteisenä projektina, vaan jokaisen tehtävänä on rahoittaa juuri tasan tarkkaan se oma natiaisensa sille matkalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27342280:
Ok, jos vanhempainyhdistys maksaa, niin sitten tuo lienee ok. Mutta kummallista silti, että ette voi ajatella asiaa ikään kuin koko luokan yhteisenä projektina, vaan jokaisen tehtävänä on rahoittaa juuri tasan tarkkaan se oma natiaisensa sille matkalle.

Hei hetkinen...mä en kyllä ole misään kohtaa sanonut noin. Siis että mä en ajattelisi asiaa koko luokan yhteisenä asiana. Mä nimenomaan ajattelen, mutta olin ajatuksineni melko yksin, kun noista asioista päätettiin.

Mä koitin ehdottaa, että keräisimme yhteistä pottia ja järjestäisimme erilaisia tapahtumia joiden tuotto siirrettäisiin sitten sille "luokan" tilille. Mutta suurin osa ilmoitti jo heti alkuunsa, etteivät he ole kiinnostuneet järjestämään discoja tms., vaan he haluavat maksaa lapsensa osallistumisen rahana.

Toin esiin myös sen, että luokallamme on varmasti niitäkin lapsia, joiden vanhemmilla ei ole taloudellisia resursseja itse leirikoulua maksaa, joten olisi ihan äärimmäisen tärkeätä auttaa näitä perheitä keräämään rahaa. Vaan eipä se auttaminen ketään kiinnostanut. Ymmärrän kyllä sen pointin, että monilla kaikki illat on lasten harrastuksia täynnä jne. Mutta en sitä, etteikö voisi vaikka ennakkoon pussittaa discon nannoja tms. Mutta minkäs teet.

Ja mitä sitten siihen vain omalle lapselle korvamerkittyyn rahaan tulee, niin se on mielestäni kyllä sitten siinä kohtaa ihan reilua, jos joku maksaa sen 300€ tilille tänään ja vuoden kuluttua hänen lapsensa vaihtaakin koulua...samaan aikaan kassassa saattaa olla muilta lapsilta vasta 30€. Ei ole oikein, että tämä lapsi joka koulua vaihtaa, ei saa latin latia tai korkeintaan sen noin 30€, eli oman prosentuaalisen osuutensa takaisin koska se ei ole ns. korvamerkittyä. Hänen kun kuitenkin tulee sitten taas siellä uudessa koulussa kerätä rahat retkeen, jos he retken tekevät.

Oli siihen muitakin näkemyksiä, jotka kuulostivat ihan järkeviltä. Ja koska meillä tilanne on tosiaan kuitenkin se, että jokainen pääsee mukaan joka tapauksessa, niin en pidä sitä korvamerkittyä rahaa pahana.

Viimeksi muokattu:
Ja mitä sitten siihen vain omalle lapselle korvamerkittyyn rahaan tulee, niin se on mielestäni kyllä sitten siinä kohtaa ihan reilua, jos joku maksaa sen 300€ tilille tänään ja vuoden kuluttua hänen lapsensa vaihtaakin koulua...samaan aikaan kassassa saattaa olla muilta lapsilta vasta 30€. Ei ole oikein, että tämä lapsi joka koulua vaihtaa, ei saa latin latia tai korkeintaan sen noin 30€, eli oman prosentuaalisen osuutensa takaisin koska se ei ole ns. korvamerkittyä. Hänen kun kuitenkin tulee sitten taas siellä uudessa koulussa kerätä rahat retkeen, jos he retken tekevät.

Oli siihen muitakin näkemyksiä, jotka kuulostivat ihan järkeviltä. Ja koska meillä tilanne on tosiaan kuitenkin se, että jokainen pääsee mukaan joka tapauksessa, niin en pidä sitä korvamerkittyä rahaa pahana.

Nyt oletat tässä siis, että se koulua vaihtava oppilas ei pääsisi siellä uudessa koulussa luokkaretkelle mukaan, ellei hän olisi maksanut täsmälleen yhtä suurta osuutta sen uuden luokan retkikassaan kuin muut. En tiedä, olenko sitten jotenkin poikkeuksellisen joviaali (en kyllä usko), kun minun mielestäni jokainen sillä luokalla sen retken aikaan oleva on ihan yhtä oikeutettu siihen retkeen. Ei minulle tee kyllä yhtään tiukkaa päästää mukaan joku sellainenkin, joka on tullut luokalle vaikkapa vasta pari kuukautta aiemmin. Miksi häntä pitäisi näin rankaista siitä koulunvaihdosta?

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27342192:
???!!! Syystä että? Eihän tämä voi olla tottakaan!? Onko itsekkyys tässä maassa saavuttanut todella jo tällaiset mittasuhteet, että jotain hemmetin leirikoulurahojakin vahditaan kuin omiaan?

Todellakin vahdin omia rahojani kuin omiani. Mitä ihmettä?? Ei ole mun velvollisuus kustantaa luokkakavereitakin matkalle, luultavasti saavat jo suurimman osan tuloistaan mun maksamista veroista. Hakekoot sossulta ne loputkin.

[QUOTE="vieras";27342481]Todellakin vahdin omia rahojani kuin omiani. Mitä ihmettä?? Ei ole mun velvollisuus kustantaa luokkakavereitakin matkalle, luultavasti saavat jo suurimman osan tuloistaan mun maksamista veroista. Hakekoot sossulta ne loputkin.[/QUOTE]

Joo-o, mahtaa olla rankkaa elää tuollaisen katkeruuden kanssa. Relaa nyt hei vähän, kyse on lasten luokkaretkestä. Miksi ihmeessä niitä lapsia pitäisi rankaista siitä, jos vanhemmat ovat onnistuneet sössimään raha-asiansa niin, että eivät kykene millään summalla osallistumaan yhteisen retken rahoittamiseen? Tai ovat niin kusipäisiä, että päättävät muuten vaan heittäytyä vapaamatkustajiksi? Lastenko vika se on, millaiseen perheeseen ovat sattuneet syntymään?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27342453:
Nyt oletat tässä siis, että se koulua vaihtava oppilas ei pääsisi siellä uudessa koulussa luokkaretkelle mukaan, ellei hän olisi maksanut täsmälleen yhtä suurta osuutta sen uuden luokan retkikassaan kuin muut. En tiedä, olenko sitten jotenkin poikkeuksellisen joviaali (en kyllä usko), kun minun mielestäni jokainen sillä luokalla sen retken aikaan oleva on ihan yhtä oikeutettu siihen retkeen. Ei minulle tee kyllä yhtään tiukkaa päästää mukaan joku sellainenkin, joka on tullut luokalle vaikkapa vasta pari kuukautta aiemmin. Miksi häntä pitäisi näin rankaista siitä koulunvaihdosta?

Kyllä oletan, koska näin se käytännössä näyttää menevän. Lukemalla tätä ketjua jo huomaa miten moni on sillä "minäminäminä"-linjalla.

Ja vaikka sinä tai minä ajattelisimme toisin, se ei tarkoita sitä että kaikki muutkin ottaisivat avosylin vastaan uuden oppilaan ja olisivat valmiit hänenkin matkansa maksamaan. Valitettavasti.

Yhteistyössä