Leikkipuistossa teettekö näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Kysytään lupa jos siinä on joku vieressä, mutta tuskinpa ne nyt parista kakunteosta niin kuluu, että hermonsa kannattaa menettää.

Joo ei kule eikä kyse ookkaan siitä, vaan siitä et onko sinulla tapana ottaa toisten tavaroita käyttöön kysymättä lupaa? Et vaikka naapurin ruohonleikkurin tai auton jos sattuis oleen avaimet niin vois vaan lähtä pöristelemään sen kummemmin lupaa kyselemättä, kun ne oli siihen jätetty B)

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Ei kai sitä tarvi kuin huikata et kenen ja et saako lainata :D

Riippuu vähän puiston koosta. Ei onnistuisi meidän puistossa (iso). Siksi oletan, etä jos lelut on siihen jätetty, niillä saa leikkiä siinä. En antaisi lapsen niitä siitä mihinkään kuljetella tietenkään.

Jos niihin ei saa koskea, niin keräisin ne kassiin. Nehän sitten ovat muiden tiellä esteenä, jos niihin ei saa koskea :o

Meidän puistossa käy vakioporukka ja kaikki lainaa toisten leluja. Aluksi kun olin vieraampi (muut tunsi toisensa jo ennestään) kyselin saako leluja lainata. Nykyään en enää kysele ja muutkin lainaa meidän leluja ihan vapaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Kysytään lupa jos siinä on joku vieressä, mutta tuskinpa ne nyt parista kakunteosta niin kuluu, että hermonsa kannattaa menettää.

Joo ei kule eikä kyse ookkaan siitä, vaan siitä et onko sinulla tapana ottaa toisten tavaroita käyttöön kysymättä lupaa? Et vaikka naapurin ruohonleikkurin tai auton jos sattuis oleen avaimet niin vois vaan lähtä pöristelemään sen kummemmin lupaa kyselemättä, kun ne oli siihen jätetty B)

Noita ei varmaan voi verrata hiekkamuotteihin. Tunge lelut kassiin jos niihin ei saa koskea. Tai olisit sanonut äidille, että teidän leluilla ei saa muut leikkiä.

Jos on yhtä iso puisto kuin meillä niin on se hemmetinmoinen työ lähteä kaikilta kyselemään. Ei kuulu joka paikkaan vaikka kuin huikkii.

Mun mielestä on oikeasti typerää jättää lelunsa jonnekin ja sitten mussuttaa jos joku niitä lainaa.

Tulee mieleen tapaus jossa kotipihassa(kerrostalo) leikittiin leluilla jotka olivat pihan laatikolla jossa ei ollut muita.

Jostain sisältä juoksi äkkiä paniikissa äiti keräämään lelunsa pois, ja vaan mulkaisi meitä. =/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän puistossa käy vakioporukka ja kaikki lainaa toisten leluja. Aluksi kun olin vieraampi (muut tunsi toisensa jo ennestään) kyselin saako leluja lainata. Nykyään en enää kysele ja muutkin lainaa meidän leluja ihan vapaasti.

Joo näin meilläki et tuttujen kesken, mutta jos meet ihan uuteen puistoon tai puistoon jossa et normisti käy niin onko ok et lapsi alkaa leikkiä leluilla etkä kysele sen kummemmin lupaa siihen?

Me jätetään aina lelut levälleen koko puistoilun ajaksi ja niillä saa muutkin lapset leikkiä jos omat ei just silloin leiki, sellasen tärkeimmän pikkuauton nappaan laatikolta poistuessa usein omaan taskuuni ettei tule turhaan riitaa jos joku toinen sen haluaisi. Yhtä lailla itse lainaillaan toisten leluja, jos ei siinä vieressä ketään könötä niin en ole alkanut lupia kyselemään vaan oletan että oikea omistaja varmastikin huutelee kauempaa jos niihin ei saa koskea, tai sitten luovutetaan lelut takaisin jos niiden omistajat tulee takaisin laatikolle ja tahtoo just niillä leikkiä. Aika usein kyllä silloinkin lapsen vanhempi saattaa sanoa että lapselle että leiki sinä vuorostasi toisen lapsen leluilla, ja sitten vasta pois lähtiessä on vaihdettu omat lelut takaisin..

Leluja joista ollaan tosi tarkkoja (esim. pattereilla toimiva auto) ei oteta ollenkaan puistoon vaan niillä leikitään kotipihassa, puistoon ollaan otettu vain sellaisia joilla kaikki saa surutta leikkiä.

Yleensä on omat lelut mukana, mutta ei kai se mikään maailmanvakavin synti ole jos vähän lainaa. Mutta riippuu tietty vähän tyylistä, jos alkaa ihan täysillä leikkiä, levitellä, siirrellä tms. niin eihän se ole sopivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja leikkijät:
Me jätetään aina lelut levälleen koko puistoilun ajaksi ja niillä saa muutkin lapset leikkiä jos omat ei just silloin leiki, sellasen tärkeimmän pikkuauton nappaan laatikolta poistuessa usein omaan taskuuni ettei tule turhaan riitaa jos joku toinen sen haluaisi. Yhtä lailla itse lainaillaan toisten leluja, jos ei siinä vieressä ketään könötä niin en ole alkanut lupia kyselemään vaan oletan että oikea omistaja varmastikin huutelee kauempaa jos niihin ei saa koskea, tai sitten luovutetaan lelut takaisin jos niiden omistajat tulee takaisin laatikolle ja tahtoo just niillä leikkiä. Aika usein kyllä silloinkin lapsen vanhempi saattaa sanoa että lapselle että leiki sinä vuorostasi toisen lapsen leluilla, ja sitten vasta pois lähtiessä on vaihdettu omat lelut takaisin..

Leluja joista ollaan tosi tarkkoja (esim. pattereilla toimiva auto) ei oteta ollenkaan puistoon vaan niillä leikitään kotipihassa, puistoon ollaan otettu vain sellaisia joilla kaikki saa surutta leikkiä.

Juu pointti ei olekkaan se että olisi niin hienoja leluja ettei niillä saa leikkiä, mut minusta on todella kummallista opettaa lapselle että saa noin vaan mennä ja ottaa jonkun toisen tavaraa eikä lupia tarvi kysellä.

meillä puistossa paljon puiston omia leluja, ja en kyllä kiellä lasta leikkimästä vapailla leluilla.

Jos nimi näkyy isolla lelussa voin kysyä saako lainata. Meidän omat lelut on myös aina levällään pitkin puistoa ja eipä ole käynyt mielessä etteikö niillä saisi leikkiä muutkin, luvan kanssa ja ilmankin.

Alkuperäinen kirjoittaja leikkijät:

Juu pointti ei olekkaan se että olisi niin hienoja leluja ettei niillä saa leikkiä, mut minusta on todella kummallista opettaa lapselle että saa noin vaan mennä ja ottaa jonkun toisen tavaraa eikä lupia tarvi kysellä.

Mun mielestä on kummallista opettaa ettei omia leluja pidetä paikassa josta muut ei niitä voi ottaa, jos ei niihin saa koskea.

Pakko vielä sanoa, että minusta on tökeröä jättää leluja yleiselle hiekkalaatikolle, jos niillä ei saa leikkiä. Johan se on toisten lasten kiusaamista :/

Meillä ainakin puistossa käy kymmeniä perheitä, ehkä lähimmältä voisin lupaa kysyä, mutta muuten oletan, että lelut on takoitettu kaikille jos ne on siihen jätetty.

Ja vaikka käyn puistossa lähes joka aamupäivä en silti osaa sanoa kuka on vakiokävijä ja kuka ei. Ja mitä merkitystä sillä on.

Niin siis ei ole kysymys siitä ettei niitä saa käyttää vaan siitä että minusta on jo ihan lapsille arvojen opettamista se että aina kysytään lupa ja jos ei kysytä niin ei leikitä.

sun pitää laittaa ne lelut kassiin jos niillä ei saa muut leikkiä. Mun mielestä taas on kummallista että ei opeta lapselle että omia tavaroita voi muutkin lainata.

Meidän puisto on niin iso, tänäänkin varmasti lähemmäs 100 lasta, että ihan mahdottomuus ruveta selvittelemään mikä on kenenkin lelu. Niitä ei sitten pidä jättää levälleen jos ei saa lainata.

Juu, ite vaan ymmärtäisin asian niin että jos lelut on jätetty maahan toisten ulottuville niin se on merkki siitä että silloin niitä saa lainata, eihän niitä omaan käyttöön oteta eikä ne siitä mitenkään kulu. Jos taas lelut ois vaikkapa rattaissa verkkokassissa ja lapsen tekisi mieli katsoa jotain tarkemmin niin silloin totta kai etsittäisiin niiden omistaja ja kysyttäisiin että saako tuota lelua vilkaista.

Olipas kiva että tällanenkin keskustelu on, itelle ei ole tullut mieleenkään että joku ajattelis noin niinkun ap tai muutkin tähän kirjoittaneet, toivottavasti tekin muistatte ens kerralla puistoillessa tän ketjun, ettei luvatta lainaajien mielessä välttämättä ole röyhkeily vaan ihan vaan erilainen ajattelutapa omaisuuden ja reviirin merkitsemisestä tms. :) :flower:

sun pitää laittaa ne lelut kassiin jos niillä ei saa muut leikkiä. Mun mielestä taas on kummallista että ei opeta lapselle että omia tavaroita voi muutkin lainata.

Meidän puisto on niin iso, tänäänkin varmasti lähemmäs 100 lasta, että ihan mahdottomuus ruveta selvittelemään mikä on kenenkin lelu. Niitä ei sitten pidä jättää levälleen jos ei saa lainata.

Niin kuten tuossa edellä jo kirjoitinkin kyse ei ole siitä ettei leluja saa lainata saa toki, vaan itse kysyn aina luvan ja jos lupaa ei ole niin leluihin ei kosketa, näin siis omilla lapsillani.

Niin siis ei ole kysymys siitä ettei niitä saa käyttää vaan siitä että minusta on jo ihan lapsille arvojen opettamista se että aina kysytään lupa ja jos ei kysytä niin ei leikitä.

No sitten omistajan on kohteliasta olla siinä lelujen lähellä, jotta muut voi tietää kuka on omistaja ja jottei muiden leikkijöiden tarvitse kiertää ympäri puistoa ja kysyä kymmeneltä äidiltä onko lelut sinun vai sinun vai sinun, ja saako niillä leikkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

No sitten omistajan on kohteliasta olla siinä lelujen lähellä, jotta muut voi tietää kuka on omistaja ja jottei muiden leikkijöiden tarvitse kiertää ympäri puistoa ja kysyä kymmeneltä äidiltä onko lelut sinun vai sinun vai sinun, ja saako niillä leikkiä.

Näin munkin mielestä.
Ap kysyi että ovatko muut noin kotonaan kuin esimerkin vieraat.
Mun mielestä ap on vähän kuin kotonaan jos jättää tavaransa johonkin ja lähtee siitä muualle ja olettaa että kukaan ei niihin koske.

]

No sitten omistajan on kohteliasta olla siinä lelujen lähellä, jotta muut voi tietää kuka on omistaja ja jottei muiden leikkijöiden tarvitse kiertää ympäri puistoa ja kysyä kymmeneltä äidiltä onko lelut sinun vai sinun vai sinun, ja saako niillä leikkiä.[/quote]

Mä olen samaa mieltä.Onko se nyt niin vakavaa jos joku leikkii niillä leluilla? se on tietty eri asia jos leluja viedään jonnekkin.Jos meidän lelut on hiekkiksellä niin kyllä niitä saa käyttää....

Niin kuten tuossa edellä jo kirjoitinkin kyse ei ole siitä ettei leluja saa lainata saa toki, vaan itse kysyn aina luvan ja jos lupaa ei ole niin leluihin ei kosketa, näin siis omilla lapsillani.
Onhan se hyvä tapa, mutta kurjaa sekin, että kauhea komentaminen ja kieltäminen yksien lelujen takia. Isompi lapsi kyllä ymmärtää, mutta joku uhmaikäinen 2v voi vetää kauheat kilarit lapion takia ja lapion omistaja ties missä. Siksi minusta puistossa lainaaminen ilman lupaa ei ole synneistä se suurin ja itse en ole tarkka ollenkaan leluista, koska ne on tehty leikkimistä varten. Jos joku tahalleen hajottaa niin sitten eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:

Onhan se hyvä tapa, mutta kurjaa sekin, että kauhea komentaminen ja kieltäminen yksien lelujen takia. Isompi lapsi kyllä ymmärtää, mutta joku uhmaikäinen 2v voi vetää kauheat kilarit lapion takia ja lapion omistaja ties missä. Siksi minusta puistossa lainaaminen ilman lupaa ei ole synneistä se suurin ja itse en ole tarkka ollenkaan leluista, koska ne on tehty leikkimistä varten. Jos joku tahalleen hajottaa niin sitten eri asia.

No siis tässä oli 4 vuotias joka olis takuulla ymmärtänyt että pitää kysyä lupa.

Ja kun tätä ketjua lukee niin ihmettelen mitä lapsillenne opetatte?? Oikeesti perus käytöstavat opitaan jo ihan pienenä ja käyttäytymiseen kuuluu että toisen omaa ei saa ottaa ilman lupaa.

Yhteistyössä