Leikkipuistossa tapahtunutta

  • Viestiketjun aloittaja Kerronpa teillekin
  • Ensimmäinen viesti
haaaaa
[QUOTE="Vieras";28832928]Pimppa? Miksi ei lapsille sopivampi pimppi nimitys?[/QUOTE]

Mikä vika pimpassa on? Ihan YHTÄ hyvin sekin sopii lapselle ja jos se on luontevampi vanhemmasta, niin se on silloin paras sana juuri siinä perheessä. Niih.
 
***
Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti;28832898:
Sinun kannattaisi mainita asiasta tyttärellesi että vaikka tytön ja pojan erottaakin pimppi ja pippeli niin niistä ei ole soveliasta-sopivaa sitten puhua missään hiekkalaatikoilla
Minusta on ihan eri asia valistaa lasta siitä, että joistakin asioista ei yleensä puhuta julkisesti, kuin ruveta torumaan "rumista sanoista". Ap kirjoitti: "Eräs äiti kuuli sen ja alkoi torua tyttöä, "hyi hyi ei saa puhua rumia" Hyi sua" Pimppi on kuulemma niin ruma sana, että tyttö olisi pitänyt laittaa penkille arestiin."

Ymmärtäisin, jos lapsi olisi puhunut vaikka vitusta tai revasta, kyrvästä tms, mutta käytännössähän tuo äiti saa helposti aikaan sen, että lapsi alkaa pitää tiettyjä ruumiinosia jotenkin kiellettyinä ja likaisina.

En tarkoita, että ideaalimaailmassa jokaisen tulisi saada keskustella vapautuneesti alapäistä ja vaikka tuuletella paikkojaan julkisesti, mutta kun pieni lapsi muodostaa kuvaa omasta kehostaan, pitäisin suuni visusti kiinni siitä, että asiassa on jotain rumaa. Hienotunteisesti voi silti ohjeistaa, että joistain asioista puhutaan ja joitain asioita tehdään vain sopivanlaatuisessa tilanteessa.
 
"vieras"
Pimppi on ihan ok sana pienen lapsen suusta, eikä se pitäisi ketään haitata. Enemmistö aikuisista ymmärtää sen ja tuskin jäävät miettimään saako lapsi kysellä pimpeistä ja pippeleistä.

Mikä siinä puiston vieraassa tädissä kiinnostaa, että olen itekin törmännyt vastaavaan aikuisten kesken. Luin kerran juttua ääneen keinotekoisista immenkalvoista ja yhtäkkiä yksi nainen räjähti totaalisesti siitä kuinka rumia juttuja luen. Mulle jäi olo, että sillä on takanaan jotakin aika ikävää lapsuudestaan tai nuoruudestaan. Ja heti tuli tästäkin jutusta mieleen olikohan sillä puistossa suuttuneella toisella mammalla samaa? Että ihan sama kuka puhuu ja sanoo, mutta jos liikutaan alapään alueella menee pois tolaltaan. Tiukka kotikasvatus? Pedofiilin lapsi? RAngaistu kovalla kädellä oman pimpin puhumisesta lapsena?

SIksi ne kielteiset reaktiot kantsis vaan ohittaa tyynesti, eikä alkaa itse enempää paasaamaan.
 
"vieras"
Pimppi ja pippeli on kelpo sanoja. Ja on normaalia, että leikki-ikäiset puhuu aiheesta. Hyvä vain jos puhuvat avoimesti ja luontevasti aikuisten kuullen eikä niin että alusta pitäen opetetaan välttämään aihetta, jolloin seuraavaksi supatellaan salaa roskakatoksen takana. Toki jos tuosta kovin ahkera puheenaihe tulee tai/ja kun lapsi kasvaa, niin lapselle voi ja pitää kertoa, että on olemassa henkilökohtaisia asioita joista ei jutella ihan missä tahansa tai kenen tahansa kanssa, mutta ei siihen mitään häpeäleimaa saa liittää. Ylipäätään tuo hyihyittely kun on minusta väärin jos kyse kehon osista tai toiminnoista (koskee siis myös pissaa ja kakkaa, ei niistäkään tarvitse aikuisen yökkiä vaikka opettaisi ettei pökälettä sovi käyttää leikkikaluna).

Se, mikä aloittajan lapselle pitää joskus selvittää, on että tytöillä ei aina ole pimppejä ja pojilla pippeleitä eikä pimppi/pippeli tarkoita aukottomasti että kyseinen ihminen on tyttö/poika. Mutta ymmärrän, että monien mielestä tämä aihe tulee käsiteltäväksi vasta myöhemmin.
 
oikeat nimet
[QUOTE="vieras";28833021]Pimppi ja pippeli on kelpo sanoja. Ja on normaalia, että leikki-ikäiset puhuu aiheesta. Hyvä vain jos puhuvat avoimesti ja luontevasti aikuisten kuullen eikä niin että alusta pitäen opetetaan välttämään aihetta, jolloin seuraavaksi supatellaan salaa roskakatoksen takana. Toki jos tuosta kovin ahkera puheenaihe tulee tai/ja kun lapsi kasvaa, niin lapselle voi ja pitää kertoa, että on olemassa henkilökohtaisia asioita joista ei jutella ihan missä tahansa tai kenen tahansa kanssa, mutta ei siihen mitään häpeäleimaa saa liittää. Ylipäätään tuo hyihyittely kun on minusta väärin jos kyse kehon osista tai toiminnoista (koskee siis myös pissaa ja kakkaa, ei niistäkään tarvitse aikuisen yökkiä vaikka opettaisi ettei pökälettä sovi käyttää leikkikaluna).

Se, mikä aloittajan lapselle pitää joskus selvittää, on että tytöillä ei aina ole pimppejä ja pojilla pippeleitä eikä pimppi/pippeli tarkoita aukottomasti että kyseinen ihminen on tyttö/poika. Mutta ymmärrän, että monien mielestä tämä aihe tulee käsiteltäväksi vasta myöhemmin.[/QUOTE]

kyl meil vaan puhutaan munasta tai kyrvästä ja naispuolisilla tuherosta kun pillusta mitäs pahaa niissä nyt :O
samoin jos tulee kusihätä kesken ruokailun niin kyl meil sanotaan meen kuselle tai paskalle ihan normaaliahan toi kuseminen ja paskominen on
mitä tekee ihan kaikki
samoin pierua ei saa pidätellä jos tulee niin on tullakseen
samal taval kun itku tulee jos on tullakseen ei itkua saa hävetä ja listaa vois jatkaa
 
oikeat nimet
[QUOTE="vieras";28833021]

Se, mikä aloittajan lapselle pitää joskus selvittää, on että tytöillä ei aina ole pimppejä ja pojilla pippeleitä eikä pimppi/pippeli tarkoita aukottomasti että kyseinen ihminen on tyttö/poika. Mutta ymmärrän, että monien mielestä tämä aihe tulee käsiteltäväksi vasta myöhemmin.[/QUOTE]

ookko joskus nähny akan jolla olis kyrpä? tai ukon jolla on pillu?
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti;28832911:
Joskus olisi näistä sukupuoli asioista hyvä vain valistaa loppuun asti eli moni ei ole niin avoin näiden suhteen ja siksi moni ei hyvällä katso jos pikku Liisa tulee hiekkikselle mukaan leikkeihin yllättäen ja aloittaa juttunsa:
"tiesittekö että tytöillä on pimppi ja pojilla pippeli"
ja jatkaa mahdollisesti vielä pimppi ja pippeli juttujaan ja äitinsä mahdollisesti vieressä eikä tee elettäkään toppuutellakseen näitä alapää puheita kun ne on hänestä niin kauniita sanoja.
Eli, koska teillä ollaan siveellisiä, niin meidän kaikkien "ei niin siveellisten" tulisi ottaa teidän tunteenne huomioon?
Mun mielestä mun lapset saa puhua hiekkalaatikolla pimpeistänsä ja pippeleistänsä. Ei se mun mielestä ole mikään ihmeellinen asia. Me aikuiset jo pääosin tiedetään mitä värkkejä kenenkin pöksyistä löytyy ja siihen on niin turruttu, ettei siitä ihan päivittäin tarvitse keskustella naapurin tädin kanssa. Lapsille se on uusi oivallus ja hieno asia. Mikäli omieni innostus sukupuolielimistä keskustelemiseen ei ole laantunut ennen kouluikää, keskustelemme varmasti siitä, että kannattaako ihan joka paikassa puhua omista vehkeistään. Mä en kuitenkaan aio valistaa 3- vuotiastani asiasta. Hän saa jakaa uuden innostuksensa tovereidensa kanssa. Mikäli jonkun muun hiekkalaatikkoleikkejä se häiritsee, niin voi poistua tai olla kuuntelmatta/osallistumatta keskusteluun.

Uskon, että me kaikki vanhemmat varmaan mieluusti suojelisimme lapsiamme kaikelta mahdolliselta... mutta se on mahdotonta. Aina jonkun puskan takaa löytyy joku juoppo kusemasta muna kädessä. Tai jonkun bussin perällä tai kaupan nurkalla joku käyttää vieläkin rumempaa kieltä...
Mun mielestä se on ihan eri asia, kun se, että kolmevuotias on innoissaan uudesta löydöksestään.
Enkä mä muuten mene sitä juoppoakaan torumaan siitä, että se esittelee vehkeitään puskan lisäksi ohikulkijoille, enkä mä kiellä niitä teinejäkään kiroamasta.
 
"äiti minäkin"
Mä olen kyllä samalla linjalla tämän "yksi äiti" nimimerkin kanssa.

Kyllä mä nolostuisin kun mun 3-vuotias tuollaisia juttuja kailottaisi ja ihan ohjeistaisin, että sellaset jutut ei kuulu hiekkalaatikolle. Ei ne mitään rumia sanoja ole, mutta omia, yksityisiä juttuja, vähän samoin kuin vessajututkin.

Mun mielestä pimppi on ihan karmean hirveän ruma sana ja pimppa huomattavasti siedettävämpi. Miten se nyt muka sopii lapsen sanaksi yhtään sen huonommin?? :lauhg:
 
[QUOTE="äiti minäkin";28833114]Mä olen kyllä samalla linjalla tämän "yksi äiti" nimimerkin kanssa.

Kyllä mä nolostuisin kun mun 3-vuotias tuollaisia juttuja kailottaisi ja ihan ohjeistaisin, että sellaset jutut ei kuulu hiekkalaatikolle. Ei ne mitään rumia sanoja ole, mutta omia, yksityisiä juttuja, vähän samoin kuin vessajututkin.

Mun mielestä pimppi on ihan karmean hirveän ruma sana ja pimppa huomattavasti siedettävämpi. Miten se nyt muka sopii lapsen sanaksi yhtään sen huonommin?? :lauhg:[/QUOTE]

Eli susta on kailotusta se että 3v leikin keskellä toteaa vain jotta tytöillä on pimppi ja pojilla pippeli? Se on normaali lausahdus eikä kailotusta ja asialla lällättelyä. Siät mä en siedä omaltanikaan mutta jos asiallisesti joskus käyttää noita sanoja niin ok.
 
  • Tykkää
Reactions: musta kahvi ja chef
"Vieras"
[QUOTE="äiti minäkin";28833114]Mä olen kyllä samalla linjalla tämän "yksi äiti" nimimerkin kanssa.

Kyllä mä nolostuisin kun mun 3-vuotias tuollaisia juttuja kailottaisi ja ihan ohjeistaisin, että sellaset jutut ei kuulu hiekkalaatikolle. Ei ne mitään rumia sanoja ole, mutta omia, yksityisiä juttuja, vähän samoin kuin vessajututkin.

Mun mielestä pimppi on ihan karmean hirveän ruma sana ja pimppa huomattavasti siedettävämpi. Miten se nyt muka sopii lapsen sanaksi yhtään sen huonommin?? :lauhg:[/QUOTE]

Voihan kimppa pimppa. Kyllähän pimppa on huomattavasti enempi aikuisten sana kuin pimppi.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28833148]Voihan kimppa pimppa. Kyllähän pimppa on huomattavasti enempi aikuisten sana kuin pimppi.[/QUOTE]

No se on kyllä ihan sun mielipide! Vai miten perustelet tämän syvällisen kommenttisi?

Meilläkin käytetään mielummin sanaa pimppa.
 
oikeat nimet
[QUOTE="vieras";28833111]Juu, olen. Ja aika todennäköisesti sinäkin, tietämättäsi, kun ei sitä yleensä otsaan tatuoida.[/QUOTE]

En usko
Olen kyl nähny akan jolla tuhero pillu torttu pimppa mut on pukeutun ukoksi ja oon kyll nähnyt ukon jolla on kyrpä muna kikkeli pippeli joka on pukeutun akaksi
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28833021]Se, mikä aloittajan lapselle pitää joskus selvittää, on että tytöillä ei aina ole pimppejä ja pojilla pippeleitä eikä pimppi/pippeli tarkoita aukottomasti että kyseinen ihminen on tyttö/poika. Mutta ymmärrän, että monien mielestä tämä aihe tulee käsiteltäväksi vasta myöhemmin.[/QUOTE]

Tuo on totta. Ja valitettavan harva asiasta varmaan lapsilleen puhuu tai yleensä osaa asiaa käsitellä. (En tietenkään tarkoita että pikkulapsille tarttis puhua).
 
åpoiur
Heh, miksihän meille nyt aikuisille on sana pimppi niiin kamala? No olisko , että ollaan omassa lapsuudessa opittu että huono sana ja automaakisesti ohjataan se siihen lokerikkoon?
Hankalan siitä ajatusmallista on päästä eroon mutta olipa täti ihanan reilu kun kasvatti sinunkin lapseen tämä aivopultin sanansuhteen...
 

Yhteistyössä