Voi jeesus, mikä ketju.
Silloin kun mun lapsi oli pienempi, mä olin just sellainen "puistotäti", eli leikin ja juttelin vieraidenkin (omaa lapseani isompien) lapsien kanssa.
Oma lapsi oli vielä sen verran pieni, ettei järki päätä pakottanut ja muutenkin meno fyysisestikin sen verran päätöntä, että kuljeskelin mukana koko ajan ja ihan leikkimällä leikinkin lapsen kanssa.
Mukaan tuli usein jotain tuntemattomia lapsia, lähinnä mulle juttelemaan.
Muistan joskus ajatelleeni, etteikö nuo lapset saa kotona tarpeeksi huomiota tmv., kunnes oma lapseni kasvoi ja tajusin, että monet lapset vaan höpöttelevät tuntemattomille tärkeitä juttujaan, vaikka kuinka saisi kotonakin huomiota.
Opettelin viime keväänä vartavasten ulos tuosta "puistotäti"-roolista ja tämä kesä olikin paljon mukavampi puistoilujen osalta.
Just kivaa antaa lapsen leikkiä itsenäisesti omia mielikuvitusleikkejään puiston kalustoa hyödyntäen ja itse lukea vaikka kirjaa, jumpata, venytellä, puhua puhelimeen tai vaikka selata kaksplussaa.
En muutenkaan juuri leiki lapsen kanssa, enkä näe sitä tarpeelliseksikaan.
Toki saatan jollain tapaa leikissä auttaa jos lapsi apua pyytää tai vaikka leipoessani puhun erillä äänensävyllä ja leikin muumimammaa lapsen mieliksi, kokoan hänen kanssaan palapelejä, opetan skeittaamaan, heitellään korista jne.
Joka päivä jutellaan päivän kuulumiset läpi, tunnetilojen vaihtuessa käydään niitä läpi jne.
Puistoon meneminen on meille aikaa, jolloin lapsi leikkii itsekseen (pl. keinussa vauhdin antaminen ja välillä yhdessä hiekkakakkujen tekeminen, ruudun hyppiminen tmv.) ja kuluttaa energiaa ihan täysillä.
Sitten on hyvä mennä iltapalalle, rauhoittua iltajutuille/-laululle tai -sadulle ja nukahtaa äidin lämpöiseen viereen, kylmän ja etäisen puistoilun jälkeen.
Jotenkin hassua, että täysikasvuiset(?) ihmiset vetää
tunnin puistohetken perusteella noinkin suuria johtopäätöksiä, kuin aloittaja.