Leikkipuiston käyttäytymissäännöt aikuisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
1. Tervehdi muita aikuisia ja jopa hymyile.
2. Tarvittaessa vaihda muutama sanakin.
3. Anna muiden lasten lainata oman lapsesi leluja.
4. Komenna omiasi ja toisten lapsia "kylä kasvattaa"-metodilla.
5. Ohjaa lasten leikkejä, kun sitä tarvitaan, mutta anna myös lasten itse keksiä leikkejä ja solmia ystävyyssuhteita.
6. Anna myös toisten lasten käyttää leikkipuiston välineitä (keinua ym.) omalla vuorollaan.
7. Opeta lapselle vuorovaikutustaitoja ja näytä itse mallia käyttäytymällä leikkipuistossa olevia aikuisia ja lapsia kohtaan ystävällisesti.

(Joo, mua taitaa vähän sapettaa, kun ei vastata tervehdykseen vaikka nähdään se, tuodaan miljoona rekkaa, mutta niillä ei saa leikkiä muut, keinutaan koko päivä ja ohitetaan "keinujonossa" olevat, ollaan omissa oloissaan ja varotaan, ettei lapsi leiki muiden kanssa eikä vain joudu puhumaan kenellekään mitään jne..)

Mikäs virkamies sinä luulet olevasi, että voit sanella totuuksia miten leikkipuistossa käyttäydytään? Ok, lelujaan on hyvä jakaa, mutta siellä on sellaista idioottivanhempaa liikkeellä kanssa, että en todella rupea hieromaan lähempää tuttavuutta. Mulle riittää, että se ipana leikkii. Jos sulla ei ole muita kavereita niin kannattais hankkia. sori.

opeta itte lapsellesi että toisten tavaroihin ei mennä koskemaan! On ikävä kun vieraan mukula hyökkää meidän lelujen kimppuun ja hups! sieltä hajoaa taas jotain. Hymyile siinä sitten rasavillin muksun äidille hampaat irvessä että....

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Minusta ei kettään voi vatia lainamaan lelujaan. Usein kun käy niiin että sat ne rikkinäiinä takaisin. siksi minusta on oikin että JOKAINEN tuo OMAT lelunsa puistoon ja leikkii niiillä

Enpä ole koskaan huomannut, että jokin lelu olisi mennyt rikki. Tuskin siis usein tapahtuu. En kyllä tiedä, mitä leluja sulla on mukana, mutta yleensä kuitenkin nyt jotain Plaston lapioita ja traktoreita siellä on. Ei sen ihmeellisempia. Ja tietenkin, jos on jokin lempilelu, niin ei sitä tarvitse lainata, mutta sen voisi inhimillisyyssyistä ottaa pois näkyvistä, kun lapsi ei sillä enää leiki. Minusta on lasten rääkkäystä tuoda leluja ja pitää niitä "varattuina" ikuisuuksia ilman, että omistaja osoittaa mitään mielenkiintoa niitä kohtaan.

[QUOTE="näin on";24816263]opeta itte lapsellesi että toisten tavaroihin ei mennä koskemaan! On ikävä kun vieraan mukula hyökkää meidän lelujen kimppuun ja hups! sieltä hajoaa taas jotain. Hymyile siinä sitten rasavillin muksun äidille hampaat irvessä että....[/QUOTE]

Ap:n lapsi on opetettu kysymään, saako toisen leluilla leikkiä. Ja myös kysyy tai sitten käyn itse kysymässä. Rikkoutuneet ap korvaa tietenkin, mutta ei ole koskaan mitään hajonnut.
ap

Allekirjoitan kyllä nämä ja sellaisessa puistossa olis kiva olla, jossa nuo säännöt pätevät. Yleensä noin kyllä onkin, ainakin meilläpäin. Lapset ottaa mallia aikuisista ihan kaikessa.

Mikäs virkamies sinä luulet olevasi, että voit sanella totuuksia miten leikkipuistossa käyttäydytään? Ok, lelujaan on hyvä jakaa, mutta siellä on sellaista idioottivanhempaa liikkeellä kanssa, että en todella rupea hieromaan lähempää tuttavuutta. Mulle riittää, että se ipana leikkii. Jos sulla ei ole muita kavereita niin kannattais hankkia. sori.

On mulla kavereita sekä puistossa että muualla. Minusta vain on erikoista, että lapselta oletetaan hyvää käytöstä ja ihmissuhdetaitoja, mutta vanhempi ei niitä osaa mallista näyttää ja opettaa. Ei tarvi lätistä mitään, jos ei kiinnosta, mutta tervehtiä minusta pitää. Ja jos nyt joka päivä siellä yhdessä ollaan klo 9-11, niin olisi se nyt ihan kohtuullistakin tervehtiä.

[QUOTE="vieras";24816176]1. Tervehdi muita aikuisia ja jopa hymyile.
3. Anna muiden lasten lainata oman lapsesi leluja.
5. Ohjaa lasten leikkejä, kun sitä tarvitaan, mutta anna myös lasten itse keksiä leikkejä ja solmia ystävyyssuhteita.
6. Anna myös toisten lasten käyttää leikkipuiston välineitä (keinua ym.) omalla vuorollaan.
7. Opeta lapselle vuorovaikutustaitoja ja näytä itse mallia käyttäytymällä leikkipuistossa olevia aikuisia ja lapsia kohtaan ystävällisesti.

(Joo, mua taitaa vähän sapettaa, kun ei vastata tervehdykseen vaikka nähdään se, tuodaan miljoona rekkaa, mutta niillä ei saa leikkiä muut, keinutaan koko päivä ja ohitetaan "keinujonossa" olevat, ollaan omissa oloissaan ja varotaan, ettei lapsi leiki muiden kanssa eikä vain joudu puhumaan kenellekään mitään jne..)[/QUOTE]

Minä en ole ihan samaa mieltä tuosta lelujen lainaamisesta, sillä kun on joutunut etsimään sitä oman lapsen lelua pitkin leikkipuistoa ja löytää sen rikkinäisenä niin kyllä se sapettaa.

Tuon kolmoskohdan pitäisi minusta mennä näin:

3. Opeta lapsesi kysymään, tai kysy itse saako toisten leluja lainata. Huolehdi myös, että lapsesi leikkii lainalelulla nätisti ja palauttaa sen omistajalleen pyydettäessä tai viimeistään sitten, kun itse lähdette pois.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Kivahan se on että ollan ystävällisiä ja kohteliaita, mutta mua ei sais tuollaiseen kolhoosi sovhoosi leikkipuistoon kirveelläkään, jossa joku määräisi miten saa ja miten ei saa olla.

Just niiden toisten lasten ja vanhempien takia minä en käy enään missään kerhoissa enkä puistoissa ;D
Meillä on nyt omat hiekkalaatikot ja kiikut jotka saavat ipanoille riittää.
Aina on yks joka on nokka pystyssä ja naputtamassa et miten saa ja miten ei saa. Koskaan ei kukaan ole käyttäytyny OIKEEN. En mä vaan sellasta jaksa. Minulla on ollu enimmillään neljä alle koulikäistä. Ja en todellakaan joka sekuntti kerenny näkemään jokaisen liikettä ja käden heilautusta. Ja en voi käsittää et miten jonku vanhemman järkeen ei mene sekään että jos nyt 2vee sattuu ottaan väärän lapion niin se ei ole äidin syy vaan lapsi hoksas et katohhan tuossa on vapaa lapio otan sen...
huoh. Olen puhunut ja pysyn omalla pihallani :D

Minä en ole ihan samaa mieltä tuosta lelujen lainaamisesta, sillä kun on joutunut etsimään sitä oman lapsen lelua pitkin leikkipuistoa ja löytää sen rikkinäisenä niin kyllä se sapettaa.

3. Opeta lapsesi kysymään, tai kysy itse saako toisten leluja lainata. Huolehdi myös, että lapsesi leikkii lainalelulla nätisti ja palauttaa sen omistajalleen pyydettäessä tai viimeistään sitten, kun itse lähdette pois.

Joo, ihan totta, noinhan se pitää muotoilla.
Mulle tämä oli varmaan itsestään selvää, etten osannut sitä kirjoittaa. Meillä siis tehdään juuri näin. Tosin joskus voi joku lapio unohtua kauemmas hiekkakasasta, jos en ole huomannut.

[QUOTE="vieras";24816295]On mulla kavereita sekä puistossa että muualla. Minusta vain on erikoista, että lapselta oletetaan hyvää käytöstä ja ihmissuhdetaitoja, mutta vanhempi ei niitä osaa mallista näyttää ja opettaa. Ei tarvi lätistä mitään, jos ei kiinnosta, mutta tervehtiä minusta pitää. Ja jos nyt joka päivä siellä yhdessä ollaan klo 9-11, niin olisi se nyt ihan kohtuullistakin tervehtiä.[/QUOTE]

ihan just näin.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Miksi pitäisi tervehtiä kaikkia? Populaa on kuin pipoa, sano siinä nyt kaikille päivää. itse alan jutella tai nyökkään tervehdyksen, kun se tilanteeseen sopii tai itsestä siltä tuntuu. Ei minun mielestäni julkisessa puistossa tarvitse kaikkia tervehtiä tai vaatia tervehtimään.

Ja tuo lelujen lainaaminen... Noh. Aina on niitä lapsia, jotka eivät koskaan saa leikkiä edes omilla leluillaan, kun ovat niin arkoja pitämään puoliaan. itse saa siinä sitten koko ajan olla päällepäsmärinä. Helpointa kun kukin leikkii omillaan.

Tämä kolmonen on hyvä.Erränkin kerran on katsottu nutturalla kun on itse lähtenyt lasten kanssa pois ja joutunut pyytelemään omat lelut pois.

Alkuperäinen kirjoittaja noh ja höh;24816357:
Miksi pitäisi tervehtiä kaikkia? Populaa on kuin pipoa, sano siinä nyt kaikille päivää. itse alan jutella tai nyökkään tervehdyksen, kun se tilanteeseen sopii tai itsestä siltä tuntuu. Ei minun mielestäni julkisessa puistossa tarvitse kaikkia tervehtiä tai vaatia tervehtimään.

Ja tuo lelujen lainaaminen... Noh. Aina on niitä lapsia, jotka eivät koskaan saa leikkiä edes omilla leluillaan, kun ovat niin arkoja pitämään puoliaan. itse saa siinä sitten koko ajan olla päällepäsmärinä. Helpointa kun kukin leikkii omillaan.

Ei toki tarvitse kaikkia tervehtiä, jos siellä on jotain 7 vanhempaa paikkalla tms. Kunhan nyt jotenkin olemuksellaan ottaa muut huomioon ja tervehtii vaikka niitä, joita lähimmäksi ekana menee. Ja siis jos siellä on sellaisia, joiden kanssa ollaan lähes joka päivä puistossa, niin pitää tervehtiä, jos ei nyt sitten mene ohi väsymyksen tai lapsen riehumisen takia. Periaatteessa siis iloiset heit yleisesti kaikille, kun tulee paikalle. Poikkeukset sitten asia erikseen.
ap

Sitten siellä on leikkimässä niitä Nico-Jessicoita joiden pitää antaa vallata koko hiekkalaatikko, kun hän tekee teitä ja reittejä joihin muut ei saa koskea. Ja muut ei saa tulla sinne kun tämän Nico-Jessican pitää antaa leikkiä...

[QUOTE="vieras";24816451]Ei toki tarvitse kaikkia tervehtiä, jos siellä on jotain 7 vanhempaa paikkalla tms. Kunhan nyt jotenkin olemuksellaan ottaa muut huomioon ja tervehtii vaikka niitä, joita lähimmäksi ekana menee. Ja siis jos siellä on sellaisia, joiden kanssa ollaan lähes joka päivä puistossa, niin pitää tervehtiä, jos ei nyt sitten mene ohi väsymyksen tai lapsen riehumisen takia. Periaatteessa siis iloiset heit yleisesti kaikille, kun tulee paikalle. Poikkeukset sitten asia erikseen.
ap[/QUOTE]

Vähän sama-asia ku itutaan rivissä tk.n aulassa. Kukan ei vastaa jos joku sanoo päivää :D

Leikkipuiston käyttäytymissäännöt aikuisille

1. Tervehdi muita aikuisia yleisesti tai erikseen ja jopa hymyile.
3. Opeta lapsesi kysymään tai kysy itse, saako toisten leluja lainata. Huolehdi myös, että lapsesi leikkii lainalelulla nätisti ja palauttaa sen omistajalleen pyydettäessä tai viimeistään sitten, kun itse lähdette pois. Tarjoudu korvaamaan rikkoutunut lelu.

Jos meet leikkipuistossa kieltämään toisten pentua niin eivät muuten hyvällä katso. Siellä on aina joku joka ei saa omiaan pysymään ruodussa. Muiden lelut viskellään pitkin ja poikin ja kielloista ollaan niin yrmyä. Minua ei siis huvita enää lainata leluja eikä olla kaikkien kaveria. Jos vastapuoli on ystävällinen niin ystävällisyyttä saat takaisin mutta muuten olen kiitos omissa oloissani.

Alkuperäinen kirjoittaja noh ja höh;24816518:
Aloittaja on varmaan lastentarhanopettaja tai opettaja. Ne on aina päsmäröimässä ja neuvomassa muita.

Osui ja upposi.
ap

(Mutta onko tässä nyt oikeasti jotain sellaista, joita ei joku hyväksyisi? Ok, lelujen lainaaminen on hiertävä asia. Toiset ei tykkää tästä. Mutta jos lapselle opetetaan luvan kysyminen, niin siinähän asia on sitten selvä. Minusta vain on aika ikävää jotain 2-4-vuotiasta kohtaan kieltää leikkiminen toisen leluilla, jos ei siis tämä toinenkaan niillä leiki. Kädestä ei tietenkää viedä yms. eikä toisten leikkeihin sekaannuta, jos ei sitä haluta. Vaatii tietenkin pelisilmää aikuisilta nähdä se, jos joku on poikkeuksellisen ujo eikä saa ikinä leikkiä omilla leluillaan.)

Argh, ja ENNEN KAIKKEA KATSO SEN OMAN PENTUSI PERÄÄN, äläkä jäkätä niiden muiden vanhempien kanssa jossain kahvikupposten äärellä. Lapsi on ennen kaikkea sinun vastuullasi.

Meilläpäin ei ainakaan uskalla mennä toisten lapsia kieltämään, jos ei mukula haistata takaisin niin vanhemmat ainakin. Leluja meillä tuo puistoon ainoastaan pph:t ja niitä saa lainata, omia en edes jaksa raahata mukana kun ne harvoin omia mukuloita kiinnostaa. Lisäksi tässä eräänä päivänä minulle selvisi, että ilmeisesti joidenkin mielestä on ihan ok mennä ronkkimaan tavaraa toisten rattaista kun voi vetää herneen palkoineen nenään jos siitä lasta kieltää.

Yhteistyössä