M
Matikanope
Vieras
Opettajien palkat ovat jakaneet mielipiteitä - yllättävän monen mielestä alakoulun opettajat ansaitsisivat jopa enemmän palkkaa kuin lukion. Mihin sitten yläkoulun opettajan palkan pitäisi teidän mielestä sijoittua? Tietyssä mielessä se on noista haastavin.
Itse olen toiminut kaikissa noissa hommissa. Ala-asteella olin joskus opettajana kokonaisen vuoden, vähän lukion jälkeen. Tietysti epäpätevänä. Sitten kun valmistuttuani olen ollut yläasteen opettaja vuosia ja nyt muutaman vuoden lukiossa. Työt ovat kovin erilaisia.
Yläasteella oppilasaines voi olla hyvinkin haasteellista. Uskonpa, että moni ei siellä pärjäisi. Lukiossa oppilaat ovat eri tasoa, mutta tiedolliset vaatimukset opettajalta myös kovempia. Itse viihdyn lukiossa paremmin, mutta ymmärrän tehtävien eron.
Olin kahden vaiheilla, että lähtisinkö hakemaan toisenlaista uraa. Opettajan palkka on kuitenkin korkeaan koulutukseen nähden aika pieni. Joten ne jotka inisee siitä, että opettajilla on helppoa, kannattaisi nähdä tämäkin asia. Jos palkka olisi vielä alempi tai lomaedut vähäisempiä, opettajien taso ei pysyisi korkeana. Ja pitkällä aikavälillä se vaikuttaisi aika moneen asiaan.