Leikkimielinen gallup oikeudenmukaisesta palkasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tessa81"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Opettajien palkat ovat jakaneet mielipiteitä - yllättävän monen mielestä alakoulun opettajat ansaitsisivat jopa enemmän palkkaa kuin lukion. Mihin sitten yläkoulun opettajan palkan pitäisi teidän mielestä sijoittua? Tietyssä mielessä se on noista haastavin.

Itse olen toiminut kaikissa noissa hommissa. Ala-asteella olin joskus opettajana kokonaisen vuoden, vähän lukion jälkeen. Tietysti epäpätevänä. Sitten kun valmistuttuani olen ollut yläasteen opettaja vuosia ja nyt muutaman vuoden lukiossa. Työt ovat kovin erilaisia.

Yläasteella oppilasaines voi olla hyvinkin haasteellista. Uskonpa, että moni ei siellä pärjäisi. Lukiossa oppilaat ovat eri tasoa, mutta tiedolliset vaatimukset opettajalta myös kovempia. Itse viihdyn lukiossa paremmin, mutta ymmärrän tehtävien eron.

Olin kahden vaiheilla, että lähtisinkö hakemaan toisenlaista uraa. Opettajan palkka on kuitenkin korkeaan koulutukseen nähden aika pieni. Joten ne jotka inisee siitä, että opettajilla on helppoa, kannattaisi nähdä tämäkin asia. Jos palkka olisi vielä alempi tai lomaedut vähäisempiä, opettajien taso ei pysyisi korkeana. Ja pitkällä aikavälillä se vaikuttaisi aika moneen asiaan.

Itse olen toiminut kaikissa noissa hommissa. Ala-asteella olin joskus opettajana kokonaisen vuoden, vähän lukion jälkeen. Tietysti epäpätevänä. Sitten kun valmistuttuani olen ollut yläasteen opettaja vuosia ja nyt muutaman vuoden lukiossa. Työt ovat kovin erilaisia.

Yläasteella oppilasaines voi olla hyvinkin haasteellista. Uskonpa, että moni ei siellä pärjäisi. Lukiossa oppilaat ovat eri tasoa, mutta tiedolliset vaatimukset opettajalta myös kovempia. Itse viihdyn lukiossa paremmin, mutta ymmärrän tehtävien eron.

Olin kahden vaiheilla, että lähtisinkö hakemaan toisenlaista uraa. Opettajan palkka on kuitenkin korkeaan koulutukseen nähden aika pieni. Joten ne jotka inisee siitä, että opettajilla on helppoa, kannattaisi nähdä tämäkin asia. Jos palkka olisi vielä alempi tai lomaedut vähäisempiä, opettajien taso ei pysyisi korkeana. Ja pitkällä aikavälillä se vaikuttaisi aika moneen asiaan.

Mä opetan nyt toista vuotta yläkoulussa kieliä ja henkisesti se on - tai ainakin oman persoonan puolesta - aika haastavaa. Kyllä saa laittaa itsensä likoon.

Lukiossa en ole opettanut kuin opiekellessa, ja toki mielestäni lukion opettajille kuuluu vähintään sellainen palkka kuin se nyt on. Yhtä loogista minulle on se, että alakoulussa opettamisesta saa vähemmän palkkaa, vaikka ehkä etsin itse jatkossa taas alakoulun puolelta töitä. Lukiossa opettamista pidän minulle liian akateemisena.

[QUOTE="Tessa81";27237073]Oletetaan, että olisi 10 eri ammatin edustajaa. Ja oletetaan että jaettavat palkat olisivat nettopalkkoja eli tarkoittaa sitä summaa mitä käteen saa. Kuukausipalkasta on kyse. Ja ajatellaan, että näille 10 ihmiselle saisi jakaa yhteensä 30 000 euroa. Miten sinä jakaisit? Palkat ovat ilman lisiä, ylitöitä, oletuksena päivätyö. Eli kaikki ekstrat tulisi sitten päälle.

Sairaanhoitaja
Terveyskeskuslääkäri
Opettaja (ala-aste, luokan opettaja)
Lukion opettaja
Talouspäällikkö (firmassa 400 työntekijää)
Toimistoassistentti
Perusduunari (tehtaassa)
Varastotyöntekijä
Lakimies
Poliisi

10 ammattia, eli keskimäärin saisi 3000 euroa jokainen. Miten jakaisit? Pitää osata vähän laskea ja arvioida. Ja oletetaan tosiaan että kaikilla olisi päivätyö ja 8 tunnin duuni (toki opeilla kouluissa vähemmän, mutta kotitöitä sitten). Tosiaan kyllähän esim. moni lakimies painaa pitkää päivää, mutta ei huomioida sitä.[/QUOTE]

Nimike Palkka
Sairaanhoitaja 2200
Terveyskeskuslääkäri 4500
Opettaja (ala-aste, luokan opettaja) 3200
Lukion opettaja 3500
Talouspäällikkö (firmassa 400 työntekijää) 4500
Toimistoassistentti 1800
Perusduunari (tehtaassa) 1800
Varastotyöntekijä 1500
Lakimies 4000
Poliisi 3000
Summa 30000