Leikkikehä- hyvä huono?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja leikkikehä:
Lapsi ei sitä häkkinä näe. Enkä minäkään vaan aidattuna turvallisena alueena, jossa lapsi vietti n. 30-60min päivästään aikaa.. kuinka moni nakkaa lapsen pinnasänkyyn kun menee itse paskalle? Aika moni varmasti.. Leikkikehä on aivan eri juttu! Meillä kehä oli n. 4neliön tila ei mikään ahdistava häkki!
Musta leikkikehällä ja pinnasängyllä ei ole juurikaan eroa, jos lapsi ei vielä pystyyn edes nouse tai osaa edes ryömiä. Liikuntakyvyttömän lapsen voi pistää vaikka kylpyammeeseen tai kylppärin lattialle siksi aikaa, kun istuu paskalla. Ja oikeesti junnukin kyllä viihtyi paljon paremmin tutkimalla tyhjiä vessapaperirullia kylppärissä kuin yksin seillä leikkikehässä. Mutta me ei tosiaan totutettu lasta pienestä pitäen sinne häkkiin. Esikoisen kanssa moista vempainta nyt ei olisi tarvittukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs:
Meillä oli oma leikkikehäni lapsella käytössä. On todella suuri, yli 2m halkaisijaltaan, joten lapsella oli tilaa leikkiä leluineen. Meillä tuo oli erittäin tarpeellinen, koska lapsemme oli kova menemään. Välillä kun on tilanteita, jolloin on parempi saada lapsi pysymään paikoillaan. Meillä kaikenlisäksi sellainen talo, jossa edes seuraavan huoneen äänet eivät kuulu, joten lasta ei olisi pystynyt edes kuullostelemaan.

Meillä tuo oli köytettynä sohvan jalkoihin kiinni, joten liikkumaan sen kanssa ei päässyt.

Ehdottoman hyvä kapine meillä!
TODELLA SUURI??? Tarkoitit varmaan todella pieni?
Siis eihän lapsi voi siellä edes pahemmin kontata kun tulee jo kalteri vastaan. Mieti monta kertaa konttausasennossa oleva lapsi mahtuu 2 metriin, ei montaakaan kertaa.

En kaikkia lukenut, mutta kerron oman kokemukseni.

Meillä kahdella vanhimmalla on ikäeroa päivää vajaa vuosi. Kuvittelin että tarvitsen ehdottomasti leikki kehän. Tosin sitä varten että voin laittaa nuoremman sinne suojaan. Mä en ees aatellut että voisin esikoisen sinne laittaa turvaan itseltään. :ashamed: No kuitenkin, milloinkaa ei koko kehää meille tullut ja kertaakaan en sitä oikeesti edes olis tarvinnutkaan.

Imetyksen aikana luin ja tukin kirjaa esikoisen kanssa samalla. Ei tehny kaveri pahojaan. Vaipan vaihdossa esioinen oli apuna tai vastaavasti keksin hänelle siksi aikaa puuhaa, kirja, palikat...

Kätevin tapa ja hetkellinen leikkihäkki on oma pinnis tai matkasänky.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiheän palstailun kausi:
Meillä oli esikoisella noin 6 kk - 1 v 8 kk käytössä 2 kpl Lastentarvikkeen leikkikehää. Tai oikeastaan aitaa. [img=http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/0325604-05_lim_full.jpg][/img]

Sillä aidattiin olkkarista tv-taso ja kirjahylly pois lapsen ulottuvilta, ja siinä oli portti, jonka kautta aikuiset pääsivät olohuoneeseen. Käytännössä siis pinta-alaltaan lähes koko olohuone oli lapsen leikkikehää. Mitään haittaa en siitä havainnut. Oppi seisomaan tukea vasten melkein heti kun kehä tuli, kun niistä pinnoista oli niin hyvä pidellä kiinni. Ai niin, jossain vaiheessa tuo aita otettiin pois ja jätettiin vain portti keittiön oviaukkoon (jossa ei ollut siis ovea). Kummasti helpotti kotitöiden tekoa, kun taapero pysyi poissa. Toki joskus pääsi keittiöön, mutta ei ilman valvontaa koskaan. :)

Nyt asumme erilaisessa asunnossa, ja tähän ei ole aitoja viritelty, vaikka täällä touhuaa nyt 2 v 8 kk sekä 9 kk ikäiset täystuhot. Pohjaratkaisu on hieman haasteellinen, joten aitoja ei voi virittää. Toisaalta hyvin on pärjätty ilmankin. Pinnistä meilläkin käytettiin hätäratkaisuna äidin vessareissujen aikaan silloin, kun vauveli oli vielä ihan pieni (ja isosisko juoksentelevainen).

Minkä hintanen tuo tai ne kaksi oli?Muistatko? Tälle vitoselle mietin josko ostais vai tekiskö sitten itte...mutta tuo näyttää todella kevyeltä eli olis helppo ensi kesänä siirtää ulos pihatöiden ajaksikin??Se meitin kahdesta pinniksestä tekemä oli tosi raskas ja vaivalloinen siirtää,mutta autto kummasti tekemään noi pihaduunitkin vähän nopeemmin!
;)

Alkuperäinen kirjoittaja ei helvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Eräs:
Meillä oli oma leikkikehäni lapsella käytössä. On todella suuri, yli 2m halkaisijaltaan, joten lapsella oli tilaa leikkiä leluineen. Meillä tuo oli erittäin tarpeellinen, koska lapsemme oli kova menemään. Välillä kun on tilanteita, jolloin on parempi saada lapsi pysymään paikoillaan. Meillä kaikenlisäksi sellainen talo, jossa edes seuraavan huoneen äänet eivät kuulu, joten lasta ei olisi pystynyt edes kuullostelemaan.

Meillä tuo oli köytettynä sohvan jalkoihin kiinni, joten liikkumaan sen kanssa ei päässyt.

Ehdottoman hyvä kapine meillä!
TODELLA SUURI??? Tarkoitit varmaan todella pieni?
Siis eihän lapsi voi siellä edes pahemmin kontata kun tulee jo kalteri vastaan. Mieti monta kertaa konttausasennossa oleva lapsi mahtuu 2 metriin, ei montaakaan kertaa.

En pysty tuota sinulle enää mittaamaan, mutta laitoinkin että yli 2m. Voi olla käytännössä lähempänä jopa 3 metriä. Mielestäni lähes 9 neliömetrin kokoinen leikkikehä on jo aika suuri, kun en lastentarvikeliikkeissä ole nähnyt kuin todella pieniä. Mutta iloksesi voin kertoa, että lapsi mahtui todella hyvin konttaamaan siellä!

Alkuperäinen kirjoittaja leikkikehä:
Miksi lapsi pitäisi kahlita tommoseen häkkiin, tuskin sä itekään semmoseen menet.

Lapsi ei sitä häkkinä näe. Enkä minäkään vaan aidattuna turvallisena alueena, jossa lapsi vietti n. 30-60min päivästään aikaa.. kuinka moni nakkaa lapsen pinnasänkyyn kun menee itse paskalle? Aika moni varmasti.. Leikkikehä on aivan eri juttu! Meillä kehä oli n. 4neliön tila ei mikään ahdistava häkki!
Miks sä et leikkiny lapsen kanssa kehän ulkopuolella?
Jos kuitenkin kokoajan olit lapsen kanssa????
Urpoa.

Meillä puolestaan ei ole leikkikehää tms ja luen nyt mielipiteitä, voisiko sellainen olla helpottamassa arkeamme. Joskus olisi kiva syödä keitto kuumana, käydä yksin kakalla tai laittaa ne pyykit koneeseen ihan itse. Kotia pitää siivotakin, imuroida. Olisi kiva kuulla kuinka sen saa onnistumaan semmoisina hetkinä kun mies on töissä eli ei ole lisäsilmäpareja. Miten olette tehneet? Minne lapsi siksi aikaa? Onko myös nim. "ei helvetillä" ehdotuksia? Lapsi herää meillä imuroinnin ääneen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Palleroinen:
Meillä taas mietin et kun ukolla kolmivuoro työ niin saattaa olla päivän pois ja meille tulee ikäeroa melkein 3vuotta...Että jos ostais leikkikehän tätä tulokasta varten et aina joskus sais hetkellisesti (kun alkaa liikkumaan) laitettua sinne että saa esikoisen kans syötyy jne...Niin että olisikohan se sillai kätevä?

Ensinnäkin, mitä miehen kolmivuorotyö tähän kuuluu ja toiseksi, eikös 3v syö jo itse...

Käytän matkasänkyä leikkikehänä joskus meidän 11-kk taaperolle. Tarpeeseen kun tarvii käydä vessassa rauhassa ym. portaat, takka ja muuta kivaa nääs löytyy taloudesta.

Tuskin mitään haittaa vauvalle ja vähän isommalle, jos mielenkiintoisia leluja. Käytä hätävara ratkaisuna. Itse hain postin niin, että laitoin vauvan aina syöttötuoliin istumaan ja vöillä kiinni ja jotain tekemistä siihen. Asutaan okt ja olen niin laiska äiti että postin halusin hakea silloin kun se tuli enkä ruennut pukemaan kahta lasta mukaan minuutin hakuressulle.

Osallistunpa minäkin keskusteluun. Musta kehä vois olla hyvä joissakin tilanteissa. Meillä kaksoset 6kk iässä ja kodissamme on wc ja vaipanvaihtopiste ylhäällä sekä makuuhuoneet. Alhaalla keittiö ja olohuone, jossa pääosin oleskellaan. Päivisin kun olemme leikkimässä alakerrassa, monesti toiselle tulee kakat housuun. Sillä aikaa kun menen yläkertaan vaihtamaan vaippaa niin toinen vauvoista tekee jekkuja esim. on kuuman patterin kimpussa, roikkuu verhoissa, tv. tasossa ja kolauttelee päätään. Mitenhän sitten käy kun oppii kiipeilemään? Oon tosiaan miettiny et leikkikehästä vois olla meille apua, niiksi pieniksi hetkiksi kun hoidan ylhäällä toisen pesuja. Niitä lyhyitä hetkiä on kuitenkin monta kertaa päivässä! Voisinhan tietty kantaa lapset vuorotellen yläkertaan ja toinen saisi tuijotella kun toiselle vaihdetaan vaippa, mutta musta siinä ei oo kyl mitään järkeä! Eikä se oo musta yhtään laiskuutta. Miksi raahdata toista vauvaa turhaa ylös ja sit taas alas, kun hän voisi pienen hetken leikkiä turvallisesti kehässä. Olen siis päättänyt, että meille tämä kehä tulee ja niin hyvä. En meinaa kyllä jatkuvasti heitä siellä pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Jos tuntuu, että taaperon perässä ei ehdi eikä viitsi mennä, niin sitten sen toisen lapsen ehkä voi tehdä myöhemmin.

Kaikki tollaset kävelytuolit, leikkikehät ja hyppykiikut on vaan laiskoja vanhempia varten.

Just ja mites sitten monikkoperheet? Ehkä sekin on laiskuuden merkki kun ei kerkeä kaikkia kolmea kerralla kaitsemaan....

Meillä kyllä neuvolan terkkarikin suositteli leikkikehää, tosin vauvalle. Meillä vajaa 2 vuotta ikäeroa lapsilla ja isompi todella energinen. Ongelmaksi tulee se että vauva ei saa olla hetkeäkään lattialla etteikä isompi ole jo "leikkimässä" kaverina, toisin sanoen painimassa yms. Nyt onkin hankintalistalla tuo kehä juurikin vauvan "suojaksi" eli vauva toivottavasti saa opetella liikkumista tuolla turvassa.

Voi kiesus että naurattaa :D nuo jutut häkkiin lukitsemisesta tms. Mitäs mieltä olette vaikkapa yh-äidistä joka asuu 30 neliön yksiössä? Verrattuna 200 neliön lukaalissa asuvaan perheeseen? Pitäisikö pienen asunnon omistajan potea syyllisyyttä siitä että sulkee lapsensa pieneen tilaan? Eikös jokaisen lapsen pitäisi saada kirmata ulkona vapaana? :D :D :D

Siitähän se on kiinni mihin on tottunut. Jos pienestä tottuu että leikkikehä on kiva oma paikka ja siellä on (turvallisia) virikkeitä, eikä sinne "dumpata" yksikseen pitkiksi ajoiksi (vaan siksi aikaa että vessassa käy) niin mitä ihmeen pahaa siinä on? Onhan se yksin leikkiminenkin aika arvokas taito, ettei koko aikaa tartte äitissä roikkua kiinni.

Pakko kai kirjoittaa näin, kun ei pääse sisään kirjautumaan...

Meillä ostettiin koirien takia esikolle tuo leikkikehä. Voi käydä rauhassa vaikka vessassa, jos on tarve. Käytettiin varmaan siihen noin 1v ikään, kunnes ipana alkoi tulla siitä yli.
Sinne vain iso kasa kivoja leluja ja hyvin tuo tuntui siellä viihtyvän. Eipä tuo kyllä siellä kauaa aina kerrallaan ollut. Nyt toiselle ihan kätevä, niin vauva on turvassa esikolta ja koirilta aina välillä. Kun ei tuota sitteriäkään viitti käyttää niin paljon.

...kukaan äiti sitten vähän myöhemminkään aina lähtee lapsen kanssa ulos tasan sillä hetkellä kun lapsi haluaa "tutkia avarampaa maailmaa", jättäen tiskit kesken ja pyykit rypistymään koriin. Tämän ketjun perusteella voisi sanoa että huono ja laiska äiti on jos näin ei toimi??

Ulos mennään sitten kun on ulkoilun aika, sitä odotellessa keksitään tekemistä sisällä. Tai sisätiloissa, esim isin työhuoneeseen (missä on vaarallisia koneita) pääsee vaan silloin kun isi on vahtimassa, muulloin ovi pidetään kiinni.

Olen hankkimassa leikkikehää ja googlella löysin tän keskustelun. Aika rajua puhetta. Itse ainakin olen hankkimassa kehää siksi että vauvat saisivat joskus olla lattiallakin ja opetella liikkumaan. Muuten ne on pakko köyttää sittereihin ja pitää pöydällä, jotta alle 2 v esikoinen ei "hoida" vauvoja. En voi hetkeksikään jättää lapsia silmistäni, kun kaksoset on niin avuttomia esikoisen edessä.

Totta puhuen haaveilen kyllä myös siitä, että kun vauvat lähtee liikkeelle, niin voin heidät laittaa välillä tuttuun kehään leikkimään, ja tehdä vaikka ruokaa sillä välin. Kaksi tuholaista eri suunnissa ei ihan helppoa oo...

Kaipaisin vinkkejä mistä löytyisi ISO leikkikehä. 2 *1,5 m olisi sopiva oh:n nurkkaan. Mahtuu aikuinenkin mukaan. Tai vaihtoehtoisesti voisin nurkkaan rakentaa aitauksen...

Olen harkinnut myös lastenhuoneeseen porttia, mutta koska siellä on esikoisenkin lelut, ei se ole vauvoille turvallinen.

Me hankittiin juuri Ikeasta kaksi Gulliver pinnasänkyä ja kootiin ne niin, että toinen laita jäi pois ja pohja oli alhaalla. Sitten vaan yhdistettiin ne nippusiteellä ruuvinreikien kohdalta sekä hankittiin pohjalle vaahtomuovipatja. Tosi hyvä kehä tuli vauvoille ja sit kun sille ei ole enää tarvetta niin viedään mökille ne sängyiksi ja sit taas myyntiin kun eivät enää mahdu siellä nukkumaan. Hintaahan tuolle tuli, mutta on kyllä monikäyttöinen, hyvännäköinen ja ehdottoman kätevä, varsinkin kaksosilla kun muitakin lapsia talossa. Suosittelen!:)

En tiedä onko hyvä vai huono. Meillä kukaan viidestä lapsesta ei ole tarvinnu vangitsemista siksi aikaa, että saan ruuan tehtyä, imuroitua tai käytyä vessassa. Siihen saattaa vaikuttaa se, että meidän lapset seurasivat minua aina jokapaikkaan joten ei ollu myöskään pelkoa et joku olisi jossain pulassa. isommat tietty voivat leikkiä huoneessa rauhassa, mutta kyllä ovat nuo alle vuoden ikäiset taapertajat ja yli senkin aina tulleet sinne leikkimään missä minä olen. ja vessassa käyn aina ovi auki. johan alkais kamala huuto jos oven kiinni laittaisin. voihan se kehä olla kiva jos lapsen siihen totuttaa, tottuuhan lapsi olemaan sängyssäkin jollei oteta pois. ite en vaan lastani haluais vangita enkä ainakaa mennä lapseni kanssa mihinkää häkkii, kun lasten kans voi leikkiä ilman aitojaki. :)

Hauska keskustelu :D Pakko lisätä (vaikka tuleekin näin viiveellä), etten itse koe olevani traumatisoitunut, vaikka äiti juuri kertoi pitäneensä minua ja siskoani leikkikehässä lapsina. Olen nyt raskaana ja äitini kehotti miettimään leikkikehän hankintaa, koska siten hänkin aikoinaan sai pyykit hoidettua, ruuat tehtyä ja talon siivottua ilman huolta lapsista. Kuulemma otimme siskoni kanssa usein torkutkin pehmustetulla leikkikehän alustalla. Kuulostaa aika ahdistavalta "häkiltä", eikö?

Luulen, että äidit tekevät itse tästä asiasta/leikkikehästä päässään ahdistavan vankilan...
Jos lasta pitää pienessä ahtaassa aitauksessa aamusta iltaan, vuorovaikutusta ei ole ja kaikki on muutenkin perheen sisällä ja äiti-lapsisuhteessa epätasapainossa, niin eihän siitä voi hyvää seurata koskaan. Mutta jos kehä on ISO ja lapsi saa rakkautta yms., niin eipä siitä nyt kauheasti voi traumatisoitua minun mielestäni...

Meillä on ollut leikkikehä, joka kooltaan noin 2m x 1,50m. Eipähän ole lapsi ainakaan telonut itseään ja on äitikin saanut tehdä joskus jotain muuta kuin sydän syrjällään juosta toisen perässä. Onhan niitä huolettomia/huolettomampia äitejä/ihmisiä, joita toisinaan välillä kadehdinkin, kun itse taas olen usein vähän liiankin "neuroottinen", ettei vaan mitään tapahdu lapselle jne..ei aina niin kivaa tämäkään..

En ole "kynnysmatto", en äitinä, enkä muutenkaan ihmisenä. Minulla on omakin elämä, vaikka onkin lapsia. En ole koskaan ollut suunapäänä juoksemassa muskareissa sun muissa vauvauinneissa tai ole jatkuvalla syötöllä tekemässä lasteni kanssa jotain, minä olen minä, olen tämmöinen ja jos joku nyt kysyy, että miksi hankit lapsia, kun et jaksa niiden kanssa touhuta (askarrella,leipoa sun muuta 24/7 ihan koko ajan), niin voin vastata, että sitä kuule joskus itsekin mietin. Kaikesta huolimatta rakastan lapsiani yli kaiken, ja toki heidän kanssaan touhuankin silloin tällöin. Askarrelkaa te muut, jos haluatte ja käykää siellä mammakahviloissa ja pitäkää laiskoina ja itsekkäinä niitä äitejä, jotka eivät jaksa joka sekunti peräsuoli pitkällä juosta lapsensa perässä tai tehdä kaikenmaailman palapelejä samaan aikaan kun istuvat itse paskalla. Ja kyllä, syyllisyyttä osaan tuntea minäkin toisinaan, vaikka hyvä ja rakastava äiti olenkin, oma itseni.

Tais nyt osittain mennä vähän aiheen ohi, mut ei kai sen nyt niin väliä...

Meillä oli aikoinaan leikkikehä vauvalle. Sieltä hän sai turvassa seurata isompien leikkejä, leikkiä omilla leluillaan ja harjoitella pingertämään pystyyn pinnoista pidellen.Äiti voi tehdä kotityöt ja isommat juosta ja leikkiä turvallisesti.Eihän kukaan tietenkään pidä vauvaa kehässä tarpeettomasti, mutta hyvin vauva siellä viihtyi.

Vai että laiskuutta.. :D meille tulee leikkikehä nyt, kun miehellä on koko kesä pitkiä työreissuja, kolmekin viikkoa voi olla yhtä mittaa pois. Ei ole siis ketään kelle sanoa illalla, että kato tota hetki, käyn pistään pyykkikoneen päälle.
Leikkikehä on tarpeen koska meillä (rintamamiestalossa) on joka huoneessa uuni, on rappuja, on koiria. Ei voi jättää minuutiksikaan yksin. Ja se minuutti menee että käyn napsauttamassa pyykkikoneen päälle tai käyn vessassa. Ehkä olen sitten kans neuroottinen, kun en uskalla selkääni kääntää ilman että muksu on varmasti turvassa.
Vessaan en tykkää ottaa häntä, koska meillä on tosi pieni vessa ja lapsi on melkeinpä pää kiinni vessaharjassa, jos hänet sinne lattialle laittaa. Oon kokeillut. ;)

Ihan näillä syillä kehä nyt tulee hankittua. Mietin kans, voisiko sitä käyttää ulkona, ehkäpä, sillä konttausikäiselle se olis ainakin turvallinen tapa ulkoilla kesällä, muutenkin kuin vain rattaissa istuen.
(Maassa hän ei kyllä konttaile, niin kauan kun pistää suuhunsa kaiken mihinkä törmää).

Itse en omalla lapsella käyttäisi mutta jos tarkoitus on käyttää vain satunnaisesti kun tekee ruokaa tms. niin mikä ettei. Kaverini hankki kehän kun lapsi alkoi ryömimään, on tosi ylisuojeleva eli haluaa suojella lastaan kaikilta kolhuilta, yms. Eli sellasessa tilanteessa en oikein ymmärrä. Rakoittaa lapsen liikkumista aika lailla. Oma poikani alkoi liikkumaan alle 10-kuisena ja kyllähän niitä kopsuja tuli ja varmaan vaaratilanteitakin kun ei itse joka paikkaan kerenny mut ei tullut mieleenkään hankkia kehää...

[QUOTE="ilona";26297034]Itse en omalla lapsella käyttäisi mutta jos tarkoitus on käyttää vain satunnaisesti kun tekee ruokaa tms. niin mikä ettei. Kaverini hankki kehän kun lapsi alkoi ryömimään, on tosi ylisuojeleva eli haluaa suojella lastaan kaikilta kolhuilta, yms. Eli sellasessa tilanteessa en oikein ymmärrä. Rakoittaa lapsen liikkumista aika lailla. Oma poikani alkoi liikkumaan alle 10-kuisena ja kyllähän niitä kopsuja tuli ja varmaan vaaratilanteitakin kun ei itse joka paikkaan kerenny mut ei tullut mieleenkään hankkia kehää...[/QUOTE]

Ylisuojeleva? Siinähän se ero onkin. Minulla on hoidossa toisen ihmisen lapsia, ja käytän kyllä leikkikehää kun käyn itse esim vessassa. Olen sen verran usealle taholle tilivelvollinen, jos_jotain_sattuisi. En voi olla tuolla asenteella että "varmaan vaaratilanteitakin tuli".

Jos lapsen liikkumista rajoittaa 5min kerrallaan pari-kolme kertaa päivässä, ei se nyt vielä ole mitään "rajoittamista", vaan aivan hyvin on lapset oppineet liikkumaan, ei mitään eroa. Paitsi että heillä ei ole sormet palorakoilla eikä otsa kuhmuilla.

Yhteistyössä