Leikitättekö ja viihdytättekö lapsianne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmaksi

Vieras
Naapurini pitää koko ajan keksiä jotain leikittämistä lapsilleen. Olen aina ihmetellyt tätä. Hänen lapsensa ovat pian 4 vuotias, 6,5 vuotias ekaluokalle menijä ja 9-vuotias. Ihan normaaleja lapsia mielestäni. Mutta jos hänen 6-vuotiaalleenkin tulee joku kaveri leikkimään, pitää kaverin kehittää heille tekemistä. Samoin kuin lapsilleenkin.

Minusta se on outoa. Omat samanikäiseni leikkivät itsekseen tai keskenään ulkona ja sisällä, ei heitä tarvitse viihdyttää. Viikonloppuna, sateisena päivänä, naapuri huokaili puolilta päivin, että nyt ovat leiponeet keksejä ja mitähän sitä sitten keksisi lapsille sadepäivän ratoksi.

Osallistuvat normaaliin elämääni, ei heitä kukaan sen enempää kotona leikitä. Leikkivät keskenään ja kavereiden kanssa ilman eriohjausta ja opastusta.
Osaavat käyttää mielikuvitustaan ilman eri neuvomista.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Niin, en tiedä onko se sitten hyvä vai huono asia... Mutta mä kyllä joudun mun vanhemman tytön kanssa ajoittain leikkimään ja siis hän kyllä nauttii selvästi siitä... Aikaahan se vie minulta jostain muusta pois, mutta onpahan se sitten sitä yhdessä olemista. :)

Jossain määrin leikitän, mutta on ainokainen ja alle 2-vuotias :) Oletan tilanteen muuttuvan tulevaisuudessa. Ja osaa toki nytkin leikkiä hetkiä myös itsekseen tai isompien lasten kanssa, samanikäiset eivät juuri kiinnosta tällä hetkellä.

en minäkään leiki kuin ihan harvoin lasteni kanssa. ovat nyt 3 ja 5 vuotiaat, lisäksi on pikkuinen vauva. olen toki samassa tilassa lasten kanssa ja näen, tai ainakin kuulen koko ajan kun he leikkivät. kommentoin tarvittaessa :) mulla on ajoittain huono omatunto etten leiki heidän kanssaan.. aika ja jaksaminen ei vaan nyt riitä. sitten kun leikin ihan täysillä esim autoleikissä mukana, niin se on luksusta lapsille :) tuota olen miettinyt että pitäisikö silloin kehittää tekemistä enemmänkin kun lapsilla on kaveri kylässä? mitä olette siitä mieltä? meijän lasten kaverit on samanlaisia kun omat lapseni ettei ne ole tottuneet leikkivään äitiin.

Pelaan lautapelejä ja jossain määrin askartelen tai ulkona vaikka tehdään lumiukkoja mut en leiki tai viihdytä kaiken aikaa.
Mullakin on yks kaveri, joka ei voi vaikkapa lukea lehteä lasten hereillä ollessa, kun ihan koko aja pitää lapsia "viihdyttää". Tai jos ne vaikka leikkiin kaverin kanssa niin äiti puuttuu ja ohjailee leikkiä, jos vaikka lapset keinu, niin pitää mennä siihen säätämään, että leikkimään nyt kauppaa tai koulua tms. Ahdistavaa...

En leiki. Joskus autan jossain nuken pukemisessa tms. Yhteistä puuhaa on kyllä, arkisia askareita lähinnä. Nyt kun on hyvä ilma, riittää kun mennään pihalle. Istun puutarhatuolissa ja luen ja muksu puuhaa milloin mitäkin. Nyt on mukavasti aamupäivän haravoinut omasta tahdostaan, kun sai omankokoiset kottikärryt :D

Aina tuo on viihtynyt itsekseenkin.
Ai, kyllä me välillä pelataan jotain pelejä yhdessä.

Minä en osaa leikkiä.
Mutta osaan kujeilla, pelleillä ja pelataan koko perhe lautapelejä.
Me otetaan kyllä normaaleihin askareisiin lapset mukaan, siivoukseen, ruuanlaittoon ja pihahommiin. Vaikkapa kukkamultien vaihto on mukavaa yhdessäoloa samalla kun lapsi oppii käytännön asioita. Lapset leikkikööt leikkinsä keskenään. Heillä ikää 3 ja 5 vuotta.

p.s. Lääkärileikeissä saatan olla potilaana eli makaan matolla silmät kiinni, sen minäkin osaan.

Kyllä minä välillä istun alas heidän kanssaan, ja sitten rakennetaan legoja tai junarataa, puetaan nukkeja tai pelataan vaikka Angry birdsiä yhdessä. Luen myös kirjaa ja osallistun kuvien värittämiseen, muovailuvahan vääntelyyn ja moneen muuhun asiaan.

En keksi mitään syytä, miksi en tekisi näin. Olen kotiäiti ja hoidan itse lapseni, se tarkoittaa että olen heidän kanssaan aidosti ja läsnä.

Toki he osaavat myös jo leikkiä yksin tai keskenään ja mielellään niin tekevät. Sillä aikaa minä teen muita juttuja, kotitöitä tai istun vaikka Kaksplussalla. Kotitöihin otan heitä mukaan oikeastaan joka päivä, fiiliksen mukaan.

Phoebsin vastauksen luettuani tajusin et kai mä sit leikin kun kokoan junarataa/legoja/luen/pelaan ja askartelen.
Mut en osaa siis päristellä autoilla tai leikkiä kotista tai jutella Barbina. :D Minä käsit leikin sellaisena leikkinä.

Phoebsin vastauksen luettuani tajusin et kai mä sit leikin kun kokoan junarataa/legoja/luen/pelaan ja askartelen.
Mut en osaa siis päristellä autoilla tai leikkiä kotista tai jutella Barbina. :D Minä käsit leikin sellaisena leikkinä.

Minä taas ajattelen, että jos lapset leikkii lattialla ja minä menen mukaan vaikka auttamaan legojen kanssa, niin onhan se leikkimistä!