LAUTANEN ON SYÖTÄVÄ TYHJÄKSI

  • Viestiketjun aloittaja c
  • Ensimmäinen viesti
En opeta ja hyvinpä tuo näyttää eskarissakin pärjäävän vaikka jättäis ruokaa lautaselle. Kuitenkin koulun ruokalassa syövät. Itse olen vierestä seurannut kun lapsi itkee ruokalautasen vieressä eikä sitä joudu minun lapsistani kukaan kokemaan! Tässä maassa ei nälkään kuole!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja KYRSÄ:
En opeta ja hyvinpä tuo näyttää eskarissakin pärjäävän vaikka jättäis ruokaa lautaselle. Kuitenkin koulun ruokalassa syövät. Itse olen vierestä seurannut kun lapsi itkee ruokalautasen vieressä eikä sitä joudu minun lapsistani kukaan kokemaan! Tässä maassa ei nälkään kuole!
Mä olen omassa lapsuudessani itkenyt satioja kertoja ruokapöydässä. Mutta kun vanhemmat olivat pula-ajan lapsia, muruakaan ei saanut jättää lautaselle. Joko söit tai itkit ja söit.

 
ööh
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Opetan kyllä.
Ruokaa otetaan sen verran että sen jaksaa syödä.
Ja syön itsekin.
Jos on jotakin mistä lapsi nyt vaan ei pidä niin sitä laitan tietysti pienemmän annoksen.
On lapsia joilla se on vaan tapa jättää vähän ruokaa syömättä ja musta se on ihan ruoan haaskausta.
joo turha sitten sun itkeä lastes syömishäiriöitä, kun pakotetaan vetämään lautanen tyhjäks aina.

ruoan haaskausta vai? pitää lapsen syödä vaikka ei tykkää? kai sitten joku saa sullekkin tulla pakottamaan kurkusta alas jotain sun inhokkiruokaas!

tottakai kaikkea pitää maistaa, mutta että aina lautanen tyhjäksi tai äiti on vihainen.. järkyttävää!

tolla kasvatuksellahan nämä ylilihavat suomalaiset on kasvatettu, tässä tulos. maailman lihavimpia kansoja.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Opetan kyllä.
Ruokaa otetaan sen verran että sen jaksaa syödä.
Ja syön itsekin.
Jos on jotakin mistä lapsi nyt vaan ei pidä niin sitä laitan tietysti pienemmän annoksen.
On lapsia joilla se on vaan tapa jättää vähän ruokaa syömättä ja musta se on ihan ruoan haaskausta.
joo turha sitten sun itkeä lastes syömishäiriöitä, kun pakotetaan vetämään lautanen tyhjäks aina.

ruoan haaskausta vai? pitää lapsen syödä vaikka ei tykkää? kai sitten joku saa sullekkin tulla pakottamaan kurkusta alas jotain sun inhokkiruokaas!

tottakai kaikkea pitää maistaa, mutta että aina lautanen tyhjäksi tai äiti on vihainen.. järkyttävää!

tolla kasvatuksellahan nämä ylilihavat suomalaiset on kasvatettu, tässä tulos. maailman lihavimpia kansoja.
:eek: Miten se syömihäiriöön liittyy. Kyllä minäkin otan ruokaa sen verran, että jaksan syödä, mieluummin liian vähän kuin liian paljon ja otan tarvittaessa sitten lisää.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Opetan kyllä.
Ruokaa otetaan sen verran että sen jaksaa syödä.
Ja syön itsekin.
Jos on jotakin mistä lapsi nyt vaan ei pidä niin sitä laitan tietysti pienemmän annoksen.
On lapsia joilla se on vaan tapa jättää vähän ruokaa syömättä ja musta se on ihan ruoan haaskausta.
joo turha sitten sun itkeä lastes syömishäiriöitä, kun pakotetaan vetämään lautanen tyhjäks aina.

ruoan haaskausta vai? pitää lapsen syödä vaikka ei tykkää? kai sitten joku saa sullekkin tulla pakottamaan kurkusta alas jotain sun inhokkiruokaas!

tottakai kaikkea pitää maistaa, mutta että aina lautanen tyhjäksi tai äiti on vihainen.. järkyttävää!

tolla kasvatuksellahan nämä ylilihavat suomalaiset on kasvatettu, tässä tulos. maailman lihavimpia kansoja.
Mahdoitko lukea kunnolla?
Jos on jotakin mistä lapseni ei erityisemmin pidä, niin laitan pienen annoksen.
Onneksi niitä ei paljoa ole, ajan kanssa on oppinut maistelemaan ja syömän melkeinpä kaikkea.
:)
Ja missä kohtaan olen sanonut olevani vihainen äiti? En mielestäni missään.
Ei mun tarvitse olla vihainen, se kun on meillä ihan itsetäänselvyys että sitä syödään mitä tarjolla on, pieni annos alkuun ja jos tykkää niin sitten lisää.
Ja minä kyllä pystyn myös syömään esim. silakoita joita inhoan, jos niitä jossain on tarjolla.
 
kyllä
Opetan.
Tietysti jos on sovittu toisin, sitten poiketaan. Meillä ei napsita välivälipaloja. Selkeät ruoka-ajat ja välipala-ajat. Välillä pitää lahjoa, uhkailla ja kiristää, mutta mitään ylisyöttämistä ei ole, lapset ei voi pahoin ruokailun jälkeen.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
tolla kasvatuksellahan nämä ylilihavat suomalaiset on kasvatettu, tässä tulos. maailman lihavimpia kansoja.
Mä voin henkilökohtaisesti allekirjoittaa tämän. Mutta mä sain aikoinaan myös kepistä sormilleni, kun en meinannut juoda kokkareiksi tetrassaan hapantunutta maitoa. Samoin kun jouduin syömään kertaalleen oksentamani kalansilmän. Nuo tapaukset kansakoulussa.

 
Mulla
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Opetan kyllä.
Ruokaa otetaan sen verran että sen jaksaa syödä.
Ja syön itsekin.
Jos on jotakin mistä lapsi nyt vaan ei pidä niin sitä laitan tietysti pienemmän annoksen.
On lapsia joilla se on vaan tapa jättää vähän ruokaa syömättä ja musta se on ihan ruoan haaskausta.
Tätä on hyvä peesailla :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
tolla kasvatuksellahan nämä ylilihavat suomalaiset on kasvatettu, tässä tulos. maailman lihavimpia kansoja.
Mä voin henkilökohtaisesti allekirjoittaa tämän. Mutta mä sain aikoinaan myös kepistä sormilleni, kun en meinannut juoda kokkareiksi tetrassaan hapantunutta maitoa. Samoin kun jouduin syömään kertaalleen oksentamani kalansilmän. Nuo tapaukset kansakoulussa.
No joo, nuo ovat mun mielestäni taas asia erikseen.
Mä en kokkareista maitoa lapselleni tarjoa, saati kalansilmiä.
 
Jos lapsi itse ottaa ruoan lautaselleen, niin silloin odotan, että se syödään kaikki. Jos olen itse vieressä, niin muistutan, että ota sen verran, että jaksat syödä. Tosin, syöväthän aikuisetkin joskus silmillään - mutta minä en. Pakko ei ole kuitenkaan syödä silloinkaan, saa jättää, jos ei millään jaksa.
 
JONSERED Karhunkantaja
Ruokaa syödään. Joko lautanen tyhjäksi tai ei tyhjäksi, pääasia on se, että kuuntelee omaa nälkäänsä. Mutta kaikkea tarjottua maistetaan, ellei esim. allergia, uskonto tai eettinen vakaumus tms estä.

Ja olen kahden opettajan kanssa vääntänyt koulussa aiheesta. He vaativat lapsia syömään lautasen tyhjäksi, minusta se on vain fasismia ja vallankäyttöä.

Ja on absurdia väittää, että joku pystyy syömään jotain, jota inhoaa. Sehän on mahdottomuus.
 
Jos itse saa annoksen ottaa, pitää tietää, minkäverran jaksaa. Lisää voi ja saa aina hakea.
Lapset eivät tietenkään AINA tiedä jaksamistaan ja herkkuruokaa kauhotaan useamman kerran ja sitten jää, kun ei jaksetakaan, mutta periaatteesa tuo, että joka kerta ei jätetä ruokaa lautaselle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mulla:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Opetan kyllä.
Ruokaa otetaan sen verran että sen jaksaa syödä.
Ja syön itsekin.
Jos on jotakin mistä lapsi nyt vaan ei pidä niin sitä laitan tietysti pienemmän annoksen.
On lapsia joilla se on vaan tapa jättää vähän ruokaa syömättä ja musta se on ihan ruoan haaskausta.
Tätä on hyvä peesailla :)
Samoin. Uusia ruokia laitan tosi pienet annokset ja yökkien ei tarvi syödä, mutta meidän poika on tosi huono syömään, joten, jos ei välillä pakottaisi ei se söisi mitään muuta kuin leipää. Ja kyllä se on oppinutkin syömään paljon paremmin niitäkin ruokia, joista ei niin välitä. Muutenkin laitan alkuun sellaisen annoksen, jonka varmasti jaksaa syödä vaikkei niin nälkä oliskaan ja sitten saa lisää, jos siltä tuntuu.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Mulla:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Opetan kyllä.
Ruokaa otetaan sen verran että sen jaksaa syödä.
Ja syön itsekin.
Jos on jotakin mistä lapsi nyt vaan ei pidä niin sitä laitan tietysti pienemmän annoksen.
On lapsia joilla se on vaan tapa jättää vähän ruokaa syömättä ja musta se on ihan ruoan haaskausta.
Tätä on hyvä peesailla :)
Haaskausta laittaa esim. eläimille tai kompostoida? Minusta on haaskausta syödä, ellei tarvitse enempää ruokaa.

Ei kai kukaan maalaa seiniäänkään 14 kertaa vain siksi, että ei halua haaskata maalia heittämällä pois tai antamalla jonkun muun maalata sillä kellarinsa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Alkuperäinen kirjoittaja Mulla:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Opetan kyllä.
Ruokaa otetaan sen verran että sen jaksaa syödä.
Ja syön itsekin.
Jos on jotakin mistä lapsi nyt vaan ei pidä niin sitä laitan tietysti pienemmän annoksen.
On lapsia joilla se on vaan tapa jättää vähän ruokaa syömättä ja musta se on ihan ruoan haaskausta.
Tätä on hyvä peesailla :)
Haaskausta laittaa esim. eläimille tai kompostoida? Minusta on haaskausta syödä, ellei tarvitse enempää ruokaa.

Ei kai kukaan maalaa seiniäänkään 14 kertaa vain siksi, että ei halua haaskata maalia heittämällä pois tai antamalla jonkun muun maalata sillä kellarinsa...
Joo , ei ole jos eläimille tai kompostiin kuskaat.
Äh, mä en tästä jaksa vääntää. Meillä mennään näin ja hienosti menee ja kukaan ei mätä itseään turvoksiin.
:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mulla:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Opetan kyllä.
Ruokaa otetaan sen verran että sen jaksaa syödä.
Ja syön itsekin.
Jos on jotakin mistä lapsi nyt vaan ei pidä niin sitä laitan tietysti pienemmän annoksen.
On lapsia joilla se on vaan tapa jättää vähän ruokaa syömättä ja musta se on ihan ruoan haaskausta.
Tätä on hyvä peesailla :)
Samoin. Uusia ruokia laitan tosi pienet annokset ja yökkien ei tarvi syödä, mutta meidän poika on tosi huono syömään, joten, jos ei välillä pakottaisi ei se söisi mitään muuta kuin leipää. Ja kyllä se on oppinutkin syömään paljon paremmin niitäkin ruokia, joista ei niin välitä. Muutenkin laitan alkuun sellaisen annoksen, jonka varmasti jaksaa syödä vaikkei niin nälkä oliskaan ja sitten saa lisää, jos siltä tuntuu.
Tuli tuosta mieleen kun poika oli joskus todella epäluuloinen parsakaalia kohtaan. Okei, se maistui ehkä hänestä omituiselta mutta sitä nyt vaan on meillä aika usein ja ajan kanssa on poika oppinut siitä tykkämään, sanoo nykyään että se on hänen lemppariaan.
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja c:
Opetatko niin omille lapsillesi?Ja mitä mieltä olet esim. kouluissa lapset lähes pakotetaan syömään kaikki?
Jos osaa itse ottaa ruokaa, on osattava myös ottaa sen verran mitä jaksaa syödä. Ennemmin sit santsaa jos mahtuukin enemmän kun alkuarvio oli. Eri asia, jos valmiiksi mätetään lautaselle sen kummemmin kyselemättä.
 

Yhteistyössä