LAUTANEN ON SYÖTÄVÄ TYHJÄKSI

  • Viestiketjun aloittaja c
  • Ensimmäinen viesti
Illuusian kanssa samat aatokset! Tässä talossa opetetaan omat ja vieraat, että on ruma tapa jättää ruokaa lautaselle. Kohtuudella otetaan annos ja kaikkea maistetaan. Ei toki kuitenkaan klimppistä maitoa eikä kalansilmiä. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Illuusian kanssa samat aatokset! Tässä talossa opetetaan omat ja vieraat, että on ruma tapa jättää ruokaa lautaselle. Kohtuudella otetaan annos ja kaikkea maistetaan. Ei toki kuitenkaan klimppistä maitoa eikä kalansilmiä. :D
Mä en vieraiden syömistottumuksiin puutu, vaikka välillä mieli kyllä tekisikin. :D
Mutta aika helisemässä olen kyllä töissä ollut kun lapsi on sörkkinyt haarukalla perunaa ja lihakastiketta ja valittanut miksei ole nakkeja.
Ja sitten asia otetaan vanhempien kanssa puheeksi ja äiti selittää että kun ei lapsi oikein tykkää eikä he saa häntä muuta syömään.
Siis oikeasti. :eek:
 
En missään nimessä pakota, meillä piti ala-asteella syödä aina lautanen tyhjäksi ja se oli kamalaa...itkit ja yökit, nielit ja yökit ja lopulta vain itkit! Esim kesäkeittoa en ole koskaan suuhuni laittanut yhden tuollaisen ruokailu "kokemuksen" jälkeen. Hyi hitto mitä touhua!

Ja itse ala-asteen keittiöllä työskennellessäni olen huomannut että vaikka tarjoilutiskit on kuinka ergonomisesti lapsen tasolla niin silti ne pikku kaverit (tai osa heistä) on niiiiiiiin pieniä että hiukan nenänpäätä näkyy tiskin takaa, ja se ruoka kapustakin on niin iso pieneen käteen että monta kertaa ruokaa tulee ihan varmasti vahingossa liikaa ja annostelu on hankalaa. ja aina jos ei ollut kamala kiire ja härdelli yritin katsoa ekaluokkalaisten perään kun ottavat ruokaa, ja autoin pienempiä tyyliin " tuliko sulle extra-annos ja voin ottaa hiukan pois siitä ja haet sitten lisää jos nälkä jää" =)

Ja muoks kotona kun muksut syövät jos eivät syö kaikkea minimini annoksestaan niin jäävät ilman jälkkäriä ja ruoka-asioihin palataan seuraavalla ruoalla vasta =)
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Illuusian kanssa samat aatokset! Tässä talossa opetetaan omat ja vieraat, että on ruma tapa jättää ruokaa lautaselle. Kohtuudella otetaan annos ja kaikkea maistetaan. Ei toki kuitenkaan klimppistä maitoa eikä kalansilmiä. :D
Minä olen joutunut opettelemaan, että on kohteliasta jättää ruokaa lautaselle: muutoin isännät luulevat, että vieras on vielä nälkäinen. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
tike on kiltti keittolan täti, olispa kaikilla lapsilla sellanen. :flower: :)
*nyökyttää* ja ihan omien karvaiden kokemusten takia. Sitäpaitsi kun olin yläasteen keittöllä töissä niin lähdin lautailemaan parin hurjan kivan ysiluokan pojan kanssa läheiselle laskettelukeskukselle =) Siis omalla autollani vein sällit yksi lauantai mäkeen ja hellu oli kotona että täh :D Mutta meillä oli kiva päivä B) =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Illuusian kanssa samat aatokset! Tässä talossa opetetaan omat ja vieraat, että on ruma tapa jättää ruokaa lautaselle. Kohtuudella otetaan annos ja kaikkea maistetaan. Ei toki kuitenkaan klimppistä maitoa eikä kalansilmiä. :D
Minä olen joutunut opettelemaan, että on kohteliasta jättää ruokaa lautaselle: muutoin isännät luulevat, että vieras on vielä nälkäinen. =)
No mutta eikö vieras voi sitten itse valaista asiaa?
 
No en todellakaan pakota! Jos aina pitää syödä lautanen tyhjäksi, oppii syömään aina mahansa ylitäyteen -> mahalaukku venyy -> ylipaino-ongelma tulee helposti. Olen itse joutunut oikein opettelemaan, että lopetan syömisen sit kun maha on täynnä, eikä silloin kuin lautanen on tyhjä.

Toivottavasti meidän lapsia ei kukaan kylässä pakota syömään lautasta tyhjäksi! :eek: |O
 
dsf
Alkuperäinen kirjoittaja c:
Opetatko niin omille lapsillesi?Ja mitä mieltä olet esim. kouluissa lapset lähes pakotetaan syömään kaikki?
Meillä ei pakoteta lasta syömään koulussa.Ruoka-aika istutaan ja sen jälkeen pannaan roskiin.Maistaa kyl pitää kaikkea.
 
Jos ruokaa on laitettu oikeasti tosi vähän niin käsken syömään, mutta siltikään ei pakoteta.Usein laitan tosi vähän jos tiedän että tytöllä ei mikään mahdoton nälkä ole.
Mutta muuten en, sanon mieluummin aina että "vielä pitää ottaa 3 / 4/ 5 lusikallista niin sitten riittää". =)
 
Juu meillä pitää syödä se lautanenkin... =) :xmas:

Lapsi on vielä vajaa 2v että turha on ajatella edes että lautasen tyhjäksi saisi. Ja pakottaa en aio koskaan, lapset syö minkä jaksaa, piste. Ennemmin ohjaan siihen että isompana sitten pyrkii ottamaan sitä ruokaa sen minkä jaksaa ja että tarvittaessa santsaa sitten lisää. Turha kenenkään repiä perskarvojaan moisen takia.
 
En pakota. Lapset on sen verran pieniä vielä, että minä lapan ruuan lautaselle. Silloin mulla ei mielestäni ole oikeutta vaatia lapioimaan koko settiä.

Maistettava on kaikkea uutta, jos ei tykkäöä, ei tykkää.

Meidän tytöt on huonoja syömään (eivät nirsoja, mutta määrät tosi pieniä ), ja välillä kyllä joudun komentamaan tyyliin: "kolme lusikallista vielä".

Eri asia sitten, kun ruvetaan harjoittelemaan sitä itse ottamista. Ja silloinkin myönnän kyllä rutkasti aikaa harjoitella. Sitten kun se määrän arviointi alkaa olla hallussa, niin olen varmaan tiukempi asian kanssa.
Arestilla uhaten en silti aio pakottaa syömään.
 

Yhteistyössä