LAUTANEN ON SYÖTÄVÄ TYHJÄKSI

  • Viestiketjun aloittaja c
  • Ensimmäinen viesti
Opetan kyllä.
Ruokaa otetaan sen verran että sen jaksaa syödä.
Ja syön itsekin.
Jos on jotakin mistä lapsi nyt vaan ei pidä niin sitä laitan tietysti pienemmän annoksen.
On lapsia joilla se on vaan tapa jättää vähän ruokaa syömättä ja musta se on ihan ruoan haaskausta.
 
Meillä opetetaan niin että maisteltava on, kolme lusikallista vähintään. Ja monesti ton uhmapuhman kans ku saa sen kolme lusikallista houkuteltua, lautanen tyhjenee kuin itsestään..
Mutta missään nimessä ei tarvitse syödä lautasta tyhjäksi jos tosiaan ei jaksa. Kouluun mennessä toivottavasti oppivat ottamaan ruokaa sen verran ettei jämiä tarvitse jättää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
En opeta, kaikkea pitää toki maistaa

Toivottavasti eivät koulussakaan yritä aikanaan pakottaa :eek:
Täällä tytön ope sanonut että kaikkea ei ole pakko syödä mutta olisi kiva jos kaikkea vähän maistettais.
Ekalla luokalla keittäjät antoi ruuan,nyt tokalla ottavat itse.

 
Ei ole pakko syödä jos ei ole nälkä.
Joskus kyllä houkutellaan, vielä 3 lusikallista (+ bonus lusikalliset päälle =) )

Tai houkuttelemalla jälkiruoalla.
Joku saatta nämäkin tietysti luokitella siksi että lautanen on syötävä tyhjäksi.

Päiväkodeissa ja koulussa moista käytäntöä en oikeastaan hyväksy..
 
juu
Olin työharjoittelussa ala-asteella(olin jopa jo 30v) ja luokan yksi avustaja tuli sanomaan minulle että en olisi saannut heittää lautaseltani loppuja ruokia pois, kun olin huonona esimerkkinä yhdelle tytölle joka ei halunnut muutenkaan syödä loppuun kaalilaatikkoaan. Olin että täh :eek: Pakotetaanko lapset syömään, ymmärrän jos maistamaan...
 
En opeta syömään lautasta tyhjäksi, en aina itsekään jaksa kaikkea mitä tuli otettua... mietitäämpä esim. ravintolan seisovaa pyötää... tai muuten jos on uutta ruokaa ja luulee sitä hyvän makuiseksi eikä kuitenkaan pidä sen mausta. silloin maistaminen riittää... Itse tosin aika usein syön itseni ihan ähkyyn kun en tajua lopettaa ajoissa, vaan vedän lautasen tyhjäksi vaikka maha olisi jo täynnä. lapsilla on vielä luontainen kyky lopettaa ruokailu kun hyvältä tuntuu, eikä syödä väkisin ja venyttää mahalaukkua... tuon kyvyn kun saisin itsellenikin takaisin =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
En opeta, kaikkea pitää toki maistaa

Toivottavasti eivät koulussakaan yritä aikanaan pakottaa :eek:
peesaan..

ei oo tyttö ainakaan vielä sanonut et pakotetaan..
Täällä tytön ope sanonut että kaikkea ei ole pakko syödä mutta olisi kiva jos kaikkea vähän maistettais.
Ekalla luokalla keittäjät antoi ruuan,nyt tokalla ottavat itse.

 
Keittiönoita
En opeta, vaikka mut on itse kasvatettukin niin. Tosin silloin 60-luvulla lautasen tyhjäksi syömistä perusteltiin sillä, että biafralaisilla lapsilla ei ole ruokaa ollenkaan. Pari kertaa ehdotin mutsille, että lähettäisi sitten ne mun ruuanloppuni sinne Biafraan. Sain tukkapöllyä :/
 
En opeta, koska väkisin syöminen ei ole kivaa... Joskus ei vaan maistu. Maistaa kuitenkin pitää. Sen opetan, että jos ei syö kunnolla, ei ylimääräsiä välipalojakaan saa. En siis anna mieleisempää syömistä tilalle, jos ei lapselle tarjottu sapuska maistu.
 

Yhteistyössä