Lauantaina hautajaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Isä kuoli perjantaiyönä ja jo lauantaina on hautajaiset. Onko täällä joku ollut lapsen kanssa hautajaisissa? Meidän poika täyttää pian 7-vuotta ja mietin että voiko hänet ottaa mukaan. Toisaalta en todellakaan haluaisi häntä ottaa, mutta toisaalta kyseessä on hänen oma ukkinsa.

Melko varmaksi jo mietittiin että poika menisi miehen vanhemmille hoitoon, mutta antakaas mielipiteitä vielä. Ja voi että jos miehen vanhemmilla onkin jotain menoa...

meillä oli kaikki lapset, nuorin tuolloin reilun vuoden ja sit 3-v, 7-v ja 10-v olivat niin läheisiä pappansa kanssa että pakkohan oli mukaan ottaa. En ois voinu sitä heiltä kieltää. toisaalta mun miehen vanhemmatkin oli mukana niissä hautajaisissa että aika vähiin olis ees lapsenvahsit jääny...

Ota lapsi mukaan.

Hae pikapikaa kirjastosta kirja hei vaan ukki. Se on eritäin asiallinen kirja joka kertoo kuolemasta ja hautajaisista lapselle siinä on myös kuvia.

Mikäli lapsi itse kieltäytyy tulemasta hautajaisiin kun siitä on hänelle kerrottu et mitä siellä on niin sillon jättäisin lapsen muualle hoitoon.

Kerro lapselle että ei tarvitse pelätä vaikka siellä aikuiset itkee.

Voi kurjuus :hug: .
Minä ottaisin ehdottomasti lapsen mukaan, kuten sanoit kyseessä on hänen ukkinsa, ja lapselle tekee ihan hyvää saada jättää jäähyväiset. Mä olin suunnilleen 6 v kun olin ekaa kertaa hautajaisissa, ja siitä jäi ihan hyvä muisto. Eihän siellä hauskaa ollut, mutta en muista pelänneeni tms. Mulle oli toki selitetty mikä tapahtuma se on, ja miksi sinne mennään. Ystävälläni oli 4- ja 5-vuotiaat lapset mukana perhetutun hautajaisissa syksymmällä, ja he kertoivat etukäteen että äiti ja iskä on tosi surullisia ja varmaan itkevät, mutta siinä ei ole mitään pelättävää.
Osanottoni isäsi poismenon johdosta :flower: :'( :hug: .

hyvin voi ottaa mukaan ja pitääkin opettaa nää elämän varjopuoletkin pienestä alkaen. meillä oli isomummun hautajaiset juuri viime kuussa ja siellä oli tuo 3v ja tuo 8kk mukana...myös muilla oli lapsia , 1v,4v ja sit tais olla jo teinejä seuraavat....
mut kerrot suurinpiiretin että esim ukki meni taivaaseen ja kun kuolee niin ihmisestä jää "kuori" joka sitten haudataan maahan ja muistellaan sitä ukkia että millanen se oli tms...
suur piirtein tolleen kerroin meiän 3veellekkin!
ja jos vielä haluat että lapsi muistaa ukkia myöhemminkin (jos siis oli tärkee lapselle jo eläessäkin) niin ostat pikku kimpun ja käyt heittämässä sen arkun päälle ennen kuin kansi nostetaan siihen.siitä vois ottaa kuvan joka jää sitten lapsen albumiin muistoksi siitä hetkestä!
tuon ikänen osaa jo itsenäisesti pukea ja olla mukana saattueessa toisin kuin mulla oli kun oli 2 puettavaa ja perässä raahattavaa kun mies oli arkkua kantamassa.

no eipä ole tullu mieleen jättää lapsia pois hautajaisista. Ovat ihan vauvoista olleet mukana ja on 4 hautajaiset ollu. Lapsille on niin paljon luonnollisempaa ymmärtää kuoleman lopullisuus, kun näkeevät, että vainaja lasketaan maahan.

Osanottoni.
Kyllä tuon ikäisen voi ottaa mukaan hautajaisiin. Meillä oli äitini hautajaisissa lapset mukana ja olivat silloin 4 ja 5 vuotiaita. Ei olisi tullut mieleenkään, että olisin jättänyt lapset kotiin. Meillä mummu oli tosi rakas ja läheinen lapsille. Kyllähän ne olivat surullisia ja itkivät kovasti hautajaisissa, mutta on lapsillakin oikeus suruun. Laittoivat sitten lastenlapset kaikki omat valkoiset ruusut kirkossa arkun päälle.

Meillä poika on todella herkkä ja sellainen pohdiskelija. Pelkää muutenkin jostain syystä kuolemaa ja pelkää usein että meille vanhemmille tai hänelle itselleen sattuu jotain.

Lisäksi isän kuolema tuli täytenä yllätyksenä, eli etenkin äitini on aivan shokissa. Pelkään vaan sitä että poika miettii päänsä puhki näistä asioista ja saa traumoja esim. äitini käytöksestä.

Isä oli 47-vuotias nukkuessaan pois :'(

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Meillä poika on todella herkkä ja sellainen pohdiskelija. Pelkää muutenkin jostain syystä kuolemaa ja pelkää usein että meille vanhemmille tai hänelle itselleen sattuu jotain.

Lisäksi isän kuolema tuli täytenä yllätyksenä, eli etenkin äitini on aivan shokissa. Pelkään vaan sitä että poika miettii päänsä puhki näistä asioista ja saa traumoja esim. äitini käytöksestä.

Isä oli 47-vuotias nukkuessaan pois :'(

Onko sulla mahdollisuus et lapsi pääseen kesken pois tilaisuudesta, jos hän niin itse toivoo?

Mun mielestä ton ikäsen lapsen voi hyvin ottaa mukaan, jos itsestäs siltä tuntuu, ja lapsi haluaa suosilla lähteä mukaan.

Mutta ITSE en ottaisi, koska haluaisin surra rauhassa hautajaisissa, ihan yksikseen, huolehtimatta siitä mitä lapsi ajattelee. Kävisin lapsen kanssa sitten hetikohta haudalla, kertoisin papasta ja siitä missä hän nyt on, sillain lapsen kielellä. Mielestäni pieni lapsi ei siinä kuitenkaan mitään menetä, vaikkei hautajaisiin osallistu, ei se auta häntä konkretisoimaan suruaan, näkipä arkun ja itkevät ihmiset tai ei. Ehkäpä lapselle jää parempi kuva, kun kertoo papasta ja enkeleistä (jos niin haluaa), kuin että hänen tarvitsisi pohtia sitä näkemäänsä arkku, sen sisältöä kera oman mielikuvituksensa jne....

Mutta jokainen tekee itse kuten parhaaksi katsoo, tässäkin asiassa.

Lämmin osanotto :hug: Tottakai lapsi kannattaa ottaa hautajaisiin mukaan.Mieheni vanhemmat kuolivat viikon väliajalla kolmisen vuotta sitten. Olimme koko perhe hautajaisissa. Silloin lapset olivat 6v, 4v, 2v.

Me kerettiin pitämään kummallekkin omat hautajaiset. Ensin oli miehen äidin hautajaiset, joissa oli mukana miehen isäkin. Paappa nukkui sitten hautajaisista seuraavana päivänä pois.

Itse olin 7v, kun tätini kuoli moottoripyöräonnettomuudessa. Mulle jäi siitä traumat, kun kävin salaa katsomassa tätiäni arkussa :'( (Vanhemmat kielsivät menemästä )

ite olin tuon ikäsenä äidin vaarin hautajaisissa,ei jäänyt mitään pelkotiloja..
olin vähän pienenmpi kun äidin mummo kuoli ja mua ottaa tänä päivänäkin päähän etten sinne hautajaisiin halunnu lähteä :headwall:

Kiitos paljon vastauksista ja mielipiteistä. Mietittiin kuitenkin miehen kanssa että tuo reissu ei ole hyväksi pojalle. Nimittäin hautajaisten jälkeen ei pidetä muistotilaisuutta, vaan omalla porukalla mennään äidin luokse. Ja äiti sekä pikkuveli vetää todennäköisesti perseet olalle, kuten tekivät nyt viikonloppunakin. Tuo paikka ei ole pikkupojille sopiva, mutta mä en liioin voi jättää äitiä suoraan hautajaisten jälkeen.

Mä kestin sen juomisen, paniikkikohtauksen ja sairaalareissun lauantainakin ja kestän sen vielä kerran. Se on äidin tapa surra ja purkaa pahaa oloaan, enkä mä voi häntä siitä kieltää. Haetaan sitten poika seuraavana päivänä isovanhemmiltaan (jotka ovat pojalle erittäin läheisiä, eli hänellä on kyllä hyvät oltavat).

Huh huh. Kävin jokin aika sitten neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet kun pelkäsin vauvan puolesta. Onneks pelkäsin kuitenkin turhaan. Soitin työnantajalle, valokuvausliikkeeseen, tarkastussoittoja äidille, anopille hoidosta kyselin, varasin perjantaiksi hotellihuoneen, koiran hoitopaikan hoidin yms. Käyn ihan ylikierroksilla ja toisaalta on myös hirmuisen paljon hoidettavaa vielä.

Meillä poika oli 2v hautajaisissa mukana. ja itse olin 10v oman isän hautajaisissa... en tosiaankaan olis halunnu olla poissa. ota lapsi mukaan... keskustele hänen kanssaan ensin, kuolemasta hautajaisista..... jne....

Niin ja ajattelin että jospa poika tulisi mukaan sitten kun tuhkauurna lasketaan maahan. Tämähän on vasta siunaustilaisuus, jossa arkku jätetään kappeliin. Poika vois tulla sitten tosiaan itse siihen hautaamistilaisuuteen, josta me voitais lähteä vaikka suoraan takaisin kotiin. Ei tarvi pojan katsella kännäämistä.

Yrität nyt lasta suojella liikaa kuolemalta. Arvaa vaan meneekö lapsi enemmän pihalle asiasta, kun kuulee, että ukki on siinä pienessä tuhkauurnassa. Parempi nähdä arkku ja kappeli sun muut kuin pieni tuhka-astia.

Yhteistyössä