Lastenvaunujen ominaisuuksista?

Hei =)

Meillä vaunujen osto ei ole vielä ajankohtainen tämän vuoden puolella, mutta nyt kun on alet, niin pakko kysyä paria asiaa, ettei mene hyvät sivusuun:

Mitä ominaisuuksia arvoistatte eniten vaunuissanne? Paljonko vaununne painavat? Olen huomannut, että Emmaljungaa tuputetaan joka tuutista, onko se nyt jotenkin ylivoimainen merkki? Entä netistä ostaminen, onko tiedossanne hyviä sivuja, joista voi tilata huippumerkkejä edullisesti?

Arvostan työntöaisan kääntymistä puolelta toiselle. Kävellään samaa maantietä edes takas ja aina aurinko paistaa jompaan kumpaan suuntaan niin silloin aisan kääntäminen on ykkösjuttu. Harson kans en jaksa pelleillä. Merkillä ei juuri väliä, mut meillä on Emmaljungat.

Meillä on Dorjan-merkkiset yhdistelmät, ja nämä asiat ovat tulleet mieleen:

-meidän vaunumme ovat tosi avoimet, eli kuomua ei saa kunnolla aurinkosuojaksi, tämä on tosi huono asia. Kannattaa siis kokeilla, kuinka alas kuomun saa/kuinka pitkälle pääliosa tulee!

-vaunut ovat melkoisen raskaat. vaikka nämä ovat yhdistelmät, aiomme varmaan hankkia pienemmät ja kevyemmät rattaat, kunhan vauva on siinä iässä että istuu kunnolla

-liikutteko paljon autolla? kannattaa katsoa, miten vaunut mahtuvat takakonttiin, meillä joutuu irrottamaan pyörät, se on aika työlästä (tästäkin syystä nuo pienemmät kärrit hankintalistalla)

-vaunujemme ratasosasa ei ole turvavöitä/valjaita, sellaiset on varmaan hyvät olla

-asia, josta pidän vaunuissamme, on todella hyvä jousitus. niillä pääsee juurakkoista metsäpolkuakin pitkin tosi hyvin

Eli jos nyt menisin ostamaan vaunuja, ostaisin pienemmät, kevyemmät, auton takakonttiin hyvin mahtuvat, ehkä jopa kolmipyöräiset, tai kääntyvillä etupyörillä, mutta kuitenkin sellaiset joissa on kunnolliset pyörät ja jousitukset, ja kiinnittäisin erityisesti huomiota siihen, millaiset ne ovat rattaina - vaunuosaa käytetään ehkä n. 6 kk ja ratasosaa jopa yli 2 vuotta...

Mulla oli Brion Novat, josta tykkäsin paljon. Iso plussa niissä olevasta alaritilästä, minne sai näpsäkästi kauppakassit. Ainoo asia mikä niistä puuttu, oli just Carneval Girlin mainitsema heittoaisa. Veivät myös kokoonlaitettuna aikalailla tilaa ja näiden syiden takia vaihdettiinkin ne sit rattaisiin, kun poika täytti 6kk.

Itse olen huomannut omissa vaunuissamme hyviksi ominaisuuksiksi heitettävän työntäaisan ja sen lisäksi jarrut kummallakin puolella renkaissa (etu ja taka renkaissa). Myöskin valjaat on olleet ehdoton juttu kun poika alkanut liikumaan. Ei tipu vaunuista nukkumassa ollessaan ja koska kuljemme paljon bussilla ei tarvitse hätäillä luiskahtaako poika pois vaunuista bussiin mennessä ja pois tullessa.
Merkillä meille ollut mitään väliä ja tämän hetkiset yhdistelmä rattaat on HappyBaby merkkiset.

Merkkejä on niin monia, toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta. Itselläni on kokemusta vain emmaljungan yhdistelmistä, mutta niistä ei ole mitään negatiivista sanottavaa. Itse arvostan niissä vaunuissa sekä vaunukopan että ratasosan tilavuutta, mahtuu lapsi hyvin kyytiin. Toisista se voi olla huono asia, että vaunut on niin isot. Meillä tosin on sitten matkarattaat kaupunkikäyttöön, emmaljungia käytän lenkkeillessä, mitä on tullut harrastettua tosi paljon.

Vaunuissa on tukeva metallinen tavarakori ja isot pyörät, joten vaunut liikkuu todella kevyesti, toisin kuin esim. Boran halvat vaunut, joita kaupassa kokeilin ja totesin niin raskaiksi, etten voinut kuvitellakaan ostavani. Heittoaisaa ei ole, mutta en ole sitä kaivannutkaan.

Meillä on Gessleinit ja olen ollut niihin todella tyytyväinen. Heittoaisa on mielestäni ollut todella kätevä juur jos aurinko häikäsee tai tuulee kovasti. Ja onhan se mukavampi sitten isomman lapsen katsella eteenpäin.
Arvostan myös sitä että vaunut on kevyet työntää ja mahtuu pieneenkin autoon ilman että pitää renkaita irrotella. Gesleinissä "vaunukoppa" ei ole kovin iso mutta riittää kyllä hyvin sen n. puolivuotta mitä siihen pitääkin mahtua. Valjaat ovat myös todella tärkeät.
Ainoa miinuspuoli näissä vaunuissa on pieni tavaratila. Että jos aikoo kävellen kaupassa käydä niin kannattaa valita sellaiset joissa tilaa on enemmän.

Meillä tärkeimpänä on koettu säädettävä työntöaisan korkeus, kun ollaan siipan kans niin erimittaiset ja sitten se kääntyvä aisa on kiva, kun lapsi on isompi. Ja se että on kapeat vaunut, varsinkin kaupunkioloissa kivat. Ja ne ilmakumirenkaat kulkee hyvin myös sohjossa ja mukulakivillä. Meillä Haberkorn-merkkiset. Netissä ainakin yks sivu on hyvä: www.vauvatar.fi =) =)

Meillä on Emmaljunga Smart Duo Combi -yhdistelmät.
Arvostan vaunuissa/rattaissa sitä, että ne on kevyet työntää lumessakin, vaunukoppa saa olla isohko (jotta käy pitkään matkasänkynä ), työntöaisan pitää olla säädettävä (ei teleskooppiversio, vaan napeilla säädettävä ), koska olen aika lyhyt ja mies taas pitkä, ja lisäksi hyvä jälleenmyyntiarvo on tärkeä. Siksi päädyimme taas kerran Emmaljungaan.

Ensin ostimme Ora Jovi Airit. Ne on hyvät työntää ja lenkkeilykäytössä paremmat työntää kuin meidän muut rattaat. Niiden vika on suuri koko ja ne on painavat nostaa, jos täytyy jatkuvasti nostella autoon. Selkänojan säädön kanssa on ollut ongelmia, mutta uudemmissa malleissa (meillä 05) säätö on erilainen ja ilmeisesti toimii paremmin. Erittäin hyvä ominaisuus on ollut isot ilmakumirenkaat. Kulkee lumessa ja loskassa ja jopa metsäpolulla hyvin. Myös jalkapeitto on erinomainen verrattuna muihin mitä meillä on.

Sitten saimme Teutonia Funit ja ne ovat olleet näppärät reissussa, mutta lenkkeilykäytössä ei parhaat mahdolliset täällä maalla, missä on kuoppaiset tiet ja talvella aurataan tiet viimeisenä. Niistä olemme nyt luopumassa. Funit on ketterät, menee pieneen tilaan, kääntyvät etupyörät on kätevät. Bussissa kätevät ja on helppo nostaa kyytiin. Kauppareissulla ihan ehdottomat varsinkin kaukalovaiheessa, koska niihin saa Britaxin kaukalon adapterilla kiinni. Mielestäni erinomaiset ns city-yhdistelmät.

Nyt ostimme Funien tilalle käytetyt Emmaljungat vm 01. Olen aina miettinyt, että onko ne tosiaan paremmat kuin mitkään muut, kun niitä joka paikassa niin mainostetaan. Nyt kun on niitä vähän aikaa käytetty, niin täytyy sanoa, että ihan toimivat, mutta mielestäni vähän liikaa niitä ylistetään. Halpis-Jovit on paljon tukevammat, eivätkä kaadu kovin helposti. Nämä Emmaljungat sen sijaan tuntuu kippaavan hyvinkin helposti sivulle tietyssä tilanteessa. Lenkillä kulkevat ihan hyvin (on ilmakumirenkaat), mutta ei niin ketterästi kuin Jovit. Hyvänä ominaisuutena niissä on kuomu, jonka saa vedettyä tosi eteen istuvat lapsen suojaksi esim aurinkoisella ilmalla.

Neljäntenä rattaina meillä on ns mummolakärryt, Gessleinit vm xx. Ihan ok kärryt satunnaiseen mummolakäyttöön. Niissä on heittoaisa, mutta en ole kokenut sitä mitenkään erityisen tarpeelliseksi meidän käytössä.

Vaunuja ostaessa kannattaa miettiä omaa käyttötarkoitusta. Lenkkeileekö maalla hiekkatiellä vai lykkiikö vain kaupungin kaduilla. Kuljettaako vaunuja usein autossa ja mitkä vaunut mahtuu omaan autoon. Jos liikkuu usein bussilla, isot ja kömpölöt ei ole paras valinta. Kyllä se merkkikin monesti maksaa ja hieman edullisemmin voi saada ihan kunnolliset vaunut. Esim Emmaljungissa (ainakin uusimmissa) on paljon hienouksia, mitä ns perusmalleissa ei ole. Vaunukopan pohjassa ilmastoitiaukot ja kopan pohjassa keinujalakset eli voi käyttää varasänkynä ilman vaunujen runkoa. Kannattaa miettiä ennen ostopäätöksen tekemistä mitä tarvitsee ja mitä ei. On turha maksaa hienouksista mitä ei ikinä käytä.

- isot ilmatäytteiset pyörät, kulkevat maastossa kuin maastossa.
- Työntöaisan korkeuden säätö.
- heittoaisa (meillä tosin ei ole, mutta joskus olis tarpeen)
- autoon mahtuminen
- materiaali ja väri (esim. musta on tosi kuuma ja vaaleissa näkyy lika tosi äkkiä)
- kannattaa miettiä tarkkaan, kova vai pehmeä kantokoppa. Meillä palveli pehmeä, mutta kovempi koppa on reilumpi sisätiloiltaan. Siis jos sellaisen ottaa.
Meilllä brio novat vm-05 ja mitään ylimääräisiä taskuhienouksia yms. ei ole, eikä olla tarvittukaan. Meillä on ostettu sadesuoja, verkkokassi ja hyttyssuoja erikseen ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä.
=)

Olen tässä puhdistellut kuomurattaita parin kuukauden päästä syntyvää kolmosta varten, ja tulin siihen lopputulokseen että hyvä etten sijoittanut aikanaan liikaa rahaa vaunuihin. Ostimme esikoiselle silloin kolme vuotta vanhat (eli vm. -00) Brion kuomurattaat, ja niitä on käytetty kantokassin kanssa niin kauan kuin vauva on viihtynyt makuuasennossa. Kumpikaan lapsista ei ole nukkunut päiväunia pääsääntöisesti vaunuissa, joten olen ottanut käyttöön kevyemmät rattaat (Emmaljunga Scooter) heti kun rattaissa on lähinnä istuttu ja satunnaisesti nukuttu, Scootereiden lepoasento on ihan riittävä siihen. Ja ne menevät pienempään tilaan ja ovat huomattavasti kevyemmät kuin Briot.

Eli kannattaa miettiä kannattaako sijoittaa vaunuihin lähes tuhatta euroa, niin kuin Emmaljungat käsittääkseni kaikilla varusteilla maksavat. Käyttöikä ei välttämättä olekaan kovin pitkä, jos haluaakin vaihtaa rattaat pienempiin ja kevyempiin. Tietysti jos tietää että käyttöä on useammalle lapselle, niin hankintahinta ei ole lasta kohden niin suuri. Ja reissukäyttöön suosittelen heti matkarattaita (tai vastaavia, joiden selkänoja menee makuuasentoon), niin ei tarvitse isoja yhdistelmiä autoon mahduttaa. Matkiksille kyllä on käyttöä myöhemminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaka:
Meillä on Gessleinit ja olen ollut niihin todella tyytyväinen. Heittoaisa on mielestäni ollut todella kätevä juur jos aurinko häikäsee tai tuulee kovasti. Ja onhan se mukavampi sitten isomman lapsen katsella eteenpäin.
Arvostan myös sitä että vaunut on kevyet työntää ja mahtuu pieneenkin autoon ilman että pitää renkaita irrotella. Gesleinissä "vaunukoppa" ei ole kovin iso mutta riittää kyllä hyvin sen n. puolivuotta mitä siihen pitääkin mahtua. Valjaat ovat myös todella tärkeät.
Ainoa miinuspuoli näissä vaunuissa on pieni tavaratila. Että jos aikoo kävellen kaupassa käydä niin kannattaa valita sellaiset joissa tilaa on enemmän.

Samaa mieltä Aakan kanssa! Olimme juuri heinäkuussa Fin5-rastiviikolla ja Gessleinimme kulkivat kuin unelmat myös mutavellissä ja reilun puolen metrin heinikossa. Meillä siis Swing-finit vm. 2007.

Kahdella vanhemmalla lapsellamme ollut Emmaljungat, eikä mulla niistäkään ole pahaa sanottavaa. Meidän käyttöömme Edget (sport-rungolla) olivat liian isot (säilytys ja autoon mahduttaminen).

Käyttötarkoituksestahan se riippuu, millaiset vaunut kannattaa hankkia. Me lenkkeilemme ja liikumme paljon erilaisissa maastoissa ja lisäksi vaunujen autoon mahtuminen on tärkeää...lähinnä noilla perusteilla päädyimme nykyisiin vaunuihimme. Jos olisin hakenut vaunuja pelkästään parvekkeella nukuttamiseen, en todellakaan olisi "tuhlannut" niihin yhtä paljon rahaa kuin näihin Gessleineihimme.

Sitten kun on vaunumallinsa valinnut, kannattaa vielä pyytää tarjoukset ainakin parista samaa merkkiä myyvästä liikkeestä. Hintaerot voivat olla huimat. Mulle tarjottiin toisesta paikasta pelkkiä yhdistelmiä (toki kantokassi sisältyi hintaan) reilulla 800e:lla, hoitolaukun kanssa hinta olisi ollut lähemmäs 900e. No, toisesta paikasta, josta vaunut lopulta ostin, sain yhdistelmien lisäksi vaunujen kuosia olevat tuulisuojan, hoitolaukun, päivävarjon ja jatkoperän sekä lisäksi kaksi erilaista sadesuojaa. Koko paketista maksoin 775e. B) Ei tarvitse varmaan erikseen sanoa, että olen tosi tyytyväinen tekemiini kauppoihin! :saint: :p

Meillä on Quinny Freestyle 3xl, olemme tykänneet valtavasti.
Plussat:
+kääntyvä etupyörä; en vaihtaisi mistään hinnasta rattaisiin, joissa eivät etupyörä/t kääntyisi, ovat tosi kätevät joka paikassa!! Ei tarvitse hartiavoimin mutkissa käännellä
+Kevyet ja helposti kasattavat; myös minä hentona naisihmisenä jaksan vaivatta nostaa rattaat autoon
+Tyylikkäät
+Valjaat istuinosassa
+Yhteensopivat Maxi Cosi -turvakaukalon kanssa (meillä Cabrio); lyömätön systeemi
+Makuutila istuinosassa pitkä
+Mukava työntää; nahkainen suojus työntöaisassa, käsijarru

Negatiivista..?
-Renkaat olemme täyttäneet huoltsikalla, mukana tuli kyllä pumppu mutta sillä pumpatessa ei saa renkaita tarpeeksi täyteen.
-Saattaa jämerimpiin rattaisiin tottuneiden mielestä tuntua "heppaisilta", kun ovat niin kevyet; jämeryys (joku tykkää, joku ei) siis puuttuu

Mut mä suosittelen quinnyjä!!

Tilattiiin Saksasta www.kidsroom.de, tosin olen kuullut, että näitä saa nykyään suomestakin.

Meillä on Emmaljunga Edget ja tänään just huomasin, kuinka kätevä siinä koppaosassa on se koppa... Eli sitä voi keinuttaa lattialla, siinä on kantokahvat ja siitä saa selkänojan ylös... siis aivan... siitä kopasta! Poika kohta 3kk ja kovasti tykkää katella ja aina ei halua olla makuuasennossa niin tässä kopassa sellainen lisäosa siellä pohjassa minkä saa ylös.. eli pojalla mukava istuskella ja katella ympärilleen.. Ja mukava lisänä myös integroitu sääskisuoja, aurinkolippa, tuuletusaukko sekä kuomussa, että pohjassa.

Rattaina en ole vielä kerennyt sitä testata, mutta todella tyytyväinen olen ollu. Jos jotaki miinusta täytyy sanoa, niin aika tilaa vievät ovat.

Meillä on myös Emmaljungan Edget Sport-rungolla ja edellisen kanssa hyvin samoilla linjoilla ollaan. Huippujutuiksi olen tässä puolen vuoden käytön aikana huomannut mm. teleskooppiaisan (olemme miehen kanssa hyvin erimittaisia, ja näin myös mies pystyy lykkimään vaunuja mukavasti), integroidun hyttysverkon (muuten se verkko olisi aina väärässä paikassa, tod.näk), kopan keinujalakset (käytetään koppaa matkasänkynä), nouseva pohja (aina tyttö ei halua vain maata vaunuissa) ja tuuletusaukko ja -pohja (turha sanoakaan tällä hetkellä, miksi tämä on hyvä..). Vaunuissa kulkee mukana ties kuinka paljon ostoksia, vaikkakin se painoraja on 5 kg. Sport-rungon kangaskorissa on se hyvä puoli, että siinä on korkeat reunat, niin saa ostokset kätevästi nojaamaan korin seiniin.

Vaunuja on kevyt työntää, oli sitten lumihanki tai asfaltti kyseessä. Jousitus oli mielestäni sopivan jäykkä, esim. Gessleineissä oli meidän makuun aivan liian löysä jousitus.

Rattaita meilläkään ei ole vielä testattu, mutta sen tiedän jo nyt sanoa, että heittoaisaa varmasti tarvitaan, kun sitä on jo nyt koppaosankin kanssa joskus käytetty.

Tilaa vaunut vievät auton peräkontissa ihan mukavasti, mutta onneksi meillä on iso auto..

Meillä on emmaljungan cerox. Itse en enää varmaan ostaisi noin kalliita rattaita/vaunuja. Varmasti olisi halvimmillakin ajanut saman asian. Noi nitisee ja natisee. Huollossa ollaan käytetty ja taas pitäisi viedä sinne....

Noh mutta on niissä hyvääkin ja se mitä kiinnittäisin huomiota on..
- vaunut on kevyet...traktoreita on tosi raskastyöntää varsinkin talvella.
- ilmakumipyörät
- menee pieneen tilaan että mahtuu autoon ilman että renkaita irrottelee
- värin ottaisin nyt sellasen mikä miellyttää ( itse ajattelin tulevaisuutta että se menee kuitenkin pois muodista....mutta ihan hyvin olisin voinut ottaa muotivärin. Valitsin ajattomat mustat päävariltään.)
Heittoaisaa en olekkaan pitänyt ehdottoman vaikka se olikin aluksi mulle ykkös juttu, mutta ei olekkaan ollut....mutta jokaisella mielipiteensä.
Tavarakori on näissä tosi onneton...tiesin ostaessani...ei käydä kaupassa vaunuilla...
Mutat tosi vaikea on ostaa vaunut koska joku juttu aina puuttuu....täydellistä vaunukokonaisuutta ei löydykkään...ihmeellistä että vaikak niitä on markkinoilla niin paljon niin siltikää ei löydy :(

Yhteistyössä