Lastenvalvojan aina äidin puolella.

• Viestiketjun aloittaja isukki
  • Ensimmäinen viesti
se menee näin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2006 klo 14:46 Kelvoton kirjoitti:
Ikävää, että miehille tehdään vääryyttä huoltajuusasioissa. Haluaisin kuitenkin puuttua aivan toiseen asiaan.

"Esim. oikea tapaus elävästä elämästä: naapuri ottaa yhteyttä lasensuojeluun, koska yh-äiti karjuu ja huutaa lapsilleen / lapselleen."

Siis anteeksi kuinka? Sen vielä jotenkin ymmärtää, että naapuri voi olla niin pässi, että ottaa yhteyttä viranomaisiin, jos äiti huutaa lapsilleen, mutta eihän MISSÄÄN voi olla niin paljon ylimääräisiä resursseja, että sosiaalityöntekijät ehtivät moisen syyn takia oikeasti ottaa yhteyttä ko. äitiin?
Ei taida todellisuudentaju olla tapauksessa aivan kohdallaan soittelijalla, tai sen paremmin viranomaisella.

Varoitus herkimmille lukijoille, seuraa järkyttävä tunnustus: Minä huusin lapsilleni toisinaan ollessani yh ja vaikken enää olekaan yhteiskunnan pohjasakkaa ja verenimijöitä edustava yh- pummi, aion jatkossakin huutaa lapsilleni toisinaan, kohtuudella. Repikää siitä.

Jos todella saan sosiaali- ihmiset ovelleni siitä hyvästä, niin tervetuloa sitten vaan. Pääasia on, että narkit, dokut ja avohoitopotilaat saavat rauhassa jättää lapset narikkaan laahautuessaan lähipubiin ja noutaa ne sossun huomasta takaisin, kun sattuvat muistamaan.

Minulla on työ, asunto, hyvä parisuhde ja välit loistokunnossa lasten isään, jota jälkikasvu tapaa säännöllisesti. Lapseni saavat huolenpitoa, ruokaa ja rakkautta sekä turvallisen ympäristön kasvulleen. Joskus kypsyessäni ärähdän ja jopa huudan (!). Tämä mitätöinee kaiken hyvän, mitä olen lapsilleni antanut. Että osaankin olla huono ihminen.

On varmaan yhteiskunnalle parempi, että lapset pelastetaan kailotukseltani, kuin että korjaavat henkisen vaurioitumisen uhan alta todellisessa vaarassa olevat ihmistaimet.

Taidankin itse ilmiantaa itseni, sen verran kolottaa omatunto. On nimittäin joskus tullut otettua saunakaljat lasten ollessa kotona. En pääse syyllisyydestä koskaan, mutta onneksi tilanne korjaantuu, kun lapseni sijoitetaan toiseen perheeseen, jossa ei ääntä koroteta.

Katsoisitte ihmiset vähän, mitä tänne kirjoittelette. Itsesensuuri kunniaan, jos äö on alle 85.

Olen pahoillani jos minun kertoma esimerkki sai aikaan sinussa kiukkukohtauksen.
Minun äö:ni ei mensaan asti yllä, mutta normaalin elämän ja työnteon kyllä.
Ikävä kyllä tapaus on ihan oikeasti ja totta. Minä en soittanut, en ole tuo naapuri, En ole exä enkä isä enkä sossutäti, olen sivustaseuraaja.

Miksi sitten joku naapuri soittaa lastensuojeluun, jos äiti vaan vähän huutaa lapselle?
Siksi, että se meteli oli aivan järkyttävää. Ihan varmasti kaikki huutaa lapsilleen ja on riitaa perheissä, huutoa, mutta missä menee normaalin raja?
Naapuri oli aidosti huolissaan, että onko kaikki hyvin perheessä kun äiti huutaa ja karjuu ja lapset itkee, meteli kestää ja kestää ja on valtaisaa. Eikä kyse ollut edes ensimmäisestä eikä edes viimeisestä kerrasta. Syy meteliin ja huutoon oli varsin vähäpätöinen, tuolloin ja myöhemminkin.

Sosiaalitoimen velvollisuus on tarkistaa kaikki sille esitetyt yhteydenottopyynnöt, hölmökin kuuloiset. Sosiaalitoimi tarkistaa just sillä, että onko aiheeton, onko aiheellinen ja onko aiheitta jatkotoimiin.
Kotikäynteihin ei resursseja ole, yhteydenotto on kait kirjeitse tai puhelimitse, vanhemman kuuleminen tapahtuneesta kait sitten käynti toimistolla juttelemassa -en tiedä käytäntöä kun en ole ikinä ollut tämmösessä!

Se mikä minusta oli sossussa ala-arvoista, oli se, että lasten etäisästä , naisen exästä, yritettiin vääntää alkoholistia.
Sosiaalitoimi ei kysellyt, miten äiti jaksaa, saako tai tarvitseeko lastenhoitoapua, miten arki muuten sujuu lasten kanssa eikä pyytänyt kuvaamaan, millaista heillä on normaalisti kotona lasten kanssa tms. tms. tai muutakaan, he tiedustelivat lasten isän alkoholinkäyttöä!?! - HUOM! lasten etäisä ei käytä alkoholia juuri lainkaan, alkoholistia tai liiajuojaa hänestä ei saa pahinkaan vihamies (ei edes tämä exä) tekemälläkään! Ja edelleen huom! lasten isä tapasi lapsiaan säännöllisesti, sovitun mukaisesti ja yhteiselämän aikana oli ottaut paljon vastuuta lapsista yms.

Nämä taustat ei sossua kiinnostaneet.

Olen ollut itse yhteydessä ko. paikkakunnan ja ko. alueen sosiaalitoimeen ja lastensuojeluun erään asian tiimoilta, ja varsin kummallisia olivat tädit puhelimessa. He eivät halunneet kertoa mitään, olivat tavattoman yhteistyökyvyttömiä, jo puhelimessa välittyi viesti että olipa asia mikä tahansa,he tutkivat sen siltä lähtökohdalta että äiti on aina parempi lapselle ja nimettömiä "ilmiantoja" eivät huoli, nimellä annetut kertovat eteenpäin eli vaaditaan ilmotuksen tekijän nimi, ja se kerrotaan asianosaisille vaikka ilmiantaja kietäisikin.

Olen ollut erään toisen paikkakunnan lastensuojeluun myös yhteydessä', ja reagaointi ja suhtautuminen asioihin oli erilaista; asiallista, avointa. he kertoivat miten prosessi etenee, mitä he tekevät ja mitkä asiat heitä velvoittavat jne.

En halua kertoa tässä nyt miksi olen ollut yhteyksissä eri paikkakuntien lastensuojeluihin, mutta no, liittyyi erääseen projektin tapaiseen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 11:36 Herttuliini kirjoitti:
Ollaan myös uusperhe ja meillä asuu minä, mieheni, minun lapsi, miehen lapsi ja meidän uhteinen lapsi.

Miehen lapsi jäi miehelle, kun lapsi oli 3kk (nyt 8v). Lapsen äiti aloitti vauhdikkaamman elämän.
Me aloimme olemaan yhdessä tämän lapsen ollessa 10kk.
Kyllä se vain niin on että äidillä on kasalti enemmän oikeuksia,kun isällä.
Minkä huomasimme lastenvalvojan luona.

Meillä tämä lapsi ei halunnut mennä äitinsä luokse,kun pelkäsi siellä.
Ja tapahtui heitteillejättökin. Mukana olivat rikollisuus ja päihteet(huumeet).
Eipä se lastenvalvojaa hetkauttanut,kun äidillä on oikeudet ja lapsen piti käydä äitinsä luona.

Aluksi puhuttiin siellä lapsen oikeuksista,mutta sitten kun selvisi että lapsi ei halua mennä niin alettiinkin vain puhumaan äidin oikeuksista.
Ei se edes haitannut kun lapsi alkoi jo henkisesti/fyysisesti oirehtimaan.
Lapsi tapasi äitiään milloin missäkin katkaisulaitosessa ja välillä äidin kotona. Välillä oli jopa poliisien takaa-ajoissa mukana.
Äitihän valehteli sossussa elämäntilannettaan minkä kerkesi.

Sitten vasta kun minä aloin käymään sossun palavereissa mukana alkoivat siellä kuunnella myös miestäni/meitä. Käytiin myös perheneuvolan sosiaalityöntekijän ja lääkärin luona juttelemassa ja he tulivat sitten aina meidän mukaan sossun palavereihin tueksi ja sanomaan oman ammatillisen nökökannan asiasta.

No tänä päivänä meillä hyvät "suhteet" sossuun ja meitäkin uskotaan.

Äidillä on edelleen oikeudet, mutta hieman rajoitetut. Sen verran useasti mokannut itsensä sossun silmissä. Poiisin kanssa ollut useammin tekemisissä. Vasta poliisin ilmoitus lastenvalvojalle oli se piste iin päälle.
Lapsi ei enään joudu menemään äitinsä luokse vaan tapaamiset on lyhyitä valvottuja tapaamisia kerran kuukaudessa.
Lapsen henkisiä haavoja ja pelokkuutta parannellaan vieläkin.
Mutta kaikki on parempaan päin :) Ihanaa nähdä lapsen myös nauravan.
Ennen vain itki. Oli apaattinen ja masentunut. Nyt iloinen koululainen.
Hei vaan, noin ei välttämättä tehdä vain äitien kohdalla, vaan ylipäätään huoltajaksi kelpaamattomien biologisten vanehmpien kohdalla. Lasta retuutetaan sijoituksesta toiseen ja takaisin biologisille vanhemmille/vanhemmalle. No onneksi teillä isä (ja sinä) olette olette olleet lapselle se pysyvä turva. Mutta karmealta kuulostaa!

khf
LUKEKAAHAN UUSIN SEISKA TAPAUS PETTERI JA PIIA...
KARUA TARINAA SIITÄ KUINKA ÄITEJÄ SUOSITAAN..
JA LAPSEN MIELIPITEELLE EI ANNETA MINKÄÄN LAISTA ARVOA KUN EI OLE VIELÄ 12 VUOTTA JOLLOIN LASTAKIN JO KUULLAAN...

Edelliseen liittyen... Tiedän tapauksen, jossa lapsi olisi halunnut olla enemmän isänsä kanssa, mutta äiti ei tähän suostunut. Lapsi karkasi kotoaan ja lähti isän luo. Soitti moottoritien kupeesta (oli siis kävellyt kauas) ja pyysi isää hakemaan. Lopputulos: Isää rankaistiin ja kiellettiin tapaamiset kokonaan.

khf
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2006 klo 11:04 vieras kirjoitti:
Edelliseen liittyen... Tiedän tapauksen, jossa lapsi olisi halunnut olla enemmän isänsä kanssa, mutta äiti ei tähän suostunut. Lapsi karkasi kotoaan ja lähti isän luo. Soitti moottoritien kupeesta (oli siis kävellyt kauas) ja pyysi isää hakemaan. Lopputulos: Isää rankaistiin ja kiellettiin tapaamiset kokonaan.
KAUHEETA MITEN JÄRKYTTÄVÄÄ...
MINKÄ IKÄINEN LAPSI OLI KYSEESSÄ?
OLEN ITSE TOSI PETTYNYT TÄHÄN SUOMEN OIKEUSLAITOKSEEN SEN ON JUST SITÄ ETTÄ ÄITEJÄ VAAN SUOSITAAN , EI TODELLAKAAN JAKSA YMMÄRTÄÄ..
JA TOIKIN ON NIIN VÄÄRIN ETTÄ LAPSI SAA VASTA 12 VUOTIAANA TUODA OMAN MIELIPITEENSÄ JULKI.
TÄSSÄ LEHTIJUTUSSAKIN SANOTTIIN ETTÄ TÄMÄ KYSEINEN TYTTÖ EI OLE TARPEEKSI VANHA KÄSITTÄMÄÄN SANAA VÄKIVALTA!!!
JA TYTTÖ ON IKÄISEKSEEN TOSI KYPSÄ JA TIETÄÄ MITÄ HALUAA..
MUTTA TIETENKIN ON LAPSIAKIN JOTKA OVAT VIELÄ SUHT LAPSELLISIA 9 VUODEN IÄSSÄ

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2006 klo 13:57 khf kirjoitti:
\
OLEN ITSE TOSI PETTYNYT TÄHÄN SUOMEN OIKEUSLAITOKSEEN SEN ON JUST SITÄ ETTÄ ÄITEJÄ VAAN SUOSITAAN , EI TODELLAKAAN JAKSA YMMÄRTÄÄ..
JA TOIKIN ON NIIN VÄÄRIN ETTÄ LAPSI SAA VASTA 12 VUOTIAANA TUODA OMAN MIELIPITEENSÄ JULKI.
TÄSSÄ LEHTIJUTUSSAKIN SANOTTIIN ETTÄ TÄMÄ KYSEINEN TYTTÖ EI OLE TARPEEKSI VANHA KÄSITTÄMÄÄN SANAA VÄKIVALTA!!!
Lapsi oli n. 10-vuotias. Ja isää siis rankaistiin siksi, kun oli olevinaan "kaapannut" lapsen, tämän kun ei silloin olisi isän luona kuulunut olla.

harmi joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 15:56 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2006 klo 13:57 khf kirjoitti:
\
Lapsi oli n. 10-vuotias. Ja isää siis rankaistiin siksi, kun oli olevinaan "kaapannut" lapsen, tämän kun ei silloin olisi isän luona kuulunut olla.
Edes 12 v ei ole kypsä itsenäiseen ajatteluun, jos 12 v häntä on lähivenhempi manipuloinut omilla ajatuksillaan. Kaikki eivät pääse irti dominoivista vanhemmistaan edes aikuisena, ei edes sitten kun on oma perhe jne vaan 5-kymppisenä käydään psykologilla etsimässä omaa itseään ja sitä, "kuka minä olen" jne.

Lapsi ei varmaan osaakaan analysoida sanaa VÄKIVALTA, mutta tottahan lapsi tietää, onko häntä lyöty tai revitty hiuksista tms. Sen sijaan HENKINEN VÄKIVALTA tai alistaminen ovatkin vaikeampia käsitteitä, ne voidaan verhota myös huolehtimisen alle: on kotiintuloajat, nukkumaanmenoajat, rajat ja säännöt, kontrolli esim. käynnykän käytössä. Niiden kohtuuttomuus ja joustamattomuus jne on sitten henkisen väkivallan ja alistamisen rajoissa.

Lapsella ei olekaan termistöä, mutta hänellä on kokemus, hän voisi kertoa millaista on, mitä tapahtuu jne, jos joku kuuntelee häntä, uskoo ja ottaa tosissaan.

En lukenut vielä koko ketjua, mutta pahimmat kauhuskenaariot alkaa osoittautua todeksi. Tätä siis todellakin tapahtuu..

Itse en ole eroamassa tai mitään, mutta olen epäillytkin jo pitempään että miehen oikeudet lapsiinsa eron jälkeen ovat täysin äidin käsissä.

Maailma näyttää sairaimpia puoliaan aika ajoin. Pysyyhän jalat maassa ja pelko takaraivossa... :/

niin se
vaan menee..lastenvalvojat ovat unohtaneet kenen etua pitäisi ensisijassa ajatella, ja ovat siis lapsien sijasta keskittyneet vain äidin parhaaksi ajattelutapaan!!!ihan sama millnen äiti sitten onkaan, ja vaikka isä olisi huoltajana turvallisempi sekä parempi lapsen kannalta,niin tässä tapauksessa ajatellaan äitiä, hänen " oikeuksiaan" ..
meillä ei niin rankkaa onneksi näissä tapauksissa, mutta esim.mieheni lapsi on ilmaissut jopa lastenvalvojalle kysyttäessä että isiä kamala ikävä aina, ja haluisi nähdä isiä enemmän..samoin kun isä lastaan, ja tähän mahd.olisi..exä siis hankaa vastaan, evää tapaamisia ym..lastenvalvojan selitys joka kerta: TÄYTYY YMMÄRTÄÄ ÄIDIN TUNTEITA, SEKÄ ÄIDIN IKÄVÄÄ..mieheni on kysynyt kuka ymmärtää lapsen ikävää ja isän ikävää, mutta sillä ei ole merkitystä, ÄITI TIETÄÄ MIKÄ LAPSELLE PARHAAKSI!!!elatusmaksuja kyllä muistetaan korottaa, että ÄITI pärjää, ja suurimman osan on lapsen kanssa, KUN EI ANNA ISÄLLE LASTA..mutta lv:n kanta, ettei isä HALUA!!!

eli miksi menee näin, miksi lv usein pitää äidin puolia, uskoo äidin tarinoita jne..pitääkö aina tapahtua jotain radikaalia ennenkuin uskotaan asioita, ja sittenkin vielä jotenkin puolustellaan äitiä joka lastaan satuttaa ym, annetaan takaisin hyvässä lykyssä, koska ei haluta ees nähdä kunnollista isää lapsen huoltajana, kun hän on MIES, ja milläs se äiti sitten pärjää..

khf
TÄSSÄ TAPAUKSESSA IKINÄ EN OLE KUULLUT ETTÄ ISÄ OLISI MILLÄÄN LAILLA MANIPULOINNUT LASTA JÄÄMÄÄN HÄNELLE...
VÄLILLÄ TYTTÖ ON SOITTANUT ISÄLLEEN KUN ASUI ÄITINSÄ LUONA ETTÄ KUN ON YKSINÄISTÄ KUN HÄNEN ÄITI ON ILTAISIN PALJON POISSA VETÄMÄSSÄ TANSSITUNTEJA.
JA IHEMETTELEN SITÄ KUN HE KÄVIVÄT EKAN OIKEUDEN KÄYNNIN LAPSEN HUOLTAJUUDESTA NIIN OIKEUS MÄÄRÄSI TYÖN ÄIDILLEEN ASUMAAN SILLÄ PERUSTEELLA ETTÄ ISÄ ON YRITTÄJÄ ETTÄ EI MUKAMAS OLE AIKAA LAPSELLE..?
JA TÄLLÄ HETKELLÄ TYTÖN ISÄN UUSI AVOVAIMO ON KOTONA ÄITYISLOMALLA NIIN HÄNEN EI TARVITSE OLLA YKSIN KOTONA KOULUN JÄLKEEN SIELLÄ ON AINA JOKU KOTONA...
JA TÄSSÄKIN TAPAUKSESSA TYTÖN ÄITI ON MUSTA MAALANNUT EX MIEHENSÄ JA HÄNEN UUDEN VAIMONSA LEVITTELEE AIVAN PERÄTTÖMIÄ JUTTUJA HEISTÄ, EIKÄ ANTANUT TYTÖLLE LUPAA MENNÄ SEN KYLÄN KOULUUN JOTEN JOUTUIVAT HOMMAAMAAN KOTIOPETTAJAN HÄNELLE..

ei pysty käsittään
miksi lähiäidit pitää lapsistaan niin tiukasti kiinni, ja eväävät tapaamisia kostaakseen jotain omaa sotaa, ja sitten ei ole itsellä edes aikaa olla lapsen kanssa..ennemmin annetaan lapsen kärsiä kun annetaan onni että saisi olla toisen vanhemman ja sen hirveen puolison kanssa..heräis nää exät jo näkee lastensa tarpeet, eikä kostais heidän kauttaan, ja samalla satuttas omaa lasta!!!eikä tarttis leikkii mitään superäitii YKSIN, jota ei ees ole, sanalla yh kerää vaan rahat ja sympatiat itselleen, lapsen edusta piittaamatta!!!suomeenkin joku laki näihin asioihin, sillä lapsihan tässä kärsii!!! :kieh:

khf
SE ON KYLLÄ TOTTA ETTÄ MEITÄ IHMISIÄ ON MONEEN JUNAAN..
TÄSSÄ KYSEISSÄ TAPAUKSESSA ÄIDILLE ON TULLUT TYTÖSTÄ AIVAN PAKKO MIELLE JA KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ HÄN HALUAA TYTÖN ITSELLEEN ASUMAAN..
ITSELLÄNI ON MYÖS OVAT ETÄLAPSET JOTKA ASUVAT ISÄNSÄ LUONA KOSKAAN EN OLE HEITÄ PAKOTTANUT ETTÄ TULISIVAT TÄNNE ASUMAAN JA KUUNTELEN HEIDÄN MIELIPITEITÄ JOS JOSKUS OVAT SITÄ MIELTÄ JOSKUS ETTÄ HALUAVAT ASUA TÄÄLLÄ AINA OVAT TERVETULLEITA...
MUTTA MEILLÄ ON HOMMA TOIMINUT NÄIN IHAN HYVIN NIIN MIKSIPÄ SITÄ MUUTTAMAAN:)

Yhteistyössä