Lastensuojelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mape85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei se sieltä koneelta mihinkään häivy, kuten ei vanhat terveystiedotkaan. Mutta ei aiheeton ls-ilmo mitenkään haittaa, ei se sieltä kenellekään mene eikä näy. täysin eri asia sitten jos ennestään asiakkuus ja edelleen asiakkaana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan fuulaa toi, että sinne sossuun jää ikuinen merkintä. kannattaa tutustua sossun toimintaan ennenkuin viljelee valheita.

Onko netissä saatavilla jotain tietoo, miten lastensuojeluilmoitusten kanssa toimitaan, mitä merkintöjä perheestä tulee ja mihin ja miten kauan niitä säilytetään? Onkohan merkinnät toimistokohtaisia vai onkohan jotain valtakunnallista rekisteriä?

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Se on insinööri. Että mä inhoon sitä. Ärsyttää, kun muuten kiva koti, mutta tollanen paukapää seinän takia. Mä niin odotan kun se lisääntyy, niin pääsen pätemään. Kosto on sulonen, vaikka tosi lapsellista.

Eipä uskois insinööriksi.. :D

Tiedän tapauksen, jossa ilmoituksen kohde teki rikosilmoituksen ilmoittajasta. Asia meni käräjille ja ilmoituksen kohde voitti oikeudessa.

Pääsääntöisesti ilmoituksen kohde saa tietoonsa ilmoituksen tekijän, jos se on vain tiedossa.

Yleensä sellainen ilmoitus otetaan vakavammin, mikä on tehty omalla nimellä.

Ls-ilmoitusten määrä on lisääntynyt todella paljon. En tiedä, onko syy se, että ilmoituskynnys on madaltunut vai onko tosiaan lasten asiat nyt huonommin ja sitä kautta tulee ilmoituksia?

Lastarissa töissä

Tiedän tapauksen, jossa ilmoituksen kohde teki rikosilmoituksen ilmoittajasta. Asia meni käräjille ja ilmoituksen kohde voitti oikeudessa.

Pääsääntöisesti ilmoituksen kohde saa tietoonsa ilmoituksen tekijän, jos se on vain tiedossa.

Ls-ilmoitusten määrä on lisääntynyt todella paljon. En tiedä, onko syy se, että ilmoituskynnys on madaltunut vai onko tosiaan lasten asiat nyt huonommin ja sitä kautta tulee ilmoituksia?

Lastarissa töissä

miten sai tietää ilmoittajan nimen..minulle ei ole suostuttu kertomaan.. vai oliko siis nimellisen ilmoituksen tehnyt

Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:

Lastarissa töissä

miten sai tietää ilmoittajan nimen..minulle ei ole suostuttu kertomaan

A) Jos eivät tiedä

B) Ilmoitus tehty täysin nimettömänä

Ilmoituksen kohteella on oikeus tietää ilmoittajan nimi.

Lastarissa töissä

miten sai tietää ilmoittajan nimen..minulle ei ole suostuttu kertomaan

A) Jos eivät tiedä

B) Ilmoitus tehty täysin nimettömänä

Ilmoituksen kohteella on oikeus tietää ilmoittajan nimi.

Ei ollut tarkoitus tulla aurinkolasihemmoa tuohon... oli siis b)

Jos tekee nimettömän ilmoituksen, laki takaa, ettei kohde sitä saa tietää. Eli vain jos on tehty omalal nimellä voi tehdä rikosilmoituksen.

näin minäkin sen olen ymmärtänyt ...

No minä en ymmärtänyt aloituksestasi, onko ilmoittaja ilmoittanut sen nimensä sossulle? Jos on, sossulla velvollisuus kertoa ilmoittajan nimi. Jos taas tehty nimettömänä, ettei ilmoittaja ole edes sossulle sanonut nimeään, niin silloin ei voi mitään. Kuten sanoin, vaikka täysin nimettömänä voi tehdä ilmoituksen, niin nimellä tehty otetaan vakavemmin, koska yleensä se on silloin oikeasta huolesta tehty, kuin täysin nimetön. Suurin osa kiusaamisilmoituksista on juuri täysin nimettömiä.

Se lastarissa työskentelevä.

Jos tekee nimettömän ilmoituksen, laki takaa, ettei kohde sitä saa tietää. Eli vain jos on tehty omalal nimellä voi tehdä rikosilmoituksen.

No minä en ymmärtänyt aloituksestasi, onko ilmoittaja ilmoittanut sen nimensä sossulle? Jos on, sossulla velvollisuus kertoa ilmoittajan nimi. Jos taas tehty nimettömänä, ettei ilmoittaja ole edes sossulle sanonut nimeään, niin silloin ei voi mitään. Kuten sanoin, vaikka täysin nimettömänä voi tehdä ilmoituksen, niin nimellä tehty otetaan vakavemmin, koska yleensä se on silloin oikeasta huolesta tehty, kuin täysin nimetön. Suurin osa kiusaamisilmoituksista on juuri täysin nimettömiä.

olen ymmärtänyt että sossulla on nimi mutta vetosivat lakiin ettei voi kertoa ja poliisikaa ei lähtenyt asiaan puuttumaan koska sossu ei kertonut nimeä.. pelkäävät ilmeisesti että ilmoittajalle käy jotai..mistä minä tiiän, vituttaa vaan tollaset kun puututaan toisten asioihin vaikka mistään ei mitään tiedetäkkään. siitä aikaa jo vuos tai kax

sen verran vielä että sossuun oli sanottu että tyttäreni potkii ja mies kuulema hakkaa mua... todettiin sossulle että jos hakkais olisin teholla tai silmät mustana..mies nyrkkeilijä. sossu oli samaa mieltä että näin olisi. ilmoittaja ehdokkaita on kaksi ja kumpikaan ei käy edes kylässä

olen ymmärtänyt että sossulla on nimi mutta vetosivat lakiin ettei voi kertoa ja poliisikaa ei lähtenyt asiaan puuttumaan koska sossu ei kertonut nimeä.. pelkäävät ilmeisesti että ilmoittajalle käy jotai..mistä minä tiiän, vituttaa vaan tollaset kun puututaan toisten asioihin vaikka mistään ei mitään tiedetäkkään. siitä aikaa jo vuos tai kax

Sossu toiminut väärin. Nimi pitää sanoa, jos heillä on se tiedossa. Ainoa on, jos ilmoittaja pelkää turvallisuutensa puolesta tms. jolloin sossu ei sitä paljasta. Pääsääntöisesti nimi on kerrottava ilmoituksen kohteelle!

Sossu toiminut väärin. Nimi pitää sanoa, jos heillä on se tiedossa. Ainoa on, jos ilmoittaja pelkää turvallisuutensa puolesta tms. jolloin sossu ei sitä paljasta. Pääsääntöisesti nimi on kerrottava ilmoituksen kohteelle!

ilmeisesti pelkää...kyseessä olevat ihmiset kuitenkin aika paljon lastenkautta tekemisis..joita siis epäilen

Lapsille ei saa huutaa eikä lapsia saa huudattaa. Jos on aiheeton ilmoitus niin miksi siitä pitäisi hermostua ellei ole mitään salattavaa. On hyvä, että ihmiset puuttuvat asioihin ennen kuin on liian myöhäistä.

No vittu maalaisjärkeäkin saa käyttää, et jos joku joskus huuta oli sitten äiti, isä tai lapset niin mitä sitten? e on elämää, vaikkei ehkä fiksua olekaan.

Ilmoitusvelvollisuus
Ilmoitusvelvollisuus koskee kaikkia julkisia ja yksityisiä sosiaali- ja terveyspalvelujen tai opetus- ja koulutustoiminnan tuottajia tai heidän palveluksessaan olevia. Samoin se koskee koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan työntekijöitä ja ostopalvelusopimuksen perusteella kunnalle toimintaa harjoittavan yleishyödyllisen yhteisön palveluksessa tai toiminnassa mukana olevia henkilöitä.

Ilmoitusvelvollisuuden noudattamista eivät estä salassapitosäännökset, luottamuksellinen asiakassuhde tai asiakkaan kielto.

lmoitusvelvollisuuden ulkopuolelle on jätetty kirkkolain mukaisesti ripissä tai muussa sielunhoidossa saadut tiedot.
Myös muun kuin laissa tarkoitetun henkilön tulisi tehdä ilmoitus häntä mahdollisesti koskevien salassapitosäännösten estämättä.

Oikeus lastensuojeluilmoituksen tekoon on yksityisillä tahoilla kuten naapureilla.
Muita tahoja, joilla ei ole ehdotonta velvollisuutta tehdä lastensuojeluilmoitusta, mutta joilla kuitenkin on oikeus sen tekemiseen, ovat eläkelaitokset ja Kansaneläkelaitos.

Lastensuojeluilmoitus on tehtävä viipymättä. Lastensuojeluilmoitus voidaan tehdä kirjallisesti tai suullisesti.

Internetissä löytyy ilmoituksen tekemiseen lomake:

» Lastensuojeluilmoitus
Sosiaaliportti.fi -verkkopalvelussa oleva lomake, jolla viranomainen tai kuntalainen voi tehdä lastensuojeluilmoituksen
https://www.sosiaaliportti.fi/Page/d25fe0f1-dbf6-4314-b747-84f7a6b51ded.aspx

Perheellä ja lapsella on pääsääntöisesti oikeus tietää lastensuojeluilmoituksen tekijä. Jos ilmoittaja on viranomainen, tämä on kysyttäessä kerrottava perheelle.
Jos asia on kiireellinen tai lain säännökset estävät, voi lastensuojeluilmoituksen tekijän jättää asiakkaalle kertomatta. Yksittäistapauksissa ilmoittamatta jättämistä on mahdollista harkita.

Yksityiset henkilöt, kuten naapurit voivat tehdä lastensuojeluilmoituksen nimettömänä.
Yksityishenkilön henkilöllisyys voidaan suojata, jos lapsen etu tai muu erittäin tärkeä yksityinen tai yleinen etu niin vaatii. Ilmoituksen tekijän henkilöllisyys voidaan salata, jos ilmoittajan turvallisuus tai etu vaarantuu. (JulkL. 11 §, 2 mom 1 ja 7 kohta.)
Ilmoittajan on syytä tuoda esille ilmoitusta tehdessään ne perusteet, joiden vuoksi ilmoittajasta ei pitäisi kertoa.

Lapsen etu voisi vaarantua tilanteessa, jossa ilmoituksen tekijä on lapselle läheinen henkilö ja tiedon antaminen johtaisi lapsen hyvinvoinnille tärkeän ihmissuhteen katkeamiseen. Yksityisen edun vaarantuminen voi olla esimerkiksi todennäköinen väkivallan uhka, tai jos on pelättävissä muita vastatoimenpiteitä ilmoittajaa kohtaan.

Lapsen muuttaessa lastensuojelutarpeen selvityksen aikana tai ollessaan muutoin lastensuojelun asiakkaana, sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen on ilmoitettava muutosta lapsen uudelle
asuinkunnalle. Lapsen uuden asuinkunnan on jatkettava selvityksen tekemistä tai muita lastensuojelutoimenpiteitä.

Uusi vuoden 2008 alusta voimaan tullut lastensuojelulaki (13.4.2007/417) laajensi lastensuojelun ilmoitusvelvollisuutta koskevien piiriä.

Lain 25 § mukaan: "Sosiaali- ja terveydenhuollon, opetustoimen, nuorisotoimen, poliisitoimen ja seurakunnan tai muun uskonnollisen yhdyskunnan palveluksessa tai luottamustoimessa olevat henkilöt sekä muun sosiaalipalvelujen tai terveydenhuollon palvelujen tuottajan, opetuksen tai koulutuksen järjestäjän tai turvapaikan hakijoiden vastaanottotoimintaa tai hätäkeskustoimintaa taikka koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa harjoittavan yksikön palveluksessa olevat henkilöt ja terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat velvollisia viipymättä ilmoittamaan salassapitosäännösten estämättä kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jos he tehtävässään ovat saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä. Edellä olevan säännöksen estämättä on voimassa, mitä rippiin tai muuhun sielunhoitoon liittyvästä salassapitovelvollisuudesta säädetään tai määrätään."

Hiljasta pitäs olla mutta ei jaksa aina nyt kehitellä jotain muuta. Itse en jaksa huutaa joten pistän riehumaan omaan huoneeseen ja sitten kun on päästänyt höyryt ulos niin sitten sovitaan. Isompi onkin sitten hankalampi: minä oon se joka antaa loppujen lopuks periks, mutta sain joskus lahjonnalla tekemään jotain :)(tuun toimeen kunhan tiedän mitä sillä nyt meneillään, riekkukohtauksia yleensä silloin kun ei tiedä miten menetellä toisten lasten kanssa). Helposti huutaminen vedetään lyömiseen en tiiä miks. Itse kasvoin sellasessa kasvatuksessa että vanhemmat ei korottanut ääntä mutta koivuherralla kyllä uhkailtiin ja nykysin jos satun sellaseen tilanteeseen missä vanhemmat korottaa ääntä niin säikähdän mutta en kyllä itse tee mitään lastensuojelu ilmoitusta. Saattasin jopa itse mennä raivaamaan paikat :)

Yhteistyössä