lastensuojelusta, TODELLA SURULLISTA :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jep"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jep"

Vieras
Huostaanotettu bisnes | Silminn
Tuli kyllä ihan paha olo ton kattelusta..sinällään pelkäsin jo aikaisemmin että noin on. On siis hieno homma, että osa lapsista pääsee pois kotoa, jos on huume tms. ongelmaa eikä avohuollon tukipalvelut auta, mutta ykskin turha tapaus on liikaa, etenkin jos avohuollon palveluita ei tarjota tarpeeksi.

Meillä ittellä kävi kotona sossu, kun exmieheni sairas äiti soitti lastensuojeluun ja valehteli ummet ja lammet...ja sitten kun sossu tuli, siinä juotiin kahvit ja oltiin täysin samalla aaltopituudella ja mulle jäi tosi hyvä olo ja kaikki ennakkoluulot kariutui. tästä on jo vuosia ja asia jäi siihen kun sossu uskoi täysin minua kun kerroin historian jne..

Mutta että nykypäivänä SUOMESSA tapahtuu myös tällästä vääryyttä. Millanen ihminen on, jos epäpätevänä tekee huostaanoton pilaten lapsen elämän?

Puhut asiaa! ja myöskin mulla on on anoppi joka teki samanlaisen tempun kuin teillä:/ Ja meillä myöski käytiin, juotiin kans kahvet ja tädit oli oikein mukavia ja kummastelivat anopin toimia....

[QUOTE="vieras";25651521]Kaikilla virkamieheillä on esimiehet ja heillä edelleen esimiehet jne... asioista voi valittaa, jos tuntee kokeneensa vääryyttä.[/QUOTE]

Mutta heitä ei valvo kukaan. Useasti se valitus ei johda mihinkään vaan tarvitaan muita keinoja saada asia hoidettua.

En ole ohjelmaa nähnyt, mutta sen verran haluan sanoa, ettei huostaanottoa tee/huostaanotosta koskaan päätä yksi sossu.(lukuunottamatta päivystysluontoisesti tehtävää kiireellistä huostaanottoa, joka on aina tilapäisesti ja määräaikaisesti tehtävä nopea interventio uhkaavassa tilanteessa). Huostaanottopäätös tehdään aina usean sossun työryhmässä ja varsinaisesti huostaanoton tekee ko. lapsen kotikunnan sosiaalilautakunta. Lastensuojelun sossut työskentelevät aina työpareina näissä huostaanottoasioissa ihan jo oman selustansa turvaamiseksi. Mitä tulee näihin mediassa pyöriviin kohahduttaviin ohjelmiin/juttuihin, joissa käsitellään lastensuojelua ja huostaanottoja, niin kehottaisin huomioimaan lastensuojelun työntekijöiden vaitiolovelvollisuuden. Kuka tahansa voi kertoa mediassa huostaanoton syyksi minkä tahansa, eikä sosiaaliviranomaisilla ole mitään mahdollisuutta puolustautua esitettyjä syytöksiä vastaan. He kun eivät saa ottaa asiaan julkisuudessa mitään kantaa. Jos esim. isä kertoo mediassa julkisuushakuisesti olevansa mitä rakastavin ja vastuullisin vanhempi, mutta lapsi on huostaanotettu koska hänen kynsiään ei ole leikattu oikein ja isälle on annettu vain kerran kahdessa kuussa mahdollisuus tavata lasta valvotusti, niin kyllähän jokaisen pitäisi maalaisjärjellä pystyä ymmärtämään, että isää epäillään jostakin paljon vakavammasta...

Minsuta ohjelmassa ei ollut mitään yllättävää eikä edes ihmeellisen kaltoinkohdeltuja kansalaisia. Toki oli esimerkiksi sitä naista kohdeltu väärin, mutta kyseessä oli kuitenkin lastensuojelullista apua tarvitseva perhe eikä mitenkään mielivaltaisesti valittu random-perhe, jolta äkkiä viedään lapsi.
Miehen kohdalla epäilen kyllä vahvasti kykenisikö huolehtimaan lapsestaan. Ilmeisesti lapsella oli jo vuosia ollut huonot oltavat ja vasta kun tämä vietiin pois mieskö havahtui? Jopa hänen puolestaan ohjelmassa puhunut seurakunnan työntekijä oli sitä mieltä, ettei mies pärjäisi ilman apua lapsen kanssa.
Mikä on se raja jolloin vain tuetaan ja katsotaan? Vaikea se on sosiaalityöntekijänkään ennustaa mikä sitten olisi hyvä ratkaisu. Absoluuttista oikeudenmukaisuutta ei lastensuojelussa ole. Aina on kärsimystä. Pitäisi kuitenkin muistaa, että alunperin sen huonon kasvualustan lapselle on tuottanut tämän vanhempi.

[QUOTE="juuri";25651667]En ole tuota nähnyt mutta mitä olen kuullu niin tuossakaan ohjelmassa ei ole taaskaan, kun yksipuolinen kuva asiasta.[/QUOTE]

Niin siinä haastatellaan sosiaalityön työntekijää, johtajaa, yksityisiä tahoja jotka antavat palveluita sijoituksille, lakimiestä joka ajaa perheiden asioita ja yhtä äitiä jolta vietiin lapsi ja jonka oikeus totesi tutkinnan jälkeen heti palautettavaksi kotiin.

Lastensuojelua kyllä valvotaan. Se että joku kokee että siitä kantelusta ei ole mitään hyötyä ei poista sitä tosiasiaa että sitä valvontaa on. Ja kaikki muut osapuolet, biologisia vanhempia ja lasta lukuunottamatta, on vaitiolovelvollisia. Teille esitetään asiasta vain yksi näkökulma ja se riittää vakuuttamaan teidät. Vanhemmathan tietenkin osaa ja haluaa esittää asiansa ihan täysin neutraalisti, puoleettomasti. Jep jep.

Niin siinä haastatellaan sosiaalityön työntekijää, johtajaa, yksityisiä tahoja jotka antavat palveluita sijoituksille, lakimiestä joka ajaa perheiden asioita ja yhtä äitiä jolta vietiin lapsi ja jonka oikeus totesi tutkinnan jälkeen heti palautettavaksi kotiin.

Pitää yrittää jossain välis katsoo tuo pätkä, mut olen siltikin vielä aika epäilevä tuleeko todelliset syyt esiin.

Todellakin kannattaa muistaa että toinenpuoli on vaitiolovelvollinen yksittäisiä juttuja ruodittaessa. Silti en olisi ihan sinisilmänen sen suhteen että aina on huostaanotto tarkoituksenmukainen. Ihmisiä niissäkin lautakunnissa on töissä, ja toiset osaa esittää asiansa vakuuttavasti ja osa sitten peesailee miettimättä sen enempää. Virheitä voi sattua puolin ja toisin. Aina löytyy joka ammattikunnasta niitä ihmisiä, jotka kokee voivansa ohjailla muita ihmisiä ja asioita ja hyvä jos nekin nyt saa nostaa esiin kun aiemmin sosiaalitoimen kritisoinnista opn nousut hirveä äläkkä, juurikin haukuttu vanhempia valehtelijoiksi ja vedottu vaitiolovelvollisuuteen. Milloin ymmärretään että molemmin puolin löytyy ne ongelmien aiheuttajat? En kiellä sosiaalitoimen tekevän arvokasta työtä, mutta avoimella keskustelulla sieltäkin saataisiin kitkettyä virheitä pois.

Kyllä eivät välitä mistään mitään. Minut on todettu loppuun palaneeksi ja erittäin uupuneeksi mutta mitään apua ei koskaan saatu. Miten voivat jättää auttamatta? Entäs jos sekoaisin täysin? Jopa olisi lehtien lööpeissä juttua miten lastensuojelu jätti auttamatta tai sitten valehtelisivat miten kovasti ovat auttaneet juuri tätä perhettä. En yhtään ihmettele näitä perhesurmia kun tämä maa on mätä. Avun pyytäminen on vaikeaa kun leimataan huonoksi vanhemmaksi ja haukutaan eikä ymmärretä jos oikeasti ei jaksa enää mitään. Jos olisin ollut narkkari tai alkoholisiti olisin saanut vaikka mitä

[QUOTE="vieras";25651700]Lastensuojelua kyllä valvotaan. Se että joku kokee että siitä kantelusta ei ole mitään hyötyä ei poista sitä tosiasiaa että sitä valvontaa on. Ja kaikki muut osapuolet, biologisia vanhempia ja lasta lukuunottamatta, on vaitiolovelvollisia. Teille esitetään asiasta vain yksi näkökulma ja se riittää vakuuttamaan teidät. Vanhemmathan tietenkin osaa ja haluaa esittää asiansa ihan täysin neutraalisti, puoleettomasti. Jep jep.[/QUOTE]

Tuossa videossa haastateltiin kyllä myös sosiaalitoimen johtajaa ym.
Ja toisen vanhemman tarinassa oikeus purki huostaanottopäätöksen, että ehkä se vanhempi sittenkin oli oikeassa?

Ai niin ja videossa myös peruspalveluministerimme myöntää, että tämä on ongelma.
Hänkin on varmasti väärässä ja puolueellinen, jep jep.

[QUOTE="nyt harmaana";25651908]Kyllä eivät välitä mistään mitään. Minut on todettu loppuun palaneeksi ja erittäin uupuneeksi mutta mitään apua ei koskaan saatu. Miten voivat jättää auttamatta? Entäs jos sekoaisin täysin? Jopa olisi lehtien lööpeissä juttua miten lastensuojelu jätti auttamatta tai sitten valehtelisivat miten kovasti ovat auttaneet juuri tätä perhettä. En yhtään ihmettele näitä perhesurmia kun tämä maa on mätä. Avun pyytäminen on vaikeaa kun leimataan huonoksi vanhemmaksi ja haukutaan eikä ymmärretä jos oikeasti ei jaksa enää mitään. Jos olisin ollut narkkari tai alkoholisiti olisin saanut vaikka mitä[/QUOTE]

Valitettavasti lastensuojelu reagoi usein vasta vuosien kuorman jälkeen, siinä vaiheessa kun tilanteet perheenjäsenten välillä ovat jo riittävän vaikeat ja tulehtuneet. Esim. murrosikäisen oireilussa ja vanhempien uupumuksessa. Tai vanhempien keinoissa selvitä uupumuksestaan yksin.

Valitettavasti lastensuojelu reagoi usein vasta vuosien kuorman jälkeen, siinä vaiheessa kun tilanteet perheenjäsenten välillä ovat jo riittävän vaikeat ja tulehtuneet. Esim. murrosikäisen oireilussa ja vanhempien uupumuksessa. Tai vanhempien keinoissa selvitä uupumuksestaan yksin.

Olen aiemmin kirjoitellut tänne juuri meidän kokemuksista. Ja juuri 16 vuotias on se joka kokeilee tai oikeastaan ei usko mitään. Kulkee miten haluaa. Olisin halunnut lapsen perhekotiin mutta kriteerit eivät täyty vaikka minut on todettu loppuunpalaneeksi, uupuneeksi. Lisäksi minulla on 3 muuta lasta huollettavana yksin -lapsia siis 4. Odotetaan vielä että väsyn riittävästi-ilmeisesti sairaala kuntoon niin saavat kaikki lapset sijoittaa perhekotiin niin jopa eurot kilisee taas. Täysin paska mätä valtio. Ja sosiaalityöntekijä vaihtui puolen vuoden aikana ainakin 4krt-koskaan en tiennyt kuka asioita hoiti. Ja niitä ei hoitanut kukaan. Aion pärjätä ilman kenenkään apua-kunhan elän siihen saakka että nuoremmat laspet olisivat vähän vanhempia-

[QUOTE="nyt harmaana";25652021]Olen aiemmin kirjoitellut tänne juuri meidän kokemuksista. Ja juuri 16 vuotias on se joka kokeilee tai oikeastaan ei usko mitään. Kulkee miten haluaa. Olisin halunnut lapsen perhekotiin mutta kriteerit eivät täyty vaikka minut on todettu loppuunpalaneeksi, uupuneeksi. Lisäksi minulla on 3 muuta lasta huollettavana yksin -lapsia siis 4. Odotetaan vielä että väsyn riittävästi-ilmeisesti sairaala kuntoon niin saavat kaikki lapset sijoittaa perhekotiin niin jopa eurot kilisee taas. Täysin paska mätä valtio. Ja sosiaalityöntekijä vaihtui puolen vuoden aikana ainakin 4krt-koskaan en tiennyt kuka asioita hoiti. Ja niitä ei hoitanut kukaan. Aion pärjätä ilman kenenkään apua-kunhan elän siihen saakka että nuoremmat laspet olisivat vähän vanhempia-[/QUOTE]

Kun väsyt niin paljon, että hermostuksissasi epätovon hetkenä tartut teiniä hiuksista kiinni, niin silloin alkaa tapahtua. Näin meillä kävi, valitettavasti piti mennä niinkin pitkälle ennen kuin apua saatiin :(

Koska ihmiset luottavat ja uskovat virkamiehiin. Kukaan ei aijemmin ole kyseenalaistanut heidän toimiaan ja sen huomaa kyllä myös täällä.

Eikä pidä unohtaa sitä, että nyt kyseessä olevista virkamiehistä ainakin 75% on naisia ja naisethan käyttävät valtaa aina väärin sitä saatuaan. Näinollen voidaan todeta, että naisille ei valta sovellu

Kun väsyt niin paljon, että hermostuksissasi epätovon hetkenä tartut teiniä hiuksista kiinni, niin silloin alkaa tapahtua. Näin meillä kävi, valitettavasti piti mennä niinkin pitkälle ennen kuin apua saatiin :(

On käynyt jo niin. Jopa junaradalta teini löytynyt ja humalassa mennyt kouluun. Ja eivät reagoi-äiti jaksaa. Tyttö täyttää tänä vuonna 17 ja laitan heti omilleen asumaan kun jokin järjestely löytyy. Koulun kuraattori puolusti minun kantaa että tytölle pitää paikka löytyä mutta kun kriteerit ei täyty. Ja rahaakaan ei löydy tältä kaupungilta. todella surullista kun tyttö jopa itse soittanut lastensuojelun päivystys numeroon mutta ei reagointia. Tytöllä on paha olla ja minä en jaksa enää autta enkä tiedä miten mutta omaillaan ollaan. Enää en apua ole kerjäämässä. Kunhan jaksan vielä jonkin vuoden että pienemmät kasvavat jos äiti ei enää kohta jaksa sängystä nousta tai joutuu johonkin hoitoon uupumuksen takia. Mutta sekin maksaa-eivät varmasti ota mihinkään hoitoonkaan.

Meillä on yksi huostaanotettu lapsi ja sen verran tiedän hänen historiastaan ettei todellakaan voi epäillä että joku virhe tai mielivalta olisi voinut tapahtua.
Olemme myös tukiperhe, eli näemme perheitä joissa yritetään näillä avohuollon tukitoimenpiteillä auttaa perheitä, ettei esim. huostaanotto olisi tarpeen.

Varmasti on joitain yksittäistapauksia, missä on tapahtunut virheitä. Mutta paljon enemmän on niinpäin, että LAPSEN EDUNMUKAISTA olisi todellakin huostaanotto, mutta näin ei vain tapahdu....

[QUOTE="nyt harmaana";25652140]On käynyt jo niin. Jopa junaradalta teini löytynyt ja humalassa mennyt kouluun. Ja eivät reagoi-äiti jaksaa. Tyttö täyttää tänä vuonna 17 ja laitan heti omilleen asumaan kun jokin järjestely löytyy. Koulun kuraattori puolusti minun kantaa että tytölle pitää paikka löytyä mutta kun kriteerit ei täyty. Ja rahaakaan ei löydy tältä kaupungilta. todella surullista kun tyttö jopa itse soittanut lastensuojelun päivystys numeroon mutta ei reagointia. Tytöllä on paha olla ja minä en jaksa enää autta enkä tiedä miten mutta omaillaan ollaan. Enää en apua ole kerjäämässä. Kunhan jaksan vielä jonkin vuoden että pienemmät kasvavat jos äiti ei enää kohta jaksa sängystä nousta tai joutuu johonkin hoitoon uupumuksen takia. Mutta sekin maksaa-eivät varmasti ota mihinkään hoitoonkaan.[/QUOTE]

Voi että! Tuntuu niin pahalta puolestanne. Miten tuo voi olla mahdollista? :( Tuo on sossun puolelta jo vastuutonta kun katsotaan vaan sivusta... Jaksamista!

Voi että! Tuntuu niin pahalta puolestanne. Miten tuo voi olla mahdollista? :( Tuo on sossun puolelta jo vastuutonta kun katsotaan vaan sivusta... Jaksamista!

Kiitos. Eteenpäin mennään ja pv kerrallaan. Kotona ollessaan tyttö toivoo minun ja sisarustensa kuolemista joten tuhoaa nämä pienimmätkin mutta ketäpä se kiinnostaisi. Onneksi tyttö on paljon poissa kotoa kun ei usko minua. Kuulostaa teistä varmasti hirveältä mutta kotona on lepoisaa kun ei ole kotona-koskaan en soita edes missä on ja miten menee. Tyttö on polttanut sillat niin pahasti ettei minua kiinnosta enkä jaksa jos joku nyt kauhistelee. Saattaa yhteenmenoon olla parikin viikkoa jossakin ja sillä tiellä pysyköön kun lastensuojelua ei kiinnosta ja omat voimat menevät 3 muun lapsen kanssa

Yhteistyössä