Lastensuojeluilmoitus itsestäni?

  • Viestiketjun aloittaja Äidinyritys
  • Ensimmäinen viesti
Äidinyritys
Voinko soittaa ja tehdä itsestäni ilmoituksen. Rakastan lastani, mutta olen niin hiton väaynyt. En häneen vaan itseeni. Lapsi on vuoden vanha.. Viedäänkö hänet kokonaan pois luotani ja en saa nähdäkkään enää?

Tuleeko joku kotiini jos pyydän ja tuleeko heti? Olen jo pitkän aikaa ollut niin väsynyt, mietin itsemurhaa päivittäin. En suunnittele, tavallaan. Kunhan mietin.. Toivoisin jonkun tulevan noutamaan lapseni tasapainoiseen perheeseen. Haluaisin kuitenkin aina olla hänen äitinsä. Haluaisin hänet vaikka joka viikonlopuksi kotiin, mutta tasapainoista perhettä ei minulla ole hänelle tarjota.

Olen yksinhuoltaja, 23-vuotias. Toissapäivänä oli tytön synttärit, vieraita 0. Minulla ei ole enää ystäviä.. Perhettä ei koskaan ole ollutkaan. En tunne ketään ja en enää uskalla tutustuakkaan. En halua lapseni oppivan pelokkaaksi, haluan hänelle parasta. Ja se en ole minä..

Mitä teen?
 
"vieras"
Soita sinne neuvolaan ja kerro tilanne.

Olet armottoman rehellinen ihminen kun näet tilanteesi. Hiljaa uskon, että olemassa voi olla tapoja, jolla vanhemmuuttasi ja äitiyttäsi voidaan tukea keveämmilläkin keinoilla kuin kuvaamallasi. Ensimmäinen voisi olla tukiperhe ja perheneuvolassa käynnit, ja saisit silloin tällöin aikaa itsellesi ja keskusteluapua.
 
voi kultaseni, nyt sun on pakko uskoa ja jaksaa sen lapsen takia, jo se, että ajattelet näitä asioista ja uskallat ilmaista ne tänne, kertoo, että olet hyvä äiti lapsellesi, ensimmäinen vuosi on rankkaa, se voi olla yhtä helvettiä, vaikka olisi puolisokin tukena, jos haluat, voin jutella kanssasi yv:nä?? :hug:
 
Äidinyritys
Mutta jos soitan neuvolaan, niin eikös siinä mene aika kauan ennen kun mitään tapahtuu? Neuvolasta sitten kai se ilmoitus tehdään jne jne.. Entä jos koen avuntarpeemme olevan akuuttia. Minne sitten soitan? Ja mitä sanon? Tai kun jos puhelun tuhriikin kyyneleet eikä sanoja tule..
 
vieras*
Jos kaupungissasi on kriisipäivystys, soita sinne! Tai yritä tavoittaa lastensuojelun sosiaalityöntekijä. Voimia, uskon, että sinulla on enemmän voimia kuin luuletkaan, kun pystyt erittelemään elämääsi ja vaikeuksiasi noin hyvin. Sinua voidaan varmasti auttaa vielä monin tavoin ja lapsen asuminen muualla on vasta viimesijainen ratkaisu.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
"mama"
[QUOTE="esse";25615563]et voi tehdä lastensuojeluilmoitusta itsestäsi, koska et ole lapsi. lapsistasi sen sijaan voit toki tehdä[/QUOTE]

kyllä voi tehdä itsestään lastensuojeluilmoituksen ja sieltä katsovat asian kiireellisyyden ja tekevät kotikäynnin sekä auttavat perhettä sen tarvitsemalla tavalla. auttaisko tukiperhe ap:tä? oletko varma että haluat luopua lapsestasi vai auttaisko se että välillä saisit vkonlopun levätä?
 
Äidinyritys
Kun en haluaisi sinne neuvolaan soittaa.. Jotenkin ei koskaan olla päästy samalle aallolle neuvolatädin kanssa, niin tuntuu äärimmäisen vaikealta soittaa hänelle tällaisesta asiasta. Eikö ole muuta tapaa? Eli pitääkö sen ilmoituksen tekijän olla joku muu kun itse äiti?
 
"esse"
[QUOTE="mama";25615673]kyllä voi tehdä itsestään lastensuojeluilmoituksen ja sieltä katsovat asian kiireellisyyden ja tekevät kotikäynnin sekä auttavat perhettä sen tarvitsemalla tavalla. auttaisko tukiperhe ap:tä? oletko varma että haluat luopua lapsestasi vai auttaisko se että välillä saisit vkonlopun levätä?[/QUOTE]

ei, aikuinen ei voi tehdä itsestään lastensuojeluilmoitusta. lastensuojeluilmoitus tehdään aina lapsesta.
 
"lumi"
luulen että Lastensuojelun Kriisipäivystykseen soittamalla saat nopeimmin apua.
Voimia sinulle, tuo on jo ISO askel minkä tänään otit kertomalla tunnoistasi. Avun hakeminen
on sitä myös ja uskon että saat itsesi koottua niin että tajuavat hätäsi.
Ja, kun soitat ja jotain tapahtuu, älä unohda myöskään itseäsi, tuo mielentilasi vaatii myös hoidon.
Jaksamista!!!
 
"esse"
Alkuperäinen kirjoittaja Äidinyritys;25615680:
Kun en haluaisi sinne neuvolaan soittaa.. Jotenkin ei koskaan olla päästy samalle aallolle neuvolatädin kanssa, niin tuntuu äärimmäisen vaikealta soittaa hänelle tällaisesta asiasta. Eikö ole muuta tapaa? Eli pitääkö sen ilmoituksen tekijän olla joku muu kun itse äiti?
tottakai voit tehdä ilmoituksen lapsestasi, soitat vaan ja pyydät apua!
 
vieras*
Selvennyksesi: Aikuinen VOI tehdä ls-ilmoituksen omasta lapsestaan. Tällöin aikuinen kertoo oman huolensa OMASTA jaksamisestaan lapsen kanssa. Ei tarvitse pilkkua viilata, kun toisella hätätilanne!
Aloittaja: Voit soittaa itse äitinä ilmoituksen omasta lapsestasi. Ja kriisipäivystys, lastensuojelun sosiaalityöntekijä ovat varmasti nopeimpia väyliä avun pariin. Neuvolan kautta asian eteneminen kestää kauemmin.
Tsemppiä!
 
Lex
Ei asiaa tarvitse välttämättä käsitellä tai tehdä lastensuojeluilmoituksena, on muitakin tapoja saada apua itselleen.

Soittamalla kenelle tahansa terveydenhuollon tai sosiaalitoimen työntekijälle ap varmasti saa asian eteenpäin.
Kun rehellisesti kerrot, kuinka paha tilanne on JUURI NYT, jokainen järjellä ajatteleva sos.tt. osaa järjestää apua niin pian kuin se on mahdollista.

Jos tuntuu ettet kertakaikkiaan kestä, voit soittaa itsellesi vaikka ambulanssin ja lapsestasi kyllä huolehditaan.
 
"essi"
Uskon, että tunteesti johtuu vain väsymyksestä, ja mahd masennuksesta.
olet niin hyvin perillä tilanteesta, että se jo on etu sinulle.
Soita neuvolaan, ja kerro tilanteesi, yhtä rehellisesti kun teit sen tänne.
Olisi käsittämätöntä, jos et muka lastasi saisi nähdä enää. ihan varmasti saat.
 
Äidinyritys
No nyt löysin tuolta googlaamalla kriisipäivystysnumeron.. Mutta nyt en tiedä uskallanko soittaa. Voi helvetin helvetti. Mitä järkevää sinne voi sanoa? Että en nyt jaksas kattoa tota omaa lasta nii voisko joku tulla jeesaamaan?

En tiiä.. Miten sanon asiani kuulostamatta aivan idiootilta? Siellä varmaan osotetaan, että jotakin suurta ja kamalaa on sattunut kun kriisipäivystykseen soitetaan.. Mutta minäpä soittasinkin vaan kun väsyttää..
 
"ninni"
Soita suoraan lastensuojeluun, neuvolan kautta voi kestää kauankin että saa apua ja ottavatko edes tosissaan...
Lastensuojeluun kerrot saman kuin tänne palstallekkin. Ensisijaisesti l.suojelu yrittää auttaa teitä perheenä mutta jos tukitoimet eivät riitä niin sitten mietitään huostaanottoa yms.
Mutta munkin mielestä sun tilanne kuulostaa sinänsä hyvältä että näet oman tilanteesi noin hyvin ja olet valmis vaikeisiin ratkaisuihin.
 
Lex
[QUOTE="esse";25615735]mikä vika on lastensuojeluilmoituksessa? se on oikein hyvä keino avun saamiseen.[/QUOTE]

Ei ole mitään vikaa, tarkoitin vain että lastensuojeluilmoituksen tekeminen ei ole mikään ainoa väylä avun pariin.

Että voi soittaa ja sanoa "Hei, tarvitsen apua" yhtä hyvin kuin "Hei, haluan tehdä lastensuojeluilmoituksen". Asia tulee varmasti ymmärrettyä vähintään yhtä hyvin.
 
Kukaan ei ole tainnut vielä vastata ensimmäiseen kysymykseen? Että viedäänkö lapsi pois ja ei saa nähdäkään enää. Ei tietenkään näin käy! Jos väsymykseen auttaa pienikin loma lapsesta, niin lapsi voi olla yhden viikonlopun kuukaudesta tukiperheessä ja muun aikaa kanssasi. Jos tämä ei riitä, niin lapsi voi olla sijaisperheessä ja saat tottakai tavata lasta ja lapsi voi muuttaa takaisin kotiin, kun olet kuntoutunut. Suomessa on lakiakin muutettu vanhempien tapaamisoikeudesta lapseensa, se on todella hyvin turvattu, joten sitä ei tarvitse pelätä, ettei saisi enää nähdä lasta, jos on liian väsynyt hoitamaan häntä itse. Ei hätää! Ja apua saat varmasti montaakin eri kautta, tässä on avunsaantikeinoja jo moneen otteeseen käsiteltykin. Voimia! Olet hyvä äiti ja jaksat varmasti taas, kun saat kunnolla levättyä ja itsesi kuntoon! Uskalla ihmeessä tunnustaa vointisi jollekin viralliselle taholle, jotta saat apua ja lapsenkin takia!
 
  • Tykkää
Reactions: Pumpe
"vieras"
Kyllä ne kuule ovat kuulleet ja nähneet kaikenlaista ja osaavat varmasti tajuta tilanteesi. Soita ja kerro sama, mitä kirjoitit palstalle. Olen yksinäinen ja väsynyt, ei ole verkostoja, et jaksa enää yksin, mutta haluaisit olla läsnä lapsesi elämässä. Siitä se lähtee. Saat toivottavasti apua arkeesi ja kun saat hieman etäisyyttä tilanteeseen, niin se kenties alkaa selkiytyäkin.

Soita heti, se on ehkä paras tekosi ikinä. Voimia todella paljon, kyllä te selviätte!
 
Tuollaisessa tilanteessa, jossa pelkää tosiaan esim. vahingoittavan itseään, tai on AIVAN loppu (kuten tuntuu, että olet), on mahdollista mennä esim. Ensi-ja turvakotiin, mikäli asuinpaikkakunnaltasi löytyy semmoinen (Googlesta löytää yhteystiedot).
Turvakotiin pääsee 24h/vrk, eikä tarvitse olla esi. hakkaavaa puolisoa,kuten monet ajattelee, se on nimensä mukaisesti ns. turvallinen paikka sinulle ja lapselle. :)
Viimehädässä soita vaikka hätänumeroon, sieltä ainakin osaavat neuvoa eteenpäin (jossain artikkelissa todella ohjeistettiin soittamaan tälläisissä kriiseissä mielummin vaikka 112:een kun jäämään yksin)!

Joten puhelin käteen, hop! Kauheasti jaksamista ja voimia, vaikka sanat on nyt varmaan aika turhia.
Ja missään tapauksessa et lastasi menetä jos itse haet apua, se on sitä vastuullista ja fiksua käytöstä.
:hug:
 
-
On hienoa, kuinka perillä olet tilanteestasi ja haluat hakea apua! Se kertoo, että olet hyvä äiti lapsellesi! Soita vaan rohkeasti sinne kriisipäivystykseen, parempi se on soittaa ennen kuin jotain peruuttamatonta tapahtuu. Kyllä tilanteen ennaltaehkäisy on tuhat kertaa parempi, kuin kriisin hoito. Tämän ymmärtää jokainen sos.alan ihminenkin.

Ja jos tilanne käy täysin sietämättömäksi ja sinulle tulee ajatuksia, että haluat vahingoittaa itseäsi tai lastasi, soita hätänumeroon. Sieltä saat sellaisessa tilanteessa apua.

Äläkä huolehdi siitä, että et enää näkisi lastasi. Aivan varmasti näet. Huostaanottokin tehdään vain ääritapauksissa ja senkin yhteydessä pyritään tukemaan vanhemman ja lapsen yhteyttä.
 

Yhteistyössä