Lastensuojelu, koulu vai mihin ottaa yhteys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Kyse on teini-ikäisen lapseni kaverista. Hän puhuu usein itsensä tappamisesta, vihaavansa perhettään jossa siis on uusi isäpuoli. Isäänsä ei saa tavata (syitä en tiedä) mutta ikävoi isäänsä kovasti. En halua kertoa kaikkea yksityiskohtaisesti ihan siitä syystä ettei tule tunnistetuksi. Perheessä ei ole kaikki kohdallaan sen tiedän varmasti. Olen myös omasta lapsestani huolissani kun joutuu tällaista kuulemaan ja kantamaan mukanaan. Tämä lapseni kaveri on oikein mukavan oloinen nuori enkä halua hänelle enempää vaikeuksia mutta on paha olo siitä kun tiedän mitä hän puhuu ja jos jotain tapahtuu enkä ole mitään tehnyt yrittääkseni auttaa.
Toivoisin että tämä nuori puhuisi jollekin ammatti-ihmiselle. Keneen ottaisin yhteyttä, mikä on paras taho?

Koulu ehkä? Tai suostuisiko hän itse menemään puhumaan jollekin taholle jos ikään kuin järjestät sen. Itse 16-vuotiaana menin itse puhumaan kouluterkalle, kun kaveri käski. Lähin samana päivänä nuorten psykiatriselle osastolle. Hirveetä aikaa muistella, mutta onneks tuo tuolloin jo parikymppinen ystäväni tajusi "pakottaa" mut hakeen apua. Hän siis hyvin tiukasti kertoi mulle mitä mä teen nyt seuraavaksi ja mihin mun pitää mennä ja mitkä asiat siellä kertoa. Olin itse tuolloin niin väsynyt unettomuudesta ja masentunut, että jos tilanne, varsinkin unettomuuden osalta olisi jatkunut olisin varmasti mennyt psykoosiin. En tosiaan olisi itse osannut hakea apua mistään ja viimesillä energioillani esitin opettajille+vanhemmille ja kaikille muille että mulla on kaikki hyvin.

[QUOTE="vieras";27706618]Puhu itse sen nuoren kanssa ja kysy siltä onko sillä kaikki hyvin tai juttele sen nuoren äidille, että tallaisia juttelee.[/QUOTE]

Sen enempiä kertomatta, äidille puhuminen ei ole vaihtoehto.

[QUOTE="aloittaja";27706650]Sen enempiä kertomatta, äidille puhuminen ei ole vaihtoehto.[/QUOTE]

Tuota mietin minäkin.. Tietysti ihanne olisi se että saisit puhuttua nuorelle/ nuoren äidille, mutta omakohtainen kokemus on se, että jo oireilevan nuoren/ lapsen äidille puhuminen ei välttämättä ole ratkaisu, vaan päinvastoin saattaa pahentaa tilannetta.
Tietystoi JOS vanhempi on halukas auttamaan lasta/ nuorta kannattaa ehdottomasti mennä puhumaan äidille, mutta omalla kohdalla se ei suinkaan auttanut vaan sain haukut siitä että olen mennyt kertomaan meidän asioita ulkopuoliselle..

En tiedä voiko koulu tehdä mitään kun ei sinun lapsesta kyse, siis voiko reagoida huoleen mikä tulee nuoren kaverin äidiltä...
Itse ehkä ottaisin yhteyttä lastensuojeluun = tekisin ls-ilmoituksen.
heidän on otettava huolesi todesta ja heillä on velvollisuus puuttua.

[QUOTE="tiia";27706667]Juttele nuoren kanssa. Tosin nuori saattaa liiotella tai muuten suurennella asioita, toisilla on taipumus hakea huomiota näin...[/QUOTE]

Itse teini-ikäisen äitinä tiedän tämän mutta tässä ei ole kyse siitä. Tässä on takana paljon enemmän. Voisinpa kertoa kaiken tässä mutta tosiaan en halua ihan siitä syystä ettei tule tunnistetuksi. Äiti aiheuttaa itse niin paljon riitaa asuinympäristössään että hänelle puhuminen ei tule kyseeseen jo senkään takia. On todella vaikea ja hankala tapaus. Tämä on myös yksi syy miksi olen tästä nuoresta huolissani.

Älä tee lastensuojeluilmoitusta puhumatta lapsen tai lapsen äidin kanssa. Kehota lasta menemään puhumaan asioistaan kouluterkkarille tai koulupsykologille, sieltä otetaan yhteys ensin äitiin ja sitten lastensuojeluun.

Yhteistyössä