Lastensuojelu ilmon sisältö. Onko vanhemmalla oikeus tietää?

• Viestiketjun aloittaja tietääkö kukaan??
  • Ensimmäinen viesti
tietääkö kukaan??
Jos koulu on tehnyt lapsestani lastensuojeluilmoituksen niin onko minulla oikeus saada tietää ilmoituksen sisältö kokonaisuudessaan vai voidaanko minulle kertoa vain joitain asioita sen sisällöstä?

tietääkö kukaan??
Kasvatus ei mennyt ihan putkeen?
Ajattelin ettei täällä tarviis ihan koko stooria avata ja voisin saada vaan vastauksen, mutta tietty tällainen vastaus tulee..

Ok, teini on raskaana ja ilmon teko ilmeisesti rutiini toimenpide tässä tapauksessa.
Koulusta vaan antoivat niin oudon vastauksen kun kerroin, että imoitus on tehty jo terveydenhuollon puolesta, että jäin tätä miettimään. Ilmoituksen sisällön kertoo kuulemma lastensuojelu niiltä osin kuin katsoo tarpeelliseksi. Haluaisin tietenkin tietää koko sisällön.

Joo, varmaan olen jotenkin mokannut kun tytön muusta lääkityksestä johtuen hormonaalinen ehkäisy petti. Huono äiti olen..

tietääkö kukaan??
[QUOTE="tii";29838048]On oikeus tottakai.[/QUOTE]

Ensin koulu ilmoitti wilmassa, että ilmoitus tehdään ja tervetuloa koululle keskustelemaan jos haluan tietää sisällön. Vastasin viestiin, että voisivatko mitenkään kirjoittaa kun en töistä pääse käymään päiväs aikaan ja että ilmoitus on jo tehty. Tähän tuli vain vastaus, että näkökulmat ovat varmaan erillaiset ilmoituksissa ja että pitäydymme alkuperäisessä suunnitelmassa ja lastensuojelu kertoo sisällöstä niiltä osin kuin katsoo tarpeelliseksi kertoa. Nyt en saa sieltä ketään edes puhelimella kiinni.

Kieltämättä ahdistaa tällainen tilanne..

tietääkö kukaan??
Imon teko on mielestäni ok ja ymmärrettävää.
Ihmettelen vaan koulun viestejä kun ensin tarjotaan, että tule vaan käymään jos haluat kuulla sisällön ja sitten seuraavana päivänä pysytäänkin alkuperäisessä suunnitelmassa (?) ja lastensuojelu kuulemma kertoo sisällön niiltä osin kun he itse katsovat tarpeelliseksi.

Itsekkin luulisin, että minulla olisi oikeus kuulla ilmoituksen sisältö ihan kokonaisuudessaan.

Näin tämä menee.
Lähtökohta on tietenkin se, että asianosaisella on oikeus saada tieto. Jos tiedon antaminen asiakirjasta olisi vastoin erittäin tärkeää yleistä etua tai lapsen etua tai muuta erittäin tärkeätä etua, asianosaisen oikeutta saada tieto voidaan rajoittaa. Mikäli asianosaisen tiedonsaantioikeutta rajoitetaan, asiassa on tehtävä, mikäli asianosainen sitä vaatii, julkisuuslain mukainen valituskelpoinen päätös.

tietääkö kukaan??
Alkuperäinen kirjoittaja Näin tämä menee.;29838267:
Lähtökohta on tietenkin se, että asianosaisella on oikeus saada tieto. Jos tiedon antaminen asiakirjasta olisi vastoin erittäin tärkeää yleistä etua tai lapsen etua tai muuta erittäin tärkeätä etua, asianosaisen oikeutta saada tieto voidaan rajoittaa. Mikäli asianosaisen tiedonsaantioikeutta rajoitetaan, asiassa on tehtävä, mikäli asianosainen sitä vaatii, julkisuuslain mukainen valituskelpoinen päätös.
Ok. Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.
Vaikea kuvitella mitä tällainen tieto meidän tapauksessa olisi. Koitan nyt vaan odotella rauhassa, että ottavat minuun päin yhteyttä kun ei lastensuojeluunkaan päin voi näköjään soitella seuraavan kerran kuin vasta maanantaina.

Mietin sitä, että eikö lapsen asian takia tuollaisessa asiassa voisi saada töistä pari tuntia vapaata? Voihan vedota lapsen kannalta tärkeään asiaan tms.

Tuollainen on voinut aiheuttaa sen, etteivät kutsukaan käymään. En halua pelotella, mutta kannattaisi ehkä miettiä miten toimii vastaisuudessa. Ja teiniraskaudet on aika äärimmäisiä tilanteita, kyllä siinä on iso vastuu vanhemmillakin.

Mietin sitä, että eikö lapsen asian takia tuollaisessa asiassa voisi saada töistä pari tuntia vapaata? Voihan vedota lapsen kannalta tärkeään asiaan tms.

Tuollainen on voinut aiheuttaa sen, etteivät kutsukaan käymään. En halua pelotella, mutta kannattaisi ehkä miettiä miten toimii vastaisuudessa. Ja teiniraskaudet on aika äärimmäisiä tilanteita, kyllä siinä on iso vastuu vanhemmillakin.
No aika lapsellista käytöstä jos näin. Joka työpaikasta ei noin vain lähdetä käymään jossain. Varsinkin jos asian voi hoitaa esim viestillä. Tai puhelimitse.

tietääkö kukaan??
En voi töistä lähteä päivällä, koska olen täällä yksin töissä. Varsinkaan näin nopealla varoituksella. Tytön vuoksi on nyt tullut paljon poissaoloja (lääkäreitä jne), että enää ei heru joustoa.

vieras344
Ehkä tarvitset apua? En sano tätä aiheuttaakseni pahaa mieltä tai tuomitakseni. Tiedän vain omasta kokemuksestani (olen yksinhuoltaja) että apu on joskus parempi vaihtoehto vaikka siihen voi mennä aikaa että hyväksyy oman apunsa tarpeen.

Yhteistyössä