Lastenkutsut - ei stressiä

Hesarin Nyt-liitteessä oli hienoja vinkkejä lastenkutsuihin...

Näin toimit lastenkutsuilla:

* Syöminen ei ole juhlan kohokohta, kuten aikuisten juhlissa.

* Älä leivo. Lapset eivät syö mitään muuta paitsi kaupan keksejä.

* Älä tee täytekakkua. Tämä sanotaan kaikilla aihetta käsittelevillä nettisivuilla, usko se.

* Hanki tyhjä muovipullo. Tyhjä viinipullo on pullonpyöritykseen liian raskas ja muutenkin epäilyttävää (pullonpyöritystä suositeltiin lahjojen avaamisleikiksi)

* Osta kertakäyttöastiat. Ympäristöä voi säästää minä tahansa muuna vuoden päivänä.

* Älä kikkaile ohjelman kanssa. Onginta on ongintaa (eikä esim. narunvetoa).

Meillä on esikoisen 6-vuotiskekkerit ensi viikolla ja lapsia tulee aika paljon (kerhokavereista kun ei voinut karsia eikä muita kavereita oikein ole). Päätimme kyllä tehdä yksinkertaisen kakun, mutta muuten tarjoilemma hodareita (siis valmiita), popcornia ja hiukan jotain keksiä. That´s it. Onginta on ongintaa ja jokainen lapsi saa oman pienen pussukan kotiinviemisiksi. Tuo pullonpyöritys oli oiva idea lahjakaruselliin. =) Meillä on ehdottomasti kertakäyttöastiat, mutta valitsimme prinsessateemaa. Mukit on kannelliset ja pillin kera varustettu ja sellaisen voi viedä halutessaan kotiin. Kakkua voi sitten syödä äiti... :whistle:

Ei siis stressiä lastenkutsuista! :D
 
Meillä nää on toimineet kahden pienen lapsen synttäreillä erinomaisesti:
* ei kakkua!!! jäätelökakku ajaa saman asian (lapset ei usein edes tykkää kakusta, mutta jäätelö kelpaa aina)
* ei ohjelmaa erikseen, lapset keksii sitä kyllä itse
* ei kotiinviemis-lahjuksia -> tää on amerikkalaisten sontaa
* lahjojen avaamisen ajaksi kaikki tulevat katsomaan päivänsankaria, joka istuu piirin keskellä ja avaa lahjat yksitellen. näin sankari saa itselleen kuuluvaa huomiota
* kertakäyttöiset pöytäliinat ja -astiat
 
Meillä oli tällä viikolla 6-vuotis-prinsessajuhlat ja hyvin selvittiin hengissä... Tosiaan, liikaa ei kannata stressata lasten synttärikemujen takia. Meilläkin oli kertakäyttöastiat ja tarjottavat ihan kaupasta ostettuja (keksejä, pop cornia ja pikkukorvapuusteja, coctailpiirakoita). Sen prinsessakakun kuitenkin väsäsin, koska minusta täytekakku ei oo edes kovin suuritöinen ja meillä lapset syö sitä mielellään (siitä tuli myös aika hieno)... Ohjelmana oli sitä ongintaa, kaikille tuntui olevan mieleinen juttu, muut leikit (lue:riehumiset), lapset keksivät itse...
 
Sister
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2006 klo 13:58 vieras kirjoitti:
Meillä nää on toimineet kahden pienen lapsen synttäreillä erinomaisesti:
* ei kakkua!!! jäätelökakku ajaa saman asian (lapset ei usein edes tykkää kakusta, mutta jäätelö kelpaa aina)
* ei ohjelmaa erikseen, lapset keksii sitä kyllä itse
* ei kotiinviemis-lahjuksia -> tää on amerikkalaisten sontaa
* lahjojen avaamisen ajaksi kaikki tulevat katsomaan päivänsankaria, joka istuu piirin keskellä ja avaa lahjat yksitellen. näin sankari saa itselleen kuuluvaa huomiota
* kertakäyttöiset pöytäliinat ja -astiat
Meillä muuten samaan tyyliin mutta arvostan itseleipomista ja lapset haluavat kakun (on juhlavampi kuin jäätelö!), olen huomannut että vieraatkin tykkäävät kun on itse tehtyjä pikkuleipiä jne. ja kakkukin menee kunhan muistaa unohtaa karkit ja sipsit tarjolle laitettavaksi vasta kakuttelun jälkeen.
 
flo
Meillä lapsille pidetyissä synttärijuhlissa ei kyllä kakku ole juurikaan kenellekään maistunut eli jätskikakkuun oon jo suosiolla siirtynyt! Litran paketeista saa rakenneltua kermavaahdon, suklaakastikkeen ja strösseleiden kanssa ihan näyttäviä juttuja. Kunhan on joku mihin saa ne tuiki tärkeät kynttilät laitettua. Täytekakun olen tehnyt vain sellaisiin juhliin joihin tulee aikuisiakin vieraita. Ja ehdottomasti kannattaa laittaa suolainen syötävä tarjolle ensin ja namit yms naposteltavat vasta myöhemmin.

Vieraiden "lahjonta" lahjapusseilla ärsyttää minua, mutta onginta tuntuu olevan niin omille kuin vieraina oleville lapsille Tosi Kova Juttu ja aina riemastuttavampaa jos onkimaan pääsee useamman kerran. Meidän kevättytön synttäreillä olen hyödyntänyt pääsiäistä ostamalla ongittavaksi pääsiäismunia = nami+lelu samassa kääreessä :) ,lisäksi isosta tarra-arkista riittää leikkelemällä useammallekin eikä hintaa tule ihan tuhottomasti ja kotimatkalle xylitol-purkka poskeen.
 

Yhteistyössä