Sinulla Äiti11 on tapana vastata aika kärkkäästi monissa keskusteluissa, olen sattunut huomaamaan. Jotenki sinulla tuntuu olevan tarve olla oikeasssa koko ajan ja todistella, että sinun tapasi ja mielipiteesi ovat oikeita. Et tunnu tajuavan, että ihmiset ovat erilaisia ja kaikille ei damat toimintamallit sovi?
Kyllä meilläkin mies osallistui alusta asti vauvan hoitoon täysillä. Olimme synnytyssairaalassa perhehuoneessa 5 päivää, jolloin opettelimme vauvanhoitoa yhdessä. Mies oli kesällä yhteensä 6 viikkoa kotona lomilla, jolloin hoidimme vauvaa yhdessä. Ja kyllä minäkin taisin ensimmäisen kerran käyvä kaupassa yksin kun vauva oli pariviikkoinen. Silloin hänelle ei sattunut tulemaan nälkä ja kaikki meni hyvin

eli ei itkua. Meidän vauvamme ei näet ensimmäiseen n. kolmeen kuukauteen oikein suostunut syömään pullosta, emmekä kokeneet tarpeelliseksi sitä väkisin opettaa. Omia menoja minulla oli tuolloin todella vähän, ja olin asennoitunut niin, että en lähde vauvan luota juurikaan. Korostan siis myös sitä, että en halunnut lähteä, vaikka välillä ahdistavalta tuntuikin kun ei oikein mihinkään päässyt.
Vauvatkin ovat erilaisia. Jotkut tyytyvät kehen tahansa hoitajaan, jotkut eivät. Jotkut rauhoittuvat kanniskelulla, jotkut vaan hermostuvat siitä enemmän. Meidän vauvanmme siis ei esim pullolle alussa rauhoittunut, vaikka mies sanoikin että mene vaan, minä hoidan lapsen. Minkäs teet.
Kotona ollessaan mies kuitenkin ihan alusta asti on osallistunut todella paljon vauvan hoitoon ihan pyytämättä ja omasta halustaan. Siis töiden jälkeen tarkoitan. Hän on nyt, vauvan ollessa vanhempi ,ollut muutaman illan viikossa kotona minun ollessani pakollisissa opiskelumenoissani, ja on sanonut, että itse ei jaksaisi olla kotona lapsen kanssa koti-isänä, niin raskasta se on, vaikka myös antaa paljon. Miehen työtä vähättelemättä, minullakin on joskus sellainen olo että hän pääsee töihin 'lepäämään'.