Lasten yökyläilystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rockwood
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rockwood

Aktiivinen jäsen
21.08.2012
1 507
1
36
Siis miten noi yökyläilyjen pelisäännöt teillä menee?
Saako teillä lapset riekkua ja riehua ja tehdä mitä huvittaa?
Olenko mä nyt tiukkis kun komensin, 10-vuotiaat tytöt 23:30 nukkumaan, meillä taaperokin heräs itkemään, kun niin kovaa meteliä pitivät, ja kun menin huomauttamaan asiasta, niin mulle naurettiin!?:O Asenne oli näillä yövierailla myös uskomaton, heidän olisi pitänyt saada määrätä koko asunnosta, katsoivat jo iltapäivällä leffan, ja kun istahdimme illalla miehen kanssa television ääreen, olisi meidän pitänyt mennä muualle, jotta he olisivat päässeet katsomaan piirrettyjä kymmenen aikaan illalla? Tein ruuat heidän toiveensa mukaan, ostin mässyä, sipsiä ja limua. Yritin muutoinkin olla vieraanvarainen, mutta missä menee raja? Meillä on iso perhe ja mielestäni pitäisi ottaa kaikki huomioon?

Oisin komentanut tyttelit kello 23.00 nukkumaan. Asenteesta sen verran jos mulle ois naurettu, niin olisin hyvin rauhallisesti kertonut että kyläilyt keskeytetään jos ei aleta käyttäytymään. Toki sinä ja miehesi määräätte miten teidän kotona toimitaa. Eli et ole tiukkis!

Eipäs ole vielä tullut tuollaista tapausta vastaan (*koputtaa puuta).
Penskat vetäytyy omiin huoneisiinsa yökaverin kanssa iltapalan jälkeen ysin aikoihin, tietävät olla meuhkaamatta kun pienemmät nukkuu. Käyn myös sanomassa kun minäkin menen nukkumaan, toivotan hyvät yöt ja suositan nukkumista heillekin. Kukaan ei ole vastaan sanonut ja vielä meille halutaan yökylään :)
Vanhin on vähän eri asia, sillä kun on oma tila tuolla ihan toisella puolen taloa, yleensä käyvät syömässä iltapalan kasin-ysin aikaan ja sen jälkeen eivät enää huudata musiikkia tai metelöi muutenkaan, mutta saattavat valvoa aamuyöhön ja välillä livahtaa ulos.

Meillä ei yökyläillä. Jokainen nukkukoot kotonaan ja päivällä leikitään. Sukulaiset ja kaverien tenavat eri asia.
Tiedän olevani ilkimys tässä asiassa mutta en vain keksi yhtään syytä yökyläilyihin kuin yöpaidat päällä kikatus.

Siis miten noi yökyläilyjen pelisäännöt teillä menee?
Saako teillä lapset riekkua ja riehua ja tehdä mitä huvittaa?
Olenko mä nyt tiukkis kun komensin, 10-vuotiaat tytöt 23:30 nukkumaan, meillä taaperokin heräs itkemään, kun niin kovaa meteliä pitivät, ja kun menin huomauttamaan asiasta, niin mulle naurettiin!?:O Asenne oli näillä yövierailla myös uskomaton, heidän olisi pitänyt saada määrätä koko asunnosta, katsoivat jo iltapäivällä leffan, ja kun istahdimme illalla miehen kanssa television ääreen, olisi meidän pitänyt mennä muualle, jotta he olisivat päässeet katsomaan piirrettyjä kymmenen aikaan illalla? Tein ruuat heidän toiveensa mukaan, ostin mässyä, sipsiä ja limua. Yritin muutoinkin olla vieraanvarainen, mutta missä menee raja? Meillä on iso perhe ja mielestäni pitäisi ottaa kaikki huomioon?

Ei meillä mene yökyläilyt näin. Mutta mä olen niin tarkka reviiristäni että otankin vain tiettyjä lasten kavereita (joiden tiedän osaavan käyttäytyä) yökyläilemään.

Mulla ei oo käynyt ees mielessäkään, että lapset voisi käyttäytyä noin vieraassa paikassa. Meillä nyt vaan esikoisella ollut vasta yövieraita, 2 tyttöä korkeintaan kerralla. Ovat osanneet käyttäytyä. Ovat tosiaan saaneet nukkua alakerran vierashuoneessa, niin eivät ole häirinneet alle kouluikäisiä. Me aikuiset kuitenkin ollaan oltu samassa kerroksessa ennen meidän nukkumaan menoa. Mutta ovat nätisti olleet. Kikatelleet ja jutelleet. Ja todellakin menneet meidän kodin sääntöjen mukaan.

Kyllä talossa ollaan talon tavalla. Ihmeellistä ettei vieraat lapset tottele.Meillä omat voi vastaan vänköttää, mutta kyllä vieraat lapset on totelleet ja omatkin toki sen vastaan väittelyn jälkeen. Ei vieraiden kannata antaa määräillä mitä pitää olla ruokana. Toki meilläkin laitetaan pöytään jotain herkkuja, kun on yövieraita. Olen komentanut omat ja vieraatkin lapset olemaan illalla hiljaa. Meillä on 7v ja 10v menneet nukkumaan vieraidensa kanssa viikonloppuna noin 10 aikoihin. Meillä isompikin tyttö (12v ) on passitettu nukkumaan viimeistään 11 aikoihin. Kasiluokkalainen kavereineenei myöskään mölyä vieraiaansa kanssa myöhällä.

Meillä ei oo vielä ollut lapsilla yövieraita, mutta tuollaista en kyllä suvaitisi. Varmaan lapset saisi vähän pidempään valvoa, mutta telkan katselu saisi kyllä loppua ajoissa. Itse varmaan sanoisin tuollaisille yövieraille suoraan, että meille on enää turha tulla, jos käytösä on tuollaista ja juttelisin asiasta kyllä lasten vanhempienkin kanssa. Katson että lasten kaveiden vanhempana olen yksi kasvattaja ja jos en laita rajoja myös muiden muksulle, niin siitä ei hyvää seuraa. Meillä on oman lapsen kaveripiirissa yksi kaveri tai oikeastaan kaksoset, jotka käyttäytyy aika hulvattomasti ja jos he ovat meillä pihalla niin kyllä joutuu komentamaan ja katsomaan perään etteivät hölmöile.