Lasten ylipainosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tatskattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
joo,ei todellakaan aina paino ole ruokailutottumuksista kiinni. mun 2 tytärtä ovat kuin yö ja päivä,yks on tukeva ja skrode ruumiinrakenteeltaan ja toinen on ihan vitsa,ei liho millään!!
samaa ruokaa syövät,jätskit ym.herkut syövät yhtä usein ja liikkuvat about saman verran,mutta ovat NIIN erilaisia ruumiinrakenteiltaan!¨
mies on melko isokokoinen ja mä oon suht normaali,ollut laihempikin :whistle: ,ja miehen suku on pyöreempää ja mun taas hoikempaa,joten aivan varmasti geenitkin vaikuttaa!!

Ja onhan se painon normaalivariaatiokin aika iso. Ehkä tässä puhutaan vähän eri asioista ja myös ehkä vähän eri-ikäisistä lapsista.

Mä en edelleenkään näe sitä jädeä per päivä niin pahana. Meillä on todella terveellinen ruokavalio muuten. Ei napostella, on pehmeitä rasvoja, enimmäikseen ruis- tai graham-leipää, vähärasvaiset juustot, leikkeleet, jauhelihat. Ei eineslihapullia, muitakaan eineksiä tai makkaroita, joista tulisi piilorasvaa. Eli kyllä tällaiseen ruokavalioon mahtuu yksi jäde päivässä ja sen näkee lapsista jotka ovat oikein hoikkia. Paitsi nuorimmainen, vauva, joka syö enimmäkseen maitoa.

siis joillain on mennyt puurot ja vellit sekasin : lihavuus ei ole ruumiinrakenteesta kiinni.

vai mikä siinä ruumiinrakenteessa olisi lihavuutta aiheuttavaa? tarkoitan, että on eriasia olla hentorkenteinen kuin jykevärakenteinen, mutta tällai jykevä,vantterarakenteinen ruumiinrakenne ei öle synonyymi sanalle lihava.

Alkuperäinen kirjoittaja oona1986:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Joo liikkuvat pitkin päivää, jotenkertaa viikossa saa =)

Oon samaa mieltä, ettei lapsen oppimisen kannalta oo hyvä antaa joka päiväistä herkkua, sillä siihen tottuu ja sitten aikuisiällä sitä syökin päivittäin vähän enemmän päivittäin kuin yhden pikku jäätelön.

Mä oon eri mieltä. Meillä oli lapsena karkkipäivä ja muulloin ei makeita syöty. Kouluikäisenä tuhlasin joka lauantai viikkorahani karkkiin. Myöhemmin kun vanhempani ei mua vahtineet söin sitten karkkia paljon useampina päivinä sekä innokkaana leipurina leipoilin makeita herkkuja ja söinkin ne tietty. Nyt aikuisena olen opetellut syömään joka päivä makeaa pikkuisen ruoanpäälle ja tämän itselleni hyväksi todetun tavan olen myös opettanut lapsilleni.

Eli mun pointti on se, että vaikka lapsena olisi se karkkipäivä, ei se tarkoita sitä, ettei nuorena/aikuisena söisi makeaa kuin kerran viikossa.

Tottakai ihmiset on erilaisia aineenvaihdunnaltaan: toinen on pullea, toinen laiha luikku, vaikka söisivät samat määrät samaa ruokaa ja liikkuisivat yhtä paljon.
Mutta mun käsittääkseni pointti on se, että jokaisen ihmisen pitäisi löytää itselleen sopivin tapa syödä. Toiset voi syödä enemmän kuin toiset, se on epäreilua mutta totta. Eli mun mielestä (ei pahalla ketään kohtaan) ylipainoiselle lapselle ei pitäisi antaa samaa ruokaa saman verran kuin normaalipainoiselle sisarukselleen, vaan antaa vaikkapa enemmän vihanneksia yms vähäkalorista, ja myöskin pistää lapsi liikkumaan enemmän kuin se hoikka sisko tai veli. Sillä ylipaino, oli sen syy mikä tahansa, ei koskaan ole hyvä juttu lapsen terveyden tai itsetunnon kannalta.

siis joillain on mennyt puurot ja vellit sekasin : lihavuus ei ole ruumiinrakenteesta kiinni.

vai mikä siinä ruumiinrakenteessa olisi lihavuutta aiheuttavaa? tarkoitan, että on eriasia olla hentorkenteinen kuin jykevärakenteinen, mutta tällai jykevä,vantterarakenteinen ruumiinrakenne ei öle synonyymi sanalle lihava.

kyllä vaan se vantterarakenteisuus lisää kiloja ja tekee kaikesta ihmisessä jytkymmän.

kyllä vaan se vantterarakenteisuus lisää kiloja ja tekee kaikesta ihmisessä jytkymmän.

Monet lapsethan on vähän jytkyjä ja jotkut on leveitä, jotkut on vähän pyöreitä. Se on ookoo. Mutta sit, ku se kääntyy semmosen lihavuuden puolelle, että lapsella on hankala olla ja liikkua, niin se lakkaa olemasta ookoo. Niitä todella lihavia lapsia ei minun mielestä ole kovin paljoa.