Lasten ylipainosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tatskattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tatskattu

Aktiivinen jäsen
06.03.2008
1 576
0
36
Kysynpähän vaan yleisesti, että mixi hemmetissä joidenkin lapset ovat ylipainoisia! Ylipaino on todella epäterveellistä ja se on vanhempien vastuulla, että mitä ja milloin ja kuinka paljon lapset syövät. On kamalaa katsoa, kuinka lapsi jo pienenä kärsii ylipainosta, ei jaksa tehdä samalla lailla asioita kun muut ja vaatteitakaan ei helpolla löydy. Törkeää sanon minä! Nyt kaikki ylipainoisten lasten äidit itseään niskasta kiinni ja miettimään oman lapsen ylipainoa. Esim.6v. kersat EI ole enää vauvoja eikä siis vauvanpyöreitä niinkun jotkut äidit olettavat. :kieh:
Senkun ootte aikuisina läskejä, mut huolehtikaa ees lapsistanne!!!!

Meillä oli lastenjuhlat ja eräs äiti haki erittäin lihavaa poikaansa ja sanoi hälle että tules nyt läskiperse :(

Siitä tuli sitten vähän keskustelua kun lievästi paheksuin, äiti sanoi etteivät voi esim. kävellä/pyöräillä tai muutenkaan liikkua koska pojan reidet hankaavat ikävästi.
Äiti on muuten aivan ihanalta vaikuttava ihminen sen vähän mitä tunnemme mutta tässä ylipaino asiassa on aivan jääräpää. Ei koe sitä ongelmana koska itsekin todella lihava ja voi mielestään hyvin.

Muakin kieltämättä hirvittää, kun 4-vuotiaalle yli 30 kg painavalle lapselle (jolla on pituutta noin metri) ostetaan joka päivä jätskiä, pari kolme kertaa viikossa karkkeja ja keksejä, yms.
Siis lihavahan se lapsi on, sen näkee jokainen paitsi lapsen vanhemmat :/ . Kannattaisi melkein siis unohtaa ne herkut, tai ainakin jättää herkuttelun yhteen kahteen kertaan kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja silmukka80:
Meillä oli lastenjuhlat ja eräs äiti haki erittäin lihavaa poikaansa ja sanoi hälle että tules nyt läskiperse :(

Siitä tuli sitten vähän keskustelua kun lievästi paheksuin, äiti sanoi etteivät voi esim. kävellä/pyöräillä tai muutenkaan liikkua koska pojan reidet hankaavat ikävästi.
Äiti on muuten aivan ihanalta vaikuttava ihminen sen vähän mitä tunnemme mutta tässä ylipaino asiassa on aivan jääräpää. Ei koe sitä ongelmana koska itsekin todella lihava ja voi mielestään hyvin.

Mutta sitten kutsuu poikaa tuollasella nimellä? :o Kauhea!

Mä olen monesti miettiny tätä samaa.
ja syy on vanhemmissa ja siinä että lapset eivät liiku tarpeeksi ja syödä mässäävät tosi epäterveellistä ruokaa.
Ei vanukkaat ja sipsit ole jokapäivästä herkkua! Tai ei sais olla.

ja kyllä syytän sitäkin että lapsille pitää ostaa kaikenmaailman pelikoneet sun muuta vastaavat. Otaisivat ennemmin vaikka lenkkarit ja pallon.

Joo on kauhea nimitys äidiltä.

Sitä pitäisi vaan olla ostamatta kaikkea herkkuja kotiin mössättäväksi, sipsejä, keksejä, limpparia. Ei se nyt musta niin paha ole, jos saa kerran päivässä jäden, jos ruokailu on muuten kunnossa eikä napostella ja lapsi liikkuu tarpeeksi.

Oon mäkkärissä töissä ja tekee oikeesti pahaa myydä ruokaa sellaiselle perheelle, jossa kaikki vanhemmista lapsiin ovat todella ylipainoisia. Sitten ne yleensä ostaa tosi paljon; aina isot ateriakoot, majoneesit ja jäätelöt. Sokerilimsoja ateriajuomina. Säälin niitä lapsia, sillä eihän ne vielä ymmärrä, että vanhemmat pilaavat heidän terveyttään ja mahdollisesti lyhentävät elinikää. Kaikenlisäksi ateriointi maksaa tosi paljon, kun koko perhe syö mäkissä. Sillä hinnalla sais jo erittäin terveellisen aterian koko perheelle ja saattais tulla jopa paljon halvemmaksikin kun itse tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

.

Kyllä riipaisi sydämestä ja oli pakko puuttua koska itse muistan lapsuudesta aivan kristallin kirkkaasti muka harmittomat letkautukset mitkä ovat osuneet arkaan paikkaan.

Tänäänkin laitoin viestiä josko poika olisi lähtenyt huomenna meidän mukana stadikalle kun tiedän että heillä kesäloma hoidon kanssa ongelmia mutta ei voi lähteä kun menemme pyörillä ja äidin mielestä 5km on aivan liian pitkä matka polkea :(

Alkuperäinen kirjoittaja oona1986:
Oon mäkkärissä töissä ja tekee oikeesti pahaa myydä ruokaa sellaiselle perheelle, jossa kaikki vanhemmista lapsiin ovat todella ylipainoisia. Sitten ne yleensä ostaa tosi paljon; aina isot ateriakoot, majoneesit ja jäätelöt. Sokerilimsoja ateriajuomina. Säälin niitä lapsia, sillä eihän ne vielä ymmärrä, että vanhemmat pilaavat heidän terveyttään ja mahdollisesti lyhentävät elinikää. Kaikenlisäksi ateriointi maksaa tosi paljon, kun koko perhe syö mäkissä. Sillä hinnalla sais jo erittäin terveellisen aterian koko perheelle ja saattais tulla jopa paljon halvemmaksikin kun itse tekee.

Laita niille salaa kokis lightiä edes.... ja vähän pienemmät annokset ranskalaisia ja jädeä.

Se malli syömiseen tulee kyllä vanhemmilta. :( Mutta sellaisetkin lapset saattavat olla myöhemmin ongelmissa, joiden äidit AINA laihduttavat ja tappelevat peilikuvansa kanssa.

.

Kyllä riipaisi sydämestä ja oli pakko puuttua koska itse muistan lapsuudesta aivan kristallin kirkkaasti muka harmittomat letkautukset mitkä ovat osuneet arkaan paikkaan.

Tänäänkin laitoin viestiä josko poika olisi lähtenyt huomenna meidän mukana stadikalle kun tiedän että heillä kesäloma hoidon kanssa ongelmia mutta ei voi lähteä kun menemme pyörillä ja äidin mielestä 5km on aivan liian pitkä matka polkea :(

Just. Ehkä se haluaa, että poika on lihava, niin voi sitten selitellä omaa lihavuuttaan geeneillä. Ja on joku jota haukkua.

Mua ällöttää myös päinvastainen kommentointi; tuttavan mies tässä taannoin sanoi meidän tytöstään ja omastaan, että kyllä ne on vaan hoikkia tyttöjä!
Meidän likka jäi tuijottaan vaan, että mitä toikin tarkoitti... :/

Jos on niin pakonomainen tarve ruotia joidenkin lasten ulkonäköä, niin tehköön sen muuten kuin lasten kuullen. Perkele.

Jep, tosi on että aikuisten tehtävä on katsoa mitä se laps suuhunsa laittaa. Mutta ei jumalauti tollai saa muksulle sanoa (silmukkaan viitaten) Voisin lyödä pääni pantiks, et ikinä ei poika äitinsä sanoja unohda, ja kenen "vika" on, et poika on iso...

Jep, tosi on että aikuisten tehtävä on katsoa mitä se laps suuhunsa laittaa. Mutta ei jumalauti tollai saa muksulle sanoa (silmukkaan viitaten) Voisin lyödä pääni pantiks, et ikinä ei poika äitinsä sanoja unohda, ja kenen "vika" on, et poika on iso...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sitä pitäisi vaan olla ostamatta kaikkea herkkuja kotiin mössättäväksi, sipsejä, keksejä, limpparia. Ei se nyt musta niin paha ole, jos saa kerran päivässä jäden, jos ruokailu on muuten kunnossa eikä napostella ja lapsi liikkuu tarpeeksi.

Onhan jätskissä järkyttävä määrä sokeria, suklaakuorrute päällä yms...
Mun mielestä se on liikaa jopa hoikalle/normaalipainoiselle lapselle, saatikka lihavalle. Mitä järkeä on totuttaa lapsi siihen että joka ikinen päivä saa makeaa?

Just. Ehkä se haluaa, että poika on lihava, niin voi sitten selitellä omaa lihavuuttaan geeneillä. Ja on joku jota haukkua.

Jotain vikaa kuviossa on koska sanoin kyllä että pysähtyä voidaan vaikka kymmenen kertaa syömään mansikoita ja ihastelemaan aurinkoa mutta jotenkin äiti vaan on tiukasti vastaan. Hän taisi hermostua kun itsekin olen jääräpää siinä suhteessa etten bussilla halua köröttää.
Jäi harmittamaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja oona1986:

Laita niille salaa kokis lightiä edes.... ja vähän pienemmät annokset ranskalaisia ja jädeä.

Se on valitettavasti annettava mitä asiakas pyytää! ja usko pois, ne huomaa heti jos vahingossakin esim. laittaa jäitä juomaan vaikka ne olis pyytäny ilman, ja sitten tulee huuto. Sitten osa valittaa, että tässä paketissa on liian vähän ranskalaisia, jos se tötsä ei pursua yli. Samoin jos juoma näyttää vähänkin vajaalta, niin uutta vaan heti vaaditaan.

En mä ainakaan rajota lasteni syömistä, kun ei ne ole pulleita... Mutta meillä ei myöskään napostella ja ruoka pitää aina syödä. Meidän poika syökin mieluiten ihan ruokaa. Se syö ihan tajuttoman paljon. Mutta pakko antaa syödä ja annan herkkuja kanssa, koska sillä ei ole rasvakudosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Onhan jätskissä järkyttävä määrä sokeria, suklaakuorrute päällä yms...
Mun mielestä se on liikaa jopa hoikalle/normaalipainoiselle lapselle, saatikka lihavalle. Mitä järkeä on totuttaa lapsi siihen että joka ikinen päivä saa makeaa?

No onkohan sullakin jokin angsti päässyt kehittymään terveysasioista. Yksi jäde päivässä ei ole "järkyttävä" määrä sokeria. Lapset on oikein hoikkia ja liikkuvat pitkin päivää, joten ei se jäde mikään niin järkyttävä asia ole. Eikä sen siis ole pakko olla mikään megatötterö, meillä on yleensä jotain eskimopuikkoja tai pirkan minisekoituksia yms.

Pakko sen verran kommentoida että vierestä olen seurannut yhden perheen touhuja. Heillä syödään vallan rasvaisia juustoja, maitona on kevytmaitoa, lapset saavat aina kun haluavat karkkeja, iltapalaksi grillaavat todella usein makkaraa yms., viikonloppuisin lapset syövät aina sipsejä, jätskiä saavat myös päivittäin yms. yms.

Lapset eivät harrasta mitään liikuntaa muuta kuin pihassa leikkimistä ja äiti ei liioin koskaan ole harrastanut mitään liikuntaa. Käy autolla viereisessä kaupassakin. Ainoastaan isä käy silloin tällöin lenkillä.

Ja tämä perhe on NIIN hoikka. Lapset on suorastaan laihoja ja äiti toivoisi itse saavansa edes vähän lihaa luidensa ympärille.

.. sääliksi käy, kun mietin, miten tuskastelevat elintottumustensa ja painonsa kanssa vanhempina :(
Itse olen ylipainoinen, mutta lapset meillä syö terveellisesti, monipuolisesti ja liikumme paljon. He valitsevat kulkemisen mielummin pyörällä kuin autolla =)

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Pakko sen verran kommentoida että vierestä olen seurannut yhden perheen touhuja. Heillä syödään vallan rasvaisia juustoja, maitona on kevytmaitoa, lapset saavat aina kun haluavat karkkeja, iltapalaksi grillaavat todella usein makkaraa yms., viikonloppuisin lapset syövät aina sipsejä, jätskiä saavat myös päivittäin yms. yms.

Lapset eivät harrasta mitään liikuntaa muuta kuin pihassa leikkimistä ja äiti ei liioin koskaan ole harrastanut mitään liikuntaa. Käy autolla viereisessä kaupassakin. Ainoastaan isä käy silloin tällöin lenkillä.

Ja tämä perhe on NIIN hoikka. Lapset on suorastaan laihoja ja äiti toivoisi itse saavansa edes vähän lihaa luidensa ympärille.

Näin on. Kyllä se vaan on vähän niistä geeneistäkin kiinni.

Kateeksi käy esim. mun miestä, joka ei liho millään vaikka takuulla syö niin paljon herkkuja.

Vaikka ruokatottumukset ei näkyis ulospäin esim. ylipainona, niin eipä se keho saa tarvitsemiaan ravintoaineita makkaroista, sipseistä ym. Lihavuuden välttäminen ei ole ainoa syy miksi täytyy syödä terveellisesti.

Taivastelkaa taivastelkaa...
Vaan selittäkääs se, kun 7 henkisessä perheessä yksi lapsi ja isä ovat ylipainoisia, vaikka syövät samaa kuin kaikki muutkin. Eikä lääketieteellistä syytä löydetä.

Totta kai se on kamalaa jos vanhemmat tahallaan lapsen syöttävät ylipainoiseksi, mutta ajatelkaas pikkasen niitä, jotka kaikkensa yrittää, muttei asialle mitään mahda :(