Lasten ylipainosta ja vanhempien saamattomuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja justiinsajoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on jännä homma tuo geenien syyttäminen - ihmiskunnan geenit kun ovat täsmälleen samat kuin esim. 30 vuotta sitten, mutta nykypäivän lapsista huomattavasti isompi osa on ylipainoisia. Että voisikohan mitenkään olla niin, että elintavat ja ruokavalio vaikuttaa SITTENKIN enemmän kuin geeniperimä? Jos ette minua usko, googlettakaa, asiasta löytyy tutkimuksia pilvin pimein.

Ja tuohon "toiset voi syödä mitä vaan"-mantraan kommentoisin sen verran, että ihmisillä on tapana arvioida syömänsä kalorit alakanttiin ja harrastamansa liikunta yläkanttiin. Arkiaktiivisuus vaikuttaa todella paljon, paljon enemmän kuin pari kuntosalivisiittiä kuussa/viikossa/vuodessa.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="Jenis";29152011]Se on jännä homma tuo geenien syyttäminen - ihmiskunnan geenit kun ovat täsmälleen samat kuin esim. 30 vuotta sitten, mutta nykypäivän lapsista huomattavasti isompi osa on ylipainoisia. Että voisikohan mitenkään olla niin, että elintavat ja ruokavalio vaikuttaa SITTENKIN enemmän kuin geeniperimä? Jos ette minua usko, googlettakaa, asiasta löytyy tutkimuksia pilvin pimein.

Ja tuohon "toiset voi syödä mitä vaan"-mantraan kommentoisin sen verran, että ihmisillä on tapana arvioida syömänsä kalorit alakanttiin ja harrastamansa liikunta yläkanttiin. Arkiaktiivisuus vaikuttaa todella paljon, paljon enemmän kuin pari kuntosalivisiittiä kuussa/viikossa/vuodessa.[/QUOTE]

No totta kai sitä karkilla lihoo ei sitä kukaan kiistä. Sitä en usko, että luonnostaan on lihavia lapsia, kyllä ne liikaa syö.
Lihavat aikuiset ovat taas asia erikseen, kun kroppa alkaa vanheta. Mun pointti oli ettei kaikki lihavat aikuiset mätä roskaa naamaan vaan on niitä ns. "terveellisiäkin lihavia".

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29152026:
No totta kai sitä karkilla lihoo ei sitä kukaan kiistä. Sitä en usko, että luonnostaan on lihavia lapsia, kyllä ne liikaa syö.
Lihavat aikuiset ovat taas asia erikseen, kun kroppa alkaa vanheta. Mun pointti oli ettei kaikki lihavat aikuiset mätä roskaa naamaan vaan on niitä ns. "terveellisiäkin lihavia".

Sitäkin on tutkittu paljon, että vanhemmiten se arkiaktiivisuus vähenee, eli lapset, teinit ja nuoret aikuiset on luonnostaan aktiivisempia kuin keski-ikäiset ja vanhemmat. Sitä myötä kulutus pienenee ja aineenvaihdunta hidastuu -> ihminen lihoaa ellei vähennä syömistä.

30 vuotta taaksepäin meno ei välttämättä auta, mutta jos katsotaan 40 vuotta taaksepäin, niin ero syömisissä on suuri. Silloin ruoka valmistettiin kotona eikä syöty teollisia ruokia. Hedelmiä ei ollut kuin syksyisin ja jouluna. Jne.

Sitäkin on tutkittu paljon, että vanhemmiten se arkiaktiivisuus vähenee, eli lapset, teinit ja nuoret aikuiset on luonnostaan aktiivisempia kuin keski-ikäiset ja vanhemmat. Sitä myötä kulutus pienenee ja aineenvaihdunta hidastuu -> ihminen lihoaa ellei vähennä syömistä.

Just näin. Tää ei ihan oikeesti ole (edelleenkään) mitään avaruustiedettä, vaan ihan puhdasta matikkaa.

Ja lisäksi vanhempana rahaa on monesti käytettävissä vähän eri tavalla - kun mä olin nuori, nähtiin kavereiden kanssa kaupungilla ja tanssittiin yökerhossa ehkä se 6h putkeen, rahaa ei ollut kuin pariin bisseen ja ehkä hampurilaiseen. Nyt "vanhana" lähes kaikki illanvietot pyörii ruuan ympärillä, 3 ruokalajia juomineen alkaa olla minimi, drinkit ei tod. jää siihen pariin ja tanssittuakin tulee äärimmäisen harvoin ;)

Tää on totta, monella on lautasella samanlainen annos kuin teinillä joka tarvitsee paljon polttoainetta...syyllistyn samaan :ashamed:
En vain oikein tiedä mikä on sopiva annoskoko ettei taas syö liian vähän.

[QUOTE="vieras";29152089]Jos lapsen painoindeksi on yli 60 ja myös vanhemmat ovat lihavia, niin on luultavaa, että tuollaiseen sairaalloiseen lapsen lihomiseen on myös geeneillä vaikutusta. Miten muuten olisi mahdollista saada lapsesta niin lihava?[/QUOTE]

Väärillä ruokailu- ja liikuntatottumuksilla? Lapset ottavat oppia vanhemmistaan.

Mulla on tuttu perhe jossa molemmat vanhemmat ja kaikki 5 lasta (4v- 15v) ovat todella ylipainoisia. Geeneistä en tiedä, äiti on aina ollut lihava mutta mies hoikka vielä kun alkoivat seurustelemaan. 7v lapsi kuitenkin vetäsee hetkessä big Mac-aterian ja pirtelön päälle ja kohta on jo nälkä taas. Samoin hän syö kokonaisen ravintolapizzan mihin en edes aikuisena ole kyennyt ja haluaa jälkkäriä päälle. Iso sipsipussi ja 2l cola riittävät hänelle filmin ajaksi. Karkkia syödään joka päivä, liikuta ei muuta kuin pakollinen ja niihinkin matkoihin kärtetään kyytiä.

Kyllä mun mielestä noilla elintavoilla lihoo jo lapsena, oli ne geenit mitä hyvänsä.

GEENIT EI LIHOTA KETÄÄN, vaan ruoka.

Jotkut voi syödä enemmän, toiset vähemmän. Mikä siinä on vaikeaa tajuta, että pitää syödä ITSELLE sopiva määrä, eikä vertailla "kun Mika-Minnakin söi niin-ja-niin paljon"...?

Lasten lihavuus on 100% vanhempien syytä, aina.

Yhteistyössä