Lasten ylipaino

No niin, kissaa pöydälle sitten tästä asiasta.

Syyttelyt seis heti alkuunsa.

Kertokaa, mitä mielestänne pitäisi tehdä. Itse olen päässyt helpolla: geenit suvusamme ovat pitkien ja hoikkien ihmisten geenejä, ja poikalapsillehan se sopii. Esikoiseni on 13-vuotias, ja 186 cm pitkä, urheilee päivittäin todella paljon ja syö aivan käsittämättömiä määriä ihan kaikkea. Ja silti on laiha lipputanko.

Nuorempi on varreltaan lyhyempi omassa ikäryhmässään ja ruumiinrakenteeltaan lihaksikkaampi ja rotevampi, mutta ei missään nimessä lihava tai edes pyöreä.

Olemme siis päässeet helpolla. Pojat ovat käytännössä aina syöneet kaikkea rajoittamatta, paitsi karkkipäivä on lauantaisin ja limsoja meillä ei juoda.

Molemmilla pojilla on kuitenkin kavereita ja luokkalaisia, jotka ovat pulskia, löysiä ja liikkuvat minimaallisesti. Lisäksi molempien luokilla on pari TODELLA lihavaa lasta, joiden tilanne on erittäin surkea.

No, työni puolesta seuraan vähän vapaa-aikananikin (sisäänrakennettua, työt seuraavat mukana) periytyvyyksiä ja perheiden tottumuksia. Moni äiti selittelee, että kuinka kauheasti heidän lapsensa liikkuvat -ikään kuin juuri heidän perheessään liikunta ja ravinto eivät olisi vaikuttaneet lapsen merkittävään painonnousuun, vaan jokin ulkopuolinen, vanhemmista riippumaton tekijä olisi lihottanut hänen lapsensa. Toisaalta olen yllättynyt myös siitä, että parin lihavan lapsen vahemmat ovat tehneet ruokaremontin omalla kohdallaan: yksi karpannut itsensä hoikaksi ja toinen tehnyt mitä lie, mutta ovat normaalipainoisia. Miksi terveelliset ruokatottumukset eivät siirry laosten ruokapöytiin?

Provosoivaa tai ei, mutta mielestäni lasten ravintoköyhä ja tyhjää energiaa ja kaloreita sisältävä ruokavalio on pahoinpitelyä. Luulen, että moni vanhempi esim. eroperheissä tai pitkiä päiviä tekevien vanhempin perheissä ostaa itselleen hyvää omaatuntoa lahjomala lapsiaan makealla tai paskaruualla.

Lihava lapsi on myöhemmin lihava aikuinen, ja se on estettävissä. Lapsen lihavuus ei koskaan ole lapsen omaa syytä. Miksi jotkut vanhemmat altistavat kiusaamiselle ja sosiaaliselle eristämiselle ja ennen kaikkea tahallaan vaarantavat vakavalla tavalla lapse terveyttä?

Ja kuten sanoin, en syytä ketään vaan haluaisin ymmärtää näitä mekanismeja. Lisäksi korostan vielä, että en ehkä itsekään ole mikään maailman paras ravintoexpertti, mutta poikani ovat luonnostaan hoikkaa laatua ja siksi tämä asia ei ole meidän perheessä ollut ns. tapetilla.

Miksi sinun lapsestasi on tullut lihava? Mitä toivoisit, että terveydenhuolto sanoisi? Mikä teitä auttaisi? miten asiaan olisi parasta puuttua? Loukkaannutko, jos terkka kysyy sinulta, mitä syötät lapsellesi? Jos loukkaannut, miksi?
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
sohvinen
Juuri luin netistä, et kaksi vuotiaat on lihavimpia kuin koskaan aikaisemmin. Itellä kun on sen ikäinen ni pisti miettimään. Oon ite ylipainoinen, mutta yritän silti antaa lapselle monipuolista ja kasvispainotteista ruokaa. Herkkujahan tuon ikäinen osaa jo vaatia ja syökin niin paljon kuin vaan antais, mut sehän on sitten vanhemman vastuulla. Meillä ei oo totaali kieltoa herkuista, lapsi saa maistaa pienen palan jotain mitä muutkin syö, esim. koko munkkia ei anneta, vaan pieni pala. Janojuomana on vesi ja ruokajuomana maito, mitään muuta ei edes tarjota.

Haluan myös ohjata lapsen heti urheiluharrastusten pariin kuhan vähän kasvaa, et urheilusta tulisi osa elämää tai liikkumisesta.
 
sohvinen
Juuri luin netistä, et kaksi vuotiaat on lihavimpia kuin koskaan aikaisemmin. Itellä kun on sen ikäinen ni pisti miettimään. Oon ite ylipainoinen, mutta yritän silti antaa lapselle monipuolista ja kasvispainotteista ruokaa. Herkkujahan tuon ikäinen osaa jo vaatia ja syökin niin paljon kuin vaan antais, mut sehän on sitten vanhemman vastuulla. Meillä ei oo totaali kieltoa herkuista, lapsi saa maistaa pienen palan jotain mitä muutkin syö, esim. koko munkkia ei anneta, vaan pieni pala. Janojuomana on vesi ja ruokajuomana maito, mitään muuta ei edes tarjota.

Haluan myös ohjata lapsen heti urheiluharrastusten pariin kuhan vähän kasvaa, et urheilusta tulisi osa elämää tai liikkumisesta.

Selvennykseksi vielä, että oma lapsi ei ole ylipainoinen, taitaa mennä sitä "nollalinjaa" käyrillä.
 
"mutti"
Mulla ei ole ylipainoisia lapsia, mutta pakko sanoa tuosta liikkumisesta oma huomioni:

vanhemmilla on outoja käsityksiä siitä, mikä on "paljon liikkuva lapsi". Jos lapsi ei muuten liiku kuin käy kesäisin korttelijalkapallossa kerran viikossa 45 min seisomassa maalissa tai jos perhe käy joululomalla kerran uimahallissa, lapsi liikkuu joidenkin vanhempien mielestä lapsi liikkuu paljon. On tutkittuikin, että lasten ja nuorten luontainen liikunta on vähentynyt: ei pelata hippaa pihalla vaan pleikkarilla.

Jos syödään yli kulutuksen ja liikunta on tuota tasoa, voi vanhempi sitten ääneen kummastella lapsen ylipainoa joka "tulee vain jostain vaikka lapsi on tosi liikunnallinen".
 
Tiedän pari perhettä, jossa lapset todella lihavia ja vanhemmat myös. Toisen perheen elämäntavat tunnen paremmin ja tässä perheessä ruokamäärät ovat hurjia. Makeita ei oikeastaan syödä mutta muuta ruokaa sitäkin enemmän, äiti jaksaa hokea että heillä syödään "notmaalia kotiruokaa" ja vaikuttaa uskovan, ettei "normaalilla kotiruoalla" liho. Koska ylipainoa on tuntuvasti koko perheellä, syy on toki geeneissä. He vain ovat sellaisia koko perhe kuulemma.

Surullista etenkin vanhimman pojan kohdalla, jota on jo kiusattu vararenkaasta vyötäröllä ja pulleista poskista :(
 
"eee"
Tuo on varmasti ihan totta, että esim. etävanhempi saattaa "hemmotella" lasta herkuilla. Omalla kohdallani ainakin oli lapsena näin: isä vei aina hampurilaiselle, pizzalle, jätskille... Karkkia sai kaupasta aina... Onnekseni olen hoikkaa sorttia ja lapsena olin suorastaan laiha, joten ei täst haittaa ollut painolleni, mutta varmasti jonkun muun lapsen kohdalla olisi voinut kilojakin kertyä (veljeni oli vähän pyöreämpää sorttia).
 
Käväisin kaupassa ja luin nyt ilokseni, että keskustelu on pysynyt asiallisena!:flower:

Totta on tosiaan, että lapset ovat lihavampia kuin koskaan. Vertailuja on tehty noiden kaksivuotiaiden kohdalla ja sama pätee teini-ikäisiin ja oikeastaan ihan kaikkiin ikäryhmiin. Sukupuolen, koulutuksen, asuinpaikan ja yksineläjä/avioliitto- asettelun mukaisia trendejä löytyy sitten tietysti myös.

Mutta ei mennä niihin, paitsi tuon lasten ruokailun suhteen: köyhien lapsiperheiden on helpompi syöttää lapselle masu täyteen energiapitoista, ravinneköyhää ja epäterveellistä ruokaa kuin koostaa lautasellinen niistä aineista, joita neuvola suosittelee. Kuinka vaikkapa nuorella työttömällä yksinhuoltajalla, opiskelijalla tai muuten köyhyydessä elävällä on mahdollisuus ostaa kotimaisia vihanneksia, kalaa tai pian edes maitoa? Tältä pohjalta ymmärrän senkin, että euron juusto tuntuu joskus ainoalta mahdollisuudelta. Valmis- ja pikaruoka on myös helppoa, helpompaa kuin itse valmistaminen. Lopulta luullakseni saatetaan joutua tilanteeseen, että lapsi ei enää suostukaan syömään esim. puuroa, koska on ensimmäiset elinvuotensa tottunut syömään vain ranskalaisia.

Siltikään en ymmärrä, miksi vanhemmat eivät aseta lapsen hyvinvointia etusijalle. Kaipaisin mielipiteitä vanhemmilta, joilla on lihavia lapsia.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Kiität asiallisesta keskustelusta, mutta itse ap sorrut asiattomuuksiin. Jos lapsi on lihava, se ei ole pahoinpitelyä. Yhtä lailla miltä tuntuisi, jos joku sanoisi, että pidät lapsiasi nälässä, etkä anna ruokaa ja siksi ovat liian laihoja? Teen työtä, missä tapaan oikeasti pahoinpideltyjä lapsia, joten kommenttisi oli todella typerä. Itse olen myöskin ollut pullukka lapsena, VAIKKA kotona oli terveellistä ruokaa ja minua kehoitettiin liikkumaan, ja liikuinkin. Taipumus lihomiseen oli äidiltäni, joka myöskin joutui taistelemaan painonsa kanssa, ollen kuitenkin hoikka. Veljeni taas oli saanut isän hyvät geenit, sai syödä mitä halusi ja oli hoikka. Nykyisin olen hoikka, teini-iässä kasvupyrähdysvaiheessa paino pysyi samana, mutta koska kasvuin pituutta, tulin sopusuhtaiseksi.



Käytännössä tutkimustulos tarkoittaa sitä, että saman verran rasvaa, leipää ja puuroa syövät henkilöt voivat lihoa ihan eri tavalla.
- Toinen heistä voi lihoa siitä syystä, että hänellä on niin sanottu epäedullinen geneettinen muoto perimässään. Ehkä hänen elimistönsä käyttää näitä ruoka-aineita eri tavalla, Järvelin havainnollistaa.

Tuossa pätkä tutkimustuloksesta, jonka mukaan fto-geeni tekee sen, että vaikka geenin omaava lapsi söisi samaa ruokaa ja saman verran, kuin ei-geenin omaava, niin silti vain toinen lihoo.

Ei siis ole aina niin, että lihava syö 24/7 ja makaa sohvalla....
 
"miuku"
on 10-v, ikäisekseen isokokoinen.

Ja minä voin kyllä oikeasti sanoa, että lapseni liikkuu paljon, futisharkkoja viikossa 7, lätkäharkkoja n. 6 kertaa viikossa, lisäksi IHAN KAIKEN vapaa-ajan on joko pelaamassa futista, tai lätkää kavereiden kanssa.Käy myös uimahallissa ainakin kerran viikossa. Parhammillaan (tai pahimmillaan) harkkoja saattaa olla kolmet perätysten saman päivän aikana.

Lapseni syö mielestäni normaalisti, aamulla tosin heikosti, esim. lasin kaakaota, joskus saattaa mennä paahtoleipä, tai pieni annos puuroa, mutta mielestäni siis tosi pieni annos, oli se sitten mitä tahansa. Koulussa syö lounaan, en tiedä millaisia annoksia, mutta luulisin että vähän, koska tällä viikollakin oli päivä, että sanoi syöneensä pelkkää porkkanaraastetta. Koulun jälkeen on nälkäinen, saattaa syödä lämpimän ruoan jo klo 15, mikä on minusta ok, koska illan harkat menevät usein niin myöhään (saattaa tulla vasta 21 kotiin). Jos ei syö lämmintä ruokaa vielä tuohon aikaan, syö välipalalla rahkaa, hedelmiä, sämpylää tai jugurttia, ihan kohtuu annoksen, ja sitten lämpimän ruoan kun ehtii, yleensä kuitenkin ennen kuutta. Iltapalalla syö muroja, leipää tai rahkaa, annos on tuolloinkin ihan kohtuullinen, esim 1-2 dl rahkaa ja yhden banaanin.

Karkkipäivä meillä on kerran viikossa, silloin ostan pussin karkkia. Yleesä siitä pussista riittää myös kavereille, sekä minulle...

Ja ne mitat, tarkkoja mittoja en tiedä, huomenna on terkkarintarkastus, mutta paino on n. 43, pituus varmasti 152. Ja lapsi on selvästi pullea.
 
"vieras"
Jatkan vielä aiheesta.


Järvelin uskoo, että tutkimuslöydös on helpotus monille lihaville ja ylipainoisille: heidän ei tarvitse tuntea syyllisyyttä, sillä lihavuus ei aina ole omaa syytä. Järvelin kuitenkin korostaa, että lihavuus johtuu geenien ja ympäristön yhteisvaikutuksesta.
 
"miuku"
[QUOTE="miuku";28177229]on 10-v, ikäisekseen isokokoinen.

Ja minä voin kyllä oikeasti sanoa, että lapseni liikkuu paljon, futisharkkoja viikossa 7, lätkäharkkoja n. 6 kertaa viikossa, lisäksi IHAN KAIKEN vapaa-ajan on joko pelaamassa futista, tai lätkää kavereiden kanssa.Käy myös uimahallissa ainakin kerran viikossa. Parhammillaan (tai pahimmillaan) harkkoja saattaa olla kolmet perätysten saman päivän aikana.

Lapseni syö mielestäni normaalisti, aamulla tosin heikosti, esim. lasin kaakaota, joskus saattaa mennä paahtoleipä, tai pieni annos puuroa, mutta mielestäni siis tosi pieni annos, oli se sitten mitä tahansa. Koulussa syö lounaan, en tiedä millaisia annoksia, mutta luulisin että vähän, koska tällä viikollakin oli päivä, että sanoi syöneensä pelkkää porkkanaraastetta. Koulun jälkeen on nälkäinen, saattaa syödä lämpimän ruoan jo klo 15, mikä on minusta ok, koska illan harkat menevät usein niin myöhään (saattaa tulla vasta 21 kotiin). Jos ei syö lämmintä ruokaa vielä tuohon aikaan, syö välipalalla rahkaa, hedelmiä, sämpylää tai jugurttia, ihan kohtuu annoksen, ja sitten lämpimän ruoan kun ehtii, yleensä kuitenkin ennen kuutta. Iltapalalla syö muroja, leipää tai rahkaa, annos on tuolloinkin ihan kohtuullinen, esim 1-2 dl rahkaa ja yhden banaanin.

Karkkipäivä meillä on kerran viikossa, silloin ostan pussin karkkia. Yleesä siitä pussista riittää myös kavereille, sekä minulle...

Ja ne mitat, tarkkoja mittoja en tiedä, huomenna on terkkarintarkastus, mutta paino on n. 43, pituus varmasti 152. Ja lapsi on selvästi pullea.[/QUOTE]


Muut perheemme lapset ovat todellla hoikkia, 14-v 175/50 kg, 13-v 164/43 vaikka syövät
tuplasti sen mitä tämä yksi.
 
Niin no
[QUOTE="miuku";28177249]Muut perheemme lapset ovat todellla hoikkia, 14-v 175/50 kg, 13-v 164/43 vaikka syövät
tuplasti sen mitä tämä yksi.[/QUOTE]

Syy voi olla päinvastainen. Eli liikuntaan nähden lapsesi syö liian vähän ja täten kroppa pitää kynsin ja hampain kiinni jokaisesta ruokapalasta mikä sisään laitetaan. Lapselle ei toimi normaali aineenvaihdunta koska kropassa ei ole yksinkertaisesti tarpeeksi ruokaa ja tuon ikäisellä menee vielä kasvamiseen. Tämä on ihan mutua, mutta... Toinen että jogurtit, rahkat ja hedelmät voivat olla aikamoisia sokeripommeja. Toinen että ruuansaannin pääpaino on kokonaan illassa, täten aamiainenkaan ei maistu niin hyvin.
 
"vieras"
. Kuinka vaikkapa nuorella työttömällä yksinhuoltajalla, opiskelijalla tai muuten köyhyydessä elävällä on mahdollisuus ostaa kotimaisia vihanneksia, kalaa tai pian edes maitoa?
.
Köyhällä nimenomaan on varaa ostaa terveellistä ruokaa koska niihin kalliisiin, epäterveellisiin ei ole varaa kuin satunnaiskäytön verran :)

voihan sitä selitellä että rahapulan takia ostelee euron ranskalaispusseja, vaikka tosiasiassa sillä eurolla saisi kilon perunoitakin joissa on moninkertaisesti enemmän syötävää, ja tarjousjugurttilitran hinnalla saa parin viikon puurot.
 
"vieras"
[QUOTE="miuku";28177229]on 10-v, ikäisekseen isokokoinen.

Ja minä voin kyllä oikeasti sanoa, että lapseni liikkuu paljon, futisharkkoja viikossa 7, lätkäharkkoja n. 6 kertaa viikossa, lisäksi IHAN KAIKEN vapaa-ajan on joko pelaamassa futista, tai lätkää kavereiden kanssa.Käy myös uimahallissa ainakin kerran viikossa. Parhammillaan (tai pahimmillaan) harkkoja saattaa olla kolmet perätysten saman päivän aikana.

Lapseni syö mielestäni normaalisti, aamulla tosin heikosti, esim. lasin kaakaota, joskus saattaa mennä paahtoleipä, tai pieni annos puuroa, mutta mielestäni siis tosi pieni annos, oli se sitten mitä tahansa. Koulussa syö lounaan, en tiedä millaisia annoksia, mutta luulisin että vähän, koska tällä viikollakin oli päivä, että sanoi syöneensä pelkkää porkkanaraastetta. Koulun jälkeen on nälkäinen, saattaa syödä lämpimän ruoan jo klo 15, mikä on minusta ok, koska illan harkat menevät usein niin myöhään (saattaa tulla vasta 21 kotiin). Jos ei syö lämmintä ruokaa vielä tuohon aikaan, syö välipalalla rahkaa, hedelmiä, sämpylää tai jugurttia, ihan kohtuu annoksen, ja sitten lämpimän ruoan kun ehtii, yleensä kuitenkin ennen kuutta. Iltapalalla syö muroja, leipää tai rahkaa, annos on tuolloinkin ihan kohtuullinen, esim 1-2 dl rahkaa ja yhden banaanin.

Karkkipäivä meillä on kerran viikossa, silloin ostan pussin karkkia. Yleesä siitä pussista riittää myös kavereille, sekä minulle...

Ja ne mitat, tarkkoja mittoja en tiedä, huomenna on terkkarintarkastus, mutta paino on n. 43, pituus varmasti 152. Ja lapsi on selvästi pullea.[/QUOTE]

taidat olla ääliö ei noilla mitoilla voi olla pullea, ja tuo syömine on järkyttävä. ja harkkamäärä, kolmet harkat joka päivä, 10 vuotiaalla???
vie se aamuinen kaakao pois, ja anna tilalle vaikak itse tehty hedelmäsmoothie.
 
[QUOTE="vieras";28177235]Jatkan vielä aiheesta.


Järvelin uskoo, että tutkimuslöydös on helpotus monille lihaville ja ylipainoisille: heidän ei tarvitse tuntea syyllisyyttä, sillä lihavuus ei aina ole omaa syytä. Järvelin kuitenkin korostaa, että lihavuus johtuu geenien ja ympäristön yhteisvaikutuksesta.[/QUOTE]



Onko sulla antaa jotakin tutkimustulosta kuinka monta % ylipainoisista lapsista ja nuorista ei omaa tätä fto-geeniä?
 
Hyvä aihe.
Meillä ei lapset ole ylipainosia, mutta vanhemmalla pojalla saattais helposti karata paino lapasesta jos vain sallis. Meillä oli viime syksynä tosi vähästä ruoan laitto ja jos sitä kotona laitettiin se oli epäterveellistä. Ja siinä huomas, että vanhemmalla pojalla 7v alkoi massaa kertymään. Nyt kun laitetaan kunnollista kotiruokaa, niin se tasottui. Meidän 4v syö välillä todella paljon, mutta jos tarjolla on suklaata ja hedelmiä, se syö hedelmät ja vain maistaa suklaata.
Ja pojat on näemmä perinny isänsä luontaisen hoikkuuden.

Liikuntaharrastuksia lapsilla ei ole. Nyt ovat melkein joka päivä käyneet luistelemassa, kun meidän vastapäätä on luistelurata. Nuorempi viihtyis liianki kanssa pelejen/tietokoneen seurassa, mutta pakko rajottaa vain viikonlopuille tietty aika. Vanhempi poika on jo luovuttanu ja on aika paljon pihalla.

Joskus uimahallissa katselin kun oli kaksi tyttöä käynyt uimassa ja söivät pukkarissa eväitä, toisella suklaapatukka ja toisella banaani. Arvaatte varmaan kumpi oli pyöreässä kunnossa. Mutta ei sekään aina kerro kaikkea...

Kaverin tyttö on todella reilussa koosssa ja ovat kotona muuttaneet tottumuksia. Mutta kun tyttö on paljon isoäitillä hoidossa, niin siellä syötetään eineksiä. Kamalaa vanhemmille, kun hoitoapua kuitenkin tarvitsevat. Liikkumista ei varmaan ole paljoa, koska on aika tönkkö liikkumaan.
 
eli näin
Palstamammoilla on selvästi ne hoikat ja normaalirakenteiset lapset. Mutta heidän lapsillaan on LIHAVIA kavereita tai naapurin lapset ovat läskejä. MIten yllättävää =D
 
"miuku"
[QUOTE="vieras";28177751]taidat olla ääliö ei noilla mitoilla voi olla pullea, ja tuo syömine on järkyttävä. ja harkkamäärä, kolmet harkat joka päivä, 10 vuotiaalla???
vie se aamuinen kaakao pois, ja anna tilalle vaikak itse tehty hedelmäsmoothie.[/QUOTE]

Lapsella ei ole joka päivä kolmia harkkoja, vaan saattaa olla päiviä, että näin on.

Ja lapsi on pullea, tästä on terkkarin kanssa käyty keskustelua joka vuosi, terkkarin mielestä painoa pitäisi olla vähemmin, ja kyllähän lapsi myös näyttää pullealta. Täällä meidän kaupungissa toimii kerho ylipainoisille lapsille, ja sinne terkkari on lasta ollut laittamasssa viimeiset kaksi vuotta. Katsotaan mikä tuomio tulee huomisesta tarkastuksesta.

Mitä tarkoitat, että syöminen on järkyttävä?

Jos en vie lasta harkkoihin, hän pääsee sinne itsekin, ja mieluummin todellakin annan lapsen pelailla kavereiden kanssa ulkona, kun sisällä pleikkarilla, jota tätäkin ehtii kyllä riittävästi tekemään.

En tiedä, miten meidän tulisi muuttaa päivärytmejä, että saisin lapsen esim, syömään enemmän. Ja toisaalta taas terkkari puhuu, että pitäsi syödä vähemmin?
Lapsi herää aamulla n. 6.30-7, huolimatta siitä, monelta menee kouluun. Ja se ruoka ei vain maistu aamulla. Joku tuolla kirjoitti, et rahkat on sokeripommeja, meillä ei syödä mitään kaupan sokerisia valmisrahkoja, vaan ihan maustamatonta rahkaa vaniljasokerilla ja hedelmillä tai marjoilla maustettuna. Hedelmäsmoothie on lapsen mielestä herkkua, sen toki voisi vaihtaa kaakaon tilalle.

Olen kyllä miettinyt myös mahdollisuutta, että lapsella olisi joku sairaus, esim, kilpirauhaseen liittyvä, sekä meidän,e ttä miehen suvussa tätä on paljon myös lapsilla, ei vaan ole koskaan tutkittu.
 

Yhteistyössä