Hyvin mahdollista että 8 vuotias joutuu oleen kesällä päiviä yksin kun minä töissä. Mummot apuna sen minkä voi, mutta tuskin jokapäivä onnistuu hoito. Ei mua kauheesti asia pelota, ruuat valmiiksi ja onhan tässä naapureita.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:Varmaan riippuu hieman sen lapsen iästäkin. :saint:
joo riippuu, mutta lakia ei asiasta ole, kun jotkut ovat soittamassa sossuuun jos jättää esim 14, 13, 8 ja 7v keskenään kesäll päiväksi. joskus vaan on pakk jaon vanhemma ton töissä tai opiskelemassa ( kaikissa kouluissa ei ole kedälomaa) eikä joka työpaikkaan voi lapsia otaa mukaan.
Tuo oli aika hyvin sanottuAlkuperäinen kirjoittaja netskuli:mitä se ketään haittaa vaikka soittas lastensuijeluun kun mummot on yksin kotona.
Lapset on niin erilaisia. Toisen voi jättää kotiin ja toista ei. Mulla on molemmat olleet koulujen kesäloma-aikoina yksin ja/tai keskenään, samoin monasti syyslomien, hiihtolomien ja joululomien aikaan. Eipä se paljon poikennut normaaleista iltapäivistäkään, aika vain oli pidempi ja piti välipalan lisäksi lämmittää mikrossa lounaskin.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Omani jos jättäisin yksin kotia jatkuvasti niin huolissani saisin olla, ovet jää auki ja pojilla vilkas mielikuvitus ja iso kaverisakki.
Tottakai tajuan. Tajuan myös sen, että jos koululaiseni jää koulumatkalla auton alle ja kuolee, on sekin mun vastuullani. Elämässä on omat riskinsä.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:No tajuanette sen, että jos siellä kotona jotain tapahtuu, olette enemmän kuin vastuussa?
Esim, tulipalo, josta pieni lapsi ei selviä?
mut, se on ihan jokaisen ristinä jos jotain sattuu...
Palkkavat hoitajan tai jäävät pois töistä. Ilmeisesti?Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:Mutta mihin ne lapset sitten laitetaan kun tarhaan eivät ota ja vanhemmat eivät voi töistään irtisanoutua lomien ajaksi?
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Tottakai tajuan. Tajuan myös sen, että jos koululaiseni jää koulumatkalla auton alle ja kuolee, on sekin mun vastuullani. Elämässä on omat riskinsä.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:No tajuanette sen, että jos siellä kotona jotain tapahtuu, olette enemmän kuin vastuussa?
Esim, tulipalo, josta pieni lapsi ei selviä?
mut, se on ihan jokaisen ristinä jos jotain sattuu...
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Lapset on niin erilaisia. Toisen voi jättää kotiin ja toista ei. Mulla on molemmat olleet koulujen kesäloma-aikoina yksin ja/tai keskenään, samoin monasti syyslomien, hiihtolomien ja joululomien aikaan. Eipä se paljon poikennut normaaleista iltapäivistäkään, aika vain oli pidempi ja piti välipalan lisäksi lämmittää mikrossa lounaskin.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Omani jos jättäisin yksin kotia jatkuvasti niin huolissani saisin olla, ovet jää auki ja pojilla vilkas mielikuvitus ja iso kaverisakki.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Palkkavat hoitajan tai jäävät pois töistä. Ilmeisesti?Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:Mutta mihin ne lapset sitten laitetaan kun tarhaan eivät ota ja vanhemmat eivät voi töistään irtisanoutua lomien ajaksi?
Mä taas olen tiennyt sen, että työpaikallani ei tanssita mun pillini mukaan ts minä en voi päättää, milloin ja miten pitkiä lomia pidän. Naisvaltaisella alalla kun useimmilla muillakin oli lapsia. Niinpä opetinkin jo hyvissä ajoin, miten käyttäydytään liikenteessä, miten sähkölaitteiden kanssa, miten toimitaan mahdollisen tulipalon sattuessa jne. Siitä huolimatta - vieläkin - olen ajoittain, jos tuolla menee pillit ulvoen hälytysjoneuvoja itään päin, ajattelen, että ei kai likalle (21 v ja asuu jo omillaan) ole sattunut mitään. Äitini (80 v ) sanoi ihan samaa, kun kuulee hälytysajoneuvon äänen, ajattelee ekana, että ei kai systerille (51 v ) tai mulel (46 v ) ole sattunut jotain. Siitä lapsestaan huolissaan olemisesta pääsee eroon vasta haudassa.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Niin tajuan mäkin, ehkä siksi olenkin tällainen pelkuri
olen valinnut työtkin sen mukaa, miten pitkään lapset joutuu oleen yksin.
Meillä lapset eivät ole koskaan jättäneet ulko-ovia auki, kiitos lemmikkieläinten. Maitoja meillä on jäänyt pöydille joskus, myös minulta. Meillä on ne kaverit olleet, nykyisin multa ei edes kysytä, sopiiko kaverin tulla yöksi vai eiAlkuperäinen kirjoittaja vieras:Tiedän että lapset ovat erilaisia, omiini en voisi täysin luottaa. Tiedän että ovet jäisi auki, ruuan saisivat lämmitettyä ja myös ruokaa tehtyäkin, mutta maidot jne jäisivät pöydälle. Kaveritolisivat laumana meillä, sekä lapset oisivat jatkuvasti tietokoneella/telkkarilla. Eli paljon opittavaa heillä vieläMua huollettaa se, että muistelen Hernetätin yhden lapsen olevan erityislapsi, sekä kiusaaminen josta hän on usein puhunut
Hyvissä aloin aloitatte sen yksin olemiseen valmistautumisen. Laitat mikrossa lämmitettäviä ruokia valmiiksi, niin lapsen ei tarvitse käyttää hellaa. Laitat ruuan valmiiksi mikronkestävään astiaan. Mikron viereen lappu, jossa lukee, missä lämpötilassa ja kuinka kauan. Vara-avain naapuriin tai johonkin sopivaan paikkaan pihaan piiloon, jos asutte omakoti- tai rivitalossa. Jne jneAlkuperäinen kirjoittaja Hinni:Lottovoittajia nähtävästi![]()
No, ei onnistu meillä...raaka peli Ranualla ja kouluikäinen saa selvitä kotona itsekseen. Hengissähän tuota olen minäkin ja ennen ei ollut edes kännyköitä.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Meillä lapset eivät ole koskaan jättäneet ulko-ovia auki, kiitos lemmikkieläinten. Maitoja meillä on jäänyt pöydille joskus, myös minulta. Meillä on ne kaverit olleet, nykyisin multa ei edes kysytä, sopiiko kaverin tulla yöksi vai eiAlkuperäinen kirjoittaja vieras:Tiedän että lapset ovat erilaisia, omiini en voisi täysin luottaa. Tiedän että ovet jäisi auki, ruuan saisivat lämmitettyä ja myös ruokaa tehtyäkin, mutta maidot jne jäisivät pöydälle. Kaveritolisivat laumana meillä, sekä lapset oisivat jatkuvasti tietokoneella/telkkarilla. Eli paljon opittavaa heillä vieläMua huollettaa se, että muistelen Hernetätin yhden lapsen olevan erityislapsi, sekä kiusaaminen josta hän on usein puhunut
En siis ole pitänyt kavereita mitenkään haitallisena.
Mulla esikoinen myös erityislapsi, mutta vaikka erityislapsi onkin, ei ole tyhmä.
Tuo pätee lapsiin ihan yleensäkin =) Toinen on vilkkaampi kuin toinen, yllytyshullumpi jne.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:En tarkoittanutkaan erityislasten olevan tyhmiä, vaan osa voi olla tavallista vilkkaampia, ajattelemattomampia, herkempiä reagoimaan, alttiimpia toisten yllytykselle jne. Paljon myös riippuu kuinka huntaloita kaveritkin/omat lapset ovatJoku kysy mihin nämä lapset? Jos esim vuorotyöläisiä vanhemmissa, ni voisi sopia että kuka vuorotellen pitää lapsia hieman silmällä. Tai käyttää mummu/naapuriapua jos on mahdollista, vaikka palvelus palveluksesta -tyyliin. Mutta ei nämä kaikille ole ratkaisuna nämäkään.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Hyvissä aloin aloitatte sen yksin olemiseen valmistautumisen. Laitat mikrossa lämmitettäviä ruokia valmiiksi, niin lapsen ei tarvitse käyttää hellaa. Laitat ruuan valmiiksi mikronkestävään astiaan. Mikron viereen lappu, jossa lukee, missä lämpötilassa ja kuinka kauan. Vara-avain naapuriin tai johonkin sopivaan paikkaan pihaan piiloon, jos asutte omakoti- tai rivitalossa. Jne jneAlkuperäinen kirjoittaja Hinni:Lottovoittajia nähtävästi![]()
No, ei onnistu meillä...raaka peli Ranualla ja kouluikäinen saa selvitä kotona itsekseen. Hengissähän tuota olen minäkin ja ennen ei ollut edes kännyköitä.
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:Niin, ja jos on kyse sellaisesta, et koko kesän lapset olis ma-pe keskenään, niin jos herniksellä esim noi pienemmät ei vielä pärjäis keskenään, niin kyllä niille jonain päivänä hommaisin jonkun hoitajan, et isommatkin sais "omaa lomaa" eikä koko kesä menis pienempien huolehtimisessa..mut jos itsellänikin olis viikolla vapaita, tai miehellä, niin sit en välttämättä..kyllä nuortenkin pitää saada lomaa viettää, ilman pienemmistä huolehtimista..ehtii ne myöhemmin sit työssä käydä ja ottaa vastuuta, loma on kuitenkin tarkoitettu lomaksi![]()
sinä tekisit näin, mutta omien veljien perään katsominen ei ole työtä. Hiljaisena päivänä isä voi ehkä ottaa töinin mukan ( jos töitä on silloin) mutta mun koulu on niin iso laitos, että sinne ei oikin voi ottaa ( oletan, että siis pääsen hakemlleni laitoshuoltajn amamtitutkintoon valmentavan koulutukseen. meillä on siellä vain viikon loma
Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:Minä olen miettinyt moneen kertaan jo tulevaa. Meillä vanhempi lapsi lähtee kouluun syksyllä. Seuraavana kesänä ja osittain jo talven aikana joutuu olemaan yksin kotona. Meidän muksuja ei mummot hoida...eivät ole lähellä eivätkä hoitaisi muutenkaan. Ainut vaihtoehto on olla kotona kun nuorempi on tarhassa. Töissä on oltava ja tarhaan ei enää ton ikäisiä oteta. Kuitenkin joskus mulla on viikolla vapaata ja tietty myös ilta- ja yövuoroja. Ja isällä on heinäkuu lomaa. Joulu aikaan ei ole ylimääräisiä vapaita eikä mitään syyslomia tietenkään.