Lasten syömisistä vakavaa pohdintaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Myönnän heti näin aluksi että mun lapsilla on huonot geenit asian suhteen: kiloja tulee helposti, on taipumusta ahmimiseen jne, mutta esikoisen geenit on huonot molemmin puolin, myös isänsä puolelta.
Mä olen huomannut että esikois tyttö on alkanut pyöristymään, eikä se toisaalta ihmetytä: on ollut aikoja, kun yhden päivän aikana ruokien ja puuron lisäksi on saattanut syödä 8 palaa leipää, ja ruokaakin siis monta satsia, kaksi ainakin. Sillä on aiemminkin ollut taipumusta siis ylen syömiseen, mutta lähinnä herkkujen suhteen, syö niin että oksentaa. Nyt tää ilmiö siis on siirtynyt ns tavalliseen ruokaan, syö pahaan oloon asti. Voin kertoa että on kamalaa katsottavaa.
Periaatteessa mä olen nyt tehnyt selvän pelin asian suhteen ja poistanut leivät ja kaikki esiltä, ja niitä saa vaan mun luvalla ottaa. Mun äiti on sitä mieltä, että tytön kanssa asiasta ei voi puhua, että aiheutan sille varmoja ongelmia jos kerron että se syö liikaa, ja muistutan perusasioista: sen verran syödään, että olo on hyvä. Niin ei voi tehdä kuulemma, se on vasta 7 vuotias. Mitä mieltä olette?
Mä mietin lähinnä niin että teenkö mä sille karhunpalveluksen: otan ylimääräset pois, mutten selitä miksi? Mä tiedän että mua ei kukaan opettanut lapsena syömään oikein. Olin lopulta tosi lihava: vaikka äiti rajoitti tiettyyn rajaan asti, lopulta olin kuitenkin tarpeeksi iso ottamaan itse ruokani. Ja otinhan mä ja paljon, kun ei kukaan ollut kertonut että vähempikin riittää.
Kertokaas nyt omia viisauksianne.

että äitis on väärässä. Sun kuuluu rajoittaa lapsen syömistä ja ton ikäiselle voi jo nätisti asiassa neuvoakin. Ei siis niin, että en anna kun oot tollanen läski. Vaan sillain posiitiivisesti, että ei oo terveellistä syödä noin paljon, tai porkkana olisi parempi välipala. Voisit vaikka pitää porkkanoita ja omenoita pöydällä itse otettavaksi...

Minusta olet toiminut ihan oikein, että olet selittänyt, että on hyvä syödä vain sen verran kuin tarvitsee ja ottanut houkutukset pois esiltä. Nämä on kauhean vaikeita asioita, kun ei saisi korostaa painoa, mutta pitäisi pitää huoli, ettei lapsi liho.

Hankala tilanne teillä :hug:
Sen ainakin tiedän että lapsesta on tosi ahdistavaa jos vanhempi "ahdistelee" syömis- ja painoasioissa, eli jotenkin tosi nätisti se pitäisi tehdä. Omalla äidilläni oli aikoinaan pakkomiellettä siitä, että minä olisin ollut liian laiha, ja tuosta on kyllä jäänyt se fiilis että tosi nätisti näitä lapsen kehoon liittyviä asioita on lähestyttävä...

Onko teillä ruuan kanssa aina salaattia? Sitä olisi hyvä olla se puoli lautasellista. Loput sitten ruokaa. Leipää ruuan kanssa maksimissaan 2 palaa. Ja jos kerran saisi ottaa ruokaa lisää? Uskon, että 7-vuotiaan vatsa täyttyisi tuollaisella annoksella. Ruuan jälkeen purkkaa tai xylitolipastillia, jos se hillitsisi vähän makeanhimoa?

Minä oon sanonut lapsille että sen verran syödään että ei enää ole nälkä. Että varastoon ei tarvii syödä koska kolmen tunnin päästä saa taas ruokaa =) Ja jos miettii että vieläkö ottais lisää vai ei, niin sillon ei tarvii ottaa. Leipää meil ei syödä ruuan kanssa, ellei ruoka tosiaan lopu kesken.

Kyllä mun mielestä voi sanoa jos perustelu on terveysnäkökulmasta eikä ulkonäköön liittyvää. Eli en sanois lapselle että et nyt saa leipää kun olet noin tuhdis kunnos vaan enemmän just sitä että ei saa syödä liikaa ettei tule huono olo ja että ateriarytmi pysyy tasaisena, (jos kerralla syö liikaa niin seuraavalla aterialla ei maistu ja sit on ruokarytmi nopeasti sekaisin mikä taas johtaa helposti ahmimiseen).

Mä opetan jo pienestä pitäen lapsille mikä on terveellistä ja mikä ei ja kyllä ruokailutottumukset on osa terveellistä elämäntapaa.

Meillä ruokaremontti onnistui mun viimeisimmän raskauden varjolla aika helposti. Meillä on myös kakkosella vähän taipumusta syödä väärin ja ahmia sitä makeaa, raskausdiabeteksen ja sen dieetin/ruokavalion avulla koko perheen syömiset menivät uusiksi ja on nyt melko hyvin pysyneetkin kurissa. =)
Oikein teet juuri tuossa, että rajoitat sitä 'turhan' syömistä karsimalla niitä turhuuksia pois näkyvistä. Auttaisiko teillä yhteinen palaveri kaikkien yhteisestä ruokaremontista? niin ei tulisi kellekään oloa, että juuri häntä tässä osoitellaan?

Olet hyvä äiti ja viisas ihminen kun myönnät ongelman ytimen. Niin moni lihavan lapsen vanhempi karttelee totuutta ja keksii tekosyitä.

Mielestäni on asiallista puhua lapsen kanssa mutta lähinnä siltä näkökannalt että on epäteveellistä syödä liikaa eikä sillä että hän on lihava.

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Onko teillä ruuan kanssa aina salaattia? Sitä olisi hyvä olla se puoli lautasellista. Loput sitten ruokaa. Leipää ruuan kanssa maksimissaan 2 palaa. Ja jos kerran saisi ottaa ruokaa lisää? Uskon, että 7-vuotiaan vatsa täyttyisi tuollaisella annoksella. Ruuan jälkeen purkkaa tai xylitolipastillia, jos se hillitsisi vähän makeanhimoa?

Ei aina: esim siis keittoaterioille en salaattia tee, enkä silloinkaan monesti jos on kasvispainotteista ruokaa muuten.

Mä suosittelisin kans salaattia tai napostelukasviksia alkupaloiksi, ja sitten vasta otetaan ruokaa. Sitä lämmintä ruokaakin on muuten helppo keventää, lisää kasviksia vaan sekaan. Leipää ei meillä ole ruokapöydässä lainkaan, paitsi keiton kanssa. Sitä syödään sitten iltapalalla tai välipalalla.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä:
Olet hyvä äiti ja viisas ihminen kun myönnät ongelman ytimen. Niin moni lihavan lapsen vanhempi karttelee totuutta ja keksii tekosyitä.

Mielestäni on asiallista puhua lapsen kanssa mutta lähinnä siltä näkökannalt että on epäteveellistä syödä liikaa eikä sillä että hän on lihava.

Joo no näin mä just olen tehnyt.
Ehkä en vaan ole tajunnut millanen tabu tää on, kun olen siis muualtakin saanut samaa palautetta kuin äidiltäni, että aiheutan lapselle varman bulimian tai anoreksian kun painostan sitä syömään oikein. Ja omasta mielestäni mä en painosta, vaan ohjeistan. Välillä toki tiukka sanaisestikin, kun lapsi on sitä mieltä että leipä vaan on niin hyvää, ja mitä enemmän margariinia, sen parempi! Mutta en tarkoituksella pahasti. Ja en ikinä ulkonäölliseen puoleen puuttuen.

Ruoka-aikoina vain otetaan syötävää eli ei millään saa alas nuon paljon leipää jos annat leivän vasta kun muu ruoka on syöty ja muulloin ei napostella. Kannattais iltapalakin miettiä jotain muuta kuin valtavaa hiilihydraattipommia.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Voisitko kokeilla ton leivän syömisen sijasta jotain muuta? Meniskö vaikka hedelmät/marjat? Leivät löisin kaappiin piiloon tai viime kädessä jättäsin kokonaan ostamatta.

Menee joo, jos ei saa itse valita. Siis sääntö on, ett välipalla esim yksi leipä, ja lisäksi hedelmä. Mutt välillä ei muista (??) ja ottaakin hedelmän sijaan leivän, jos salaa pääsee ottamaan.

Ja juominen on ongelma myös: mä en ole itse kova juomaan limsoja ja mehuja eikä niitä meillä juurikaan ole. Ruoan kanssa aina maitoa, ja muuta ei sitten päivän aikana joisikaan kuin sen lasillisen ruoalla. Vettä ei mene, ellen uhkailemalla pakota.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ruoka-aikoina vain otetaan syötävää eli ei millään saa alas nuon paljon leipää jos annat leivän vasta kun muu ruoka on syöty ja muulloin ei napostella. Kannattais iltapalakin miettiä jotain muuta kuin valtavaa hiilihydraattipommia.

Kyllä se saa. Aamulla kaksi leipää, välipalalla kaksi, ruoalla kaksi, iltapalalla kaksi. Eiks se kahdenksan tee?

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Kyllä se saa. Aamulla kaksi leipää, välipalalla kaksi, ruoalla kaksi, iltapalalla kaksi. Eiks se kahdenksan tee?

Tuo on mun mielestä tosi paljon leipää lapselle. Meillä menee 6-vuotiaalla ehkä 2 viipaletta päivässä. Mieluummin sitten vaikka puuroa marjojen kanssa, niin ei mee sitä margariinia/muuta päällystettä 8 viipaleelle...

Saisiko tuota leipämäärää sitten vähennettyä? Vaikka aamupalalle puuro ja hedelmä, ruuilla ei varmaan leipää edes tarvi.

Otannyt se leipä sitten välipalalta ja iltapalalta pois, jotain proteiinia tilalle. Ei tuollaista määrää leipääkään ole hyvä syödä. Ja leipähän on kokojyvää tai ruista.

Alkuperäinen kirjoittaja aino:

Saisiko tuota leipämäärää sitten vähennettyä? Vaikka aamupalalle puuro ja hedelmä, ruuilla ei varmaan leipää edes tarvi.

Se nyt on just ja se sama missä muodossa se vilja tulee, puurona tai leipänä. Liika on liikaa.

hmm..mistäs mä alottaisin..

ensinnäkin, muuta ruokia, tee niistä kasvisvoittoisempia ja ota käyttöön alkusalaatti tai jotain kasviksia ennen pääruokaa (porkkanatikut jne )
anna lapselle leipää, mut pieniä annoksia..jos leipä on lapselle se juttu jota se haluaa syödä, ja kiellät sen kokonaan, se saattaa muuttua isoksikin ongelmaksi, yks kaunis kerta löydät tyhjän leipäpussin kun lapsi on sen käynyt syömässä.
noin pienelle ei voi kamalan tarkasti kertoa mitä voi ja mitä ei voi syödä, mut ohjeistaa (positiivisella tavalla ) voi.jos teet syömisestä ison peikon, alkaa tyttö syömään salassa, ja sun keinot alkaa olla vähissä sen jälkeen.
Lasten syömishäiriöt on yleisiä, varsinkin tytöillä joten ongelma saattaa olla isokin..siksi kehottaisin ottamaan yhteyttä koulun terveydenhoitajaan tai lääkäriin, jotka sitten osaavat sut neuvoa ravitsemusterapeutille tms jatko-ohjeita saamaan.

Oisko mahdollista jättää se leipä kokonaan ostamatta? Jos kerran hedelmät ja muutkin maistuu niin miksi pitää sitä leipää koko ajan esillä?

Tuo yhteydenotto ravitsemusterapeutille ei kans ois pahasta.

Se nyt on just ja se sama missä muodossa se vilja tulee, puurona tai leipänä. Liika on liikaa.

No ei se kyllä ole. Leivässä on suolaa, puuroon sitä ei oo pakko laittaa. Harva syö "kuivaa" leipää, eli sen päällä menee sitten voita, juustoa, leikkelettä yms. Jos leipä on vehnää, siinä ei ole juuri mitään ravintoarvoa - syökö lapsi tosiaan 8 viipaletta ruis- tai täysjyväleipää, vai esim. 8 viipaletta vaaleaa paahtoleipää? Puuron kun tekee kunnon hiutaleista, vähäsuolaiseksi ja laittaa sekaan vaikka sokeroimattomia marjoja, on selkeästi terveellisempi vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Oisko mahdollista jättää se leipä kokonaan ostamatta?

Leipä kuuluu kyllä ihan oikeaoppiseen ruokailuun, määrä vain on trhan iso.

Mutta jos lapselle tulee himo syödä sitä paljon niin pakko kai sitä on jotenkin rajottaa? Ei meillä syödä leipää joka päivä.

Yhteistyössä