Lasten suuteleminen suulle

Parhaimman mukaan yritän välttää. Itselläni suussa voimakkaanlaatuinen kariesbakteeri, joten en halua sitä lapsilleni siirtää. Tosin jossain on kai sanottu, että lapsen oma bakteerikanta suuhun olisi muodostunut valmiiksi pariin ikävuoteen mennessä.

Kotonamme pyritään siis harjoittamaan "Eurooppalaisia poskisuudelmia", tosin esikon kanssa välillä todella huonolla menestyksellä. :LOL:
 
yksi vastaaja
Mulla oli alusta lähtien lapsen kanssa periaate, etten pussaile suulle. Nyt poika on reilu kaksivuotias ja alkanut itse pussata meitä vanhempiaan suulle. Mielestäni olisi nyt jotenkin luonnotonta olla ottamatta vastaan näitä pusuja ja kääntää ns. poskensa, ja luulenpa siis ettei se tekisi tavallaan lapsen ja vanhemman väliselle henkiselle läheisyydellekään hyvää. En tietenkään pussaile samalla tavalla kuin miestäni, mutta otan kevyesti pusun kyllä vastaan. Itse sen sijaan en aktiivisesti pussaile lastani suulle, poskelle ja otsalle sen sijaan paljonkin. Mielestäni siinä on lähinnä ongelmana ennemminkin tuo sylkipuoli, en halua bakteerien siirtyvän. Huulethan ovat kuitenkin ihmisen herkin ja mielihyvää tuottava kohta, myös ja erityisesti lapselle tärkeät...
 
äityli vm-73
Meillä kyllä suukotellaan suulle. Kummallakin lapsellani kaksivuotiaana karies näyte puhdas siitä huolimatta. Suukot ovat suukkoja, eivät mitään aikuisten kielareita.
 
Rh-neg
Eskarilainen ei edes halua pusua suulle, joten hänen kanssaan annamme hyvänyönsuukot poskille. Mutta tämä pian 4-v on vauvasta lähtien ollut mahdoton pussaamaan. Joskus näki telkkarissa, miten nainen ja mies kääntää pään vinoon ja pussaa. Nyt sitten iltapusut annetaan päät vinossa ja pieni pusu huulille. Niin herttaista, joten en katso sen haittaavan. Itselläni ei ole kuin kaksi reikää, ja tosiaan kyse on pienestä pususta.
 
En oikeastaan suulle, mutta muuten kyllä kasvot saa "kyytiä" =) . Esikoinen (5v) kyllä haluaa usein pussata huulille ja saatan "varovasti" muiskauttaa. Jotenkin sellainen fiilis, etten minäkään halua niitä kariesbakteereja tartuttaa lapsilleni.
 
piipii
Enpä usko että tässä nyt ihan varsinaista suutelemista tarkoitettiin, siis sellaista kielisuudelmaa, vaan ihan vaan suukottamista suulle!
Meillä poju, 2v., saa päivässä noin 10 suukkoa suulle, poskelle, otsalle, ihan mihin vaan, ja antaa kanssa itse paljon suukkoja. Musta on aika luonnollista suukotella omaa pikkuista suulle. Itse vielä silloin tällöin annan omalle äidilleni suukon suulle, olen nyt 36 v.!!!
Mikäs se muuten se Mutans-juttu on? En ole kuullutkaan.
Pusuttelemaan vaan kaikki!
 
Itse yritän välttää, mut 4v tyttäreni antaisi mielellään suoraan suulle...
No, toisaaltaa ihan ymmärrettävään kun onhan hän nähnyt kun pusuttelen miestäni. Pienen kohnaamisen jälkeen poskipusu riittää...
Itselläni on työkaveri (nainen 40v) ja hänellä on tyttö 10v ja poika 14v ja hän kyllä pusuttelee suoraan suulle ja poskelle... Minusta ei ole kovin kivaa pienen lapsen vielä voi ymmärtää, mutta toi on jo vähän liikaa mun mielestä!!!
 

Yhteistyössä