Lasten suun terveys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä -neuroottinenko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelijä -neuroottinenko?

Vieras
Hei te vanhemmat, jotka annatte lastenne syödä ruokailuvälineillänne tai juoda omia juotavianne, eikö teitä pelota että siirrätte lapsenne suuhun haitallisia bakteereja? Mm. karies- tai parodontiittibakteereja. Lapsen suun bakteerikanta on täysin muodostunut 2,5-4 vuoden iässä, mutta sitä ennen sylkikontakti altistaa lapset teidän vanhempien huonoille bakteereille. Karies aiheuttaa reikiä ja parodontiittibakteerit iensairauksia niin, että hampaat saattavat irrota nuorellakin iällä. Eikä kukaan joka käyttää raskaus- ja lastenneuvolapalveluja, voi väittää etteikö asiasta tiennyt. Miksi siis? Tänään viimeksi katselin lounasravintolassa äitiä, joka juotti n. 2-vuotiaalle lapselle jaffaa omasta lasistaan ja syötti ruokaa omalla haarukallaan...

itse tietoinen että yhtä lailla ne hyvät bakteerit siirtyy sieltä äidin suusta kuin ne huonotkin.

Itselläni ei koskaan ole ollut reikiä ja olen huoletta ollut löperö suudelmien ja ruokailuvälineiden suhteen, joten kuolaa on vaihdettu. Eikä lapsilla ole muuten reikiä saati hampaita pudonnut.

Mitä luulet että lattioilta ja maaperästä siirtyy lapsen suuhun, kun hän konttaa ja tutkii maailmaa? Järki käteen ihminen.

itse tietoinen että yhtä lailla ne hyvät bakteerit siirtyy sieltä äidin suusta kuin ne huonotkin.

Itselläni ei koskaan ole ollut reikiä ja olen huoletta ollut löperö suudelmien ja ruokailuvälineiden suhteen, joten kuolaa on vaihdettu. Eikä lapsilla ole muuten reikiä saati hampaita pudonnut.

Mitä luulet että lattioilta ja maaperästä siirtyy lapsen suuhun, kun hän konttaa ja tutkii maailmaa? Järki käteen ihminen.

No ei sieltä lattiasta pitäs karies bakteeria tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29394800:
No ei sieltä lattiasta pitäs karies bakteeria tulla.

niin ei välttämättä, mutta voi siirtyä sitäkin, jos on tuore räkämälli mihin lapsi kätensä läiskäsee.. sekä paljon muita hyödyllisiä ja hyödyttömiä, vaarallisia ja turvallisia bakteereita.

Kyse on bakteerien tasapainosta siellä suussa, kuten muuallakin kehossamme. Tämä on ihan liian unohdettu asia tässä suun terveys -keskustelussa.

Itse olen näitä äitejä, siis niitä ketä kauhistelet. Olen kolmenkymmenen, ikinä ei ole ollut reikää taikka iensairauksia. Yksityinen hammaslääkäri viimeksi sanoi, että tule siinä kolmen-neljän vuoden kuluttua seuraavan kerran. Turhaan sinä rahoja tänne kannat kun ei noissa sinun hampaissa mitään vikaa ole.

niin ei välttämättä, mutta voi siirtyä sitäkin, jos on tuore räkämälli mihin lapsi kätensä läiskäsee.. sekä paljon muita hyödyllisiä ja hyödyttömiä, vaarallisia ja turvallisia bakteereita.

Kyse on bakteerien tasapainosta siellä suussa, kuten muuallakin kehossamme. Tämä on ihan liian unohdettu asia tässä suun terveys -keskustelussa.

Meinaakko ettei edes kannata koittaa varoa tartuttamasta tuota bakteeria ku se kuitenki jostain tulee? Mun mielestä kyllä kannattaa.
Minulla eikä lapsen isällä ole reikiä joten meillä ei tuota ole, mutta esim. äidilläni on ja en todellakaan halua, että hän sitä lapselleni tartuttaa periaatteelle "ihan sama, voi se tulla muualtakin".

Nimenomaan se bakteritasapaino, mut pitääkö sinne lapsen suuhun ehdoin tahdoin tunkea haitallisia bakteereja omasta suusta? Kaikilla ei ole esim kariesbakteeria itsellä, mutta tietääkö kaikki lapsen kanssa sylkeä vaihtavat, että onko sitä vai ei?

Ja juu, lapset saavat itseensä bakteereja ja niin kuuluukin olla, mut kai tavoitteena on, että sinne suuhun(kin) muodostuu se bakteerikanta hyvistä bakteereista?

Olen itse todella varovainen mutta vanhempani eivät asiaa ymmärrä tai halua ymmärtää. Sain kohtauksen kun isäni soitti samaa nokkapilliä poikani kanssa eli vaihtoivat pilliä vuoronperään suusta suuhun. Ja isäni sitten suuttui mulle kun sanon kuulemma turhasta ja sain kuulla "luuletko että ruton tartutan vai mitä?" :/

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29394876:
Musta toi on sama kuin vetäsis afrikassa ilman kortsua ku voihan sen hivin saada vaikka verensiirrosta.

Vähän ehkä kärjistettyä, mutta hauskaa.

Ja joo, vanhempia ihmisiä on melkein mahdotonta saada tajuamaan, ettei sen lapsen kanssa tarvitse olla sylkikontaktissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä -neuroottinenko?;29394771:
Hei te vanhemmat, jotka annatte lastenne syödä ruokailuvälineillänne tai juoda omia juotavianne, eikö teitä pelota että siirrätte lapsenne suuhun haitallisia bakteereja? Mm. karies- tai parodontiittibakteereja. Lapsen suun bakteerikanta on täysin muodostunut 2,5-4 vuoden iässä, mutta sitä ennen sylkikontakti altistaa lapset teidän vanhempien huonoille bakteereille. Karies aiheuttaa reikiä ja parodontiittibakteerit iensairauksia niin, että hampaat saattavat irrota nuorellakin iällä. Eikä kukaan joka käyttää raskaus- ja lastenneuvolapalveluja, voi väittää etteikö asiasta tiennyt. Miksi siis? Tänään viimeksi katselin lounasravintolassa äitiä, joka juotti n. 2-vuotiaalle lapselle jaffaa omasta lasistaan ja syötti ruokaa omalla haarukallaan...

mun mielestä, meillä vanhin on 11.v eikä reiän reikää ole suusta löytynyt, lisäksi hyvä purenta ja aina on kehut saanut hammaslääkäriltä, olen syöttänyt tyttöä aikanaan omilla ruokailuvälineillä, hampaita ei todellakaan harjata niin kuin pitäisi tyttö aina välillä unohtaa ilta harjauksen, ja en viitsi nukkuvaa lastakaan mennä herättelemään hampaiden pesulle, meillä on neljä lasta ja kellään ei reikiä! Meidän suvussa on kaikilla ollut aina hyvät hampaat, mummo sai tekarit 80.veenä vasta.

Turhaa vouhotusta mun mielestä.:)

Olen itse todella varovainen mutta vanhempani eivät asiaa ymmärrä tai halua ymmärtää. Sain kohtauksen kun isäni soitti samaa nokkapilliä poikani kanssa eli vaihtoivat pilliä vuoronperään suusta suuhun. Ja isäni sitten suuttui mulle kun sanon kuulemma turhasta ja sain kuulla "luuletko että ruton tartutan vai mitä?" :/

Mun äiti oli kans et ei sillä sitä ole..ai ei vai kun on suu täynnä paikattuja hampaita. Ei noi edes tiedä mistä on kyse.

lattiatja maaperät? Mitä hittoa sä selität, tässä on ihan kyse SUUN bakteeristosta, ei esim karies sieltä lattialta hyppää suuhun, vaan ihan sylkokontaktissa.

Ihme että tällaisiin ketjuihin tulee aina vastaamaan sankoin joukoin niitä, joilla ei ilmeisesti ole yhtään reikää suussa ja kertovat tartuttavansa vain hyvää bakteerikantaa lapselle. Todellisuudessa suomalaisten lisääntymisikäisten suu taitaa olla melko huonossa kunnossa, montakohan prosenttia oikeasti on reiättömiä? 5? Tämä kariestartunnan välttäminen on siis hyvin tärkeä asia lasten suun terveydelle ja on silkkaa välinpitämättömyyttä olla varomatta tartuntaa. Ei ole ollut mikään ongelma ainakaan meille ottaa kesällä omat vesipullot kaikille mukaan (tai yksi isompi pullo ja jokaiselle oma muki), olla antamatta lapsen nuolla samaa jätskiä, olla maistamatta lapsen lusikasta tai olla pussaamatta lasta suulle. Pieni asia aikuisen toteuttaa, mutta lapselle hyvin merkityksellinen.

Olisi hirveää, jos ei saisi antaa pusua omalle lapselle. Tai pitäisi koko ajan vahtia, ettei lapsi ota samasta lasista tms. Itsellä ei ole ollut yhtäkään reikää hampaissa, vaikka vanhempani toimivat samoin. Ja omasta suusta ei kariesta löydy. Alunperin äidit pureskelivat vauvojen ruuankin suussaan mössöksi. Ei ihme jos nykyajan hygienialapsilla on allergioita ja muita.

Itse olen näitä äitejä, siis niitä ketä kauhistelet. Olen kolmenkymmenen, ikinä ei ole ollut reikää taikka iensairauksia. Yksityinen hammaslääkäri viimeksi sanoi, että tule siinä kolmen-neljän vuoden kuluttua seuraavan kerran. Turhaan sinä rahoja tänne kannat kun ei noissa sinun hampaissa mitään vikaa ole.

Se, että itsellä ei ole paikattu reikiä ei tarkoita etteikö suussa olisi kariesbakteeria.

Hampaiden reikiintymisen estää huolellisella harjauksella aamuin illoin ja ksylitolin käyttö ei tilannetta pahenna. Napostelu on pahin. Ei ole mitään 'meillä on suvussa reikiintyminen' vaan ihan totta se oma harjaus- ja ruokakäyttäytyminen on SE juttu.

Mukava lukea että täällä on paljon valveutuneita äitejä :)

Ihan samaa mieltä ap sun kanssa, mun mielestä on niin tyhmää ja turhaa tartuttaa kariesta aiheuttava bakteeri lapselleen. Ei se heikennä elämänlaatua eikä vähennä läheisyyttä, että syödään omilta lautasilta ja omalla lusikalla, ja juodaan omasta pullosta. Pussaillakin saa, mut- en kyllä muutenkaan pussais lastani suoraan suulle.

Ja kun lapsi oppii esim. että jokainen juo omasta pullostaan, niin se on täysin normaalia ja se tapa jää myöhemmillekin vuosille, kun ei äiti ole enää neuvomassa.

Minusta se on rakkautta lastaan kohtaan suojella turhilta kariestartunnoilta ja ohjata muutenkin turvallisille, terveellisille elämäntavoille.

Olisi hirveää, jos ei saisi antaa pusua omalle lapselle. Tai pitäisi koko ajan vahtia, ettei lapsi ota samasta lasista tms. Itsellä ei ole ollut yhtäkään reikää hampaissa, vaikka vanhempani toimivat samoin. Ja omasta suusta ei kariesta löydy. Alunperin äidit pureskelivat vauvojen ruuankin suussaan mössöksi. Ei ihme jos nykyajan hygienialapsilla on allergioita ja muita.

Ennenvanhaan riparilahjaksi annettiin tekohampaat. Ja ihan sama vaikka kuinka kuolaisin lapsen suuhun niin se ei allergioita estä.

Yhteistyössä