Lasten päiväkoti teki meistä lastensuojeluilmoituksen sen perusteella, ettei lapsilla ole sadetakkeja! Järkeäkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28862735]Huuto.netistä löysin posteineen alle kympillä valtavasti sadetakkeja vaikka missä kokoluokissa (katsoin juuri öaken) Ei tarvitse ap lähteä kaupunkiin 70 km:n päähän kun saat sadetakin postitse ihan siihen omaan postilaatikkoon ja halvalla.[/QUOTE]

Ihmisillä saattaa juui tällähetkellä olla rahaa niin niukalt, että joutuvat jo tinkimään ruoasta ja silloin ei huutonettipaketitkaan tule kyseeseen. Parin viikon päästä ap:kin saa jo rahaa, joten kyse oli nyt vain parista viikosta. Päiväkodeilla on yleensä muutamakuravaatteet varalla, joten ihmettelen, etteikö niitä voisi nyt tähän hätään lainata.

Ihmisillä saattaa juui tällähetkellä olla rahaa niin niukalt, että joutuvat jo tinkimään ruoasta ja silloin ei huutonettipaketitkaan tule kyseeseen. Parin viikon päästä ap:kin saa jo rahaa, joten kyse oli nyt vain parista viikosta. Päiväkodeilla on yleensä muutamakuravaatteet varalla, joten ihmettelen, etteikö niitä voisi nyt tähän hätään lainata.

Aika yllätyksenä tullut työ päiväkodin alkaminenkin kun ei etukäteen ole voitu hommata... Ai niin, eihän sitä voi tietää tartteeko sateella sellaista takkia joka ei vettä pidä...Mahdoton ennakoida. Kerrassaan

[QUOTE="jjjj";28862722]Mene seisomaan pihalle ilman sadetakkia muutamaksi tunniksi niin tajuat että lapselle sillä todellakin ON merkitystä. Eikä ole mikään nyanssi. Äidin laiskuutta tai välittämättömyyttä jos tuollaisia asiota pitää sivu seikkoina.

Ja jos "tuntoyliherkkä" lapsi niin sitten kierrätte kauppoja niin kauan ENNEN HOIDON aloitusta että ne vaatteet löytyy. Ei kai se hoidon alkaminen yllätyksenä tule. Ihan turha siis jossitella... SINÄ olet vanhempi ja pidät huolen että lapsellasi on asian mukaiset ja tarpeelliset vaatteet.[/QUOTE]

Mutta kun kyseessä ei ole tämän hetkisen tiedon mukaan se, että lapsi seisoisi tuntikausia märissä vaatteissa. Silloin asia on toki eri, ja minäkin ostaisin sadetakin, jos sitä todella tarvisi.
Nykyään tavalliset takit monesti pitävät niin hyvin vettä, että todella sadetakki voi olla täysin tarpeeton ja ainoastaan hiostava ja liikkumista vaikeuttava. Kokeileppa mennä seisomaan sateeseen vettä pitävä välikausitakki ja hengittämätön sadetakki päällä, niin huomaat, että silläkin on todellakin merkitystä.

Kuten sanoin, on eri asia jos takkia todella tarvitaan, kuin se, että yksi henkilö on päättänyt, että sitä tarvitaan.
Ja minä todella tiedän, että on niitä pätemisenhaluisia tätejä, joiden mielipide on se ainoa ja oikea. Ja jotka monesti ei myös halua uskoa, että tavallinen takki pitäisi vettä. Eli vaikka ostaisit parinsadaneuron täysin vettäpitävän takin, niin se sadetakki vaadittaisiin päälle, koska näin yksi ihminen on päättänyt.
Tämänhetkisen tiedon mukaan siis kyseessä ei ole lapsen kärsimys, vaan aikuisen jäykkä periaate.

Ja mitä siihen tulee, niin älä yhtään huoli. Vaikka lapsellani ei tällähetkellä ole kurahousuja, niin päiväkoti ei ole lainkaan huolissaan asiasta, eikä se ole haitannut kenenkään ulkoilua, ei myöskään sen kurahousuttoman reppanan, joka saa kyllä kurahuousut ennen kuin niitä oikeasti tarvitaan.
(meidän päiväkodissa taitaa muutenkin olla aika huolestuttava tilanne kun valtaosalla lapsista ei ole siellä vielä niitä kirottuja kurakamppeita.. taitaa olla ilmoituksen paikka koko ryhmän vanhemmista)

Mutta täytyy myöntää, että jos omalle kohdalleni tulisi tuollainen soppa yhdestä takista, niin todennäköisesti kävelisin kauppaan ja ostaisin sen. Sadetakkejakun myydään hyvin halvalla, ihan siksikin, että niiden menekki ei liene hirmuinen nykyään.

Todellakin ilmoituksen paikka jos lapsiperheellä ei ole varaa edes ruokaan.

[QUOTE="jepjep";28862638]Silti jos te saattelisäksi tt tukea teillä on niin pinet tulot että ilmankin ls asiakkuutta teillä olsi ilmainen hoito = huomiotaisi tt tuessakin ;)
Eikös sen teidän pitäjän pitänyt olla niin pieni, miten siellä nyt sossu löytyy ettei naapurikaupunkiin asti tarvitse mennä ;)[/QUOTE]

Itse asiassa tunnen tyypit, joilla menisi tulojen puolesta hoitomaksu, mutta heillä lastensuojeluasiakkuus ja paljon ongelmia joten sossu maksaa hoitomaksun ;)

Vammasta touhua. Siellä nyt on taas joku yli-innokas kukkahattutäti komennossa joka tikulla kaivaa että saisi jostain sanottua ja tehtyä ilmoitusta. Noitahan kusipäitä tässä maassa riittää.
Mä tekisin ilmoituksen tuosta päiväkodinjohtajasta ylempiin tahoihin!

[QUOTE="jepjep";28862638]Silti jos te saattelisäksi tt tukea teillä on niin pinet tulot että ilmankin ls asiakkuutta teillä olsi ilmainen hoito = huomiotaisi tt tuessakin ;)
Eikös sen teidän pitäjän pitänyt olla niin pieni, miten siellä nyt sossu löytyy ettei naapurikaupunkiin asti tarvitse mennä ;)[/QUOTE]

Sossu taitaa löytyä melkein jokaisesta pitäjästä.On meidänkin vaikka asukkaita vähän yli 3000,ja täältä ei löydy muuta kuin kauppa,pankki,ja huoltoasema.

Et ota kantaa, oliko ls-ilmo aiheellinen vai ei, kun en tarkeemmin sen taustoja tiedä. Luulen kanssa, ettei ehkä ihan pelkkä sadetakki ollut syynä...

Mutta itse kuravaatteista sen verran: en minäkään kotiäitinä käyttänyt lapsilla juurikaan kuravaatteita, takkia en koska. Emme ulkoilleet kovaalla sateella, tai jos ulkoilimme, niin emme ainakaan kauan ja sisällä menti aina viimeistään silloin, kun joku kastui. Lisäksi oli aikaa putsata ne parin lapsen perus kosteussuoja-kamppeet ja kuivuakin saivat vaikka seuraavaan päivään jos oli tarpeen.
Huolimatta siitä, että en itse kuravaatteille käyttöä löytänyt, niin hankin kyllä päiväkotiin jokaselle kurakamppeet, kun pk näin toivoi. Ja mielestäni toive oli ihan perusteltu ja ainakin meidän lapsilla on kurikset olleet päikyssä erittäin kovassa käytössä. He ulkoilevat säällä, kun säällä, vuoden aikana on ehkä pari-kolme päivää, kun ulkoilu jää sään takia pois. Lisäksi kuravatteet on helppo huoltaa ja kuivata, mikä on erittäin tärkeetä pk-ssa, missä on ehkä yksi apulainen ja kymmenet kuraset ulkovaatteet.

Mulla on kyllä sellainen periaate ollut että lasten varusteista ei tingitä. Pahimmillaan vedin itse kesäkengissä talven yli kun ei ollut varaa hankkia itelle kenkiä mutta lapsilla oli kunnon reimatecin haalarit. Tämä on priorisointikysymys, olis hyvä jättää se tukanvärjääminen vähemmälle ja tupakkirahat/kaljat säästetään lastenvaatteisiin?? On ollut tosi tiukkaa välillä mutta pennut on pysyneet kuivina ja lämpiminä. Hoidossa ulkoilevat päivittäin eikä mun mielestä vesisade haittaa ulkoilua, enemmän tuntuvat tykkäävän siitä. Ja tietysti tykkäävät kun ei tule kylmä eikä kastu jos on kunnon vehkeet. Nyt ennen hoidon aloitusta tilipäivänä kävin ensi töikseni ostamassa uudet kuravaatteet mukuloille. Joskus olen ostanut käytettynä mutta eivät kestäneet enää. Nuo jokasääntakit ovat yleensä sen vähän aikaa hyviä mutta useissa pesuissa menettävät vedenpitävyytensä, ja lapsi kastuu. Samoin kuratakin saa talvellakin räntäkelillä haalarien päälle niiin on järkevämpi ostos mun mielestä. Haalareista ei vielä yksikään ole osoittautunut hartioista vedenpitäväksi, useiden pesujen jälkeen..

[QUOTE="moi";28862777]Mutta kun kyseessä ei ole tämän hetkisen tiedon mukaan se, että lapsi seisoisi tuntikausia märissä vaatteissa. Silloin asia on toki eri, ja minäkin ostaisin sadetakin, jos sitä todella tarvisi.
Nykyään tavalliset takit monesti pitävät niin hyvin vettä, että todella sadetakki voi olla täysin tarpeeton ja ainoastaan hiostava ja liikkumista vaikeuttava. Kokeileppa mennä seisomaan sateeseen vettä pitävä välikausitakki ja hengittämätön sadetakki päällä, niin huomaat, että silläkin on todellakin merkitystä.

Kuten sanoin, on eri asia jos takkia todella tarvitaan, kuin se, että yksi henkilö on päättänyt, että sitä tarvitaan.
Ja minä todella tiedän, että on niitä pätemisenhaluisia tätejä, joiden mielipide on se ainoa ja oikea. Ja jotka monesti ei myös halua uskoa, että tavallinen takki pitäisi vettä. Eli vaikka ostaisit parinsadaneuron täysin vettäpitävän takin, niin se sadetakki vaadittaisiin päälle, koska näin yksi ihminen on päättänyt.
Tämänhetkisen tiedon mukaan siis kyseessä ei ole lapsen kärsimys, vaan aikuisen jäykkä periaate.

Ja mitä siihen tulee, niin älä yhtään huoli. Vaikka lapsellani ei tällähetkellä ole kurahousuja, niin päiväkoti ei ole lainkaan huolissaan asiasta, eikä se ole haitannut kenenkään ulkoilua, ei myöskään sen kurahousuttoman reppanan, joka saa kyllä kurahuousut ennen kuin niitä oikeasti tarvitaan.
(meidän päiväkodissa taitaa muutenkin olla aika huolestuttava tilanne kun valtaosalla lapsista ei ole siellä vielä niitä kirottuja kurakamppeita.. taitaa olla ilmoituksen paikka koko ryhmän vanhemmista)

Mutta täytyy myöntää, että jos omalle kohdalleni tulisi tuollainen soppa yhdestä takista, niin todennäköisesti kävelisin kauppaan ja ostaisin sen. Sadetakkejakun myydään hyvin halvalla, ihan siksikin, että niiden menekki ei liene hirmuinen nykyään.[/QUOTE]

ei tarvinne tulle kertomaan vaatetietoutta. Liikumme koko perhe niin paljon ulkona että voisin 99% sanoa että tiedän ulkopukeutumisesta enemmän kuin sinä. Noin tekstien perusteella. Ja arvaappa, meiltä kaikilta löytyy kuravaatteet jopa aikuisilta. Ihan ykköset kun tekee metsätöitä tms. jossa oikeasti on kosketuksissa myös märän maan kanssa. Käyttäähän ulkotyön ammattilaisetkin sadevaatteita.

Ja mitä ne lapset tekee sateessa? Lapset leikkiin. Hyppii lammikoissa, rymyää maassa ja tekevät sitä paljon. Leikin ammatilaisia. Ero suojaavilla vaatteilla ja jonkun verran suojaavilla on kuin yöllä ja päivällä. Hiostavia? Juu, mutta mieluummin hiostava kun märkä tai kostea vaate.

Siinä olen samaa mieltä. Kyseessä on aikuisien jäykkä periaate. Meinaan vanhemman jäykkä periaate olla kuuntelematta ihmisiä jotka työkseen a) seisovat pihalla lasten kanssa ja b ) näkevät ne lapset jotka märkänä hoidossa kärvistelevät kun "fiksun" vanhempi on kykenemätön näkemään asioita. Ei kaikki tohdi sanoa asiasta. Nostan hattua niille jotka tohtii.

Se, että sossu maksaa lasten päivähoitomaksut ei edellytä todellakaan mitään lastensuojeluasiakkuutta!! Taitaa teillä olla muista ongelmia perheessänne!!

Itsekin olen opiskeluaikana (mies ja minä opiskeltiin) toimeentulotukea saanut ja päivähoitomaksut korvattiin aina. Minkään lastensuojelun piirissä perheemme ei todellakaan ole koskaan ollut!

Pyydä vaan sieltä lastensuojelusta avustus lasten asianmukaisiin sadevaatteisiin.

Kirppareilta ei välttämättä saa ehjää ja kunnollista, lasten asusteet pitää olla vettä pitävät eikä vain Sinnepäin...

Täällä taas.

Miehen tulot on sellaiset, että just ja just riittää meille eli ts. päivähoitomaksuihin (186e) olisi varaa (osittain) mutta sosiaalitoimisto tarjoutui maksamaan ne ehdottaen lastensuojeluasiakkuutta joka on ehtona maksamiseen. Ph-maksut maksetaan siis lastensuojelullisena toimenpiteenä. Ja kyllä täältä sos.toimisto löytyy, kunnantalolta ihan.

Täällä taas.

Miehen tulot on sellaiset, että just ja just riittää meille eli ts. päivähoitomaksuihin (186e) olisi varaa (osittain) mutta sosiaalitoimisto tarjoutui maksamaan ne ehdottaen lastensuojeluasiakkuutta joka on ehtona maksamiseen. Ph-maksut maksetaan siis lastensuojelullisena toimenpiteenä. Ja kyllä täältä sos.toimisto löytyy, kunnantalolta ihan.

Ei todellakaan ole lastensuojeluasiakkuus ehtona päivähoitomaksujen korvaamiselle!! Kokemusta on. Taisi sossu teistä havaita, että olette sen tarpeessa.

[QUOTE="kkkk";28862750]Niin ja pahimmassa tapauksessa vaatteista on kommentoitu jo aiemmin. Ja ap on saattanut jopa sanoa että tarttee sossusta rahaa. Ehkä saannutkin mutta ne on mennyt aivan johonkin muuhun kuin lapsen vaatteisiin.

Tähän kun sitten lisätään mitä se lapsi hoidossa puhuu ja miten käyttäytyy niin kuten joku sanoi, takki oli jäävuoren huippu (ap kun ei näemma edes käsitä mikä takin funktio on - seisois itte vesisateessa muutaman tunnin niin ehkä prioriteetit tulis selväksi)[/QUOTE]

Ei ole kommentoitu ennen. Aloitimme hoidon vasta viime viikolla ja tuo lto aloitti työnsä tällä viikolla kesälomansa jälkeen. Eikä ole saatu sosiaalitoimistosta ennen rahaa lastenvaatteisiin.

[QUOTE="jjjjj";28862824]ei tarvinne tulle kertomaan vaatetietoutta. Liikumme koko perhe niin paljon ulkona että voisin 99% sanoa että tiedän ulkopukeutumisesta enemmän kuin sinä. Noin tekstien perusteella. Ja arvaappa, meiltä kaikilta löytyy kuravaatteet jopa aikuisilta. Ihan ykköset kun tekee metsätöitä tms. jossa oikeasti on kosketuksissa myös märän maan kanssa. Käyttäähän ulkotyön ammattilaisetkin sadevaatteita.

Ja mitä ne lapset tekee sateessa? Lapset leikkiin. Hyppii lammikoissa, rymyää maassa ja tekevät sitä paljon. Leikin ammatilaisia. Ero suojaavilla vaatteilla ja jonkun verran suojaavilla on kuin yöllä ja päivällä. Hiostavia? Juu, mutta mieluummin hiostava kun märkä tai kostea vaate.

Siinä olen samaa mieltä. Kyseessä on aikuisien jäykkä periaate. Meinaan vanhemman jäykkä periaate olla kuuntelematta ihmisiä jotka työkseen a) seisovat pihalla lasten kanssa ja b ) näkevät ne lapset jotka märkänä hoidossa kärvistelevät kun "fiksun" vanhempi on kykenemätön näkemään asioita. Ei kaikki tohdi sanoa asiasta. Nostan hattua niille jotka tohtii.[/QUOTE]

Aivan varmasti tiedät.Suotta tuohdut, en ole sinulta "pukeutumisenmestari" titteliä mihinkään viemässä.
Minä en vaatteista juurikaan tiedä, muutakuin niiden tunnusta päällä. En ole koskaan ollut niin äärimmäisen tarkka vaatetuksesta. Tykkään kyllä, että lapsilla on hyvännäköiset ja tuntuiset vaatteet päällä, mutta meille ei tosiaan maailmanloppu ole se vaatetuskysymys kuitenkaan. Emmekä ole merkkiuskovaisia. Vaatteiden ulkonäkö ja käyttömukavuus ratkaisee.

Ja ei minulla edelleenkään mitään sadevaatteita vastaan ole, ja tottakai niitä pidetään jos tarve vaatii. En vain nyt tiedä miten sen saisin sanottua, että ymmärtäisit mitä yritän sanoa. Jos sadetakki on turha, niinkuin meillä on ollut. Meillä on aina ollut se sadetakki päiväkodissa, eikä sitä ole koskaan käytetty, vaan se meni täysin tuliteränä pieneksi jäätyään poistoon, eikä uutta takkia ostettu, eikä tulla ostamaankaan, koska niitä ei päiväkodissamme pidetä.
Ja kyllä meillä on ollut takit, jotka on pitäneet kosteuden niinkuin tarvitaan, eli lapsen sisävaatteet eivät ole kastuneet. Mitä lie ihmekangasta sitten lienee olevat. Päiväkodissa ei ulkoilla kaatosateella, jolloin varmasti kastuisikin, ja saattaisipa kastua vaikka kurakamppeet olisikin.
Ainakin meidän lapset on onnistuneet hyvin kastelemaan itsensä kurakamppeista huolimatta. Lahkeen rimpsut irronnut, lahje noussut ja kumisaapas hörpännyt vettä. Eli ei ne sadevaatteet ei ole mikään ihmepelastus sateessakaan.
Ja jokakerta kun olen lasta sadepäivänjälkeen hakenut, niin kyllä siellä kuivauskaapissa on rutkasti vaatteita lahkeet ja hihansuut märkänä, vaikka kaikilla on kurakamppeet olleetkin.
Vaatteiden kastuminen ei ole mikään maailmanloppu, ei edes päiväkodin tätien mielestä.
Siksipä siellä lapsilla ruukaa olla varavaatteitakin jopa.

Ja en sitten tiedä onko minulla ihmeellisiä lapsia, mutta eivätpä hekään ole traumatisoituneet, vaikka ovatkin sateella kastuneet, joskus jopa vesilätäkköön kauppareissulla kaatuneet. Herranjumala, mietippä sitä.

Yhteistyössä