Lasten päiväkoti teki meistä lastensuojeluilmoituksen sen perusteella, ettei lapsilla ole sadetakkeja! Järkeäkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen ostanut kaksi sadetakkia lapsille. Esikoinen oli 3v ja kuopus 1v, kun ostin 120 ja 100 cm sadetakit. Ne takit on varastossa edelleen ja muistaakseni niitä on käytetty kerran, joten turha ostos.

Ostin sen vuoksi, kun paljon kuljettiin rattailla, kun en autolla ajanut tuolloin, mutta turhaa oli.

Pikainen kommentointi: opettele lukemaan, mies töissä ja minä opiskelen.

Silti jos te saattelisäksi tt tukea teillä on niin pinet tulot että ilmankin ls asiakkuutta teillä olsi ilmainen hoito = huomiotaisi tt tuessakin ;)
Eikös sen teidän pitäjän pitänyt olla niin pieni, miten siellä nyt sossu löytyy ettei naapurikaupunkiin asti tarvitse mennä ;)

[QUOTE="vieras";28862631]Olen ostanut kaksi sadetakkia lapsille. Esikoinen oli 3v ja nuorempi 1v, kun ostin 120 ja 100 cm sadetakit. Ne takit on varastossa edelleen ja muistaakseni niitä on käytetty kerran, joten turha ostos.

Ostin sen vuoksi, kun paljon kuljettiin rattailla, kun en autolla ajanut tuolloin, mutta turhaa oli.[/QUOTE]

Jatkan vielä, että lapset ovat jo koululaisia ja heidän jälkeen syntynyt kolmas lapsi, joka myöskin on jo koulussa niin, ei noita sadetakkeja ole käyttänyt.

No jos olette jo sosiaalitoimiston asiakkaita niin kyllähänä tuo kuulostaa ihan ilmoittamisen aiheelta, kun lapselle ei hommata sellaisia perusvarusteiksi miellettäviä asioita.

Jos päiväkodissa ulkoillaan ihan kunnon sateellakin ja lasten takit kestävät "jonkin verran" sadetta niin minun tulkintani mukaan ne ei ole säänmukaiset vaatteet. Jos takit taas kestävät kunnolla sadetta niin silloin ovat ok.

Ja päiväkodille se että ei ole varaa ostaa lapsille niitä säänmukaisia vaatteita kuulostaa kieltämättä huolestuttavalta, siksi varmaan sitten tekevät ilmoituksen.

On toi kyllä aika naurettavaa että tehdään ilmoitus sen takia että ei osteta sadetakkia? Tuntuu pikemminkin kiusanteolta:(

Oleellisena tuossa näkisin sen riittääkö nuo lasten sadevarusteet päiväkodin tarpeisiin. Ts kastuvatko nuo jonkin verran sadetta pitävät takit läpi ulkoiluissa tai onko niiden kuivaaminen päiväkodilla hankalaa/mahdotonta.

Jos noita ongelmia on, kuuluu lapsille hankkia ne sadetakit (tai muut sadetta kunnolla pitävät takit jotka varmaan tulevat sadetakkeja kalliimmiksi kun normitakit jo kerta löytyy). Jos taas kyse on vaan jonkun hoitajan pätemisentarpeesta ja halusta ostattaa vanhemmilla ylimääräisiä vaatteita vaikka nykyisilläkin pärjää niin sitä en ymmärrä.

Ja yleisesti tuo "meillä ei ole varaa" on juttu mitä ei kannattaisi päiväkodissa sanoa.

[QUOTE="vieras";28862655]On toi kyllä aika naurettavaa että tehdään ilmoitus sen takia että ei osteta sadetakkia? Tuntuu pikemminkin kiusanteolta:([/QUOTE]

Eli on ok että lapset kastuvat ulkoiluissa läpi, ehkä hyvinkin kylmällä ilmalla? Eikö se ole kiusantekoa lasta kohtaan?

(Kuten jo yllä kommentoin, riippuu siitä onko ne lasten ulkoiluvarusteet riittävät päiväkodin tarpeisiin vai ei. Ei meilläkään ole aina sadetakkeja ollut eikä siinä ole ollut mitään syytä ls-ilmolle koska ilmankin on pärjätty)

[QUOTE="vieras";28862655]On toi kyllä aika naurettavaa että tehdään ilmoitus sen takia että ei osteta sadetakkia? Tuntuu pikemminkin kiusanteolta:([/QUOTE]

Rupeatko sinä kiistelemään päiväkodin kanssa lapsen tarpeesta sadetakkiin? Mä väitän että normaalit vanhemmat ei ala kiistellä vaan hankkiivat sen takin, kun päiväkoti sellaista pyytää. Itse en ainakaan alkaisi kinata ja väittämään vastaan noin pienestä asiasta.

Tiedätkö VANHEMMAT PÄÄTTTÄÄ lapsen asiallisesta pukeutumisesta.EI LAPSET! En yhtään ihmettele maalaisälliä käyttäviltä tädeiltä tulee kommenttia. VANHEMPIEN tehtävä on vaatetta lapset asian mukaisesti ja puhtaisiin vaatteisiin. Siinä ei sillä räkänokalla ole nokan koputtamista. Ottakaa nyt vastuuta. Tulee paljon suurempiakin "kurjia " asioita elämässä kuin väärän väriset kurikset. Vai kasvaako teilläkin lapsi jolle ei mikää työ tai opiskelu paikka kelpaa kun aina on joku syy miks asia on niiiiiiiin kamala.

Tiedänhän minä sen. Ja minä päätän valintaa tehdessä oikean koon ja oikean mallisen vaatteen. Ja se joka vaatetta käyttää valitsee sellaisen jota käyttää.
Minulle on tärkeä, että lapsen on hyvä olla vaatteissa. Meillä on viestissäni mainitsema tuntoyliherkkä lapsi, ja on tämän takia kranttu vaatteissaan. Jos vaatteessa on puristava vyötärö, kiristävä sauma, kutittava lappu, niin lapsi ei pysty olemaan asian kanssa.
Olen itse ollut aina "herkkätuntoinen" ja tiedän varsin hyvin miltä se epäsopiva vaate tuntuu, joten omaa lastani en pakota käyttämään vaatetta joka ei tunnu hyvältä, se ikävä tuntemus vie hauskuuden leikeistä, kun sitä ei voi olla huomioimatta. Onnea toivotan niille, joille vaatteet vaan voi laittaa päälle, helppoahan se silloin olisi.

Elämässä tulee myös paljon suurempia ongelmia, kuin nuppineulanpäänkokoinen reikä paidassa. Tai se yksi sadetakki.

Mitä tulee tapaukseen, niin päiväkodin kanssa voisi asiasta keskustella, ja päiväkodin hoitaja teki väärin jos teki hätiköidysti ilmoituksen.
Jos päiväkodissa ei kerran kaatosateella ulkoilla, ja takki pitää normisateen, niin mikä on ongelma. Kuten sanottu, meillä, niinkuin monella muullakin on ollut se sadetakki, joka on jäänyt käyttämättä. Jos tietää, että se takki jää käyttämättä, niin miksi ihmeessä sellainen pitäisi ostaa, jos yksi täti päiväkodissa on päättänyt, että se nyt on oltava koristeena siellä naulakossa?.
Eri asia jos päiväkoti voi hyvin perustella sadetakin tarpeen.

On vaatimukset kasvaneet lasten varustelun suhteen. Kun olin lapsi, niin hyvin pärjättiin ilman sadetakkeja eikä sateenvarjojakaan ollut. Vaatteetkaan eivät olleet edes mitään vettä hylkiviä, vedenpitävistä puhumattakaan. Ainut varuste oli kumisaappaat. Silti oltiin sateellakin ulkona, jos tarve vaati. Koulumatkat kuljettiin jalan tai pyörällä ja loppumatka koulukydillä satoi tai paistoi.

Oliskohan huonoista vaatteista ollut aiemminkin jo puhetta? Ehkä sosialitoimisto on jo antanut rahaa lasten pakollisiin vaateostoksiiin - ja rahat on ehkä mennytkin johonkin ihan muuhun... =/

On todentottakin se että osassa päikyistä ulkoillaan säällä kun säällä. Jos yhden tenavan vaatteet ei sitä kestä niin pitääkö kaikkien muidenkin jäädä sisälle? Hoitajia ei ole niin paljoa että yksi voisi olla kokoajan sisälle se "vaatteettoman " kanssa.

Toivon ettei tämä aloitus ole totta. Nyt ymmärrän, miksi lastensuojelun työntekijät eivät ehdi hoitaa kaikkia töitään.

Meidän lasten päiväkodissa painotetaan sadevaatteiden tärkeyttä. Lapset ulkoilevat joka säällä. Itse olen myynyt ja ostanut kirppikseltä muutamalla eurolla lasten sadevaatteita . Vaatii vain viitseliäisyyttä kierrellä kirppiksiä.

Olet kyllä harvinaisen yksinkertainen jos oletat, että ilmoitus on tehty ainoastaan sadetakeista. Kyseessä on vain jäävuoren huippu. Usko minua kun sanon, että päivähoitoikäisten lasten käytöksessä ja perhetilanteissa on niin valtavasti huolta, välinpitämättömyyttä ja muuta paskaa, että yksi sadetakkin sinne tai tänne ei lastensuojeluimoitusta saa aikaan. Sen sijaan se, että lapset esimerkiksi syövät aina päiväkodissa poikkeuksellisen paljon viikonlopun jälkeen muihin lapsiin verrattuna, oireilevat kaverisuhteissaan heijastaen kodin ongelmia, toistuvasti tulevat päiväkotiin ilman asianmukaisia varusteita (mm. liian pienet varusteet, likaiset varusteet, ei säähän sopivat varusteet jne.) sekä vanhempien välinpitämättömyys vastata palautteeseen ovat asioita, joita tarpeeksi kertymällä on syytä ilmaista huoli eteenpäin. Joten olet harvinaisen torvi jos ajattelet, että kerran unohtunut sadetakki aiheuttaa ilmoituksen ja kaikki muu on kunnossa. En voisi kuvitellakaan, että kukaan lasteni tähänastisista opettajista tai päivähoitohenkilökunnasta tekisi ilmoitusta sillä perustella, että pojilta puuttuisi sadetakki. Se menisi unohduksen piikkiin, ja tajuaisin ilman päiväkodin/koulun yhteydenottoakin, että lapsi valuu vettä vaatteet märkinä -tuli mokattua takin kanssa ja laittaisin sen ensi tilassa reppuun jotta tilanne ei toistuisi. Kyse on aina kokonaisuudesta, joka herättää huolta. Näin myös teidän perheessänne.

[QUOTE="vieras";28862686]Joo mutta silti yliampuvaa tehdä lastensuojeluilmoitus tollasesta asiasta?[/QUOTE]

Tässä joku sentään välittää lapsen oloista ja ilmoituksen tekijä taitaa nähdä lasta enemmän ja tietää perheestä enemmän kuin me. Sen kuinka tarpeellinen tuo ilmo on taitaa olla sitten sossun asia päättää.

koska emme ole ennenkään tarvinneet sadetakkia. Esikoisella oli joskus sadetakki, jota käytettiin ehkä 1-2 kertaa, koska oli niin epäkäytännöllinen kuumuuden/hiostavuuden, jäykkyyden ja sen takia, ettei kovalla sateella olla ulkona. Sitten jos lapset itse sanoo, että äiti osta sadetakki kun olen kaatosateella ulkona niin sitten ostan. Voiko lto/päiväkoti pakottaa ostamaan sadetakin? Saas nähdä mitä sanovat sosiaalitoimistossa.

Ai lapsiko teillä päättää mitä tarvitaan? Minusta sulla on jonkin asteinen asenneongelma, vaikka ymmärrän ettei teillä ole tällähetkellä varaa ostaa sadekampetta. Lisäksi ymmärrän myös, että nykyajan vl-puvut ovat sateenpitäviä. Mutta kannattaako noin vähäpätöisestä asiasta tehdä isoa numeroa. Itsekkin mielelläni olisin ollut hankkimatta sadeasun lapselle kun P.O.P:in puku on niin hyvä, mut silti hankin koska en halunnut päiväkotihenkilökunnan kanssa aloittaa syksyä "väärällä jalalla". Vaikka sadeasua ei käytettäis paljonkaan, ymmärrän että se on lähinnä periaatekysymys, että kaikilla lapsilla on säänmukaiset kamppeet olemassa, jotta esim. metsäretkellä voidaan mennä vaikka satais kaatamalla.Ei tarvitse miettiä onkohan kaikilla nyt tarpeelliset kamppeet.

• Tykkää
Reactions: emmiina
[QUOTE="moi";28862681]Tiedänhän minä sen. Ja minä päätän valintaa tehdessä oikean koon ja oikean mallisen vaatteen. Ja se joka vaatetta käyttää valitsee sellaisen jota käyttää.
Minulle on tärkeä, että lapsen on hyvä olla vaatteissa. Meillä on viestissäni mainitsema tuntoyliherkkä lapsi, ja on tämän takia kranttu vaatteissaan. Jos vaatteessa on puristava vyötärö, kiristävä sauma, kutittava lappu, niin lapsi ei pysty olemaan asian kanssa.
Olen itse ollut aina "herkkätuntoinen" ja tiedän varsin hyvin miltä se epäsopiva vaate tuntuu, joten omaa lastani en pakota käyttämään vaatetta joka ei tunnu hyvältä, se ikävä tuntemus vie hauskuuden leikeistä, kun sitä ei voi olla huomioimatta. Onnea toivotan niille, joille vaatteet vaan voi laittaa päälle, helppoahan se silloin olisi.

Elämässä tulee myös paljon suurempia ongelmia, kuin nuppineulanpäänkokoinen reikä paidassa. Tai se yksi sadetakki.

Mitä tulee tapaukseen, niin päiväkodin kanssa voisi asiasta keskustella, ja päiväkodin hoitaja teki väärin jos teki hätiköidysti ilmoituksen.
Jos päiväkodissa ei kerran kaatosateella ulkoilla, ja takki pitää normisateen, niin mikä on ongelma. Kuten sanottu, meillä, niinkuin monella muullakin on ollut se sadetakki, joka on jäänyt käyttämättä. Jos tietää, että se takki jää käyttämättä, niin miksi ihmeessä sellainen pitäisi ostaa, jos yksi täti päiväkodissa on päättänyt, että se nyt on oltava koristeena siellä naulakossa?.
Eri asia jos päiväkoti voi hyvin perustella sadetakin tarpeen.[/QUOTE]

Mene seisomaan pihalle ilman sadetakkia muutamaksi tunniksi niin tajuat että lapselle sillä todellakin ON merkitystä. Eikä ole mikään nyanssi. Äidin laiskuutta tai välittämättömyyttä jos tuollaisia asiota pitää sivu seikkoina.

Ja jos "tuntoyliherkkä" lapsi niin sitten kierrätte kauppoja niin kauan ENNEN HOIDON aloitusta että ne vaatteet löytyy. Ei kai se hoidon alkaminen yllätyksenä tule. Ihan turha siis jossitella... SINÄ olet vanhempi ja pidät huolen että lapsellasi on asian mukaiset ja tarpeelliset vaatteet.

[QUOTE="vieras";28862686]Joo mutta silti yliampuvaa tehdä lastensuojeluilmoitus tollasesta asiasta?[/QUOTE]

Tekivät ilmoituksen koska aplla ei ole varaa takkiin. Jos ei ole varaa tai henkisiä resursseja hankkia yhtä sadetakkia on syytä tarkistaa mitä kaikkea muuta lapsilta puuttuu.

Huuto.netistä löysin posteineen alle kympillä valtavasti sadetakkeja vaikka missä kokoluokissa (katsoin juuri öaken) Ei tarvitse ap lähteä kaupunkiin 70 km:n päähän kun saat sadetakin postitse ihan siihen omaan postilaatikkoon ja halvalla.

Ei tartte kirppareita kierrellä tai edes OMISTAA AUTOA. Täältä pesee, jo pelkästään Uudenmaan alueella myynnissä kuravaatteita ale 10€ (unohtakaa kaljakeissi edes kerran tai se tupakka aski)

http://www.tori.fi/uusimaa?q=sadetakki&cg=0&w=1&st=s&st=k&st=u&st=h&st=g&ca=18&l=0&md=th

Se että päiväkodissa tietävät teidän olevan jo lastensuojelun asiakkaita, madaltaa rimaa tekemään pienemmästäkin asiasta ilmoituksen, mutta silti epäilen, että ilmoitus olisi tehty pelkästään sadetakkien takia.

Meilläkin pojasta koulussa tekivat ls-ilmon, syyt oli todelliset ja poika sai syihin sairaalahoitoa. Mutta ilmoituksessa oli listattu ihme pikkujuttuja, kuten esim. epäsiisteistä vaatteista, paidasta jonka resorit repsottivat... kyse oli paidasta, jota poika käytti vielä vuoden päivät senkin jälkeen, eikä ne repsottavat resorit ketään ole haitannut, siisti paita muuten ja siistit muut vaatteet. Eli jos ilmoituksessa mainitaan puuttuvat sadetakit, se ei ehkä ole koko totuus.

[QUOTE="vieras";28862727]Tekivät ilmoituksen koska aplla ei ole varaa takkiin. Jos ei ole varaa tai henkisiä resursseja hankkia yhtä sadetakkia on syytä tarkistaa mitä kaikkea muuta lapsilta puuttuu.[/QUOTE]

Niin ja pahimmassa tapauksessa vaatteista on kommentoitu jo aiemmin. Ja ap on saattanut jopa sanoa että tarttee sossusta rahaa. Ehkä saannutkin mutta ne on mennyt aivan johonkin muuhun kuin lapsen vaatteisiin.

Tähän kun sitten lisätään mitä se lapsi hoidossa puhuu ja miten käyttäytyy niin kuten joku sanoi, takki oli jäävuoren huippu (ap kun ei näemma edes käsitä mikä takin funktio on - seisois itte vesisateessa muutaman tunnin niin ehkä prioriteetit tulis selväksi)

Yhteistyössä