Lasten nukuttaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuja kaipaava äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuja kaipaava äippä

Vieras
Mitä teillä käytännössä tarkoittaa tuo lasten nukuttaminen iltaisin??? siis mitä siihen kuuluu? Istutte vieressä? Hyssyttelette?

Meillä poika 11kk on nukahtanut tähän asti aina iltapesujen ja puuron jälkeen itsekseen omaan sänkyyn. Pusu ja tutti ja unirätti ja sänkyyn. Nyt alkaa itkeä kun näkeekin sängyn... Yks ilta annoin itkeä(kivittäkää mut, jostain luin että näin tehtiin ennen vanhaan...), itki noin 15minuuttia kunnes nukahti. Kun tätä on jatkunut ilta toisensa jälkeen olen ajatellut että jos häntä pelottaa tms ja nostan aina syliin, itku loppuu, lasken sänkyyn, itku jatkuu jne jne tätä jatkuu puolesta tunnista tuntiin. eli "helpommin" nukahti kun antoi itkeä... Mutta en halua päästä itse helpommalla vaan haluan että pojalla on turvallinen olo. Miten siis jatkaisin iltoja? edelleen tuota syliin-sänkyyn rumbaa vai annanko itkeä itsensä uneen? en kyllä tiedä pystynkö...

Olisko eroahdistusta tai korvatulehdus?

Meillä nukuttaminen tarkottaa yhdessä rauhottumista, jolloin istun sohvalla poika sylissä. Pestään hampaat ja sit silittelen vähän. Sit kun rauhottuu ja laittaa silmät kiinni, siirrän omaan sänkyyn. Saatan vielä laulaa jonkun tuutulaulun, jos poika meinaa piristyä.

Viime aikoina (kun korvat oireilee, ei kuiten tulehtuneet) oon antanut nukahtaa syliin, koska muuten alkaa itku siirtymisvaiheessa eikä se lopu ennen ku ottaa syliin ja antaa nukahtaa siihen. Särkylääkettä on annettu, ei poista ongelmaa. Suojalääkitys nyt päällä, joten jospa toi vaihe menis ohi ilman uusia tulehduksia.

Musta syliin ei pitäs nostaa vaan silitellä vieressä vaan, silloinhan olet turvana. Oisko vaihe vaan ettei malttaisi alkaa nukkuun ja protestoi huutamalla, sit kun nostaa pois sängystä niin se on ei joo ei joo nukkumaan "leikki". Meillä tullut nyt tuon tytön kanssa et vihjauskin nukkumaan menosta niin alkaa huutaan ettei haluu nukkuun, mut kun vie sänkyyn ja toimii normaalisti pesujen ym. kanssa niin samantien nukahtaa kumminkin, kun vie sänkyyn.

ystäväni käytti keinoa, että puki lapsen kuin ois laittanut vaunuihin nukkumaan :) siinä vaiheessa kun oli myssy päässä ja lapaset kädessä alko jo pää nuokkumaan... kai vauva sai siitä jotain turvallisuuden tunnetta, tai sen et nyt kun puetaan niin mennään vaunuun elikäs ulos nukkumaan. no, kun lapsi oli nukahtanut (usein pukeminen ei tullut edes valmiiksi asti) hän alkoi riisumaan ja nosti sänkyyn nukkumaan. :) en muista kuinka kauan toimi, oli niin hauska juttu että jäi itselle mieleen.

itseni on aikoinaan opetettu siihen et isä pyllylle taputti niin kauan pinnasängyssä ollessani että nukahin. ja kun yöllä heräsin, niin nukahtanut muutoin kuin taasen pyllylle läpyttelyyn...! ja joka ilta sama homma. eli varmaan aika työlääksi kävin :D

mitä jos kokeilet vauvan nukuttamista oman massusi päälle? jos tykkää nukahtaa äidin läheisyyteen. eihän hänellä ole ilmavaivoja?

Meil on ilta rutiinit. Sitten mennään likka omaan sänkyyn ja minä omaan. Yleensä luen niin kauan kunnes likka nukahtanut ja sitten menen vielä kattoo telkkaa. Eli se nukuttaminen on sitä että olen näkyvissä.

Up up, lisää vinkkejä??

Käytin pojan lääkärissä, ei ole korvatulehdusta eikä muutakaan sellaista vaivaa, ei ilmavaivoja tms oireita.

Vieressä silittelemässä saa olla kyllä puolesta tunnista tuntiin... En haluais tällaseen totuttaa mutten haluais toista itkettääkään...

Meillä mentiin sillä pelillä että otin syliin ja laskin takaisin kun rauhoittui. Ja silittelin. Aikansa kesti ja nyt nukahtaa itse. Itkettämällä en raski kouluttaa. Jos lapsella on vaihe että tarvitsee enemmän turvaa ja läheisyyttä niin miksi evätä?

Meillä on ihan samaa ton 11 kk tytön kans. Illalla alkaa huuto jo kun mennään oman huoneen ovesta sisään kun on pelkkä yövalo päällä. Aikasemmin nukahti itestään, ei tarvinnut kun kantaa sänkyyn ja hetken siellä touhuttuaan nukahti nätisti.

Nykysin tehään sillain et laitan sänkyyn, annan unilelun ja tutin. Huuto alkaa ennenkö huoneesta ehtii ulos, joten en häivykään heti, vaan käyn tytön huoneessa (just tätä varten) olevalle sängylle muka ite nukkumaan.

Vähän aikaa tyttö yrittää itkeä, mut lopettaa kun vähän suhisen ja tajuaa että mä oon vielä siinä. Sit hetken yrittää jutella samalla kun kävelee laitaa pitkin edestakaisin (on justiin oppinut tuon taidon). Mut ei kestä kauan kun esitän itekin nukkuvaa, tyttö aina välillä vilkasee mua mut sit lopulta antaa väsylle periks ja nukahtaa nopeesti ja nätisti. Sit vaan poistun hiljaa paikalta.

Alkuperäinen kirjoittaja melis_sa:
ystäväni käytti keinoa, että puki lapsen kuin ois laittanut vaunuihin nukkumaan :) siinä vaiheessa kun oli myssy päässä ja lapaset kädessä alko jo pää nuokkumaan... kai vauva sai siitä jotain turvallisuuden tunnetta, tai sen et nyt kun puetaan niin mennään vaunuun elikäs ulos nukkumaan. no, kun lapsi oli nukahtanut (usein pukeminen ei tullut edes valmiiksi asti) hän alkoi riisumaan ja nosti sänkyyn nukkumaan. :) en muista kuinka kauan toimi, oli niin hauska juttu että jäi itselle mieleen.

itseni on aikoinaan opetettu siihen et isä pyllylle taputti niin kauan pinnasängyssä ollessani että nukahin. ja kun yöllä heräsin, niin nukahtanut muutoin kuin taasen pyllylle läpyttelyyn...! ja joka ilta sama homma. eli varmaan aika työlääksi kävin :D

mitä jos kokeilet vauvan nukuttamista oman massusi päälle? jos tykkää nukahtaa äidin läheisyyteen. eihän hänellä ole ilmavaivoja?

Tässä on nyt kysymys melkein 1-vuotiaasta eikä mistään 1 kk vanhasta...

Syliin ei kannata antaa nukahtaa, siitä tavasta on tosi vaikeaa päästä eroon. Tassuhoito toimii parhaiten eli lapsi sängyssä silittelet kunnes nukahtaa. Jos ei meinaa millään rauhoittua eli on hysteerinen, niin sitten vasta syliin ja siinä heijaamaan ja silittelemään. Tuutulaulusta voi myös olla iloa.

Kiitso vinkeistä!

Tuo silittely kyllä tehoaa mutta meinaa selkä katketa kun siinä kurkottelee pinnikseen ja kun kestää ja kestää, heti kun lopettaa niin itku alkaa... Mutta en tosiaan raaski huudattaakaan vaikka niin nukahtaa itseasiassa paljon nopeammin...

Täytyy tottua uuteen tilanteeseen ja toivoa että on ohimenevää. ehkä me ollaanki päästy liian helpolla tähän asti ;0)

Alkuperäinen kirjoittaja ap taas:
Kiitso vinkeistä!

Tuo silittely kyllä tehoaa mutta meinaa selkä katketa kun siinä kurkottelee pinnikseen ja kun kestää ja kestää, heti kun lopettaa niin itku alkaa... Mutta en tosiaan raaski huudattaakaan vaikka niin nukahtaa itseasiassa paljon nopeammin...

Täytyy tottua uuteen tilanteeseen ja toivoa että on ohimenevää. ehkä me ollaanki päästy liian helpolla tähän asti ;0)

Voimia sinulle. Miehen kanssa ollaan monesti mietitty, että juuri kun joku vaihe on alkanut tuntua liian raskaalta, tilanne on helpottanut. Sellaistahan se on pienten kanssa että helppoja ja vaikeita vaiheita tulee ja menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap taas:
Kiitso vinkeistä!

Voimia sinulle. Miehen kanssa ollaan monesti mietitty, että juuri kun joku vaihe on alkanut tuntua liian raskaalta, tilanne on helpottanut. Sellaistahan se on pienten kanssa että helppoja ja vaikeita vaiheita tulee ja menee.

Kiitos Greippi!

Meillä kävi niin, että vauva alkoi itkeä päiväunille menoa jo kun kannoin häntä yläkertaan, jossa siis nukutaan. Sitten huomasin, että unentarve vauvalla nyt iän myötä vähentynyt, eikä siis ollut vielä tarpeeksi väsynyt. Yritti näin mulle ilmaista, että mitäs sä nyt meinaat, eihän tässä vielä väsytä. Voi olla, että tää ei nyt sovi ollenkaan teidän tilanteeseen, mutta ajattelin jakaa kokemuksen kuitenkin...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä kävi niin, että vauva alkoi itkeä päiväunille menoa jo kun kannoin häntä yläkertaan, jossa siis nukutaan. Sitten huomasin, että unentarve vauvalla nyt iän myötä vähentynyt, eikä siis ollut vielä tarpeeksi väsynyt. Yritti näin mulle ilmaista, että mitäs sä nyt meinaat, eihän tässä vielä väsytä. Voi olla, että tää ei nyt sovi ollenkaan teidän tilanteeseen, mutta ajattelin jakaa kokemuksen kuitenkin...

Jep, tuokin kävi mielessä ja myöhäistettiin nukkumaanmenoa muttei vaikutusta. Yhdet päikkärit jätettiin nyt just pois muttei sekään ainakaan toistaiseksi ole auttanut. Mutta kokeilemisen arvoinen juttu tosiaan tämäkin.

Yhteistyössä