lasten leluista ja leikkimisestä kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Sellasia pojat on.
Kokeile antaa vain yksi lelulaatikko kerrallaan käyttöön.

ei pidä paikaansa.vain suojmessa pojat ovat huonosti kasvatettuja ja riehuvat. muuualla alkaa koulu 3vuotiaana ja pojat istuvat turpa rullalla siinä missä tytötkin.

suomessa eivät poikien vanhemmat vaadi mitään, ei kuria eikä hiljaisuutta

tulepa meille kattomaan päiväksi tätä menoa, kyllä vaan on kuria, mutta pojat eivät vaan usko kuin sen hetken, selän kun kääntää sama meno alkaa

ei auta uhkailu, lahjonta eikä kiristys tässä talossa

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Lelut järjestykseen, epämääräiset pois. Vauvalelut pois (jos esim 4veetä) ja osa leluista varastoon.

Ja voi leikkimistä ohjatakin ja auttaa alkuun.

toi on hyvä että lelut järjestykseen ja epämääräiset pois, niin olen tehnytkin
teen sen parikertaa vuodessa, mutta ei auta

pojat vaan kaataa kaikki lelut lattialle, sekotetaan ja heitellään tavaroita

ei auta vaikka kuinka siivoan ja selvitän niitä koppia
meillä säilytetään kaikki lelut omissa kopissa, legot, pikku-autot, eläimet, työkalut jne. mutta aina kun saan ne järjestykseen niin seuraavana päivän viimeistään ne kaikki laatikot on taas kaadettu lattialle

hm. pitäsköhän tuollaiset jätkät viedä tuktimukseen? onko kaikki mutterit päässä. tuskin on. jos eivät osaa olla ihmisiksi eikä keskittyä. meillä kyllä on aina tutkittu rauhassa leluja, vauvasta saakka. ja leikitty eikä hajotettu mitään.

öö, aika törkeä kommentti, mutta
pojat on tutkittu eikä ole ADHD:ta eikä muitakaan ongelmia, mutta
eivät kyllä jaksa leikkiä leluilla, uusilla leluilla leikitään jonkun aikaa mutta kun lelut ovat vanhoja niin ne eivät kiinnosta enä yhtään

Diagnoosi: Ostat muotileluja, jotka on hetken hot ja ehjänä. Satsaa laatuun ja monikäyttöisyyteen. Ajattomat, pitkäikäiset lelut on hyvä satsaus.

Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Sellasia pojat on.
Kokeile antaa vain yksi lelulaatikko kerrallaan käyttöön.

ei pidä paikaansa.vain suojmessa pojat ovat huonosti kasvatettuja ja riehuvat. muuualla alkaa koulu 3vuotiaana ja pojat istuvat turpa rullalla siinä missä tytötkin.

suomessa eivät poikien vanhemmat vaadi mitään, ei kuria eikä hiljaisuutta

tulepa meille kattomaan päiväksi tätä menoa, kyllä vaan on kuria, mutta pojat eivät vaan usko kuin sen hetken, selän kun kääntää sama meno alkaa

ei auta uhkailu, lahjonta eikä kiristys tässä talossa

Ota siis arki haltuun tän ketjun vinkeistä. Ne tottelee, kun et anna tuumaakaa periksi. Kun et anna mitään mahdollisuutta olla tottelematta.

minä en niitä kaikkia leluja ole ostanut, kummit, mummmit ja muut niitä osti pukin konttiin ja lahjaksi muuten vaan, ihan liikaa roinaa niillä on mutta en mä viitti niitä kaikkia minnekään varastoonkaan laittaa :/

meillä on 1 lelulaatikko /lapsi + sitten pari laatikkoa legoja. Meillä pojat huolehtii tavaroistaan, mutta tytön tavarat on hujan hajan ja niitä sitten keräillään laatikkoon vaatteiden seasta latiialta.
Mutta siis jos rikkovat niin valitse molemmille 3 lelua, ne omaan laatikkoon ja kaikki muu pois. ( jätesäkissä varastoon/parvekkeelle, vanhempien sängyn alle tms.
Meillä likka 7v. totesi viimeksi eilen:pitäis varastosta katsoa onko siellä semmoinen jätesäkki, sieltä vois löytyä yks lelu jota mä kaipaan ...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Diagnoosi: Ostat muotileluja, jotka on hetken hot ja ehjänä. Satsaa laatuun ja monikäyttöisyyteen. Ajattomat, pitkäikäiset lelut on hyvä satsaus.

No ei se nyt ihan noinkaan ole. Meillä ei ole kestänyt Little Peoplen hohto kotona - mummolassa kylläkin. Vaikka niillä leikkii helposti vielä eskaritkin. Ekat sai 7kk ja 2.5vee jälkeen jäivät kotona aika lailla käyttämättä - sitä ennen kyllä joka päivä leikittiin.

Toki legot ja rakennuspalikat & junarata ovat muuten meillä lelujen perusta - niissä kiinnostus on kestänyt vuosia.

minä en niitä kaikkia leluja ole ostanut, kummit, mummmit ja muut niitä osti pukin konttiin ja lahjaksi muuten vaan, ihan liikaa roinaa niillä on mutta en mä viitti niitä kaikkia minnekään varastoonkaan laittaa :/

TÄ? Et viitti. Sitten olet sielä kaatiksella. Jos et viitti tehä ongelman eteen mitään, ole sitten. =) Sukulaisten ja kummien ymmärrys ja tahto on pieni asia, jos meinaat kasvattaa lapsistasi järkeviä olioita.

leluja on liikaa jos lapsi ei osaa keskittyä niistä mihinkään ja/tai ei arvosta lelujaan vaan rikkoo niitä ja jättää niitä minne sattuu. Nykyajan lapsilla on ihan liikaa leluja, tässä asiassa pitäis ottaa mallia edellisiltä vuosikymmeniltä. KUn lapsella oli vain legot, pikkuauto ja tytöillä pari nukkea niin kummasti niitä pidettiin kuin kukkaa kämmenellä ja niillä leikittiin aktiivisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

No ei se nyt ihan noinkaan ole. Meillä ei ole kestänyt Little Peoplen hohto kotona - mummolassa kylläkin. Vaikka niillä leikkii helposti vielä eskaritkin. Ekat sai 7kk ja 2.5vee jälkeen jäivät kotona aika lailla käyttämättä - sitä ennen kyllä joka päivä leikittiin.

Toki legot ja rakennuspalikat ovat muuten meillä lelujen perusta - niissä kiinnostus on kestänyt vuosia.

No on se noin. Little Peopleja meillä on ollu tasan yks setti, kummin ostama. Semmoset vaal.pun prinsessavaunut hevosella, prinsessalla ja prinssillä. Sillä ei leikkinyt kukaan. Vein sen päiväkotiin.

TÄ? Et viitti. Sitten olet sielä kaatiksella. Jos et viitti tehä ongelman eteen mitään, ole sitten. =) Sukulaisten ja kummien ymmärrys ja tahto on pieni asia, jos meinaat kasvattaa lapsistasi järkeviä olioita.

Mä oon ainaki kieltäny mummeja ja kummeja ostamasta mitään leluja. Viime jouluksikaan eivät ostaneet, sen sijaan ostivat kaikkea muuta tarpeellista kuten aterinsetit (lautaset,lusikat, mukit ym), liinavaatteita ym. Lapset saivat pari lelulahjaa - poika autoradan ja pelin, tyttö nukenkehdon ja dublolegoja. Kummasti niillä leikittiin kun ei ollut kymmentä vaihtoehtoa josta olis pitänyt valita. Mummeja ja kummeja voi pyytää ostamaan lapsille muuta tavaraa, esim pelejä ja kirjoja, joita mun mielestä ei oo ikinä liikaa.

siis teillä on 100 rikkinäistä kirjaa? miten ne ovat menneet rikki?
meillä ei ole yhtään rikkinäistä lelua eikä kirjaa. ihmetyyppejä kasvatatte.

samaa mieltä olen. Meillä 2 ja 4v pojat ja rikki on mennyt tähän mennessä vain noin 4muovista autoa koska eivät kestäneet päällä istumista, eli akseli irtosi. Ja laluja on aivan hirveesti. Mitekäs teidän lasten mielikuvituksenlaita? Kattooko ne tv:tä paljon? Entä tietokonetta? Meillä pojat kattoo VAIN pikkukakkasesta muutamia ohjelmia ja niitä yhteensä noin 5-6t viikossa. Meillä ei mitään hajoitus ja hakkaamisleikkejä hyväksytä. Heti kielto ja perustelu miksi niin ei saa tehdä.

Meillä 3v. poika osaa leikkiä nätisti ja pitää hyvää huolta leluistaan. Pojan kanssa on pienestä pitäen leikitty paljon yhdessä ja näytetty miten tavaroita ja kirjoja käsitellään. Nykyään poika leikkii enimmäkseen itsekseen, mutta edelleen vanhemmatkin välillä menee leikkiin mukaan ja pikkuvelikin osaa jo vähän leikkiä isoveljen kanssa. Autoilla, rakennuspalikoilla, eläimillä ja erilaisilla hahmoilla poika rakentelee mielenkiintoisia leikkejä.

Meillä ainakin on varmasti esimerkki auttanut poikaa oppimaan miten leikkikaluja kohdellaan. Siten niistä on tullut myös tärkeitä pojalle itselleen, kun niistä opetettu huolehtimaan ja arvostamaan.

Mun mielestä lapset voivat myös tarvita aikuista seuraa avuksi leikkeihinsä ainakin jos leikit eivät meinaa onnistua, kuten ap alussa kuvaili. Varsinkin pojille isän malli on tärkeää eli passittakaa isät leikkimään lasten kanssa ja jos ei ole isää saatavilla, niin menkää itse. Mitä pienempi ja leikkitaidottomampi lapsi sitä enemmän tarvitsee aikuisen tukea ja varsinkin jos on kielenkehityksessä viivettä, niin aikuisen kanssa leikkiessä kielikin kehittyy.

Yleensä leikit ei ole leluista kiinni, vaan lasten mielikuvituksesta ja nykyainana kaikilla lapsilla ei enää ole niin hyvä mielikuvitus kuin ennen, koska kaikki lelut on valmiiksi liian suunniteltuja, paitsi legot yms. rakentelujutut ja lapset katselee liikaa telkkaa ja pelaa pleikkaa ja tietsikkapelejä. Tosin legoissakin on nykyään liian valmiita osaia, jotka on suunnattu tietynlaiseen vekottimeen jne. mutta menettelee ne vielä. Eli näyttäkää lapselle mallia miten leikitään ja viekää leikkiä eteen päin kuitenkin niin että lapsi pysyy sinä mukana ja saa tuoda siihen omia ideoitaan. Pikkuhiljaa lapset pystyy leikkimään ilman aikuista ja kehittämään itse omaa leikkiään.

Meillä on vuorotellen dublot ja junarata esillä ja muita leluja on sitten sekalainen seurakunta. Meillä ei kotona ole käytössä yhden korin järjestelmä kuin noiden dublojen ja junaradan kanssa, koska tosaalta se että lapsi voi leikkiä eri leluilla sekaisin ruokkii lapsen mielikuvitusta. Päiväkodissa tuo järjestelmä on ihan ok, koska lapsia on enemmän, mutta koti ei ole päiväkoti ja säännöt voivat olla vähän löysemmät.

Tyhjä iso pahvilaatikko on maailman paras ja edullinenkin lelu. Siitä lapsi voi yhdessä vanhemman kanssa loihtia vaikka mitä ja yleensä leikki kestää niin kauan kuin pahvilaatikkokin. Kannattaa kokeilla!

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:

Mä oon ainaki kieltäny mummeja ja kummeja ostamasta mitään leluja. Viime jouluksikaan eivät ostaneet, sen sijaan ostivat kaikkea muuta tarpeellista kuten aterinsetit (lautaset,lusikat, mukit ym), liinavaatteita ym. Lapset saivat pari lelulahjaa - poika autoradan ja pelin, tyttö nukenkehdon ja dublolegoja. Kummasti niillä leikittiin kun ei ollut kymmentä vaihtoehtoa josta olis pitänyt valita. Mummeja ja kummeja voi pyytää ostamaan lapsille muuta tavaraa, esim pelejä ja kirjoja, joita mun mielestä ei oo ikinä liikaa.

Näin meilläkin eli kummit, mummit ja muut halukkaat lahjojat osaavat kysyä etukäteen meillä mitä tarvitaan ja halutaan. Viime joulunakin kysyivät: leluja vai vaatetta tms. tärkeää/tarpeellista.

Meillä romua aivan valtavasti mutta osan piilotan aika ajoin ja ne levällään olevat on kerättävä ennen iltatoimia joka ikinen päivä. Julmaa tai ei mut noin tuokin riiviö 3,5v - joka ei todellakaan ole herran terttunen - kerää kimpsut ja kampsut iltaisin itkulla tai ilman pienemmän kanssa.

On oikeesti rankkaa käskyttää ja komentaa koko ajan mut ehkä se jonain päivänä palkitsee. En jaksa uskoa, että tämä tohellus ikuisesti kestää.

Meillä näin:
-ylimääräiset pois
-lelut järjestykseen, ei sekaisista laatikoista jaksa kukaan innostua
- vanhempi leikkiin mukaan, vaikka aloittamaan legoilla rakentelua. Kummasti innostuvat kun vain saavat alkuun, sit voikin itse hipsiä vähin äänin taka-alalle
-autot, legot, kirjat, nuket +vaatteet, palapelit meidän lapsilla eniten käytössä, lisäksi omat mielikuvitusleikit joihin käy melkein mikä vaan. :)
-illalla kerätään lelut ennen iltapalaa

kävin keräämässä lelut laatikoihin ja kuskasin varastoon, melkein kaikki lähti, osan jätin huomiselle että lapset pääsi nukkumaan
pojat vaan takasivat etteivät haluakaan leikkiä leluilla :/ JEE
se siitä, vai?

kävin keräämässä lelut laatikoihin ja kuskasin varastoon, melkein kaikki lähti, osan jätin huomiselle että lapset pääsi nukkumaan
se siitä, vai?

Totta kai ne sanoo, että ihan sama, vie vaan. Lapsi tekee niin. Silti se kirvelee se menetys... Mutta saat nähdä, että tuo kannattaa. Huone pysyy hallinnassa ja lapset alkaa tyytymään vähempään. Se, että lapsi ei enää leiki lelullaan ei osoita sitä, että hän tarvii uuden, vaan että lelu on vääränlainen. Ei kehitä mielikuvitusta, ei innosta touhuamaan ja uppoutumaan leikkiin.

Laita leikki aluilleen ja häviä paikalta. Se toimii meillä.

se siitä, vai?

Totta kai ne sanoo, että ihan sama, vie vaan. Lapsi tekee niin. Silti se kirvelee se menetys... Mutta saat nähdä, että tuo kannattaa. Huone pysyy hallinnassa ja lapset alkaa tyytymään vähempään. Se, että lapsi ei enää leiki lelullaan ei osoita sitä, että hän tarvii uuden, vaan että lelu on vääränlainen. Ei kehitä mielikuvitusta, ei innosta touhuamaan ja uppoutumaan leikkiin.

Laita leikki aluilleen ja häviä paikalta. Se toimii meillä.

Ja jatkan, että jos lapsi ei enää leiki lelullaan, hänellä on niitä ihan liikaa. Hän leikkii niin, että koht atulee taas uusi lelu. Kiva leikki sekin, mutta ei kovin järkevää ja kasvattavaa.

se siitä, vai?

Miksi sitten pitäisi leikkiä? Itselläni on samanlaiset rasavillit, kyllä ne lapset iän myötä rauhoittuvat. Tehkää jotain muuta kuin leikkimistä. Minusta kuulostaa siltä, että lapsesi kaipaavat aikuisen ohjausta niin leikkimiseen kuin muuhunkin. Jos ikää on yli 4-v. niin puuhavihkot (ei pelkästään värityskirjat) ovat usein kiinnostavia. Samoin askartelu, kangastyöt, helpot noppapelit ym. pelit, roolileikit, käsinuket, sekä tietysti liikunnalliset leikit ja harjoitukset. Opeta vaikka kirjaimia tai sanoja niin, että pitää hakea olohuoneesta kortti, jossa on tietty kirjain/kuva ja juoksuttaa se keittiöön koriin. Erilaiset piiloleikit ovat myös kivoja. Anna lelujen olla rauhassa. Nosta ylös tai piiloon kalleimmat lelut ja kirjat. Muutaman viikon kuluttua sitten kannattaa istua itse lattialle ja alkaa leikkiä jollain lelulla. Lapset seuraavat mallia. Keskittymiskykyä ja ohjeiden noudattamista yleisesti leikkien avulla siis suosittelen nyt ensi alkuun.

Yhteistyössä