Lasten kyläilystä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lex
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lex

Aktiivinen jäsen
25.12.2005
6 572
2
36
Galluppia.

Onko teistä korrektia lähettää lapsi/ antaa lähteä kaverille kylään kysymättä ensin kaverin vanhemmilta?

Entä ikä?

Ymmärrän, että isommilla mennään ja tullaan ja kestetään pettymykset jos isäntäperheelle ei satu sopimaan (tai ei olla kotona) , mutta kieltämättä harmittaa joutua käännyttämään pientä pettyjää ovelta jos tuleminen ei kertakaikkiaan sovi.

Omaani en ole ikinä laittanut kaverin ovelle kysymättä, ja mieluummin odotan kutsua kuin "kutsutaan itsemme" kylään.
Ja lapsi on siis pieni, 4 v.
Kouluikäisenä varmasti eri juttu.

On korrektia. Täälläpäin on ihan tavallista, että lapset tulevat ovelle ja kysyvät saako tulla leikkimään. Minulla ei ole suurimman osan vanhempien puhelinnumeroita edes, eikä heillä minun. Eikä lapset pety, tietävät että saivat luvan lähteä kysymään pääseekö "Ellan" luo, eivätkä lupausta siitä että "Ellan" luo varmasti pääsee.

Mutta siitä, että lähetetään lapsi naapuriin leikkimään ja lähdetään itse salille, jumppaan, ostoksille yms en tykkää: haluan, että voin sanoa meillä oleville lapsille että nyt olisi aika mennä kotiin, hei hei, silloin kun se meidän perheen rytmiin sopii. Jos taas joku haluaa lapsensa meille hoitoon jumppansa tms ajaksi, niin se käy kyllä, mutta siitä pitää etukäteen kysyä.

Nuo meillä käyvät lapset ovat 5-6 v.

No juu, mä olen itse koittanut pitää sellaista sääntöä, että ulos tai meille saa kaverin pyytää, mutta toisen kotiin ei mennä sopimatta/ kutsumatta tunkemaan.

Ihan sillä jos on juur ruoka-aika, muita vieraita, on menoa...

Mutta en minä siitä pahastukaan jos oven takana on yllätysvieras; harmittaa vaan välillä koittaa vääntää rautalangasta pettyneelle lapselle ettei vaan käy... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
No juu, mä olen itse koittanut pitää sellaista sääntöä, että ulos tai meille saa kaverin pyytää, mutta toisen kotiin ei mennä sopimatta/ kutsumatta tunkemaan.

Eikö aikuinen osaa sanoa, että meillä on nyt ruoka-aika, vieraita, menoa...eli nyt ei käy, joku toinen kerta sitten?

Mä en osaa sanoa, onko kukaan vanhempi koskaan lähettänyt lastaan meille. Siis kysymättä lupaa. Mutta olihan niitä ovikellon soittajia aikoinaan paljonkin ja jotkut pyysivät mun lapsiani ulos leikkimään ja jotkut taas - varsinkin, jos oli kurja sää - pääseekö meille leikkimään. Useimmiten pääsi, koska olen varsin kotona viihtyvää sorttia. Mutta jos oltiin lähdössä jonnekin, niin en kokenut ongelmalliseksi sanoa lapselle, että tänään ei käy, mutta katsotaan joku toinen kerta.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Eikö aikuinen osaa sanoa, että meillä on nyt ruoka-aika, vieraita, menoa...eli nyt ei käy, joku toinen kerta sitten?

Tottakai osaa. Tämä oli muistaakseni ihan vaan gallup, eikä mitkään arvoturnajaiset. No big deal.

Mieluummin kuitenkin säästän oman lapseni turhalta pukemiselta ja mahdolliselta pettymykseltä soittamalla ensin =)
Ja mistä sitä tietää, joku 4-vee voi jäädä oven taakse jäämisen jälkeen vaikka rappuun itkeskelemään tai puolipukeissa johonkin pihalle haahuilemaan, kun kotiinkaan ei huvta mennä ja kaverille ei jostakin syystä päässyt.

Mieluummin kuitenkin säästän oman lapseni turhalta pukemiselta ja mahdolliselta pettymykseltä soittamalla ensin =)
Ja mistä sitä tietää, joku 4-vee voi jäädä oven taakse jäämisen jälkeen vaikka rappuun itkeskelemään tai puolipukeissa johonkin pihalle haahuilemaan, kun kotiinkaan ei huvta mennä ja kaverille ei jostakin syystä päässyt.

Niin, 4 v on vielä pieni.
Meidän melkein 4 v ja hänen 4-vuotiaat kaverinsa eivät ole vielä aloittaneet kyläilyjä :). Vanhemman kanssa vaan. Mutta tuo isompi, melkein kuusivuotias, saa jo vapaasti käydä kaikkien lähistöllä asuvien ystäviensä oven takana.

Mä taas en ole päästänyt lapsiani niin pieninä yksin ulos, etteivät he osaa tulla myös sieltä omin avuin kotiin.

Me asutaan rivarissa ja 4v saa käydä kysymässä pihaan kaveria mutta ei saa mennä sisälle kenellekään ilman, että aikuiset ovat sopineet keskenään asiasta. 4v ei ole yksinään ulkona mutta jos me olemme pihassa niin saa käydä kysymässä kaveria, jonka perään minä sitten katson samalla kuin omienikin. Samoin 4v saa lähteä pihalle muutaman kaverinsa kanssa, koska tiedän, että lapseni perään katsoo kaverin äiti tai isä.

juu, kai se on ihan ok minunkin mielestä. saadaanhan me aikuisetkin mmennä kylään ja ihan kiva tapa että suomalaiset alkaisivat kyläillä enemmän.
siis ok jos lapselle tehdään selväksi että se kyläilypaikka päättää voiko heille mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Niin, 4 v on vielä pieni.
Meidän melkein 4 v ja hänen 4-vuotiaat kaverinsa eivät ole vielä aloittaneet kyläilyjä :). Vanhemman kanssa vaan. Mutta tuo isompi, melkein kuusivuotias, saa jo vapaasti käydä kaikkien lähistöllä asuvien ystäviensä oven takana.

Riippuu niin lapsesta. Meillä osa nelivuotiaista on käynyt yksin kylässä lähinaapuruston lasten luona ja osanneet tulla pois, jos kaverin luokse ei pääse tai eivät olleet kotona.