Lasten karkkipäivä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Minkä ikäsenä teidän lapset saaneet syödä karkkia? Minkä ikäsenä aloitettu karkkipäivä? Saako lapsi syödä mitä karkkeja tahansa vai valitsetko sinä aikuisena ne? Kuinka paljon saavat syödä?

Kuuluuko tähän karkkipäivään muita herkkuja? Mitä ne ovat?

Jos teillä ollaan karkittomalla linjalla, niin millä te 'korvaatte' nämä namut?

Noin 1½-vuotiaana taisi syödä ekat karkit. Ei kuitenkaan mitenkään säännöllisesti/usein karkkia saanut noin pienenä vielä. About 2½-vuotiaasta lähtien on saanut karkkia melkein joka kauppareissu, meillä tosin käydään kaupassa harvoin, noin 6pv:n välein. Määrällisesti kerralla esim. karkkiaski, tai isommasta pussista n.20 karkkia, ja äitille loput :P

Mun lapsella (nyt 6 v.) on ollut noin 3-vuotiaasta karkkipäivä kerran viikossa, lauantaina. Saa valita itse karkit. Pienempänä valitsi esim. Puuha-Pete -karkkiaskin ja oli siihen oikein tyytyväonen. Nykyisin yleensä ottaa suklaalevyn, josta riittää ainakin kahdeksi viikoksi. Syötävän karkin määrää ei ole tarvinnut rajoittaa, hyvin on pysynyt kohtuudessa.

Karkkien lisäksi haluaa usein ostaa Hevisaurus-limpparia saunajuomaksi, lauantai kun on myös saunajuoma. Joskus on la-illan herkkuna myös popcorneja tms.

[QUOTE="aloittaja";25841195]no ei tarvii kaikkiin vastata :)

Pick one...[/QUOTE]

Öh, alle 2veenä kai se on ekat karkkinsa maistanut isovanhemmilla. Oisko nyt jotain vuoden päivät pidetty karkkipäivää, kolmevuotiaasta siis. Kaupassa mä annan vaihtoehtoja, joista saa valita, ei mitään liian isoa vaikka tuntuu osaavan itse lopettaa ajoissa ettei tuu paha olo. Karkkipäivänä saa syödä muutakin hyvää, mutta ei ruoan tai iltapalan kustannuksella.

Joskus alle 2-vuotiaana sai ekoja kertoja karkkeja, on nyt vajaa 4-vuotias. Karkkia syödään silloin tällöin, mitään varsinaista karkkipäivää ei ole, mutta karkkia syödään korkeintaan kerran-pari kuussa. Kerran viikossa on minusta toooodella usein. Ollaan molemmat irtartifaneja. Kaupassa lapsi saa valita kolmea sorttia ja minä sitten myös valitsen kolmea sorttia. Minä päätän määrästä, laps ei ole edes yrittänyt päättää ostomäärästä. Sitten saa syödä n 30-50g.

Muita herkkuja mitä voi esim pe- tai la-iltoina olla on pirtelö (maitoa ja pakastemansikoita teharilla tai sauviksella "pirtelöksi"), letut ja marjat, itseleivottua pullaa, popcornia, suolapähkinöitä, pizzaa, vihannestikkuja ja dippiä (esim hummusta tai guacamolea)... Kaikenlaista :)

karkkipäivä on yleensä joku viikonlopun päivistä. Ja vanhin lapsi on kohta 4vuotias. Karkkipäivänä saa askin karkkia ja jonku pienen patukan. Tai jotai popparia tms.. Pikkusisko saa myös ja pikkusiskolla ikää 2vuotta. Jos ostan karkkipussin ni otan sieltä kummalleki reilu kymmenen karkkia..

En muista tarkalleen, mutta joskus kolmevuotiaana sai ekan kerran karkkia. Ei ole mitään karkkipäivää, mutta keskimäärin kerran viikossa ostamme karkkia. Saa pääasiassa itse valita karkit, mutta teen suosituksia. :xmas: Ei ole mitään sääntöä, että karkkipäivänä olisi myös pillimehua tai muita herkkuja.

Esikoisen kanssa vedettiin aika tiukkaa linjaa ekat kolme vuotta. Kuopus taas on saanut kyllä jo reilu 1-vuotiaasta kaikenlaista hyvää.
Karkkipäivää meillä ei ole eikä varmaan tulekaan, syödään silloin kun huvittaa, vähän kerrallaan, yleensä..:D
Esikoiselle (reilu 8v) maistuu kyllä melkeinpä kaikki herkut, tuo pienempi taas ei välitä ns. karkeista, mutta suklaa ja xylitol-pastillit kyllä maistuu.

Yhteistyössä