Lasten kanssa ei saa päästä liian helpolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vvieras"

Vieras
Palstalaisten perus näkemys, jos esimerkiksi joku sanoo olevansa koliikkilapsen kanssa kotona, tai vaikka ihan normaalinkin vauvan ja pistää 4 vuotiaan esikoisensa välillä hoitoon. Tämä äiti tuomitaan automaattisesti surkeaksi äidiksi ja kysytään miksi ylipäätään teki toisen.

Itselläni on esikoinen on normaalisti päiväkodissa ja vauva kotona, koska opiskelen. Itselläni on siis ihan selvä syy, mutta jos nyt kerron miten meillä on mennyt päiväkotiaikoina ja nyt kun ollaan oltu pari viikkoa kotona kaikki:

-Päiväkotiaikoina olin pääasiassa hyväntuulinen, eikä esikoinen hakenut huomiota, koska sai sitä koko sen loppupäivän kun oli kotona. Otettiin päiväunet joskus vauvan kanssa ja sain jopa juoda kahvini rauhassa. Koti oli siisti ja pyykit pesty.

vs.

-Olen koko ajan väsynyt ja huonolla tuulella, koska esikoinen lähinnä vaan kiukuttelee, koska en pysty vauva sylissä hänen kanssaan koko ajan tehdä jotain ja sanoo, että vauvan pitää tulla pois sylistä ja selvästi harmittaa kun äidin pitää siivota, eikä ole hänen kanssaan. Saisin lähteä vaikka lenkille ja jättää lapset isälle, mutta koska koti on kaaos, annan vauvan isälle ja yritän sillä aikaa nopeasti järjestää kotia. Pyykkivuoria joka puolella, lattiat pitäisi pestä, mutten ole edelleenkään ehtinyt. Sohvalla on kasa puhtaita vaatteita, jotka pitäisi laittaa kaappiin. Täällä on ihan hirveä sekamelska ja vaikka keittiön siivoan joka päivä, se menee kauheaan kuntoon joka päivä, enkä ehdi ikinä järjestellä kaappeja, jotka ovat niin sekaisin, ettei sieltä löydä mitään. Hyvin tämä onnistuu, ei siinä mitään, mutta paljon mieluummin elän tuota helpompaa elämää, kun esikoinen ei selvästi siitä mitenkään kärsi. Toki en ole nyt pystynyt opiskelemaan, mikä on itselleni mukavaa omaa aikaa, ei rankkaa, eikä edes onnistuisi, että esikoinen ei olisi hoidossa.

Mutta jos mietin nyt ihan muita perheitä. Miksi ihmeessä jotkut sanovat, että pitää mennä tämän vaikeamman kaavan kautta ja olla joku tehomamma, joka vaan juoksee paikasta toiseen. Miksei saisi olla helppoa ja mukavaa? Niin ja se mies on tietysti töissä, joten olen lähes koko päivän yksin.

Ja jos joku kysyy, miten voin olla koneella, niin olen koneella lähinnä vauva sylissä. Kyllähän tämä ihan rentoa välillä on vaan istuskella, mutta jos laitan vauvan lattialle, niin pääosin kitisee, että on tylsää. Ei siis viihdy yksin ja itseäni kammottaa tämä kaaos.

[QUOTE="vvieras";29584982]Palstalaisten perus näkemys, jos esimerkiksi joku sanoo olevansa koliikkilapsen kanssa kotona, tai vaikka ihan normaalinkin vauvan ja pistää 4 vuotiaan esikoisensa välillä hoitoon. Tämä äiti tuomitaan automaattisesti surkeaksi äidiksi ja kysytään miksi ylipäätään teki toisen.

Itselläni on esikoinen on normaalisti päiväkodissa ja vauva kotona, koska opiskelen. Itselläni on siis ihan selvä syy, mutta jos nyt kerron miten meillä on mennyt päiväkotiaikoina ja nyt kun ollaan oltu pari viikkoa kotona kaikki:

-Päiväkotiaikoina olin pääasiassa hyväntuulinen, eikä esikoinen hakenut huomiota, koska sai sitä koko sen loppupäivän kun oli kotona. Otettiin päiväunet joskus vauvan kanssa ja sain jopa juoda kahvini rauhassa. Koti oli siisti ja pyykit pesty.

vs.

-Olen koko ajan väsynyt ja huonolla tuulella, koska esikoinen lähinnä vaan kiukuttelee, koska en pysty vauva sylissä hänen kanssaan koko ajan tehdä jotain ja sanoo, että vauvan pitää tulla pois sylistä ja selvästi harmittaa kun äidin pitää siivota, eikä ole hänen kanssaan. Saisin lähteä vaikka lenkille ja jättää lapset isälle, mutta koska koti on kaaos, annan vauvan isälle ja yritän sillä aikaa nopeasti järjestää kotia. Pyykkivuoria joka puolella, lattiat pitäisi pestä, mutten ole edelleenkään ehtinyt. Sohvalla on kasa puhtaita vaatteita, jotka pitäisi laittaa kaappiin. Täällä on ihan hirveä sekamelska ja vaikka keittiön siivoan joka päivä, se menee kauheaan kuntoon joka päivä, enkä ehdi ikinä järjestellä kaappeja, jotka ovat niin sekaisin, ettei sieltä löydä mitään. Hyvin tämä onnistuu, ei siinä mitään, mutta paljon mieluummin elän tuota helpompaa elämää, kun esikoinen ei selvästi siitä mitenkään kärsi. Toki en ole nyt pystynyt opiskelemaan, mikä on itselleni mukavaa omaa aikaa, ei rankkaa, eikä edes onnistuisi, että esikoinen ei olisi hoidossa.

Mutta jos mietin nyt ihan muita perheitä. Miksi ihmeessä jotkut sanovat, että pitää mennä tämän vaikeamman kaavan kautta ja olla joku tehomamma, joka vaan juoksee paikasta toiseen. Miksei saisi olla helppoa ja mukavaa? Niin ja se mies on tietysti töissä, joten olen lähes koko päivän yksin.[/QUOTE]

En mä sanokaan. Eikä muut oo tehomammoja. Ihan tavallisia Sä vaan et pysty etkä kykene, niin vähänkö vaikee on kauhalla vaatia on on lusikalla annettu....!

En mä sanokaan. Eikä muut oo tehomammoja. Ihan tavallisia Sä vaan et pysty etkä kykene, niin vähänkö vaikee on kauhalla vaatia on on lusikalla annettu....!

Sanoin jo, että pystyn ja kykenen eikä ole siinä se ongelma, vaan, että miksei elämä saisi olla helppoa, jos siihen on mahdollisuus? Näistä paistaa jopa mielestäni katkeruus niiltä jotka elävät yhteisössä jossa tuomitaan eiskoisen päiväkotiin laitto eikä sitten kehtaa sitä omaansa sinne laittaa, vaikka elämä helpottuisi huomattavasti. Kaikilla ei myöskään ole samanlaisia vauvoja ja lapsia. Joillain riittää aika, joidenkin vauvat viihtyvät ja joidenkin esikoiset ovat niin omatoimisia, että osaavat auttaa siivoamisessa (meillä lähinnä sekoittaa minkä ehtii).

Ja siis lapsesta huomaan, että kyllä se niitä päiväkotikavereitakin kaipaa ja on paljon paremmalla tuulella iltaisinkin, kun on hoidossa. On tosin 3-4 kertaa viikossa, ei kokopäiväisesti, vaikka opiskelenkin.

Eli sanokaa, miksi elämä ei saisi olla helppoa? Musta voimavarat nimenomaan tulisi käyttää päiväkotiin eikä muihin asioihin. Ehkäistäisiin monen äidin burn out ja masennus, jos ei tarvitisi aina tehdä kaikkea vaikeimman kautta.

[QUOTE="aapee";29585076]Eli sanokaa, miksi elämä ei saisi olla helppoa? Musta voimavarat nimenomaan tulisi käyttää päiväkotiin eikä muihin asioihin. Ehkäistäisiin monen äidin burn out ja masennus, jos ei tarvitisi aina tehdä kaikkea vaikeimman kautta.[/QUOTE]

Tuskin siitä helppoudesta on kyse, vaan kateudesta.

Ja osaksi siitä, että päivähoidosta käyttäjä maksaa vain pienen osan. Kallein lapsen päivähoitomaksu on jotain 264 euroa tai jotain sinnepäin. Yhden lapsen kulut päivähoidossa ovat kuitenkin noin 900e/kk. Eli suurimman osan päivähoitokuluista maksaa yhteiskunta verotuloista.

Jos hankit lapselle hoitajan itse kotiin ja kustannat ne todelliset kustannukset niin kukaan tuskin on kateellinen. Mutta kun päivähoitopaikkoja on vähän ja ne ovat kiven alla niin virikehoidosta osa antaa kritiikkiä.

Se pitää vain pystyä hyväksymään, että kaikki eivät tuosta tykkää ja tehdä oman päänsä mukaan. Ketjujen avaaminen palstalle aiheesta yhä uudestaan ja uudestaan tuskin saa ketään muuttamaan mieltään asiasta.

Tuota ihmettelen suomalaisissa. Toisten arvostelua. Mua ei ainakaan kiinnosta paskaakaan vaikka toisten lapset olisivat kerran vuodessa ulkona tai söisivät pelkkää karkkia tai olisivat hoidossa 5-22 tai kärryissä kuljetettaisiin 20-vuotiaita bussissa, jos ne ei mulle haittaa aiheuta.

Älllöttää eniten maailmassa nämä huonoitsetuntoiset ihmiset, joiden pitää koko ajan kyylätä mitä muut tekevät ja valistaa asioista eteenpäin.

Ymmärrän toisten asioiden kyyläämisen ja niistä valittamisen vain siinä tapauksessa jos tehdään muille haittaa kuten kirpparilla leikitään toisten leluilla tai kaupassa käpelöidään tavaroita ja jätetään väärille paikoille, elämöinniin jne käytöksen, jonka kuulee tai näkee kyyläämättä.

[QUOTE="aapee";29585088]Eli päiväkoteja lisää ja enemmän rahaa siihen. Kyllä niitä säästämiskohteita on paljon muitakin ja parempia.[/QUOTE]

Annatko esimerkin, mistä säästetään kunnissa?

[QUOTE="vieraana";29585094]Tuskin siitä helppoudesta on kyse, vaan kateudesta.

Ja osaksi siitä, että päivähoidosta käyttäjä maksaa vain pienen osan. Kallein lapsen päivähoitomaksu on jotain 264 euroa tai jotain sinnepäin. Yhden lapsen kulut päivähoidossa ovat kuitenkin noin 900e/kk. Eli suurimman osan päivähoitokuluista maksaa yhteiskunta verotuloista.

Jos hankit lapselle hoitajan itse kotiin ja kustannat ne todelliset kustannukset niin kukaan tuskin on kateellinen. Mutta kun päivähoitopaikkoja on vähän ja ne ovat kiven alla niin virikehoidosta osa antaa kritiikkiä.

Se pitää vain pystyä hyväksymään, että kaikki eivät tuosta tykkää ja tehdä oman päänsä mukaan. Ketjujen avaaminen palstalle aiheesta yhä uudestaan ja uudestaan tuskin saa ketään muuttamaan mieltään asiasta.[/QUOTE]

No nuo hoitajat kotiin ei kyllä hyödyttäisi ketään sellaista, joka haluaisi rauhassa siivoilla kotona. Siinä olisi lapset edelleen jaloissa juoksemassa ja vielä se tuntematon ihminen. Kyllä suomessakin voisi hoidon kustantaa, jos ei vietäisi niitä verotuloja niin tolkuttomasti, ettei kellään muulla kuin jollain menestyneellä yritysjohtajalla ole varaa niitä kustantaa.

[QUOTE="vieraana";29585110]Annatko esimerkin, mistä säästetään kunnissa?[/QUOTE]

Olen ainakin liiallista maahanmuuttajien paapomista vastaan, koska useinkaan he eivät osaa arvostaa sitä, mitä heille on annettu eikä kunnioiteta toisten kulttuuria.

mulla on 4-vuotias esikoinen ja vauva nyt 10kk.
mies on töissä päivät (ja välillä yövuorossakin).
En ole laittanut lasta hoitoon, käy kerran viikossa kerhossa muutaman tunnin.
Meillä ei ole pyykki vuoria, taikka keittiö sikin sokin (no ehkä hetkellisesti ruuanlaitoin/kauppareissun tms touhuilun jäljiltä).
mä en koe olevani huonolla tuulella vaan nautin kyllä ihan täysin tästä ajasta :)
öisin nukun pätkissä kun nuorimmainen nukkuu huonosti ja välillä väsyttää paljon, mutta mun mielestäni se nyt vaan on tätä aikaa.. joskus tuo pienempikin alkaa nukkua yöt kunnolla ja näin ollen saan itsekin taas enemmän unta :)
lisäksi mä olen vielä niin fkiikki kaikessa pyykkkäämiseen ja muuhun kodin hoitoon liittyvässä etten anna miehen niitä tehdä :) yleensä siis lasken niin että mulla on aikaa viikata ja laittaa kaappiin pyykit silloin kun esikoinen nukkuu tai kun se on siellä kerhossa, sen aikaa pyykit odottaa joko telineessä tai pyykkikorissa kylppärissä (en tuo niitä tänne muualle asuntoon pyörimään eteen :D )

välillä harmittaa etten ehdi tytön kanssa niin paljon touhuamaan kun haluaisin, mutta ei se hoitoon vieminen sitä aikaa millään tavalla lisää..

jokainen perhe tekee heille parhaimmat valinnat koskien näitä asioita, mutta henkilökohtaisesti en veisi esikoista hoitoon jotta saisin olla vauvan kanssa kaksin.. hitto! ne on MOLEMMAT mun lapsia, miksi vain toinen saisi olla äidin kanssa kotona :)

ja kun kohta joku alkaa vaahtoamaan siitä kuinka lapseni ei saa sosiaalisia kontakteja, niin tuo tyttö on kyllä sosiaalinen luonne ja tuttavapiirissä lapsia on paljon joiden kanssa leikitään useasti.. lisäksi vielä kun osuttaa ulkoilut perhepäivähoitajien kanssa samoille puistoille niin jo vain löytyy leikkikavereita :)

[QUOTE="aapee";29585115]No nuo hoitajat kotiin ei kyllä hyödyttäisi ketään sellaista, joka haluaisi rauhassa siivoilla kotona. Siinä olisi lapset edelleen jaloissa juoksemassa ja vielä se tuntematon ihminen. Kyllä suomessakin voisi hoidon kustantaa, jos ei vietäisi niitä verotuloja niin tolkuttomasti, ettei kellään muulla kuin jollain menestyneellä yritysjohtajalla ole varaa niitä kustantaa.[/QUOTE]

Voi se yksityinen hoitaja mennä vaikka leikkipuistoon lapsen kanssa silloin kun sinä siivoilet kotona.

Mutta mun mielestä yhteiskunnan tehtävä ei ole järjestää lapsellesi hoitopaikkaa vain sen takia että haluat rauhassa siivoilla kotona.

mulla on 4-vuotias esikoinen ja vauva nyt 10kk.
mies on töissä päivät (ja välillä yövuorossakin).
En ole laittanut lasta hoitoon, käy kerran viikossa kerhossa muutaman tunnin.
Meillä ei ole pyykki vuoria, taikka keittiö sikin sokin (no ehkä hetkellisesti ruuanlaitoin/kauppareissun tms touhuilun jäljiltä).
mä en koe olevani huonolla tuulella vaan nautin kyllä ihan täysin tästä ajasta :)
öisin nukun pätkissä kun nuorimmainen nukkuu huonosti ja välillä väsyttää paljon, mutta mun mielestäni se nyt vaan on tätä aikaa.. joskus tuo pienempikin alkaa nukkua yöt kunnolla ja näin ollen saan itsekin taas enemmän unta :)
lisäksi mä olen vielä niin fkiikki kaikessa pyykkkäämiseen ja muuhun kodin hoitoon liittyvässä etten anna miehen niitä tehdä :) yleensä siis lasken niin että mulla on aikaa viikata ja laittaa kaappiin pyykit silloin kun esikoinen nukkuu tai kun se on siellä kerhossa, sen aikaa pyykit odottaa joko telineessä tai pyykkikorissa kylppärissä (en tuo niitä tänne muualle asuntoon pyörimään eteen :D )

välillä harmittaa etten ehdi tytön kanssa niin paljon touhuamaan kun haluaisin, mutta ei se hoitoon vieminen sitä aikaa millään tavalla lisää..

jokainen perhe tekee heille parhaimmat valinnat koskien näitä asioita, mutta henkilökohtaisesti en veisi esikoista hoitoon jotta saisin olla vauvan kanssa kaksin.. hitto! ne on MOLEMMAT mun lapsia, miksi vain toinen saisi olla äidin kanssa kotona :)

ja kun kohta joku alkaa vaahtoamaan siitä kuinka lapseni ei saa sosiaalisia kontakteja, niin tuo tyttö on kyllä sosiaalinen luonne ja tuttavapiirissä lapsia on paljon joiden kanssa leikitään useasti.. lisäksi vielä kun osuttaa ulkoilut perhepäivähoitajien kanssa samoille puistoille niin jo vain löytyy leikkikavereita :)

Ei kai sillon kannata niitä lapsia mihinkään viedä, jos kotona menee helposti ja hyvin muutenkin :) Mutta jos arki on haastavaa, niin miksi ei. Toisten lapset ovat haastavempia kuin toisten.

Niin no... kaiketi kulttuuriimme liittyvä asia, että elämä ei saisi olla helppoa. Katsotaan karsaasti, jos menee sieltä, missä aita on matalin. Ihan kaikissa asioissa. "Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat". "Otsasi hiessä on sinu leipäsi ansaittava". Jne jne. Olikos laiskuus yksi seitsemästä kuolemansynnistäkin?

[QUOTE="vieraana";29585129]Voi se yksityinen hoitaja mennä vaikka leikkipuistoon lapsen kanssa silloin kun sinä siivoilet kotona.

Mutta mun mielestä yhteiskunnan tehtävä ei ole järjestää lapsellesi hoitopaikkaa vain sen takia että haluat rauhassa siivoilla kotona.[/QUOTE]

Itseasiassa veronmaksajat sen hoidon maksaa ihan omista palkoistaan, niin, että ne sossutapauksetkin saavat sen hoitopaikan.

[QUOTE="aapee";29585115]No nuo hoitajat kotiin ei kyllä hyödyttäisi ketään sellaista, joka haluaisi rauhassa siivoilla kotona. Siinä olisi lapset edelleen jaloissa juoksemassa ja vielä se tuntematon ihminen. Kyllä suomessakin voisi hoidon kustantaa, jos ei vietäisi niitä verotuloja niin tolkuttomasti, ettei kellään muulla kuin jollain menestyneellä yritysjohtajalla ole varaa niitä kustantaa.[/QUOTE]

Sitten voit myös omalta kohdaltasi miettiä miksi niitä veroja viedään niin kamalasti, johtuisiko just siitä että muutkin kuin sinä ajattelevat niin että "muut saa maksaa" esim. tuon päivähoidon suhteen.

Ei se ole ilmaista, vaikka niin luulet.

[QUOTE="vvieras";29585137]Itseasiassa veronmaksajat sen hoidon maksaa ihan omista palkoistaan, niin, että ne sossutapauksetkin saavat sen hoitopaikan.[/QUOTE]

Sossutapaukset on asia erikseen, mutta tässä olikin kyse siitä että äippä haluaa siivota ilman lapsia.

Muuten toi on ok, sais laittaa lapsen päiväkotiin, mutta mä en halua verorahoissani maksaa sitä että sä vietät helppoa elämää ja juot kahvia. Jätä lapset tekemättä, jos et niitä HALUA hoitaa. Verovaroin kustannettu päivähoito pitäisi olla työssäkäyviä varten (tai niille joilla joku muu peruste, kuten palstalla pitää aina jaksaa mainostaa).

mä en halua maksaa veromarkoissani tuota sun ja kaltaistesi helpon elämän tavoittelijoiden lasten päivähoitoa, kuten nyt olen pakotettu.

Mä arvostan sellaisia ihmisiä jotka ei laita esikoista päiväkotiin kun nuorempi syntyy. Niiden täytyy olla aidosti lapsirakkaita, koska ne haluaa tosissaan viettää sen lyhyen lapsuuden lastensa kanssa eikä päästä helpolla ja tuupata lasta muiden hoidettavaksi heti kun pystyy. Oon huomannut nimittäin että on kahdenlaisia vanhempia: Niitä jotka tekee lapsia kun on pakko ja odottavat vaan sitä päivää kun ne muuttaa kotoa. Ja sitten niitä jotka tekee lapsia siksi koska tosissaan haluavat ja pitävät lapsista ja nauttivat jokaisesta päivästä kun lapsi on pieni. Ei vaikea arvata kumpaan ryhmään kuuluuvat ne jotka laittaa muut lapset päiväkotiin kun ovat itse vauvan kanssa kotona.

[QUOTE="vvieras";29585123]Kukaan ei voi tietää kuinka haastavia lapsia saa, ennen kun ne syntyy ja kasvaa. Meillä on tuollainen adhd esikoinen.[/QUOTE]

Sullahan on siis ollut erittäin haastava lapsi jo ennen toisen syntymää. Mietitkö jaksamista vaativan esikoisen ja vauvan kanssa ennen, kun itsesi siihen tilanteseen laitoit?

Sanot, että hoidosta hyötyy niin esikoinen kun muukin perhe. Olisitko valmis maksamaan tästä hyödystä todellisten kustannusten mukaan?

Mielestäni jokainen voi päästää juuri niin helpolla kun haluaa. Mutta se helppo elämä pitäisi myös itse kustantaa.

Yhteistyössä