Millä ihmeellä lapset saa nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Meillä on esikoisen nukkumisesta tullut ihan uskomaton show. En käsitä miten vähän 4 v voi nukkua! Ensin nukutan vauvan, joka on hankalaa kun esikoinen tekee kaikkensa häiritäkseen toimitusta. Sit olen ihan poikki ja mä nukahdan esikoiselle iltasatua lukiessani, ipana karkaa riehumaan, uusi yritys, ja taas uusi ja uusi... sit kun viimein saadaan se nukahtamaan 23-24 välillä niin se ei siltikään nuku aamulla pitkään vaan herää yleensä ennen mua. Ja mä oon koko ajan väsynyt! Eikä ole nukkunut päiväuniakaan kotona kahteen vuoteen. Huoh. Voimat loppu.

Sanopa muuta :( Osaisinpa auttaa, mutta samat on ongelmat täälläkin.

Tarkkojen iltarutiinien puolesta liputan itse, ilman niitä nukkumaanmeno on täysin hulabaloota (mitä se kyllä muutenkin on). Rauhoittuminen hyvissä ajoissa ennen nukkumaanmenoa on myös tärkeää tai sählääminen jatkuu ja jatkuu sängyssä.

Meilla sama. Ainoa konsti on ollut rauhottaa säntäilevä väkkärä tiukalla haliotteella, ja siitä on tullut huono omatunto, kun tuntuu vähän kovalta konstilta. Muuten se ei osaa rauhoittua nukkumaan.

Unikoulu käyntiin. Googlaappa unikoulu tai sit tassuhoito. Toimii isommankin kanssa.
Mä lopetin iltasadun lukemisen kun ipana karkasi aina, ja istuin sängyn vieressä.
Sitten sanoin hyvää yötä rakas. Menin nukkumaan, kun ipana karkasi, menin taas sinne ja aloitin tassuttelun. 15 min ja nukahti.
Ensin ajattelin että laitan pinnasänkyyn, mutta neuvolassa osattiin opastaa tuohon.

[QUOTE="Kenya";24212822]Meilla sama. Ainoa konsti on ollut rauhottaa säntäilevä väkkärä tiukalla haliotteella, ja siitä on tullut huono omatunto, kun tuntuu vähän kovalta konstilta. Muuten se ei osaa rauhoittua nukkumaan.[/QUOTE]

Meillä on tuota kokeiltu ja toisinaan toimii. Tahtoo vaan olla taistelua silti ja raivareita. Mutta sitkeys palkitaan, toistamalla rutiinia ja olemalla päättäväinen, ei joustoja, alkaa edistystä tulla. Vanhemmuus on kyllä välillä melkoista taistelua! Voimia!

Viimeksi muokattu:
Pienestä lähtien selkeästi omaan sänkyyn nukkumaan, niin siitä tulee tavallista. Rauhallinen iltahetki ensin, iltapala, pesut, iltasatu ja nukkumaan.
Niin meillä mentyy kaikkien kanssa.

[QUOTE="Kenya";24212822]Meilla sama. Ainoa konsti on ollut rauhottaa säntäilevä väkkärä tiukalla haliotteella, ja siitä on tullut huono omatunto, kun tuntuu vähän kovalta konstilta. Muuten se ei osaa rauhoittua nukkumaan.[/QUOTE]

Voi kun toi riittäiskin. Jos hänet ottaa tiukkaan haliotteeseen, siitä seuraa jopa puolen tunnin täysi raivari, ja mulla ei edes taho olla voimia pitää vaan miehen pitäs pitää tai saan kyynärpäästä tai jaloista osumaa. Meillä on rutiinien kanssa ongelmana se, että mies tekee yötyötä ja työajat vaihtelee, eli hänen on saatava levätä ennen töitä mutta aikataulu ei ole kiinteä. Ja sit kun tuo puolivuotias on saatava ekaks nukkumaan että voi mitenkään alkaa tapella ton esikoisen kanssa. Oon koittanut iltasatua samassa sängyssäkin mutta kun ei malta pysyä paikallaan ja olla pelleilemättä niin sit ei saa kumpaakaan uneen. Tuntuu että se on koko ajan liian vähällä unella.

Pitää varmaan ottaa jonkinlainen unikoulu käyttöön miehen kesäloman aikana kun on kaks ihmistä taistelemassa ja enemmän aikaa ja voimia.

Pienestä lähtien selkeästi omaan sänkyyn nukkumaan, niin siitä tulee tavallista. Rauhallinen iltahetki ensin, iltapala, pesut, iltasatu ja nukkumaan.
Niin meillä mentyy kaikkien kanssa.

Ehkä kaikki lapset ei oo ihan samanlaisia. Ainakin omalla kokemuksella sisaruksetkin voi olla kuin yö ja päivä, ja ne asiat mitkä on toiselle "niin helppoa" ei ole ollenkaan samaa toiselle. Vähän ymmärrystä aloittajalle. Rauhallista iltahetkeäkin voi olla hankala pitää jos se toinen osapuoli ei osallistu siihen :)

iltarutiineiden puolesta minäkin. jokaisella perheellä ne ovat omanlaisensa, mutta pointtina se, että aina samat rituaalit toistuvat kuukaudesta ja vuodesta (no ehkä muuttuvat vähäsen joo..) toiseen. meillä illat rauhoiittui aikanaan just sillain et luotiin tietyt rutiinit ja noudatettiin niitä tarkasti illasta toiseen. Siinä meni muistaakseni 3 TUSKALLISEN pitkää kuukautta ennen kuin alko mennä illat rauhallisesti ja siitä lähtien ne on menneetkin nämä melkein 5 vuotta rauhallisesti. toki nyt aina välillä on rähinöitä, mutta pääsääntöisesti.

[QUOTE="vieras";24212997]iltarutiineiden puolesta minäkin. jokaisella perheellä ne ovat omanlaisensa, mutta pointtina se, että aina samat rituaalit toistuvat kuukaudesta ja vuodesta (no ehkä muuttuvat vähäsen joo..) toiseen. meillä illat rauhoiittui aikanaan just sillain et luotiin tietyt rutiinit ja noudatettiin niitä tarkasti illasta toiseen. Siinä meni muistaakseni 3 TUSKALLISEN pitkää kuukautta ennen kuin alko mennä illat rauhallisesti ja siitä lähtien ne on menneetkin nämä melkein 5 vuotta rauhallisesti. toki nyt aina välillä on rähinöitä, mutta pääsääntöisesti.[/QUOTE]

Miten ihmeessä mä toteutan sen kun mies menee välillä töihin kymmeneen, välillä yhteen tai kahteen, ja välillä on vapaaillat. Ukko ulkoruokintaan/pihalle telttaan lepäämään joka päivä klo 20-lapsen nukahtaminen, että pysyy rutiinit?

[QUOTE="a p";24213021]Miten ihmeessä mä toteutan sen kun mies menee välillä töihin kymmeneen, välillä yhteen tai kahteen, ja välillä on vapaaillat. Ukko ulkoruokintaan/pihalle telttaan lepäämään joka päivä klo 20-lapsen nukahtaminen, että pysyy rutiinit?[/QUOTE]

Siis eikö ne rutiinit ole sitä että tietyt jutut toistuu samanlaisina ja samassa järjestyksessä päivästä toiseen. Mitä se miehen töihin lähtö siihen vaikuttaa? Kai nyt aikuinen mies tajuu ettei ala mitään showta vetämään kun lapset ovat nukkumaan menossa...

Päivällä tarpeeksi liikuntaa ja ulkoilua niin kyllä se uni tulee. Mitäpä jos kokeilisit jo vaikka kahdeksan maissa laittaa esikoisen sänkyyn? Jospa onkin yliväsynyt?

Itse nukutin esikoisen ja vauvan samaan aikaan. Vauva tissillä ja esikoiselle satu.

Alkuperäinen kirjoittaja en nyt tiiä;24212961:
Ehkä kaikki lapset ei oo ihan samanlaisia. Ainakin omalla kokemuksella sisaruksetkin voi olla kuin yö ja päivä, ja ne asiat mitkä on toiselle "niin helppoa" ei ole ollenkaan samaa toiselle. Vähän ymmärrystä aloittajalle. Rauhallista iltahetkeäkin voi olla hankala pitää jos se toinen osapuoli ei osallistu siihen :)

Kyllä nyt 4-vuotias osaa jo nukkumaan käydä, kun siihen ioppinut.Mies oli yksityisyrittäjä ja myöhään töissä. Isoin valvoi ja 3-veelle luin iltasadun, kun kuopusta imetin samalla. Hyvin kävi nukkumaan. Sitten isoin myöhemmin taas rauhassa nukkumaan ja vauva oli jo nukahtanut sitä ennen. Toki tuo nukkuminen täytyy saada toimimaan jo pienempänä, että osaa käydä nukkumaan.

Aikuinen ihminen osaa itse säädellä sitä koska nukkuu. Joten eiköhän miehesikin tajua että pikkulapsiperheessä ne vanhemmat joustaa siinä kohtaa kun lapsi tarttee erittäin säännölliset rutiinit. Niiden puute tai jatkuva vaihtelu miehen töiden vuoksi taitaa eniten lasta häiritäkin, koska ei voi nukkua kuten pitäisi. Eli mies lähtee sitten vaikka sinne telttaan nukkumaan jos ei ole tajunnut ajoissa levätä. Menee ne muutkin perheelliset aikuiset esim. iltavuoroon heräämättä silti iltapäivällä, vaan ihan aamulla kuten muutkin.

Eli nyt sille lapselle ne iltarutiinit kuntoon, isä nyt ehkä kärsii muutaman kk kun lapsi opettelee rytmiä ja testaa sitä. Mutta eiköhän kärsi nykyisinkin. Siinä kohti kun ne rytmit on, ei se isä pakosti edes huomaa koska lapsi tuli nukkumaan. Tosin se herätyskello on poissuljettu kapistus keskellä yötä (ellei sitten halua ihan itse nukuttaa heränneitä lapsiakin ennen töihinmenoa) jos kaikki nukkuu samassa makkarissa.

Ja kyllä, tuo omakin puoliso tekee yötyötä joka kolmannen viikon, joten tiedän tasan että siinä rytmissä on muutama tunti varaa vekslata omia uniaan sopivampaan ajankohtaan. Tuskin ne yövuorot kestää 12 tuntia.

[QUOTE="a p";24213021]Miten ihmeessä mä toteutan sen kun mies menee välillä töihin kymmeneen, välillä yhteen tai kahteen, ja välillä on vapaaillat. Ukko ulkoruokintaan/pihalle telttaan lepäämään joka päivä klo 20-lapsen nukahtaminen, että pysyy rutiinit?[/QUOTE]

En kyllä ymmärrä tuota ongelmaasi, kun mieskin vielä kotona. Vauva hänelle ja hoidat isomman nukkumaan tai sitten vauvan kanssa. Jotenkin outoa.

En kyllä ymmärrä tuota ongelmaasi, kun mieskin vielä kotona. Vauva hänelle ja hoidat isomman nukkumaan tai sitten vauvan kanssa. Jotenkin outoa.

Miehen on nukuttava ennen töihin lähtöä.Mies ei voi nukuttaa vauvaa tai esikoista koska hänen on nukuttava itse ja muiden pitää olla hissunkissun että saa levätä. Taiteilu on siinä että en pysty kunnolla nukuttamaan vauvaa ja hoitamaan riehuvaa 3 v yhtä aikaa, rutiinit ei onnistu jos vauva ei nukahda vaan on hereillä ja lopulta huutaa väsymystään :( Eli hyvänä iltana vauva onnistuu nukahtaa kasilta, livautan sen makkariin isänsä viereen ja keskityn esikoiseen. Huonona iltana vauva on hereillä vielä kymmeneltä ja esikoinen piipussa, riehuu kuin villiapina. Samat asiat toistuu joka ilta mutta aina ei pysytä samassa tahdissa. Aikataulu venyy. Esikoinen ei esim. syö iltapalaansa kuin vahtimalla, muuten hyppii ja juoksee ympäri taloa huutaen (ja herättäen isänsä ja jo nukahtaneen vauvan ihan uhallaan) Miehen vapaapäivinä hommat hoituu kun toinen hoitaa toisen ja toinen toisen, mut sillon on taas periaatteessa erilaiset rutiinit kun se en olekaan minä joka esikoista nukutan vaan mies, ja esikoinen reagoi voimakkaasti tollaseen.

[QUOTE="a p";24213153]Miehen on nukuttava ennen töihin lähtöä.Mies ei voi nukuttaa vauvaa tai esikoista koska hänen on nukuttava itse ja muiden pitää olla hissunkissun että saa levätä. [/QUOTE]

No on kyllä naurettavaa käytöstä perheelliseltä mieheltä! Minä kun menen yövuoroa painamaan ni en mitään nuku tai lepää ennen töihin lähtöä! Viimeseen asti paahdan, iltapala ja nukkumaanmenohäslingit. Rankkaa on, mutta tätä se on pari vuotta nyt ku on kerta perhe perustettu.

Että ukkos vaan ylös!!

[QUOTE="epätietoinen";24213199]Ihan mielenkiinnosta, koska ne sit nukkuu? Jos ei illalla ennen töihin menoo (vaan nukuttavat lapsia) eikä aamulla. Päivän?[/QUOTE]

Aamulla kotiin ja lapset ylös ja päiväkotiin. Sitten unta palloon :)

Eli mulla on vain laiska ukko? No pitänee kertoa hänelle, jos saatas jotenkin muutettua tätä rytmiä. Mua vaan säälittää kun hän usein on nukkunut vain neljästä kuuteen tunnin unia kuus päivää putkeen ja on ihan tööt.

[QUOTE="a p";24213221]Eli mulla on vain laiska ukko? No pitänee kertoa hänelle, jos saatas jotenkin muutettua tätä rytmiä. Mua vaan säälittää kun hän usein on nukkunut vain neljästä kuuteen tunnin unia kuus päivää putkeen ja on ihan tööt.[/QUOTE]

Saahan se ukko viel vähän levättyä, jos lähtee kympiltä töihin ja lapset menee kasilta nukkumaan, eikö?

miehesi aamulla kotiutuu? Onko teillä muuten normi ja hyvät rytmit päivällä? eli menetkö aamusta heti lasten kans ulos ym?
Mies menee nukkumaan heti kun töistä tulee ja nousee noin 7h unien jälkeen. Vaikka on kuinka yövuorossa, niin täytyyhän perheen kans elää. Lapset ei elä vanhempien työvuorojen mukaan.

[QUOTE="a p";24213153]Miehen on nukuttava ennen töihin lähtöä.Mies ei voi nukuttaa vauvaa tai esikoista koska hänen on nukuttava itse ja muiden pitää olla hissunkissun että saa levätä. Taiteilu on siinä että en pysty kunnolla nukuttamaan vauvaa ja hoitamaan riehuvaa 3 v yhtä aikaa, rutiinit ei onnistu jos vauva ei nukahda vaan on hereillä ja lopulta huutaa väsymystään :( Eli hyvänä iltana vauva onnistuu nukahtaa kasilta, livautan sen makkariin isänsä viereen ja keskityn esikoiseen. Huonona iltana vauva on hereillä vielä kymmeneltä ja esikoinen piipussa, riehuu kuin villiapina. Samat asiat toistuu joka ilta mutta aina ei pysytä samassa tahdissa. Aikataulu venyy. Esikoinen ei esim. syö iltapalaansa kuin vahtimalla, muuten hyppii ja juoksee ympäri taloa huutaen (ja herättäen isänsä ja jo nukahtaneen vauvan ihan uhallaan) Miehen vapaapäivinä hommat hoituu kun toinen hoitaa toisen ja toinen toisen, mut sillon on taas periaatteessa erilaiset rutiinit kun se en olekaan minä joka esikoista nukutan vaan mies, ja esikoinen reagoi voimakkaasti tollaseen.[/QUOTE]

Eli esikoinen aiemmin nukkumaan, niin ei tule yliväsymys raivareita. Onnistuu se vauvankin kanssa, kun selvät rutiinit. Eli teiltä puuttuvat rutiinit ja rajat.

[QUOTE="epätietoinen";24213199]Ihan mielenkiinnosta, koska ne sit nukkuu? Jos ei illalla ennen töihin menoo (vaan nukuttavat lapsia) eikä aamulla. Päivän?[/QUOTE]

Kirjotetaan nyt nämä olettamuksesta että perheessä on 2 aikuista, joista toinen on kotona lasten kanssa ja toinen töissä.

Jos töissäoleva tekee aamuvuoroa, on kai ihan oletettavaa että tämä nukkuu yöllä? Iltavuorossa tällainen työssäkäyvä nukkuu edelleen ne yöt, se kotona valvottu aika vain siirtyy aamuun, ei yöhön. Tälläistä työrytmiä noudattaa suhteellisen iso joukko aikuisia, harva perheellinen aikuinen taitaa tosiaankin siirtää valvomistaan yöhön ja menee sitten just heränneenä jopa sinne iltavuoroon.

Yövuorolainen taas nukkuu sen mukaan miten muun perheen rytmille on paras. Jos illalla uni katkeaa sen takia että lasta väsyneenä kiukuttaa, työssäkäyvä nukkuu niin että omat unet ei jää liian vajaiksi. Eli tarvittaessa siis töistä tultuaan, jopa siinä tapauksessa että sitä aikaa lapsille ei juuri tällaisina päivinä ole ennen iltaa.

Miten yövuorolainen ei kykenisi olemaan hereillä 2-5 tuntia ennen töihinmenoa? Jos siis ajatellaan että tekee joka työvuorossa sitä samanlaista tarkkaavuutta vaativaa työtä, oli sitten aamu, ilta tai yövuoro.

Oma äitini teki aikanaan kaksvuorotyötä, eli nukkumaan illalla kun kotiutui töistä ja aamulla oli hereillä kun lähdettiin kouluun. Öitä ei siis äidillä ollut.

Ja tuo oma puoliso tekee tosiaan tavallaan myös kaksvuorotyötä - ei noilla rekkakuskeilla ole kuin päivä ja yövuoro. Ei ole tainnut saada kertaakaan yövuoroon tuhlattua 12 tuntia, ei vaikka olis ollu extrahommia aamusta. Päivävuorot on pidempiä, mutta niitä on vain joka toinen pv. Öitä on se 5 putkeen. Ja tuo omakin mies pystyy siirtämään unirytmiään niin että pystyisi nukahtamaan halutessaan aamusta ja heräämään illasta aikaisemmin.

[QUOTE="a p";24213153]Miehen on nukuttava ennen töihin lähtöä.Mies ei voi nukuttaa vauvaa tai esikoista koska hänen on nukuttava itse ja muiden pitää olla hissunkissun että saa levätä. Taiteilu on siinä että en pysty kunnolla nukuttamaan vauvaa ja hoitamaan riehuvaa 3 v yhtä aikaa, rutiinit ei onnistu jos vauva ei nukahda vaan on hereillä ja lopulta huutaa väsymystään :( Eli hyvänä iltana vauva onnistuu nukahtaa kasilta, livautan sen makkariin isänsä viereen ja keskityn esikoiseen. Huonona iltana vauva on hereillä vielä kymmeneltä ja esikoinen piipussa, riehuu kuin villiapina. Samat asiat toistuu joka ilta mutta aina ei pysytä samassa tahdissa. Aikataulu venyy. Esikoinen ei esim. syö iltapalaansa kuin vahtimalla, muuten hyppii ja juoksee ympäri taloa huutaen (ja herättäen isänsä ja jo nukahtaneen vauvan ihan uhallaan) Miehen vapaapäivinä hommat hoituu kun toinen hoitaa toisen ja toinen toisen, mut sillon on taas periaatteessa erilaiset rutiinit kun se en olekaan minä joka esikoista nukutan vaan mies, ja esikoinen reagoi voimakkaasti tollaseen.[/QUOTE]

Miksi et voi olla vauvan kanssa seurana iltapalalla? Ei noin pienille maistu yksin, eikä isommillekaan.
Keitä vaikka kuppi kahvia siihen seuraksi ja rauhoittukaa tilanteeseen keskustelkaa päivän tapahtumista. Olet tehnyt teille ongelman miehen työvuoroista.
Ahdistaako sinua, kun hän nukkuu? Jos nukkuisi aiemmin tai myöhemmin.

Yhteistyössä